hoe esc resetten?

Als er bv ergens stukje isolatie kabel af is en de draad ligt bloot, is dat schadelijk?
Nee dat niet maar een antenne draadje met een breuk of slechte soldering of een slecht contactmakende servo stekker.
En was de ontvanger accu wel ok.
Ik had ook wel eens bij het loodrecht omhoog vliegen dat de motor twee seconde vol gas bleef als ik het gas terug zette.
Besturing was dan even geheel geblokkeerd maar keerde terug als de motor geen vermogen meer leverde.
Hoe lager ik vloog of hoe minder gas hoe minder last ik daar van had.
Oorzaak daar van was een combinatie van veel bedrading dicht bij elkaar in een klein vliegtuig.
Extra condensatoren bij plaatsen op de accu draden bij de ESC kan dat te verbeteren.

Meer dan vervelend... Een ontvanger die het in het ene toestel goed doet en in een ander toestel voor storingen zorgt.

Is er iemand in je omgeving die samen met jou naar het probleem kan kijken? Twee zien meer dan een. Dit moet oplosbaar zijn.

Als de isolatie van bekabeling weg is en dit is bij maar één draad zodat contact met andere draden niet mogelijk is, dan kan dit geen storing veroorzaken, maar het hoort niet. Bekabeling in zo'n geval vervangen.

Meer dan vervelend... Een ontvanger die het in het ene toestel goed doet en in een ander toestel voor storingen zorgt.

Is er iemand in je omgeving die samen met jou naar het probleem kan kijken? Twee zien meer dan een. Dit moet oplosbaar zijn.

Als de isolatie van bekabeling weg is en dit is bij maar één draad zodat contact met andere draden niet mogelijk is, dan kan dit geen storing veroorzaken, maar het hoort niet. Bekabeling in zo'n geval vervangen.

Mja de enige oorzaak zou ik zeggen de turnigy regelaar.. maar dat valt ook al uit de boot omdat ik met een andere regelaar het ook voor had..
Het is ook op bepaalde plaatsen van het veld eigenlijk.. Voornamelijk daar bedoel ik
Ik heb het overal wel eens , maar er is een zone waar ik het vaker heb..
Zal dus wel et maken hebben met storingen? Maar deze voel ik niet met brandstof omdat de elektriciteit misschien soort van frequentie uitzend die mengt met die andere storing en mij dus last bezorgt.. Ver gezocht maar ik zie geen andere oorzaak meer..

En heb er met men broer al naar gekeken.. doet ook modelvliegen en we weten de oorzaak echt niet..

Ontvangersaccu is een graupner pakketje 1700 mah 4.8v , nieuw gekocht voor men brandstoftoestel.. en hele nacht opgeladen.

Ook al is de rode draad van de ESC losgekoppeld, dan kunnen er nog steeds storingen vanuit de ESC de ontvanger bereiken. Hoewel de mogelijkheden uitgeput raken zou je kunnen overwegen een testvlucht met een andere ESC (liefst een ander merk/type) uit te voeren. Dan heb je alles uitgesloten.

Nu ervan uitgaande dat de ontvanger accu goed is kun je verder kijken.
wat ik zou doen is met servo verlengkabels de ontvanger buiten de kist halen zo ver als mogenlijk weg van de esc en motor. voor de test zou ik kijken om het vliegtuig stationair te positioneren dus niet vliegen en een reikwijdte test doen met 2 personen.

situatie 1: alles werkt naar behoren, de ontvanger wordt door de bedrading van de esc en motor beinvloedt. Ontvanger weer inbouwen en bedrading aanpassen tot de problemen weg zijn.

situatie 2 : geen verschil, 1 van de electronica delen stoort de ontvanger hetzij een servo of regelaar. Daar je al een regelaar hebt verwisseld lijkt dit onlogisch electronica delen stuk voor stuk afkoppelen tot je probleem weg is.

Zo te lezen heeft de moedeloosheid al toegeslagen, dus dan is de bereidheid om verder te zoeken naar de oorzaak van de problemen op een dieptepunt geraakt.

Toch nog even een poging tot hulpverlening:

Dat je op de ene plaats op het veld meer last hebt dan de andere is niet vreemd. Op de plaatsen waar je last hebt zal de ontvanger beduidend minder zendersignaal opvangen dan op andere plaatsen. Het is namelijk niet zo, dat het zendersignaal op alle plaatsen even sterk doorkomt. In het landschap zijn nu eenmaal ook allerlei factoren van invloed, o.a. reflecties.

