hoe dik moet de draad zijn?

zinnia zei:
Heren, mag ik er nogmaals op wijzen dat het rekenvoorbeeld hierboven uitgaat van draad van bijna 5mm2 (=2,5mm diameter), en zelfs die geeft al verlies.

:offtopic: Even tussen door, wat merken jullie eigenlijk van een beetje verlies [nadeel]? Bij modelauto’s kunnen verliezen direct teruggebracht worden naar snelheid [directe aandrijving] propelleraandrijving is toch indirect, dus een rev meer of minder valt toch niet echt op. Zelfs bij modelauto’s is dit slechts relatief, en alleen belangrijk in wedstrijdverband, wanneer er recreatief gereden wordt maakt niemand zich daar denk ik druk over.

Gewicht besparing lijk mij een stuk interessanter voor vliegers, minder hoge stroom [dus minder dikke bedrading] meer snelheid, langere vliegtijd, waar ligt bij jullie het kantelpunt in deze. Ik kan mij voorstellen dat misschien bij een licht vliegtuig een zware/sterke motor [meer stroom] dikkere bedrading nodig heeft [meer gewicht] motorsteun verstevigd moet worden [meer gewicht], weegt dit op tegen een lichtere motor, dunne bedrading, enz.?
 
Heren.
Wil niet zeuren, maar heb net test lipo's binnen gekregen met 2.5 eraan.
Jeeeeee wat een dunne dingen zijn dat!!!
Als daar 50 amp door moet.
Nou mooi niet.
Wordt wel even 4.
Moet ook 60 cm overbruggen.
Wil geen gloeidspiraal!!!

Groeten Han.
 
Aansluiten? Gewoon met een flinke lusterklem.
Zoals je dus merkt weegt alu draad van 7mm2 lichter dan koper van 2,5mm2. Wat kan je nog tegenhouden, nu de aansluiting ook geen probleem meer is?
 
@ han,
Je kan ook overdrijven natuurlijk. 2,5mm2 is prima voor een piek van 50A. Als je een lange kabel zoals je nu wilt gaan gebruiken wordt het een ander verhaal, dan kan 4mm2 wel beter uitpakken.

Aluminium??? Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee. Je hebt dan heel dikke kabels(om dezelfde weerstand te hebben) die moeten dan ook nog flexibel blijven, omdat je altijd weinig ruimte hebt. Voor die paar gram ga ik niet moeilijk doen.

Hoe wil je trouwens Alu aan een stekker gaan solderen???(met een lage weerstand.)
Een klusterklem ken ik niet, maar ik denk dat de weerstand daarvan al snel groter wordt ipv solderen.
 
Geen Klusterklem, gewoon Lusterklem, sluit er een plafondlamp mee aan het stroomnet. Bestaat in alle maten en gewichten.
Die dikke alu heb je niet nodig om dezelfde weerstand te hebben, voor minder gewicht, heb je minder weerstand. Zoals hiervoor berekend is 4mm2 nog te dun.
De meeste modelbouwers dezer dagen zijn spijtig genoeg fantasieloze modelmonteerders geworden.
Een sterke uitspraak, het is zeker niet de bedoeling hiermee iemand te kwetsen, maar ik moet het even kwijt.
 
zinnia zei:
De meeste modelbouwers dezer dagen zijn spijtig genoeg fantasieloze modelmonteerders geworden.

pfff. Er zijn ook uitzonderingen gelukkig :roll:
Maar toch deels met je eens. :oops:

Toch blijf ik erbij dat ik koper liever gebruik dan Alu. Het gewicht maakt toch weinig uit bij die korte lengtes. Ik heb meestal eerder plaatsgebrek. Dan moet ik dus flexibele kabels hebben, om die nog weg te kwijt te kunnen.

Bovendien wil ik alleen vaste verbindingen. Solderen is wat dat betreft gewoon ideaal. weinig plek nodig, licht gewicht, lage weerstand. :D
 
Dit dacht ik altijd:
Kwa gewicht geleid Aluminium beter dan Koper.
kwa oppervlakte geleid koper beter dan aluminium.
 
