Inderdaad, om die producent gaat het. Misschien is het goed om toch nog een beetje toelichting te geven, zonder teveel in details te vervallen. Maar anders zie ik de verwarring alleen maar groter worden, want die discussies op bijv SubPirates zijn niet voor iedereen te volgen.
Deze producent werkt sinds enige tijd samen met iemand die op het gebied van onderzeebootmodelbouw baanbrekend is geweest en sinds enige tijd op commerciële basis druklichamen (WTC's in het Engels) op de markt brengt. Overigens blinkt deze laatste naar mijn mening ook niet bepaald uit door sociale vaardigheden, zoals hij in de loop der jaren in het blad van de Amerikaanse club van onderzeeboothobbyisten tamelijk vaak heeft laten blijken, maar dat zeg ik er maar even bij als achtergrondinformatie.
Die producent en zijn zakenpartner hebben op het forum van die onderzeebootclub de afgelopen tijd regelmatig zijn producten gepromoot (om niet te zeggen geplugd, maar dat is mijn mening). Onlangs was er op dat forum iemand die aangaf wat problemen te hebben met een van die producten (lekkages meen ik), maar hij zei er ook meteen bij dat hij het product al een aantal jaren in gebruik had.
Dat was dus tegen het verkeerde been van die leverancier. Hij eist nu van de onderzeebootclub dat deze voortaan dergelijke "kritische" opmerkingen over hun producten van het forum weert en dreigt met de bekende Amerikaanse schadevergoedingsclaims. De kans dat hij dat wint wordt niet zo groot geacht, maar de onderzeebootclub (en dat is, in tegenstelling tot onze vaargroep, wèl een echte vereniging), kan die gigantische proceskosten niet betalen.
Waar het dus op neerkomt, in mijn visie tenminste, is dat deze producent censuur wil toepassen. Je mag over zijn producten alleen nog maar positief praten. Waarmee het nut van zo'n forum natuurlijk alleen maar minder wordt.
Overigens deel ik Douglas' opvatting om "sowieso niets uit de states" te laten komen ook weer niet. Er zijn daar veel goede, redelijk betaalbare en voor onze hobby bruikbare spullen te koop. Ik stond inderdaad juist op het punt bij die producent een bestelling te plaatsen. Jullkie begrijpen wel dat ik van die bestelling afzie. Ik ga hem doen bij een ándere Amerikaanse leverancier...........
Rob