hoe ga ik mijn zeeschouw bedienen?

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
A

annehoog

Guest
Hoi,

Voor mijn varende zeeschouw (schaal 1:10 80cm lang, 30cm breed, 5kg zwaar) wil ik graag weten of de ideeen die ik had over het technische gedeelte een beetje leuk bedacht zijn :-)

mijn zeeschouw zal met een grootzeil, een fok en een kluivert varen. Van www.modellskipper.de heb ik de volgende plaatjes:
winden.gif

leinen.gif

Dit leek mij een goed concept. Zo kan ik nl de fok en de kluivert samen aansturen op een kanaal en op een tweede het grootzeil.
Vraag daarbij is: wat voor winches heb ik hiervoor nodig? En zou ik voor het grootzeil misschien af kunnen met een zeilarm (goedkoper toch?) aangezien ik door de brede romp toch genoeg ruimte zou moeten hebben.

Ik neem aan dat het roer op een gewone servo kan?
En als iemand een goede methode weet om de zijzwaarden misschien ook aan te sturen?

Bedankt!
Annemieke

Annemieke,

Een aantal mogelijkheden (en d'r zijn d'r nog veel meer: aan jou om te kiezen :wink: )

Je roer kun je gewoon op 'n servo zetten. Het gewicht van je scheepje is nou niet zodanig dat er een hele zware servo nodig is. Een "normale" servo moet dat volgens mij goed kunnen doen.

De zeilen zou je inderdaad op 2 manieren kunnen bedienen: met een servo en een lange arm erop (wordt veel door Micro Magic zeilers gebruikt) en een zeillier.
Over het onderwerp zeillier is hier op het forum ook al een en ander geschreven (dus even zoeken kan geen kwaad). Zo'n lier kun je kopen of zelf maken. Dat laatste heb ik ooit eens beschreven:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6950&highlight=volgstuur
(Heb het toevallig voor een heel ander doel vandaag ook al aan iemand anders hier op 't forum voorgesteld. :lol: )
Je zwaarden kun je op dezelfde manier behandelen als je schoten: dus met een lier of een servo. Hier moet je misschien een extra draad toepassen die de zwaarden het water intrekt, omdat je tijdens het varen natuurlijk een zekere weerstand zult krijgen van het water.

Zoals gezegd: dit is niet het enige mogelijke antwoord. Er zullen er vast nog wel een paar bij komen.

Succes, en houdt ons op de hoogte.

Wim

Bedankt voor je antwoord.

Ik had inderdaad o.a. hier op het forum al een en ander over lieren gelezen. Mijn vraag over zeilarm of lier voor grootschoot gaat vnl hierom: Overal staat aangegeven dat je met een zeilarm afkan voor modellen tot een lengte van een meter. Nu wordt mijn schouw wel korter dan dat, meer vergeleken met modellen van moderne wedstrijdjachten staat er toch een gehoorlijk groot zeil op gecombineerd met een redelijk lange giek. Is een zeilarm dan inderdaad nog genoeg?
Ik merk bij mij optimistje bijv (ook redelijk lange giek) dat de servo (standaard futaba) het soms maar net trekt. (of heb ik hier zelf het antwoord al gegeven :-D)

Annemieke

Als je de ruimte hebt, en je kunt het aan voor wat betreft je waterverplaatsing zou ik inderdaad ook kiezen voor een lier.
Ik denk dat een servo die constant aan de giek staat te trekken ook stroom verbruikt (meer dan in rust) en dat is natuurlijk nadelig voor de verbruiksduur van je ontvanger accu. (Dat van dat hogere stroomverbruik is een vermoeden van mij, weet het niet zeker, maar wanneer het onjuist is zal dit absoluut verbeterd worden. :wink: )

Wim

Hoi,

Heeft iemand ervaring met de HITEC HS-785HB Zeilwinch, die is bij Quartel nl. maar 38 euro(?)