Ik heb even nog mijn binas opgezocht.
Daar staat:
Soortelijke weerstand(T=293K): (Temperatuur van 20graden C)

Aluminium: 27*10^-9Ohm meter
Koper: 17*10^-9Ohm meter

Dichtheid: (T=293K)

Aluminium: 2.70*10^3kg/m3
Koper: 8.96*10^3kg/m3


Koper heeft dus een lagere weerstand, als je kijkt naar de oppervlakte van de draad. Alleen Koper is met het zelfde volume, ruim 3x zo zwaar.

Daarom zijn hoogspanningsleidingen ook van Aluminium. Puur omdat daar het gewicht heel belangrijk is.
 
ron van sommeren zei:
Aluminium geleidt beter dan koper, bij een gelijke massa en diameter.

Zoals mensen hierboven al stelden zal aluminium bij dezelfde diameter nooit dezelfde massa hebben als koper.

Maar los daarvan is er een goede reden dat aluminium niet gebruikt wordt om stroom te geleiden. Het oxideert enorm snel, is niet te solderen, en contactklemmen zullen slecht contact maken vanwege de oxidatie.

Dus dan heb je een prachtige aluminium rail van een meter en kun je eindeloos lang discussieren over of hij nu meer of minder weerstand heeft dan een koperen pijp van dezelfde massa ... maar ondertussen heb je op de contactvlakken aan beide uiteinden veel grotere verliezen dan die mili-ohm verschil in de rail zelf.
 
mGerben, heel je uitleg is naast de kwestie, het ging erom dat 2,5mm2 koper te dun is voor 50A, en dat 7mm2 aluminium dik genoeg is voor 50A én bovendien lichter dan koper. Als het aluminium vast geschroefd wordt, en daarna geschilderd o.i.d. dan komen al die opgesomde nadelen te vervallen. Maar zoals ik al in andere woorden zei: de modelbouwer durft niks nieuw te proberen. Dit gaat ongeveer het laatste zijn dat ik in dit draadje ga zeggen.
 
Koper is een betere geleider dan Aluminium. Dat was zo, dat is zo en zal ook zo blijven. Alleen als de natuurwetten veranderen kan dit ook veranderen.
Het feit dat er voor hoogspanningsnetten vrijwel alleen Aluminium wordt gebruikt heeft enkel met het gewicht te maken. Als je 50A door een draad moet sturen moet een koperdraad een diameter hebben van ongeveer 5mm.
Om die zelfde 50A door een Aluminium draad te sturen en niet MEER verlies te krijgen dan met een koperdraad zal die Aluminium draad een diameter moeten krijgen van ruim 7mm. Die Aluminium draad zal lichter van gewicht zijn dan de koperdraad ook al is hij dikker. Dat is dus het voordeel van Aluminium.

zinnia zei:
Als het aluminium vast geschroefd wordt, en daarna geschilderd o.i.d. dan komen al die opgesomde nadelen te vervallen. Maar zoals ik al in andere woorden zei: de modelbouwer durft niks nieuw te proberen. Dit gaat ongeveer het laatste zijn dat ik in dit draadje ga zeggen.
Dat slaat nu echt nergens op.
Aluminium heeft vele NADELEN ten opzichte van koper. De belangrijkste is al genoemd, het oxideert DIRECT wanneer er zuurstof bij komt. Dat duurt niet een paar uur maar dat gebeurt binnen enkele tienden van een seconde! Zuiver Aluminium zonder een (heel) dun laagje oxide erop zal je NOOIT tegen komen. Die Aluminiumoxide is een hele goede isolator dus zal het maken van een goede en betrouwbare verbinding altijd een probleem zijn.
Wanneer je ergens van Aluminium naar Koper over gaat heb je weer een probleem. Dit kan bijvoorbeeld zijn daar waar een Aluminium draad op de print moet worden gemonteerd.
Je maakt op die overgang namelijk een Galvanisch element, een soort batterij! Er zal een spanningsverschil ontstaan tussen de beide metalen. Die spanning (enkele millivolts) kan problemen (storingen b.v.) geven in je ontvanger, regelaar of andere apparatuur die er aan hangt. Ook zal het minst edele metaal (ik dacht in dit geval het Aluminium) langzaam maar zeker "oplossen". De mate waarin dit gebeurt is sterk afhankelijk van de stroom die je erdoor stuurt. Hoe hoger die stroom des te sneller dat "oplossen" gaat.
Nu moet je daar niet al te dramatisch over doen want het gaat maar heel langzaam. Maar toch speelt het wel een rol die je niet kan en mag vergeten. Na verloop van tijd zal de verbinding toch los komen te zitten omdat er metaal weg is. Of "valt er een gat" in je Aluminium plaatje daar waar je de Koperen draad erop geschroeft hebt.

