Hoe gaan jullie de winter te lijf!?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Tf-zuid, 27 okt 2013.

  1. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Oefenen op de sim, en voorbereiden om in de lente voor het eerst met mn 450 te vliegen :D
     
  2. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Ik gebruik die Zippo-handwarmer ook in de winter.
    Kan dan net tussen de vluchten door mijn handen weer op temperatuur krijgen zo dat ik weer een vluchtje kan maken.:)
    Werkt voor mij prima.

    mvg. Freddie
     
  3. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Voor mij voldoen de zippo handwarmers tot nu toe ook. Misscien als de temperaturen een stuk onder 0 zakken dat mijn handen te vlug terug koud worden

    En ze zijn op de club ook al populair. Regelmatig verdwijnen ze in iemand anders zijn zakken ;-)

    Bij ons helpt het natuurlijk ook dat we een verwarmd clublokaal(tje) hebben.
     
  4. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Zo, ik zie dat iedereen op zijn eigen manier de voorbereidingen treft voor de winter. Tsja, dan zet ik die van mij er ook maar bij ;-) Ik heb echt een hekel aan de kou en enorm snel koude vingers :( Daarom ben ik vorig jaar en dit jaar lekker aan het prutsen geweest:yes:

    Zendertent met 45W verwarming:
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van JoopB: Zendertentverwarming
    Zender zit met klittenband vast op de bodem waardoor ik geen beperkingen heb. Condensvorming heb ik ook iets. Maar door regelmatig iets de handen te bewegen ventileer ik genoeg om condens te voorkomen. 45W te veel?........ 30 graden in de tent bij een winderige 0 graden...... :cool:

    En om mijn lipo's te sparen ben ik tijdens de afgelopen regendagen lekker aan het knutselen geweest. Het resultaat is een lipo heater met 3 onafhankelijke cellen en een lcd display. Lekker overkill maar ik had de tijd en de mogelijkheden. Arduino er in en gaan ;-)
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van JoopB: Lipo heater
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Joop:

    Wat voor voeding gebruik jij voor je zendertentverwarming, en hoeveel "bedrijfstijd" bereik je daar mee?

    Ik gebruik zelf 6 x 3W warmtestickers (zijn zelfregelend op 45 graden oppervlakte-temperatuur), maar daarvan blijkt het opgenomen vermogen maar rond de 12W te liggen, en voor het mooie is dat eigenlijk nét te weinig, terwijl 45 graden tegen de rug van je hand nét tegen het oncomfortabele aan zit, die enkele keer dat je hand in aanraking komt met de stickers.... Maar ik haal plm 1.5 uur op een afgekeurde 2600 3S Lipo, en dat is weer een handzaam formaatje voor in je achterzak :D

    Ik heb ook zitten denken aan fannetjes en verwarmingselementjes, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat aan te pakken, i.v.m. stukken minder ruimte in de tent (zenderpult).

    Groet, Bert
     
  6. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Bert, ik gebruik een 3250mAh/3S lipo voor de voeding. Er zit een EC3 stekker op die na het vliegen los. Tijdens het wachten koppel ik de verwarming door middel van een verloopsnoer aan een 230Vac/12Vdc voeding.

    Op deze manier hoef ik alleen tijdens de vlucht en het wandelen (10 min) een Lipo te gebruiken. Dan is het mogelijk om met 1 lipo van 3250mAh ongeveer 6 vluchten te doen voordat ik hem weer oplaad.

    Het voordeel van een ventilator / ventileren is het uitblijven van hotspots waar je je vingers aan kan branden. Ook gaat de effectiviteit van je verwarming omhoog omdat de regulatietemperatuur van 45 graden niet meer gehaald wordt en je dus de volledige 6x3Watt kan benutten. Er kan meer warmte afgegeven worden aan de omgeving dan bij stilstaande lucht. Een klein beetje circulatie kan al een groot verschil maken.

    Twee fans van 4x4cm die over de warmtestickers blazen is zeker het proberen waard.
     
  7. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Kachel aan in de keet, tussendoor handen warmen en cup a soup om 4 uur :)
    Dan is er ook bij temperaturen rond het vriespunt en stevige wind te vliegen.
    Stijve vingers krijg ik niet onmiddelijk, maar 5 minuten is 's winters wel de max per vlucht voor mij.
     
  8. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Hierbij nog even een afbeelding van de lipo heater met drie onafhankelijke cellen. Door de drie onafhankelijke cellen duikt de temperatuur niet naar beneden als je er weer een lipo bij legt. De rest gaat gewoon lekker door.

