hoe koud mogen lipo's worden?

• Topicstarter Topicstarter MeX101
  • Startdatum Startdatum
M

MeX101

Guest
Ik bewaar me lipo's buiten maar hoe koud mogen deze worden? Het is hier al 14 graden s'nachts over een paar maanden gaat het vriezen kan dit kwaad?

Heb je bodemplaat voor de FG/Carson nog steeds liggen ;)

[ontopic]

Neem een metalen kistje, als bv een geldkluisje of iets dergeljks, of de Graupner LiPo bag, dan kan je ze veilig binnen bewaren :)

[echt ontopic]

Ik weet geen max temperatuur, weet wel dat ze het beste presteren als ze enigsinds warm zijn :)

Zijn er gevallen waarin ongelukken (brand) zijn ontstaan door liggende lipo's? Zonder dat ze aan de lader hingen op dat moment? Ik heb alleen maar gehoord van ontvlammende lipo's terwijl ze werden mishandeld aan de lader.

Ik bewaar mijn lipo's gewoon binnen, en niet in een metalen kistje ofzo...

Edit: Maar dit beantwoordt je vraag helemaal niet... Off-topic dus vrees ik... Hopelijk weet iemand het antwoord, anders even mailen naar rctechnics of hyperion of een andere leverancier/fabrikant.

Weet er zelf niet van, maar heb wel enkele links gevonden:

Storing and priming of batteries

Motorola: Rechargeable Battery Cycle Life Issues
(highlight: "The lower the temperature that the battery is stored, the better the battery's chance to deliver 500 cycles")

RC Groups - View Single Post - Complete Guide to Lithium Polymer Batteries and LiPo Failure Reports

Lipo Storage Temperature - RC Groups

1 ding komt altijd naar boven: hoe kouder de bewaar temperatuur, hoe beter. Echter niet onder het vriespunt denk ik (hoewel een enkeling anders beweert)

1 ding komt altijd naar boven: hoe kouder de bewaar temperatuur, hoe beter.

Waarom dat zou zijn is mij een raadsel .
Valt wel weer onder " ik heb gehoort of ik heb gelezen"

Een lipo kan eerst de power geven als hij boven de 20° komt .
Ga je hem toch niet in de koelkast bewaren .:mrgreen:

Mvg Johan

Met een klein beetje moeite zijn dit soort gegevens vrij makkelijk te vinden op het internet hoor. ;)
Kijk bijvoorbeeld maar eens HIER. Deze fabrikant/verkoper laat alles in mooie tabelletjes en grafieken zien.
Je mag LiPo's bewaren (max 1 maand) bij temperaturen tussen de -20°C en +45°C. Het beste is bij temperaturen tussen de 0°C en +10°C.
Je mag LiPo's bewaren (max 6 maanden) bij temperaturen tussen de -20°C en +30°C. Het beste is bij temperaturen tussen de 0°C en +10°C.
Je mag LiPo's laden bij temperaturen tussen de -0°C en +45°C. Het beste is bij temperaturen tussen de +20°C en +30°C.
Je mag LiPo's ontladen bij temperaturen tussen de -20°C en +60°C. Het beste is bij temperaturen tussen de +20°C en +30°C.
Volgens de opmerkingen onder de tabel hebben deze accu's het beste rendement bij +25°C. Bij deze temperatuur worden dan ook de levensduur en capaciteit opgegeven. Bij hogere of lagere temperaturen worden beide waardes minder.
Hoewel deze gegevens voor dit merk gelden kan je ze voor andere merken ook veilig aanhouden. De verschillen tussen de diverse merken zijn op dit gebied maar heel klein. De iedeale temperaturen zijn voor alle merken hetzelfde.

Gewoon binnen bewaren. Buiten is nooit slim (waar woon je? :))

Je moet ze absoluut lucht en vochtdicht afsluiten als je ze buiten bewaard want vocht vreet de contacten aan.

In een vuilniszak, wekpot etc die goed is afgesloten en dan in
je schuur leggen is dan nog niet eens zo gek.

Ideaal is dus bewaren tussen de 0 en 10 graden.
Een onverwarmde schuur die niet is geïsoleerd zal heel de winter rond die temperatuur zitten.