Een ander probleem is dat een Aluminium draad minder buigzaam is. Zuiver Aluminium is wel zacht maar niet erg sterk. Als je dat een paar keer buigt breekt het eerder dan een draad van Koper. Dat kan je voorkomen door de kabel van vele dunnere draadjes te maken, net als een Koperen kabel. Maar dan komt het oxide probleem weer om de hoek kijken. Al die afzonderlijk draadjes hebben een oxide laagje om zich heen. Dat isoleert heel goed dus zal de stroomverdeling over die dunnere draadjes problematisch zijn. Door het ene draadje zal meer stroom gaan dan door het draadje ernaast. De stroom kan niet goed van het ene naar het andere draadje door die isolerende oxide laag.

In de grote luchtvaart ("echte vliegtuigen") is er in het verleden al lang met Aluminium, en ook andere metalen, geëxperimenteerd. De voordelen die dat opleverde wogen absoluut niet op tegen de nadelen/problemen. Daarom wordt er nog steeds gebruik gemaakt van kabels met Koper als geleider.
De (Aluminium) romp van een vliegtuig wordt als massa gebruikt (net als bij een auto gebeurt) maar overal waar een Koperen kabel aan het frame wordt gemonteerd gebeurt dat met een speciale ring er tussen (als ik het goed zeg een CUPAL ring). Die ring moet de problemen helpen te verminderen die door het spanningsverschil tussen de twee metalen ontstaan. Na verloop van tijd zijn het deze ringen die "opgelost" zijn en vervangen moeten worden. Daarom zullen op die punten waar veel stroom door gaat de ringen met enige regelmaat vervangen moeten worden.

Nee modelbouwers zijn niet bang om iets "nieuws" te proberen. Ze zijn wel lui :wink: en hebben weinig zin om het wiel opnieuw uit te vinden, dat is al lang gedaan, ook in dit geval.
 
Ik kan toch de verleiding niet weerstaan hierop te reageren. Drie jaar geleden is de gelijkrichter in mijn half-automaat lastoestel doorgebrand. Ik heb zelf een volledig nieuwe konstruktie gemaakt, met zware diodes op een aluminium rail, en platte aluminium lat als geleiders. De aansluitingen van de koperen kabels zijn met inox boutjes. Hier gaan toch behoorlijk hoge stromen door, hoeveel sporen van corrosie na 3 jaar? Jullie kunnen het al vermoeden zeker: 0,0
Een vliegtuig is volledig in aluminium gebouwd, als dat binnen enkele seconden moest corroderen. Ik heb niet de ervaring van jou Ernst, maar het zou met razend verbazen dat een groot modern vliegtuig met als zijn verschillende spanningen, het chassis als massa gebruikt zoals een auto dat doet. Ik vraag dat na, een collega modelbouwer is diensthoofd bij de technische dienst van Delta.
 
zinnia zei:
Een vliegtuig is volledig in aluminium gebouwd, als dat binnen enkele seconden moest corroderen....

Vliegtuig-aluminium kan je hier totaal niet mee vergelijken, de meeste alu vliegtuigen zijn gebouwd met Allclad, dit is eigenlijk een plaat waar een hele dune plaat is tegengeperst om oxidatie te voorkomen. Ik ben er niet helemaal zeker meer van maar dacht dat de plaat zelf een aluminium-koper legering was waar een plaat zuivere aluminium tegenzit. Juist, omdat zuiver aluminium minder oxideert als alu-legeringen.
En vergeet dan je laagje zink-chromaat niet, dat groen-gele kleurtje tegen het roesten.
 
