Hoe een zwever af te stellen/trimmen?

De laatste tijd zie je wat postings voorbij komen met vragen over het optimaal trimmen van een DLG.

Ik wil hier een makkelijke manier voorstellen om een DLG (kan ook een andere zwever zijn) te trimmen. Verbeter mij want ik ben niet een echte ervaren rot in dit vak, maar ik wil toch een aanzet doen.

1) Download hier het programma WinLaengs
2) Voer alle gegevens van je model hier in
3) bepaal het zwaartepunt met 8% stabiliteit
4) Balanceer je model zodanig dat het aangegeven zwaartepunt klopt
5) ga ermee vliegen
6) doe de duik-test om de instelhoek te controleren (op hoogte duiken en de knuppels loslaten). Zorg ervoor dat het model na de duik test rustig weer omhoog komt.
7) met de hierboven bepaalde trim, corrigeer dan het zwaartepunt zodat het model netjes recht vliegt zonder te pompen of te duiken

Klaar.

Toch :?

Leon
 
De beste manier voor mij om een kist af te stellen is door het zwaartepunt op 1/3 te gooien dan gaan vliegen en vervolgens langzaam maar zeker het zwaartepunt naar achteren te brengen. Belangrijk voor mij is dat het bochtengedrag goed is. Een te voorlijk zwaartepunt laat een model vaak te stijl draaien in de bocht en een te achterlijk zwaartepunt laat het model te vaak overtrekken in de bocht. Bij een juist zwaartepunt laat het model zich gemakkelijk en met minimaal hoogteverlies draaien.
Ga vervolgens ook eens in de turbulentie en bij harde wind vliegen. Meestal is dan nog een kleine correctie naar voren nodig om ook dan lekker te vliegen. Een duiktest zegt mij helemaal niets, dat doe ik tijdens een wedstrijd ook niet. De uitkomst van een duiktest is ook compleet afhankelijk van de vliegstijl van de piloot. Sommige mensen trimmen hun model veel up en drukken als ze snelheid willen maken. Anderen trimmen hun model wat sneller en trekken als ze langzamer willen. Wat belangrijk is dat het model lekker vliegt en goed handelt want DLG's zijn gevoelig voor overtrekken en daar verlies je veel hoogte mee.

Alex
 
Als het model goed vliegt is de instelhoek goed.
Uit ervaring weet ik dat hoe groter de welving van het profiel des te groter de instelhoek moet zijn om neutraal te vliegen. Ik heb er geen probleem mee dat bij een nieuw model het hoogte roer een paar tienden van millimeters omhoog of omlaag staat. Het model zal er echt niet anders door vliegen of aan prestatie inboeten. Bij een volgend model probeer ik dan om de instelhoek aan te passen.
 
De laatste maanden heb ik steeds andere vleugels gebouwd met verschillende profielen en welvingen. Die vleugels komen allemaal op dezelfde romp terecht met het zelfde stabilo. Het enige wat ik doe is het zwaartepunt en de hoogteroer stand aanpassen.
 
Ik heb me ook nooit druk gemaakt om de instelhoek. Mijn stabilo kan ik losmaken van de pylon en als ik zie dat het stabiloflapje bijvoorbeeld 1 mm up staat bij een 'ideale' vlieginstelling dan doe ik het volgende:
Stabilo losschroeven. Pylon heel licht schuren zodat het hele stabilo wat omhoog gaat staan (dit is veel minder dan die 1 mm van het flapje). Stabilo er weer op en vliegen en kijken waar je nu uitkomt met je flapje als je de 'ideale' vlieginstelling weer gevonden hebt. Nog niet helemaal goed dan weer aanpassen. Tot nu heb ik meestal na 1 keer schuren wel de juiste instelhoek gevonden.

Keep it simple hoor ik wel eens en dat klopt in mijn geval.

Loet
 
Wubbe,

Ik doe het in grote lijnen ook zo, maar hou 9% SSM aan.
Ook let ik bij het bouwen op het instelhoek verschil en hou 1.5 graden aan (ik meet dat)
Met het vliegen probeer ik zover mogelijk naar achteren te gaan met het zwaartepunt en als
ik dan overtrek / pomp gedrag zie ga ik weer heel iets naar voren. Met harde wind ga ik nog weer
iets naar voren of ik gebruik wat balast.