Annemieke

prima winch
maar voor het begrenzen van de uitslag heb je wel een computerzender

als de fok niet voorbij de mast komt kan je deze samen het grootzeil op 1 lier zetten
dit heeft als voordeel dat je bij wat meer wind de kluiver kunt weg laten zonder dat de schoten een breiwerkje worden

voor de zwaarden kan je een lange arm servo gebruiken
of een lier zoals beschreven op een van de pagina's van het skutsje-project op de hmbc-site

Hoi Annemieke.
Die verwijzing van Bol over de lieren voor de zwaarden is een hele goeie, kan ik je van harte aanbevelen.
Het grootzeil met een servo met lange arm: Ja, dat kan, mits je een beetje powerservo gebruikt. Zie voor prestaties van diverse servo's de site's van de fabrikanten.
Het systeem is heel simpel en wordt ook in de Micro Magic gebruikt:
afb15295.jpg

De schoot zit vast aan punt B.
Van daaruit gaat hij naar een katrol C op de lange arm, en terug door katrol A (op een vast punt) naar het grootzeil (of de fok, net wat je wilt.)
In stand 1 (schoot is rood getekend) is je zeil helemaal uitgelierd voor zeilen 'voor de wind'.
In stand 2 (schoot is zwart) staat je zeil goed voor halve wind en in stand 3 (blauw) heb je je schoot helemaal ingehaald; aan de wind zeilen.
Door de combinatie van een (redelijk) lange arm, een vast punt en een katrol kan je met een beetje krachtservo een fors zeil op een makkelijke (en goedkope) manier bedienen. Hetzelfde principe kan je ook gebruiken voor je zwaarden, mits je zwaarden zwaar genoeg zijn en het geheel soepel loopt.
Voordeel van dit systeem is dat je geen 'spaghetti' in je model hebt.
Het nadeel dat je servo steeds kracht moet leveren om je schoten strak te trekken en dus inderdaad wat meer (milli-)amperes trekt, kan je ondervangen door je ontvangeraccu wat groter te maken; in plaats van penlights van 1300 mA bijv 4 cellen van 2400 of 3000 mA te gebruiken. Heb je meteen iets meer ballast...

Hoi,

Ik zit wat te neuzen op internet en ben er inmiddels achter dat ik waarschijnlijk mijn spulletjes in Duitsland ga aanschaffen (wat een prijsverschil!)

Verder, Je hebt -qua zender- de Futabe F14 en de F14 Navy.
Allebei zijn ze uitbreidbaar naar 8? kanalen correct? (ik heb er denk ik 5 nodig).
Het enige verschil tussen de twee versies (behalve dat de Navy 100 euro meer kost) schijnt de Navy twin stick te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en is het die 100 euro waard?

Bedankt!
Annemieke

Anne,

volgens mij heeft Robert (Waanders) een navy stick op z'n zender. Stuur hem eens een PB'tje.

Wim

F14 Navy: In principe een 'gewone' F-14, met dit verschil dat de linker knuppel is vervangen door twee verticaal bewegende sticks die je kan koppelen, maar ook los van elkaar kan bedienen.
Ik heb er bij een vriend even mee gewerkt, maar ben er niet kapot van. Je zit met beide handen aan een kant van de zender, of je zit er te friemelen.
(maar dat kan onwennigheid zijn...)
Het systeem is bedoeld voor schepen met twee motoren, om je linker en rechtermotor onafhankelijk van elkaar te bedienen, zoals je dat met de machinekamertelegraaf van een ouderwets schip deed.
Leuk concept, maar duur.
Voor een zeilboot zou ik een 'gewone' F14 kopen.
Standaard 4-kanaals, uit te breiden tot 8.
Prima zender van Futaba voor relatief weinig geld.
Met 'grotere' zenders van andere merken heb ik geen ervaring.
Jij zou voor je model 5 kanalen nodig hebben:
1 Roer
2 grootzeil
3 fok
4 bakboordzwaard
5 stuurboordzwaard
(of je zou de zwaarden omgekeerd kunnen koppelen: als je bakboordzwaard naar beneden gaat, is je stuurboordzwaard omhoog; dan kan je met een 4-kanaalszender volstaan... :?:)

ik gebruik een een fc-16 met 2 twin-sticks en dat bevalt mij goed
een nadeel van een twin-stick is dat ze niet terug verend zijn is niet handig voor een roer funktie

een voordeel van een fc-16 vind ik de computer waar je instellingen van meerdere boten in kan programeren

Roel van Essen zei:
(of je zou de zwaarden omgekeerd kunnen koppelen: als je bakboordzwaard naar beneden gaat, is je stuurboordzwaard omhoog; dan kan je met een 4-kanaalszender volstaan... :?:)

Heb ik aan zitten denken, maar dan zou ik wel een standje neutraal willen hebben waarbij beide zwaarden -een beetje- naar beneden steken voor voor-de-windse koersen.

Wat de twin-stick betreft: dat lijkt dus een kwestie van smaak/ervaring te zijn.
Een optie voor mij is dan de F14 die ook later evt. uitbreidbaar is met een twin-stick.
Die F16 (FC16 bedoel je?) ziet er ook mooi uit en is denk ik best een goeie keuze aangezien ik liefst een zender heb die ik ook voor later te bouwen boten kan gebruiken.

Bedankt,
Annemieke

Sorry... Inderdaad bedoelde ik de FC-16.
(De F16 is zo'n ding met vleugels...)

Ja, de FC-16 kan je mooi inprogrammeren. Ik vaar met de Parat en de Norderney met een zender. Kwestie van een paar keer 'knoppenbonken' en je vaart zo met het andere model weg. Hij is wel weer een tikkie duurder, maar als je in het 'boze buut'nlaand' koopt, scheelt dat aanzienlijk. Dortmund bijvoorbeeld.
En een van de electronica-wizards hier op het forum maakt een insteekprintje waarmee je het geheugen van de zender goed en goedkoop kan uitbreiden.

Als je de zwaarden apart wilt bedienen, kan dat bijv met de schuifregelaars die je in het midden van een F14 of FC16 kan zetten.

Ik moet ook nog een zwaardbediening maken op mijn skutsje, "Lemmer"
en had dit idee.
SB, BB Zwaard. Twee lieren, maken maar 1 omwenteling type GWS 1T
20 dollar per stuk. en 1 kwikschakelaar. De boot bediend zelf dus het zwaard, moet alleen de electronica nog uitdenken.
afb15638.jpg

Zou je willen uitleggen wat je bedoelt met de boot bedient het zwaard?

Annemieke

Als de boot over zijn lengte-as overhelt naar rechts (Stuurboord),
dan gaat de kwikbel in het kwikschakelaarje lings omhoog, maakt contact en de winch moet lijn uitvieren,Stuurboord Zwaard moet diep het water in.
Bakboord Zwaard, het linker dus moet omhoog, zo ver mogelijk.
En als de boot over de andere kant helt, dan gaat het verhaal anders om.

Is zeker leuk bedacht en scheelt in handelingen op de servo -zeilt dus wellicht makkelijker-, maar heeft wel als nadeel dat je nooit beide zwaar gelijk in of uit het water kan hebben... Toch?

Annemieke

Hallo Annemieke,

als je toch de zwaarden zo denkt te bedienen kun je ze ook proportioneel maken. Een waterpasregelaar die in duikboten gebruikt wordt kan dit doen, over dwars ingebouwd. Als het schip vlak ligt zijn beide zwaarden op 'half'. Als de boot dan gaat overhellen kunnen de zwaarden afhankelijk van de hellingshoeg aangestuurd worden, één op, één neer. Bij meer helling steeds meer in het water. Ik heb dit werkend gezien op een catamaran waarbij een loden poppetje als contragewicht bewogen werd, zag er goed uit. Maar mischien gaat dit allemaal wat te ver :?

Groeten, Lex.

Back