Hoe gevaarlijk is een Trex 450

hallo iedereen,

ik heb al enkele maanden een walkera 04 in bezit en moet zegegn... waauw helivliegen is echt wel leuk. (techniek en skills):D
nu was ik aan het zien voor een groter model en de trex is echt wel mooi gebouwde heli, maar eerlijk gezegd een vliegende grasmaaier heb ik ook niet nodig.
een ongeluk is snel gebeurd.
carbon bladen dat aan 400km/h ronddraaien.8O

dus mijn vraag was aan de forumgangers.
hoe gevaarlijk vinden jullie dit zelf.
is er een verschil tussen carbon/plastic/houten bladen(qua veiligheid)
en ook het RPM op een deftig toerental houden (1600-2800 rpm) zodat de tipsnelheid minder hoog is maar dat deftig vliegen (niet al te 3d) mogelijk is.

mvg

wim

Tja eigelijk is alles gevaarlijk.
Want een DF04 kan volgens mij ook behoorlijk hard aankomen.

Maar als jij gewoon goed vliegt dan is er denk ik niet zo veel aan de hand.

Als je altijd voor dat je gaat vliegen alle bouten en servo's enzo controleert en vastdraait kan er niet zo veel gebeuren.Altijd alles checken voor dat je gaat vliegen, mijn pallen(blades) zijn ook al eens gaan vliegen omdat er een boutje los zat.

Bram

Tja,

Met 315mm bladen geeft 1600-2800rpm een tipsnelheid van 190-332km/u. Als je daarvoor gaat staan doet het zeer, dat durf ik wel te garanderen. En dat is dus gevaarlijk, ja.

Maar je hebt -bijna- ten alle tijde zelf in de hand hoe gevaarlijk het echt wordt omdat je continu probeert in te schatten wat er gebeurt en fout kan gaan. Als je je daar bewust van bent en het welzijn van jezelf en je medemensch ten alle tijd boven dat van je heli zet dan kun je altijd de keus maken om die laatste in de grond te boren. Dat laatste doet voornamlijk zeer in de portemonee.
Wat de heli doet hangt natuurlijk helemaal van jezelf af. Je eigen skills, of je gaat vliegen bij veel wind met weinig skills, waar je gaat vliegen, etc... Allemaal jou keuzes en inschattingen.

Volgens mij kun je bij schade ook geen aanspraak doen op een WA verzekering omdat het hier om een door jouzelf aanvaard risico gaat.

Wat mij betreft; ja, het kan gevaarlijk zijn, maar je bepaalt zelf ten alle tijde hoe ver je gaat.

Hoi, in feite zijn alle heli's met een flink toerental gevaarlijk.
Ik stond eens rustig in mijn kleine tuin een achtje te vliegen, maar ik vloog veel te laag (1,5dm) toen ik in nose-in terecht kwam raakte ik de grond, ik verschoot en stuurde meteen omhoog, maar om de een of andere reden zag ik die rotorkop met hoge snelheid op me af komen 8O Ik heb geen seconde getwijfeld en ik heb meteen zo'n sprong gemaakt, gevolgd door een duik in het gras zoals je enkel in de films ziet... 8)
m'n T-rex miste me op enkele centimeters en vloog toen tepletter in de bloembakken... ik heb veel geluk gehad (en ook wat ongeluk natuurlijk :wink: )

Als je zo'n rotorkop in je gezicht krijgt heb je nooit meer last van vrouwen... :D

Groetjes
Steven

ja, maar geef toe.. glitches gebeuren, storing, stuurfouten, mechanische defecten.

een dosis gezond verstand is zeker nodig. maar de kans bestaat erin dat je jezelf of iemand anders aanvliegt.

de vraag is..
A het doet pijn.
B een oog ben je kwijt
C vingers kunnen afgesneden worden
D je leven er bij laten.

elwitten zei:
ja, maar geef toe.. glitches gebeuren, storing, stuurfouten, mechanische defecten.

een dosis gezond verstand is zeker nodig. maar de kans bestaat erin dat je jezelf of iemand anders aanvliegt.

de vraag is..
A het doet pijn.
B een oog ben je kwijt
C vingers kunnen afgesneden worden
D je leven er bij laten.

Is idd allemaal mogelijk. Ik zou een waterbed aanschaffen, en hier de hele dag en nacht in blijven liggen. Dan kan je ook niks gebeuren...

hehe, heb ik al (j/k)
kweetwel dat alles potentieel gevaarlijk is.
als ik ga snowboarden is dat ook gevaarlijk, zelfs R/c auto's zijn gevaarlijk
maar daar heb je failsave (remt automatisch)
bij heli's is dit niet echt het geval.
hoogstens een trottle hold maar dan heb je nogaltijd roterende massa en zwaartekracht.

heb feitelijk op veel forums zitten smurfen naar heliongelukken. ben een paar vettige dingen tegengekomen.

ook in 2003 is er iemand gestorven, een zekere ron uit amerika. dit was een .60 nitro.

