hoe esc resetten?

Hej

Ik heb het vermoeden dat ik eens iets fout gedaan heb aan de instellingen aan men turnigy plush 60amp esc.
Soms heb ik echt last van rare storingen, en dit gebeurt enkel en alleen bij electro! Met brandstof heb ik geen enkele storing.
Dus zoek ik de oorzaak bij de esc .
Graag zou ik men esc dus resetten maar weet niet hoe en de manual maakt me ook niet veel meer wijs..
Als iemand me kan helpen?

Mvg sven

ESC 's die ik ken zijn niet te resetten. Je kan alleen de instellingen wijzigen.

De storingen die je hebt kunnen veel oorzaken hebben, zoals een wat ongelukkige plaats van de ontvanger t.o.v. stroomvoerende delen van de gehele aandrijflijn. Storingen die via de ESC de ontvanger binnenkomen, een BEC die storingen veroorzaakt e.d.

Dat de storingen worden veroorzaakt door een foute instelling van de ESC lijkt me onwaarschijnlijk.

Zit er aan het snoertje van de ESC naar de ontvanger een ferrietringetje? Als dat er niet zit kan je proberen of dat een verbetering geeft. Servosnoertje een paar slagen door het ferrietringetje halen. Over de plaats waar het ferrietringetje moet zitten lopen de meningen uiteen. Bij een Castle Creations ESC zit het ringetje tegen de ESC aan.

turnigy had een programcard voor hun escs.
die kan je dan terug gebruiken om je correcte settings te zetten, werkt handiger dan stick....

Hej

Ik heb het vermoeden dat ik eens iets fout gedaan heb aan de instellingen aan men turnigy plush 60amp esc.
Soms heb ik echt last van rare storingen, en dit gebeurt enkel en alleen bij electro! Met brandstof heb ik geen enkele storing.

Mvg sven

Waar wou je bij een brandstof-kist een regelaar plaatsen dan?
:thumbsup:

Als het goed is, heb je een beschrijving van instellingen bij de regelaar gekeken.
Daar staan vaak de basisinstellingen wel op.

Groet.

Laatst bewerkt:
en dit gebeurt enkel en alleen bij electro! Met brandstof heb ik geen enkele storing. Dus zoek ik de oorzaak bij de esc .

:hammer:

ESC 's die ik ken zijn niet te resetten. Je kan alleen de instellingen wijzigen.

De storingen die je hebt kunnen veel oorzaken hebben, zoals een wat ongelukkige plaats van de ontvanger t.o.v. stroomvoerende delen van de gehele aandrijflijn. Storingen die via de ESC de ontvanger binnenkomen, een BEC die storingen veroorzaakt e.d.

Dat de storingen worden veroorzaakt door een foute instelling van de ESC lijkt me onwaarschijnlijk.

+1

Waar wou je bij een brandstof-kist een regelaar plaatsen dan?
Als het goed is, heb je een beschrijving van instellingen bij de regelaar gekeken.
Daar staan vaak de basisinstellingen wel op.

Groet.

ik bedoel hiermee. storingen liggen niet bij de zender of vliegterrein..
Er zit een ferietkern rond servo kabel maar helaas.. esc nuja kan ik morgen proberen achter de accu en de kabels te leggen maar weet niet of dit veel gaat helpen..

Een paar opties:

Ontvanger zo ver mogelijk bij componenten van de aandrijflijn vandaan.

Schakel de BEC van de ESC uit door de rode draad uit de ontvangerconnector van de ESC te halen en te isoleren en sluit een ontvangeraccu aan.

Neem aan dat het gewone ontvanger op 35 of 40 MHz betreft. Bij gebruik van een PCM ontvanger of een 2.4 GHz besturing komen dit soort storingen zo goed als niet voor. Alhoewel 2.4 GHz ontvangers een hele goede stroomvoorziening nodig hebben.

Een paar opties:

Ontvanger zo ver mogelijk bij componenten van de aandrijflijn vandaan.

Schakel de BEC van de ESC uit door de rode draad uit de ontvangerconnector van de ESC te halen en te isoleren en sluit een ontvangeraccu aan.

Neem aan dat het gewone ontvanger op 35 of 40 MHz betreft. Bij gebruik van een PCM ontvanger of een 2.4 GHz besturing komen dit soort storingen zo goed als niet voor. Alhoewel 2.4 GHz ontvangers een hele goede stroomvoorziening nodig hebben.

Daarom ben ik bang dat ik binnekort best overschakel naar 2.4..
Ik vlieg nog 35mhz.. en zonde dat je bang moet hebben om electro te vliegen..
Het is een turnigy esc dusja.. Die bec functi zou ik inderdaad kunnen eruit laten, echter gebruik ik deze esc ook in men blizzard en daar past geen ontvangersaccu in helaas..

Toen er nog geen 2.4 GHz systemen waren vlogen we probleemloos met 35 en 40 MHz apparatuur. Ja, soms was er een storing vanuit de aandrijflijn. Maar dat was op te lossen. Dat moet nu ook kunnen.

Ben ik wel met je eens, al is er tegenwoordig mogelijk meer "ethervervuiling" dan vroeger, nu er meer draadloze signalen door de lucht worden gestuurd.

Maar daar is on dit geval geen sprake van. Het probleem doet zich alleen voor met electro-aandrijving.

Dat moet op te lossen zijn..
Over het algemeen heb wel de indruk dat in het huidige "almost ready to fly" tijdperk de kennis en/of de wil om bij een probleem zelf op zoek te gaan naar een oplossing, steeds minder wordt.

Om wat voor storingen gaat het eigenlijk, beschrijf die eens? Doet alleen je motor raar of bewegen je servo's alle kanten op?

Om wat voor storingen gaat het eigenlijk, beschrijf die eens? Doet alleen je motor raar of bewegen je servo's alle kanten op?

motor stopt er voor een second of twee mee om dan terug gewoon verder te draaien. Dus dacht ik aan een soort bec probleem?
En soms gaan al men servos alle kanten op ja en dit hoor je vanop de grond aardig goed het zoemende servo geluid kent iedereen als ze vlug over en het weer bewegen..

Die bec functi zou ik inderdaad kunnen eruit laten, echter gebruik ik deze esc ook in men blizzard en daar past geen ontvangersaccu in helaas..

Ik ben noch nooit een model tegengekomen waar een ontvanger accu niet mee inpast.
Voor mij bestaat die ook niet . :D

Als een motor meer als 25-30A trekt gebruik ik een ontvanger accu en zet die van de bec van de regelaar buiten werking .

Mvg Johan

Mag ik even een gokje wagen; gebruik je soms een Orange ontvanger voor je Futaba zender?
Zo ja, dan zou de fail save functie wel eens de boosdoener kunnen zijn. Deze dient bij het gebruik van Orange ontvangers altijd "uit" (of normal / hold) te staan op je zender. Met name het even stoppen van de motor heb ik ook waargenomen bij twee modellen met daarin een Orange ontvanger. Na het uitzetten van de failsave op de zender was het probleem direct opgelost.
Succes, grtz Hans

Mag ik even een gokje wagen; gebruik je soms een Orange ontvanger voor je Futaba zender?
Zo ja, dan zou de fail save functie wel eens de boosdoener kunnen zijn. Deze dient bij het gebruik van Orange ontvangers altijd "uit" (of normal / hold) te staan op je zender. Met name het even stoppen van de motor heb ik ook waargenomen bij twee modellen met daarin een Orange ontvanger. Na het uitzetten van de failsave op de zender was het probleem direct opgelost.
Succes, grtz Hans

ik gebruik of een futaba ontvanger en nu een multiplex ontvanger..

Ik ben noch nooit een model tegengekomen waar een ontvanger accu niet mee inpast.
Voor mij bestaat die ook niet . :D

Als een motor meer als 25-30A trekt gebruik ik een ontvanger accu en zet die van de bec van de regelaar buiten werking .

Mvg Johan

al een blizzard van binnen gezien dan ? :p
onmogelijk.. er is nauwelijks plek voor men lipo laat staan voor nog een accu..

Edit: en is er geen andere optie om bec functie uit te zetten dan? kabel doorknippen? en loopt men lipo dan geen gevaar.. want hoe weet ik of men lipo ver leeg is dan ?

Zou het kunnen dat de balancer in de esc niet (goed) werkt en de esc op fail safe gaat. waarna deze weer detecteerd dat de spanning voldoende is en weer doorgaat.

of dat de accu werkelijk inkakt en de liposafe terrecht ingrijpt?

Back