Ik heb laatst de duiktest gedaan en op zich geeft het wel een indicatie, maar ik vind het te grof,
ik ben het eens met Alex het vlieggedrag is voor mij een manier om te kijken of je model goed vliegt.

De tip van Loet vind ik ook een goede en ik denk dat ik dat ook ga toepassen voor mijn volgende modellen.
Ik denk alleen dat ik de afstelmogelijk erin laat zitten, om dat ik het idee heb dat de trim op de zender
te grof is om een model echt goed af te stellen...maar dit kan je eigenlijk alleen maar zien bij praktisch windstil weer,
zoals we de laatste week-enden gehad hebben :D

Cheers

Bart
 
Alex Hoekstra zei:
Het enige wat ik doe is het zwaartepunt en de hoogteroer stand aanpassen.
Ja, maar...

Stel dat je kist een pompbeweging maakt, dan kun je dat op 2 manieren corrigeren:
- lood in de neus toevoegen (zwaartepunt wijzigen)
- een beetje down trimmen (instelhoek wijzigen)

Wanneer kies je dan welke manier?
 
Wubbe zei:
Alex Hoekstra zei:
Het enige wat ik doe is het zwaartepunt en de hoogteroer stand aanpassen.
Ja, maar...

Stel dat je kist een pompbeweging maakt, dan kun je dat op 2 manieren corrigeren:
- lood in de neus toevoegen (zwaartepunt wijzigen)
- een beetje down trimmen (instelhoek wijzigen)

Wanneer kies je dan welke manier?

Als een kist een pompbeweging maakt dan altijd downtrimmen. Lood in de neus maakt het alleen maar erger. Hoe voorlijker het zwaartepunt des te sneller zal een model pompen.
Als het model tijdens het vliegen van bochten kritisch is en weg wil vallen dan lood toevoegen.
Een te voorlijk zwaartepunt kan ook voor pompbewegingen zorgen tijdens het bochtenvliegen. Door het snelheidsverschil wat een model heeft tijdens een vliegen van een bocht zal bij een iets vlakkere bocht direct lijden tot het omhoog steken van de neus gevolgd door een overtrek. Dit is dus niet kritisch maar overstabiel. Een goed getrimd model zal tijdens het bochtenvliegen veel minder last hebben van het omhoog gooien van de neus.
 
Dank voor alle informatie, maar dat is nog steeds niet waar ik naar op zoek ben, sorry :?

Ik was op zoek naar een gestructureerde methode om het zwaartepunt en de instelhoek van een model optimaal in te stellen. Daar moet je toch een soort van stappenplan voor kunnen maken?

Leon
 
Er zal misschien wel een gestructureerde methode te verzinnen zijn om het zwaartepunt en de instelhoek optimaal te zetten. Maar ideaal is voor iedereen anders en ligt ook aan het profiel. Jij vind het misschien weer fijn dat het zwaartepunt iets verder naar voren ligt, ik vind het weer fijn dat het zo ver mogelijk naar achteren ligt dat je zo veel mogelijk controle hebt over je kistje en zo veel mogelijk 'voelt' hoe hij vliegt, weer iemand anders doet het weer anders. Voor de instelhoek precies hetzelfde.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je qua instelhoek en zwaartepunt gewoon ergens bij een soort van standaard moet beginnen (Zwaartepunt op 1/3, en instelhoek op 1 of 1.5 graad) en dan uitproberen wat fijn is.
Na een paar keer gooien weet je wel ongeveer wat je moet veranderen, zodat het steeds beter vliegt. Dit is denk ik sneller dan proberen te berekenen hoe alles moet zijn.

Heeft iemand een methode die snel gaat en accuraat is dan wil ik die natuurlijk wel horen :D

Groeten Maarten.
 
maarten zei:
Heeft iemand een methode die snel gaat en accuraat is dan wil ik die natuurlijk wel horen :D

Groeten Maarten.