Dit is dan puur voor de houdbaarheid van je lipo,s.
Zijn er eigenlijk ook die echt ervaring hebben met de temperatuur en houdbaarheid?

Dus dat je 2 gelijk mishandelde lipo,s neemt maar de een op kamertemperatuur bewaard en de ander gekoeld.
Is er echt verschil?

Laatst bewerkt:
Of simpelweg in de koelkast dus. Als het goed is is de temperatuur daar rond de 6-7 graden.

Als je ze niet vertrouwt dan wordt het tijd voor andere LiPo's, maar dat terzijde. Bij de bouwmarkt of op de rommelmarkt zo'n klein kluisje opduikelen. LiPo's erin, deurtje dicht. Mochten ze om wat voor vage reden dan ook spontaan ontbranden dan is zo'n kluis meer dan afdoende om de hitte in het kluisje te houden. Maar ik zou ze niet buiten leggen. De kou zal niet zo'n invloed hebben maar de vochtigheid des te meer. En dan is het de goden verzoeken... :?

En voor opslag zo'n 70% laden (ofwel 30% ontladen). Dus net even de piek eraf zodat ze de nominale spanning +5% à 10% zijn. Vinden ze prettiger. :D

Of simpelweg in de koelkast dus. Als het goed is is de temperatuur daar rond de 6-7 graden.

Hier en bij de meeste denk ik is dat een oplossing als je een extra koelkast in de schuur hebt ofzo.
In de gewone koelkast van mijn keuken daar wordt mijn vriendin maar ook ikzelf niet vrolijk van als daar meer dan 10 lipo,s liggen:rolleyes:.

Vraag me wel af hoe veel beter het dan is.
Verder is vliegen op een zonnige winterdag ook best leuk..

Als je ze niet vertrouwt dan wordt het tijd voor andere LiPo's, maar dat terzijde. Bij de bouwmarkt of op de rommelmarkt zo'n klein kluisje opduikelen. LiPo's erin, deurtje dicht. Mochten ze om wat voor vage reden dan ook spontaan ontbranden dan is zo'n kluis meer dan afdoende om de hitte in het kluisje te houden. Maar ik zou ze niet buiten leggen. De kou zal niet zo'n invloed hebben maar de vochtigheid des te meer. En dan is het de goden verzoeken... :?

En voor opslag zo'n 70% laden (ofwel 30% ontladen). Dus net even de piek eraf zodat ze de nominale spanning +5% à 10% zijn. Vinden ze prettiger. :D

Volgens alle fabrikanten lijkt de kou wel invloed te hebben.
En dan voor de houdbaarheid.

Een lipo 70% vol en koel bewaren zou het beste zijn (wel vochtvrij).

Maar hoe veel het nu echt helpt...

Als je ze niet vertrouwt dan wordt het tijd voor andere LiPo's, maar dat terzijde.
Een gloednieuwe heeft dezelfde kans te ontploffen als een gebruikte. (Een zeer kleine kans, en alleen bij verkeerd gebruik)

Maar hoe veel het nu echt helpt...
Heeeeeeeeel erg weinig...
Ze niet zo ver en niet zo snel ontladen heeft veel meer invloed.

Nee, naar binnen met die lipo's! Nog nooit iets gehoord of gelezen van een lipo waar niks mee gebeurde en toen ontploft. Aangezien je nogal bang bent kan ik maar 1 ding aanbevelen, een lipo zak.

LiPo's zijn waterdicht dus dat mag geen probleem zijn.
De LiPo-cel op zich wel. Maar als de contacten gaan corroderen, trekt de corrosie wel naar binnen. De corrosie heeft voldoende kracht om lucht in de cel te krijgen. Lucht en lithium liggen elkaar niet zo. En je loopt het risico dat de isolatie beschadigt en uiteindelijk sluiting maakt tegen de aluminium buitenkant. De isolatielaag op de contacten is akelig dunne folie en ik heb bij één accu gehad dat ik die folie mee trok (krijg je er van als je je accu's lichter wilt maken voor piepschuim vliegers :oops:). Uit voorzorg maar gepromoveerd tot containerware.

Mee eens dat de contacten zouden kunnen corroderen maar in de koelkast verwacht ik dat niet. Alleen wisselingen van temperatuur zorgen voor vocht (condensatie) maar in een koelkast is de temperatuur redelijk constant.

Back