Zit er op een aluminium vliegtuig zinkchromaat? Ik dacht dat het alleen werkte op ijzer, juist omdat het op basis van zink is. Zink is minder reaktief dan alu, maar meer reaktief dan ijzer.
De profieltjes uit de bouwmarkt zijn zuiver aluminium, ideaal dus, minimale corrosie.
 
Ik vergat er één ( toch wel belangrijk) ding bij te zeggen. Aluminiumoxide is ook een hele goede beschermer van het onderliggende Aluminium. Naarmate de oxide laag dikker wordt kan er steeds minder zuurstof bij het onderliggende metaal komen en gaat de oxidatie steeds langzamer. Daarom valt iets dat van Aluminium is gemaakt niet binnen korte tijd in elkaar. Als de oxidelaag voldoende dik is stopt het oxideren gewoon.
Dat is wat anodiseren van Aluminium eigenlijk is. Er wordt dan kunstmatig een oxide laag van een gedefinieerde dikte aangebracht die het metaal beschermd.

In de "power wereld", zoals bovengrondse stroomvoorziening, kent met de CUPAL ringen, plaatjes, strippen en wat nog meer, ook. Overal waar men overgaat van Aluminium naar Koper of omgekeerd worden deze gebruikt .
Ik heb even op het internet gezocht en kwam heel wat tegen. Ik zou er nooit aan gedacht hebben maar bij bliksem beveiligings installaties wordt zowel Koper als Aluminium gebruikt en bij overgangen gebruikt men? Juist, CUPAL ringen, platen of strippen! Allemaal om corrosie tegen te gaan.

Ik heb 13,5 jaar bij Fokker gewerkt en in de Fokker vliegtuigen werd de negative lijn van de 28V/DC bus met het frame van het vliegtuig verbonden. Er werd in deze vliegtuigen feitelijk maar van twee spanningen gebruik gemaakt. Die 28V/DC en 115V/400Hz AC. De AC spanning bleef helemaal geïsoleerd van het frame. Alleen de aarde werd er mee verbonden. Als er ergens een andere spanning nodig was werd die van één van de eerst genoemde spanningen gemaakt.
In de kasten vlak achter de cockpit zit veel apparatuur. Zenders, ontvangers, navigatie apparatuur, computers en ga zo maar verder. Daar wordt veel stroom verbruikt. In die kasten zaten spannings rails. Koperen strips waar de spanning op stond. Alleen de - van de 28V/DC was dus met het frame verbonden. Die rail was de zelfde als de aardrail en op een reeks plaatsen met bouten aan het frame geschroefd. Je raad natuurlijk al wat er onder de rail lag, CUPAL plaatjes.

Overal in het vliegtuig werden aarde draden gemonteerd om er voor te zorgen dat alle metalen delen van het vliegtuig elektrisch goed met elkaar verbonden zijn. Overal waar die draden verbinding maakten met Aluminium gebeurde dat met CUPAL ringen onder de oogjes.
O ja, voordat dit werd gedaan werd het oppervlak van het aluminium met een etsende primer ingesmeerd om te zorgen dat er een goed contact mogelijk was. Die primer etste de oxidelaag weg en voorkwam de vorming van nieuwe. Na het insmeren van de plek moest je wel binnen een dag of zo de draden monteren daarna was de primer uitgewerkt. Later, nadat alles eerst gecontroleerd was, werd de plek en de verbinding met een lik blauwe verf ingesmeerd om de zaak te beschermen. Die blauwe verf viel goed op dus als je zag dat de verbinding blauw was dan wist je dat de zaak gecontroleerd was en dat alles oké was bevonden. Daarna was het zaak om er af te blijven. Moest hij toch los dan werd de verf beschadigd waardoor het goed zichtbaar was dat de verbinding los was geweest. Nieuwe controle was dan nodig voordat er een nieuwe lik verf over mocht.
Zo belangrijk waren die draden en de CUPAL ringen eronder dat een dergelijke strenge controle nodig was.
 
Back
Top