Als de werpstand en de vliegstand van het hoogteroer ongeveer gelijkzijn (zonder preset) dan zit je meestal aardig in de buurt.
 
Alex Hoekstra zei:
Als de werpstand en de vliegstand van het hoogteroer ongeveer gelijk zijn (zonder preset) dan zit je meestal aardig in de buurt.
Dat is volgens mij een soort 'duiktest', maar dan omhoog :wink:

Essentie is volgens mij dat de EWD (of de trim van het hoogteroer) goed is, als het gedrag van de kist bij verschillende snelheden gelijk is.

Leon
 
Wubbe zei:
Essentie is volgens mij dat de EWD (of de trim van het hoogteroer) goed is, als het gedrag van de kist bij verschillende snelheden gelijk is.

Leon



Essentie is volgens mij dat de kist goed wil circelen in thermiekstand. De glij en werp afstelling word daarna gewoon getrimt
 
Alex,

Als ik het goed begrijp uit jou verhaal.
Indien een dlg in een bocht teveel duikt zou dat dan betekenen dat het zwaartepunt teveel naar voren ligt?
 
Alex,

Als ik het goed begrijp uit jou verhaal.
Indien een dlg in een bocht teveel duikt zou dat dan betekenen dat het zwaartepunt teveel naar voren ligt?

Als het model de neiging heeft om steeds stijler te gaan draaien ja.
Tijdens het draaien van bochten zal er altijd een bepaalde hoeveelheid up gegeven worden. Duiken in de bocht staat is dus niet een instelhoek/hoogteroer uitslag kwestie maar een zwaartepunt kwestie
 
Ok duidelijk.
We hebben bij ons vanavond een tesje gedaan door het zwaartepunt een aardig stukje naar achteren te plaatsen.
Ofatje ging gelijk een stuk beter vliegen en had een rustiger bocht gedrag.
Je zag hem duidelijk een stuk minder zakken in de bochten en had de indruk dat hij ook langer vloog.
Tijdens de maiden hadden we het idee dat het juist verder naar voren moest omdat hij nogal aan het pompen was.
Bleek echter een losse servo te zijn :( Maar goed hij moet eerst weer gemaakt worden na een flinke val.
Dan gaan we wel weer verder kijken om hem nog wat af te stellen.
In ieder geval bedankt Alex
 
zwever trimmen

De laatste tijd zie je wat postings voorbij komen met vragen over het optimaal trimmen van een DLG.

Ik wil hier een makkelijke manier voorstellen om een DLG (kan ook een andere zwever zijn) te trimmen. Verbeter mij want ik ben niet een echte ervaren rot in dit vak, maar ik wil toch een aanzet doen.

1) Download hier het programma WinLaengs
2) Voer alle gegevens van je model hier in
3) bepaal het zwaartepunt met 8% stabiliteit
4) Balanceer je model zodanig dat het aangegeven zwaartepunt klopt
5) ga ermee vliegen
6) doe de duik-test om de instelhoek te controleren (op hoogte duiken en de knuppels loslaten). Zorg ervoor dat het model na de duik test rustig weer omhoog komt.
7) met de hierboven bepaalde trim, corrigeer dan het zwaartepunt zodat het model netjes recht vliegt zonder te pompen of te duiken

Klaar.

Toch :?

Leon

Vraagje over de duik test: die begrijp ik niet.
Op hoogte duiken en de knuppels loslaten hier begrijp ik het nog, maar dan moet dit met het gas uit of aan, en wat is nu een foute duikvlucht en wat is een goede duikvlucht.
graag een uitleg.
 
Mijn uitleg van de duiktest:

1. Zwaartepunt ligt te ver naar voren, dit moet je corrigeren met veel up om de kist neutraal te laten vliegen. Bij de duiktest, kist laten aanduiken en daarna laten lopen, zal het teveel aan up de kist omhoog sturen.

2. Zwaartepunt ligt te ver naar achter, correctie door veel down te geven voor een stabiele vlucht. Bij de duiktest, kist bouwt snelheid op, zal het hoogteroer meer invloed krijgen en de kist naar beneden sturen.

Ideaal is wanneer je kist in de duiktest licht omhoog komt.
 
Back
Top