@Aaalie

En het lullige is dat je in een waterbed ook nog eens kan verdrinken......

Je kunt het denk zo gevaarlijk maken als je zelf toelaat, zoals al geschreven, wanneer je je preflight checks elke keer doet en een bep. veiligheidsmarges in acht houdt, veilige afstand, geen figuren die nog niet kent en niet boven of in de buurt van publiek vliegen, beperk je de risico's tot een minimum dacht ik.

Alle heli's zijn gevaarlijk, doe maar eens een draaiende Piccoz in je oog steken. Een Hornet mept je nagel van je duim (Ervaring ja) en een Rap mept je dood als je niet uitkijkt. Toch hoor je niet vaak van heftige ongelukken omdat de meeste vliegers de machines met respect benaderen... En das de snag. In mijn optiek moet je heli's met gepast respect behandelen, of je nou een Hornet vliegt of een .90. Maar goed, echt een risicoanalyse is er niet te maken, ligt aan je ervaring, vliegstijl en budget. Als je je verstand voorrang geeft, kan er niet zo veel gebeuren.

Groetjes,

Ton.

Mits je voldoende afstand houdt, niet gaat 3D en als je dat nog niet kunt en je verstand erbij houdt..

relatief ongevaarlijk. Maar een heli blijft gevaarlijk, dat is een van de kenmerken van een heli. Geen eigenstabiliteit, dus als er wat mis gaat kan alles alle kanten opschieten..

hezik zei:
Maar een heli blijft gevaarlijk, dat is een van de kenmerken van een heli. Geen eigenstabiliteit, dus als er wat mis gaat kan alles alle kanten opschieten..

Als je bij een auto stopt met sturen, of er valt iets uit, dan gaat hij ook alle kanten uit... Idem met een modelvliegtuig... M.a.w. zorg dat het materiaal in orde is, en hou je koppie erbij.
Wat ook wel helpen kan is heel laag blijven vliegen. Als er dan iets mis gaat ligt de heli direct tegen de grond voordat hij echt gevaarlijk wordt.

Gr.A.

vergeet ook niet dat je natuurlijk niet in een woonwijk moet gaan vliegen, maar op een flink open stuk (weiland), het liefst zonder kleine kinderen (anders heeft laag vliegen ook weinig nut).

Maar ook weer niet in je 1tje gaan vliegen, neem iemand mee, mocht er wat gebeuren kan er ingegrepen worden.

Just my 2 cents...

Levensgevaarlijk.

Tenminste, als je op volle toeren (3000rpm in mijn geval) met carbon bladen tegen je hoofd aan vliegt :wink:

Maar in dat geval is mijn Raptor 90 met 690mm bladen (ipv 320mm op de rex) en 1850rpm op de kop nog VEEL gevaarlijker...

Anyway, zoals al door velen word gezegd: De helicopter is net zo gevaarlijk als zijn bestuurder :!:
Als de piloot zorgt dat zijn helicopter in goede staat is en er veilig mee vliegt dan gebeurt er niks, nee, ook niet als je 3D vliegt :wink:
Ik vlieg nu een halfjaar met de T-rex en ruim 4 jaar met andere helicopters... en ik vlieg redelijk dichtbij (niet TE dichtbij!!) en vrij ruig 3D en er is nog nooit iets misgegaan.

Kortom, t ligt aan jezelf maar het is wel zeker geen helicopter voor jongere kinderen e.d.

Cheers,

Rich 8)

Daarvoor vliegen we allemaal ook met een pcm ontvanger met een gas dicht situatie geprogrammeerd in failsafe. Althans ik wel....jullie toch ook? ;)

Alles kan toch gevaarlijk zijn ? Je kunt ook een Calmato op je knar krijgen en dan kies ik toch liever voor te T-rex.

Amstel76 zei:
Daarvoor vliegen we allemaal ook met een pcm ontvanger met een gas dicht situatie geprogrammeerd in failsafe. Althans ik wel....jullie toch ook? ;)

ik vlieg op mijn t-rexje gewoon op ppm hoor :D
en het gevaar dat je ooit een ongelukkige (duim) storing hebt en je iemand verwond is zo klein, dat fietsen relatief gevaarlijker is. gewoon vliegen dus! :P

Back