Hoe gaan jullie de winter te lijf!?

ja henk, vandaag was mooi ... helaas was het werken geblazen ... morgen wil ik dus vliegen en is het weer prutweer
 
Henk had gister de korte broek al weer aan de op de club ..
vandaag niet eens, viel me tegen henk.. zo koud was het toch niet. Alleen een beetje winderig en regen ;-)
 
En we gooien hem hier effe nog is terug open ( hé Jeroen ;) )

Oké al direct discusie materiaal, wie heeft er al last gehad van falende gyro electronica (fb en/of fbl) door koude (onder het vriespunt) temperaturen..

Vorige winter heb ik fb gevlogen, geen problemen gehad met de gy401 gyro.
Mijn vliegmaatje met e stab Beast x ook niet.

Maar het was een zeer zachte vorige winter, maar 1 dag overdag met vriestemp.

Wat als het echt koud wordt.. wat zijn jullie ervaringen dan? (Vlieg nog niet zo lang heli maar weet dat er hier doorwinterde piloten zitten ;) )

Aanleiding van dit is omdat ik gelezen heb op helifreak dat bij vriestemperaturen al rc helikopters gecrasht zijn door falende e-stabs.
 
Van E-stabs weet ik het niet, maar in het verleden toch met forse vorst gevlogen, en nooit electronische problemen gehad. Dat was weliswaar met de allereerste piëzo-gyro's (Graupner gyro 2000, en Robbe G300). Met moderner spul heb ik wel gevlogen, maar nooit in de winter. Onder de 5 graden neemt het breukrisico me te veel toe (bros kunststof).
 
Zelf vlieg ik al 16 jaar door met RC modellen gedurende wintermaanden.
Zelfs bij vrieskou, en zelden problemen gehad en de vliegmaatjes ook niet met hun RC modellen ( vliegtuigen en helikopters)
Wel 1 keer last gehad van icing op de main blades van een Helikopter.
Was een rare gewaarwording want na enkele minuten ging de helikopter (450 size ) spontaan trillen door het hele frame heen.
Na het toestel geland te hebben kwam ik erachter dat er ijsafzetting op beide main blades zat wat de trilling veroorzaakte.
Doorvliegen had een crash veroorzaakt.
Hoezo dat veel zaken uit de echte vliegwereld overeenkomen met de RC modellen!!!!
Was blij dit fenomeen meegemaakt te hebben, want kende het alleen van TV waarbij het voorkwam op echte vliegtoestellen.
Overigens gebeurde dit bij een temperatuur van rond vriespunt en was het mistig.
Voor de rest nimmer shit gehad aan elektronika ofzo.
Wel Lipo packs die meer op hun donder kregen door de kou en zelf last van koude vingers.
Verleden jaar een zenderhandwarmtas gehaald.
Maar die boodt maar soelaas tot 5 graden boven nul.
De koude wind is de boosdoener zoals velen van ons weten.
Ik zeg: op naar de lente en weg met koning winter.
Vr gr Erwin
 
Ik wil door blijven vliegen in elk geval, ook bij lage temp maar ik begrijp bert zen mening wel zene. Mijn trex 700 met die speed romp erop blijft ook mooi op stal staan onder de 5gr.
Maar met de raptors wil ik al zeker blijven vliegen.

Dylan, blijven doorvliegen deze winter, ik wil weten of die 230x de 1000 vlichten haalt hoor!! ;))
 
Ha ha ha ha...........
Jij bent dus ook een bikkel.
Ik ken ze die hun RC modellen stallen tijdens de winterperiode.
Moet er zelf niet aan denken.
Wat een jeuk en kriebel zou dat geven indien er niet regelmatig gevlogen kan worden.
Gek zou ik ervan worden.Ha ha ha ha ha
De 1000 vluchten ga ik niet halen hoor met miene Blade 230S deze winter.
Ben een veelvlieger, maar heb sinds kort mijn hangar uitebreid met meerdere helikopters.
Naast de Blade 230S ook de Blade 300X en de Mini Titan E360 erbij.
Die behoeven ook aandacht en vliegmomenten.
Volgende week de Blade mcpX BL erbij en daarmee wil ik toch echt eens het inverted aanleren.
Daarna die moves overbrengen naar de grotere modellen.
Vr Gr Erwin
 
Oh, ik blijf ook wel vliegen, maar maar weinig, en met heli's waarvan ik schade minder problematisch vind....

Ik heb niet voor niets een electrisch verwarmde zendertent....
 
Een wat???????
een electrisch verwarmde zendertent.............
Ha ha ha ha...........bofkont!!!!
Bedoel jij daarmee een zendertas die elektrisch verwarmd is?
Zoja.....waar haal je dat?
Vr Gr E

PS: en met zendertas bedoelen we toch een tas die rondom je zender zit waar de handen bij in zitten?
 
Wel 1 keer last gehad van icing op de main blades van een Helikopter.
Was een rare gewaarwording want na enkele minuten ging de helikopter (450 size ) spontaan trillen door het hele frame heen.
Na het toestel geland te hebben kwam ik erachter dat er ijsafzetting op beide main blades zat wat de trilling veroorzaakte.

Kijk @easy, dit verhaal kan een verklaring geven waarom een model met 3gx kan crashen in de vrieskou...
Dan is de kou een indirecte oorzaak van de crash...
Door de kou ontstaat dus extra trilling, en laat nou net de 3gx daar wat meer moeite mee hebben... Helder!!!
 
Ik zoek ook nog iets om m'n handen warm te houden...
Nu heb je inderdaad een verwarmde zendertas, sluit je deze aan op een lipo? Maar is dat niet vreselijk storend?

Ik meen dat zippo ook van die handwarmers hebben, dan verwarm je gewoon je handen voordat je gaat vliegen...

Graag jullie mening hierover[emoji9]
 
Back
Top