Bij de modelbouwfaqs heb ik een artikel geplaatst, dat ooit door Harald Schäfer van de fa. Robbe werd gepubliceerd toen er met de eerste generatie PCM G3 ontvangers nogal wat storingen werden gemeld met elektrovliegen. Later is trouwens de software van deze ontvangers gewijzigd om ze minder gevoelig te maken voor elektrosmog. Je kunt uiteraard ook de faq doornemen, maar het gaat om het artikel, dat er als eerste reaktie achter is geplaatst:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

V.w.b. de ombouw van de T7c naar 2,4 GHz ben ik nog aan het kijken in hoeverre problemen met de conformiteit omzeild kunnen worden. Als servicedienst kan ik uiteraard voor een schappelijke prijs een origineel 2,4 GHz module en antenne van een T7c monteren, maar dan voldoet de zender niet meer aan de oorspronkelijke conformiteitsverklaring. Nu kan ik wel stellen, dat je daarvoor dan zelf de verantwoording op je moet nemen, maar dat is niet aardig, zeker niet in België. In tegenstelling tot Agentschap Telecom in Nederland wordt er namelijk door het BIPT in België wel degelijk af en toe gecontroleerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
STORINGEN ZIJN OPGELOST!! :D
Oplossing..? Futaba 8FG 2.4GHZ setje :).
Heb ook eens de timing van de esc op high gezet.. Raar maar waar maar mjn easystar heeft pakken meer thrust ineens! echt zot! Motor valt niet meer uit, niets flipt nog. En ben hoger geweest dan ik ooit gedaan heb. Ik ben een tevreden man! :D

Prettig dat te horen.:D
Ook nuttig om te weten dat een verkeerde ESC timing ook storing veroorzaakt naar de ontvanger.
Dat het vermogen vermindert wist ik al.;)

Jullie snappen het half en half denk ik heren..
Ik had dezelfde storingen met een andere regelaar en motor (originele aandrijvingsset multiplex). Storingen lagen dus niet aan de instellingen.

+ Vermogen neemt niet af? Neemt juist toe!

En misschien zijn de storingen er nog maar ik merk er niets van en voor mij zijn ze er dus ook niet. Ik bedoel.. het kan goed zijn dat vanaf start tot einde mijn vliegtuig 'stoort' maar als hij constant doet wat ik 'beveel' ... dan stoort hij niet naar mijn zeggen :D

Ben echt blij ;)

Je had het dus blijkbaar bij twee modellen niet goed voor elkaar. Nu is de aanschaf van een 2,4 GHz set geen verkeerde keuze, maar wel een beetje kostbaarder dan onmiddellijk noodzakelijk. Dat wil niet zeggen, dat de aanschaf van een T8FG iets is, waarmee je een prima keuze hebt gedaan en waarvan je nooit spijt zult krijgen, maar dat is weer een ander verhaal.

Er is door een heleboel modelvliegers vele jaren lang storingvrij met elektro op 35 MHz gevlogen. Pas bij superkrachtige elektromotoren wordt het echt problematisch. Nu er 2,4 GHz is zou dit opeens niet meer kunnen?

Elektromotoren produceren radiostoringen, die door straling of via de voedingsdraden de ontvanger bereiken. Nu gaan dit soort storingen tot zo'n 300 MHz en niet hoger. Bij Futaba FASST ontvangers ligt het tweede middenfrequent op 800 MHz, dus ruimschoots daarboven. Hierdoor 'zien' deze ontvangers deze radiostoringen niet en is de inbouw van de elektro apparatuur en van de ontvanger minder kritisch. Toch blijft het raadzaam de regels, die voor het inbouwen van 35 MHz ontvangers gelden ook hier aan te houden.

Je had het dus blijkbaar bij twee modellen niet goed voor elkaar. Nu is de aanschaf van een 2,4 GHz set geen verkeerde keuze, maar wel een beetje kostbaarder dan onmiddellijk noodzakelijk. Dat wil niet zeggen, dat de aanschaf van een T8FG iets is, waarmee je een prima keuze hebt gedaan en waarvan je nooit spijt zult krijgen, maar dat is weer een ander verhaal.

Er is door een heleboel modelvliegers vele jaren lang storingvrij met elektro op 35 MHz gevlogen. Pas bij superkrachtige elektromotoren wordt het echt problematisch. Nu er 2,4 GHz is zou dit opeens niet meer kunnen?

Elektromotoren produceren radiostoringen, die door straling of via de voedingsdraden de ontvanger bereiken. Nu gaan dit soort storingen tot zo'n 300 MHz en niet hoger. Bij Futaba FASST ontvangers ligt het tweede middenfrequent op 800 MHz, dus ruimschoots daarboven. Hierdoor 'zien' deze ontvangers deze radiostoringen niet en is de inbouw van de elektro apparatuur en van de ontvanger minder kritisch. Toch blijft het raadzaam de regels, die voor het inbouwen van 35 MHz ontvangers gelden ook hier aan te houden.
Uiteraard, en ook al vlieg ik 2.4 ghz, het viel me op dat ik dit gisteren ook deed.. keurig de ontvanger weg bij stroomkabels etc.. nu blijkt dat dat niet echt meer moet.. maar zal dit toch uit automatisme blijven doen :). Ik weet dat het een drastische maatregel was, maar wou zowiso overstappen dus heb ik gelijk deze stap genomen, en heeft me toch wel veel hoofd zorgen bespaart eerlijk gezegd, ben echt blij dat het nu werkt dusja, en een nieuwe zender is altijd ene investering he. Maar zend en ontvang apparatuur is de basis van onze hobby dus wou ik gelijk spullen waarmee ik jaren (jaren,etc ) mee verder kon :) Bedankt voor de reactie!

Back