hoe dik moet de draad zijn?

nog een puntje
bij extreme bl setups blijkt dat dij een lange/grote hoeveelheid draad van accu (de cellen zelf) naar de motor ( de motor zelf) problemen kunnen optreden
in de praktijk blijkt dat kabel lengtes van 20 a 30 cm maximaal het best werken.
Heb het dan over stromen richting de 100A

Groeten Gerjan

[quote="myshadow"
[/quote]Dat zilver laagje is te weinig van dikte om een grote stroom te kunnen transporteren.
Spanning zit aan de buitenzijde van de geleidende ader, de stroom gaat door de kern.[/quote]

nee, stroom & spanning verdelen zich in de hele oppervlakte van de draad.

HansGSI zei:

Ik denk dat hij doelt op het skin effect .
Bij hogere frequenties(dus niet bij gelijkstroom) gaat de stoom meer aan de buitenkant van de kabel lopen, omdat zilver een super geleider is wordt geprobeerd zo het weerstandsverschil door het skin effect gering te houden. Maar het gaat hier geloof ik om een gelijkstroommotor dus dan telt het skin effect ook niet.

Mvg
Tjeerd

HansGSI zei:

Dan heeft het toch geen enkel nut om de buitenkant te verzilveren?
Tenminste niet bij de in de modelbouw voorkomende lage spanning.

Toch gek, de meerderheid (waaronder toch ECHTE experten, mèt berekening) zegt dat 2,5mm2 te dun is, en toch blijven enkele die-hards dit verdedigen. Een vliegende toorts kan ook best leuk zijn.

2,5 brengt verlies mee,, maar het werkt wel, als gewicht geen rol speelt neem 4mm, maar speelt het wel een rol neem 2,5

2,5 houdt zich prima, want wat is de continue stroom van het vliegtuig? ik denk dat 50A al de piek stroom is of we praten over een groot vliegtuig

2.5 word overbelast met 50A, met 4 niet en mag de max. lengte ongeveer 50 mtr. zijn, al gelang van omstandigheden.
vanuit gaand onverzilverd koper.

ach ik denk dat het ook makkelijk kan kortstondig 50A op 2.5, maar let wel op de lengte, en leg de draad niet beknelt tegen (scherpe)ijzeren omhulsels die daar op storingen kunnen veroorzaken als de buitenmantel zacht word door de temperatuur.

ja, zo kan je het ook zien :lol: , maar 't heten wel degelijk gelijkstroom motoren gezien de soort voeding die nodig is werking.

Dus inwendig zouden gelijkstroommotoren net zo veel last van het skin effect kunnen hebben als borstelloze motoren, echter, de gebruikte frequenties en toerentallen zijn zodanig dat het skin effect nog lang niet in zicht is.

Niek's ondoorgrondelijke geest slaat weer toe :D

Voor zover ik weet wordt muscle thread in sub 5 gram RC modelletjes gebruikt ipv actuators.
Dit draad krimpt onder spanning en verricht zo de stuurfunctie.
Maar dat zal Niek wel niet bedoelen... ;)

Hoewel bovenstaand weinig met het onderwerp van doen heeft vraag ik mij af waarvoor men die dikke trossen dan toepast?

Heren, mag ik er nogmaals op wijzen dat het rekenvoorbeeld hierboven uitgaat van draad van bijna 5mm2 (=2,5mm diameter), en zelfs die geeft al verlies. Wat zitten we dan nog te praten over 2,5mm2 (=1,78 mm diameter)
Waarom ga je niet op zoek naar aluminium draden? Prima geleider en veel lichter.

Zo weegt
1 meter aluminium van 3mm diam (7mm2) = 19 gram
1 meter koper van 2,5mm2 = 22 gram
Waarom geen aluminium staafjes van 3 mm plooien in de gewenste vorm, en op afstand houden met balsa blokjes? Dan spaar je het gewicht van de isolatie ook nog uit.

Back