    In het aluminium blokje zit de temperatuursensor die de lipo temperatuur meet. Door het digitale display in de deksel is direct te zien welke lipo al voldoende verwarmd is. Ik heb hem nu al een paar keer gebruikt en het werkt echt perfect.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    mooi joop, vakkundig gemaakt ;)

    Maare ..... welke winter ? :D
     
  10. Tf-zuid

    Tf-zuid

    Lid geworden:
    24 aug 2011
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Dieverbrug
    Wauw echt top! Nu ben ik op wel benieuwd wat er onder de bovenste deksel zit. Dat is mij nog onduidelijk.. Oogt niet als een verwarmingselement in mij beleving!

    Prachtig gemaakt. Jaloers op;)
    Ik wil ook nog steeds wat maken. Maar zie zo weinig tijd tegenwoordig...
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Das een heeeeeeeeeel mooi kistje geworden Joop, het kan niet koud genoeg worden bij jou....
    ik hou me lekker bezig binnen en ga lekker op vakantie straks voor ruim 3 weken naar een warm land......
    Sterker nog wss gaat de HELE Trex familie in de Verkoop:rolleyes: (op de schaal heli in aanbouw na)
    maar das een ander verhaal.....Tis een helemooie kist die je gemaakt heb en Fijn dat het zo goed werkt,zeker met het "doel"wat je voor ogen heb dus MOET je wel door vliegen in de Winter.

    S6 ermee

    Jeroen
     
  12. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Nu niet meer ;) Een 12V voeding, 3 ventilatoren, lcd display, temperatuur sensoren, Arduino, 3 thyristoren, wat relais en weerstanden en 15 10W weerstanden voor de verwarming. En een USB aansluiting voor het aanpassen van het Arduino programma :cool:

    [​IMG]

    Bedankt Jeroen! En geniet van de vakantie..... heerlijk even de warmte opzoeken. En wat de verkoop van de heli's betreft hoop ik dat het niet te veel met het verleden te maken heeft.......

    Ik wil inderdaad graag in de winter blijven trainen. Maar voornamelijk omdat ik er gewoon erg veel plezier in heb :D Ik blijf mijzelf verwonderen dat je iedere keer weer een stapje verder komt.....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Jeroen,

    ik zag je op het "andere forum" ook,
    je pakkt het echt serieus aan nu,
    maar jammer om de Rexen,
    zeg het maar als ze echt weg moeten,

    iig een heel heel heel fijne vakantie !!!

    Groet
    Uwe
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo Joop,

    met dat spul heb je al een van de eersten prijsen in de hand, ha ha
    en met 2 SIM's ben je binnen koord WERELDKAMPIOEN :eek:lympic:

    voor mij ben je nu al een halve,
    als ik zie met hoe veel werk jij aan de gang gaat,
    ik redt dat niet zo,
    af en toe de SIM , . , phhhhh
    lastig verhaal, maaar

    suc6 !

    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2014
  15. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    @Uwe: Voor mij is het belangrijk dat ik plezier heb in mijn hobby. En als het buiten regent pak ik dit soort zaken aan. De koffer is behoorlijk overdreven maar ik had het spul toch al grotendeels liggen en tijd genoeg ;-)

    En als ik bij een willekeurige heli meeting ga kijken ben ik echt een amateur en moet ik nog heeeeeel veeeeeeel leren haha.
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +1 Joop

    groetjes, Uwe
     
  17. peerku

    peerku

    Lid geworden:
    11 mrt 2012
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Oosterhout
    warme lipo`s

    ik vlieg de winter ook gewoon door.
    thuis na het laden wikkel ik ze in een fleece kleed, daarbij gaat een grote frisdrank fles die gevuld is met heet water.
    zelfs na een paar uur zijn de laatste accu` nog prima warm.
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    mooi en vakkundig gemaakt Joop !

    gr
    Bas
     
  19. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    en Kick up


    Ook ik ben gezwicht voor de kou :)
    Wil deze winter wel lekker door blijven vliegen, dus heb maar zo'n zendertentje besteld.
    Eens kijken of dit voldoende is, of dat er nog een heater systeempje bij in moet.

    Maar als ik zo de verhalen lees, is een tas alleen al warm genoeg.
    Als de wind maar niet meer vol op je handen staat.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.962
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt helemaal van de kwaliteit van de doorbloeding van je handen af...

    Als je bijvoorbeeld zware roker bent, is de kans op koude jatten behoorlijk groter, als je zoals ik daarnaast ook nog eens lichte bevriezingsschade aan je vingers hebt, ben je kansloos zonder verwarming....

    Ik kan onder de 15 graden al duidelijk minder met blote handen, vanaf 10 graden worden mijn handen nagenoeg onbruikbaar als ik geen maatregelen tref....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina