Hoe gaan jullie de winter te lijf!?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Tf-zuid, 27 okt 2013.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dat is waar bert,

    gister stond ik heerlijk in het zonnetje te vliegen, maar tijdens lipo 4 had ik niet echt 't idee dat ik nog sticks onder m'n vingers had..
    de gure wind koelde m'n vingers aardig af. Dus ach, het is het proberen waard zo'n tas.
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik heb vorige winter voor het eerst met een zendertas gewerkt en ik ben er zeer tevreden over. Ik ben ook van mening dat je je lijf ook warmer moet kleden , want je staat toch een minuut of 10 vrij bewegingsloos in het open veld.......

    Steven
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    gelukkig hebben we ook een fijne keet met een kachel erin, dus dat is erg prettig om je even op te warmen om de paar vluchtjes.

    Goed kleden is inderdaad ook belangrijk, als je 't eenmaal koud hebt is 't moeilijk om nog warm te worden.
     
  4. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Deze week bij Lidl hand warmers... En heb de hobbyking zendertas

    [​IMG]
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    die gooi je in de magnetron ofzo ruud ?
     
  6. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee is zoutoplossing ..reageert met metalen plaatje als je er op drukt... Chemische reactie geeft uur warmte af... Vandaag geprobeerd in zendertas en broekzak .. Heerlijk warm


    Om hem te heractiveren moet je het koken in water 10min
    Gaat 1000x mee

    €1,60
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    :) zal vriendin lief eens laten kijken of ze er nog zijn morgen
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Qua kleding: ik heb via de baas een doorwerkoveral, voor werk aan dek winter noordzee, die houd je prima warm, en zijn relatief niet heel erg duur.

    Nadeel is dat het ding in de kleur (plus logo) van onze bedrijfskleding is, maar dat boeit me weinig als het maar warm is.

    Die handenwarmers, de exotherme kristallisatiereactie duurt slechts ongeveer een kwartier, en het geeft niet heel erg veel warmte.
    De temperatuur is prettig (net boven de 40 graden) maar je moet ze vast houden om er merkbaar profijt van te hebben.

    Ik heb ze ook gehad, en ik verbruikte er moeiteloos 10 setjes per middag van, en iedere keer dat er een setje uitgewerkt was, had ik binnen een paar minuten weer koude handen.
    Stond ik als ik thuis kwam eerst anderhalf uur van die dingen te reactiveren.

    Erg onhandig....

    Pas sinds ik electrische elementen in de zendertent heb, ben ik definitief van de ijspegel-vingers af....
    Een 3S 2200 mAh LiPootje houd je handen ruim een uur warm, en aangezien ik de boel uitzet als ik niet vlieg heb ik aan twee LiPo's méér dan voldoende voor een middag lessen en vliegen.
    Ik gebruik daarvoor afgekeurde vliegaccu's dus het kost verder weinig.

    Groet, Bert
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    helaas waren de hobbyking elementjes niet meer op voorraad in het EU warehouse.. en global warehouse duurt je minimaal een maand.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Conrad heeft zowel zelfregelende warmte-stickers, als zelfregelende keramische elementjes.

    De stickers kun je aan de binnenkant van je zendertent plakken (maar dat laat snel los), de keramische elementen kun je bijvoorbeeld gebruiken in combinatie met een klein computerfannetje.

    Ik heb nu die stickers, werkt goed maar oogt wat amateuristisch, en ga binnenkort een warmeluchtblazertje bouwen.

    Met die stickers heb je zo rond de 20 W nodig, van de keramische elementen weet ik nog niet hoeveel vermogen er benodigd is.

    Groet, Bert
     
  11. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Je moet echt zorgen dat je de lucht circuleert langs de elementen. Zeker als deze zelfregulerend zijn. Anders krijg je nooit de opgewekte energie overgedragen naar de lucht.

    Zelf ben ik nog steeds fan van keramische weerstanden van 10W á 0,80 euro. Neem er 5 en twee 40x40mm micro ventilatoren en je bent voor 12,- euro klaar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Handig joop, die hang je aan een lipotje en de fans circuleren de warme lucht?
     
  13. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Inderdaad heb ik een lipo in mijn zak. Je moet alleen af en toe wel controleren of je lipo niet teveel ontladen wordt.

    Hierbij een foto van de zijkant:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik zie het al, jij bent daar wel in thuis ;)

    Ik probeer het eerst nog eens zonder, en anders moet ik ook maar eens aan de knutsel.
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    hoe doen jullie 't eigenlijk met de zender in zo'n zak.. hoor je dan de timer nog wel?
    Van mijn futaba is al niet bijzonder hard, dus dat word een eierwekker in de zak ofzo haha
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Naar mijn ervaring houd zo'n zak maar weinig geluid tegen, en zeker als je electro vliegt zal het niet zo'n probleem zijn.

    Bij brandstofheli's hoor je de timer toch al niet, ook zonder zak...

    Groet, Bert
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    oke thnx bert,

    hopelijk komt ie deze week nog binnen en kan ik het van 't weekend proberen :)
     
  18. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik hoor de timer meestal niet door het gereutel van de bladen. Vlieg je gewoon rond dan moet het goed komen. Als ik met de tent vlieg kijk ik gewoon wat vaker op de timer. En anders is een kookwekker een goede oplossing.
     
  19. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Of je koopt net als mij een zender die trilt als de timer afgelopen is ;-)

    Edit: voor zover ik kon vinden zijn dit alleen de T14SG en T10J, maar ik kan me ook voorstellen dat dit op andere zenders toe te voegen moet zijn door iets van een trilmotortje parallel aan de speaker te zetten (is gewoon 5V gok ik).

    Edit 2: voor een aantal zenders is een "mod" verkrijgbaar http://www.gtronics.net/en/products/transmitter-upgrades/autotimer-vibration-en/av-futaba-en

    Edit 3: trilmotor parallel zetten kan schijnbaar niet zomaar omdat de spanningsregelaar van de buzzer dit vaak niet aan kan.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2014
  20. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik vlieg met de 14SG maar ik voel die trilling echt niet als ik mij concentreer. Voor mij werkt dat niet betrouwbaar genoeg. Misschien moet ik daar eens een ander motortje op zetten ;-)
     

Deel Deze Pagina