Hoe krijg mijn brushed motor draaiend met de Turnigy Eagle 30A Brushed ESC ?

• Topicstarter Topicstarter Bontie
  • Startdatum Startdatum
B

Bontie

Guest
Beste modelbouwers,

Ik ben bezig om mijn oude (goedkope) offroad 27Mhz Rc auto om te bouwen naar 2.4Ghz.

Hiervoor wil ik mijn Graupner Pistoolzender en ontvanger de X-3S gebruiken, een Hobbyking Eagle 30A Brushed ESC en een NIMH 7.2V 4200Mah LRP accu gebruiken en de orginele Brushed motor en stuurServo die er al in zitten.

Nou heb ik de 27 mhz print er uit gehaald en de nieuwe onderdelen geinstalleerd de ontvanger en zender hebben verbinding werken verder heb ik tijdelijk een digitale servo aangesloten (om te testen voordat ik de analoge aansluit) van graupner deze werkt ook.
ik maak gebruik van het 5v linear BEC systeem on de ontvanger te voeden.

Het probleem is dat ik de aandrijfmotor niet aan de praat krijg, deze doet niets en de turnigy esc geeft steeds een beep... beep... beep.. toon af met 1 sec tussen de tonen, volgens de trouble shooting is de reden "Throttle signal is irregular" Hoe kan ik dit oplossen?
Ik heb van alles gecontroleerd zover: jumper setting, kabels, solderingen, stekkers en ook een andere brushed motor van een heli maar bij deze motor exact het zelfde probleem.
Wie zou mij hiermee verder kunnen helpen, ik heb op internet de hele nacht rond gezocht maar, toch kom ik er niet achter wat nou de oorzaak is en hoe dit op te lossen.

Kan ik tevens mijn analoge stuurservo wel gwn aansluiten op de digitale 2.4ghz ontvanger van graupner? omdat deze maar 2 dragen heeft i.p.v 3 of is dit dan gewoon de + en - van de servo naar de ontvanger ?

Met vriendelijke groet,
Bjorn.

De Hobbyking regelaar zal een interne veiligheid hebben , op het moment dat de regelaar een afwijkend signaal binnenkrijgt wordt de stroom naar de motor afgekapt.

De precieze reden hiervoor kan vanalles wezen... Ontvanger niet helemaal lekker , signaal vanuit de ontvanger niet helemaal correct (in de ogen van de regelaar)..

Dat zal gewoon een kwestie van proberen en rommelen met de instellingen op de zender worden. Er worden wel vaker problemen gemeld in de reviews/discussies op Hobbyking.

De "stuurservo" kan je niet gebruiken.... Dat is gewoon een motortje met tandwiel overbrengen , geen echte servo... Daarom ook maar 2 draden ipv 3 zoals bij de digitale servo. Je zal dus moeten proberen om er een gewone servo in te lepelen...

Dankje Savage voor je reactie,
ik heb net mijn DX8 ontvanger en zender er eens even op aangesloten en nu werkt de motor wel prima, ik heb alleen geen achteruit stand.

Toch zou ik graag die graupner er werkend op hebben omdat ik deze hiervoor gekocht had en ik weet ook niet of die DX8 voor landvoertuigen wel goed bereik leverd en nu ben ik me 2e ontvanger van spectrum kwijt aan deze offroad buggy terwijl ik deze het liefst voor mijn vlieg modellen zou willen blijven behouden.
De Graupner heeft alleen duitse handleiding helaas (gezien ik hier niet zo goed in ben) maar zou er kwa instellingen een oplossing kunnen zijn ? zo ja waar moet ik het dan in zoeken? Ik heb bij hobbyking en om ned forum hier en eng forum bijna alles wel afgetruind mja net weer iets andere problemen en helaas geen oplossingen zover.

Die stuur servo is dan waarschijnlijk op basis van solenoid ofzo en wordt met een veer terug gebracht in de middelstand en door de polen te schakelen gaat ie links of rechtsom als ik het goed door heb ? Mja die eruit knikkeren dus.

Wat voor digitale servo zou hier een goede keus voor kunnen zijn kwa kracht hoeveel kg torque zou ruim voldoende moeten zijn?
Hoe zou je mij adviseren de servo te installeren op zijn kop met de hevel naar beneden of beter op zijn zijde, rechte hevel of ronde schijfje?
De stuurstangetjes zijn trouwens van metaal.

Hieronder enkele foto's.
full

full

full

full

MvrGr,
Bjorn.

Laatst bewerkt door een moderator:
die schakelaar moet zo ie zo tussen de regelaar en accu uit.

heb je de regelaar al ingeleerd met volgas neutraal en rem?

mvg Hans

Hoi Hans,

de schakelaar moet er zo wie zo tussenuit ? waarom is it dat dan als ik vragen mag er moet toch gewoon een aan uit schakelaar tussen kunnen zonder problemen zegmaar ? en ja ik heb alles even tijdelijk zo aangesloten om het eerst goed werkend te krijgen voor dat ik alles netjes doorsoldeer en met krimpkousjes er over, maargoed met mijn Dx8 werkt ie wel gewoon dus maar ik wil die graupner er juist op hebben.

De regelaar heb ik nog niet ingeleerd omdat die graupner er nog niet op werkt en ja eerlijk gezegt weet ik niet exact nog hoe ik dat moet doen met die graupner 3-XS omdat de hele handleiding namelijk alleen in het duits is en ik kan wel wat duits maar weinig technische termen.

misschien kan je of iemand me hierin wat wegwijs maken.
Typisch dat de spectrum wel gelijk werkt gwn en die graupner niet volledig, met de graupner werkt de digitale servo wel goed en ontvangst tussen zender en ontvanger is ook goed alleen dus de motor niet, zal toch niet veel kunnen zijn dan, ik ga zo nog eens even grondig verder zoeken.

MvGr,
Bjorn.

die schakelaars zijn bedoelt voor lage stromen, en niet voor hoge stromen die de motor vraagt. normaal zit er een schakelaar op de regelaar waarmee je hem aan en uit kan zetten.

zoek he handleiding even op met google en doe het vertalen met translate.google.nl

als je regelaar niet goed ingesteld is komt hij niet online zeg maar, waardoor je servo wel werkt en de motor niet.

mvg Hans

Oke Dankje Hans,

Dat zal ik die schakelaar er eens afhalen en de graupner er op proberen, of de esc zit in dit geval zelf geen schakelaar mja.

Handige tip voor de handleiding dankje, ik zal dat zo gelijk ook eens even proberen dan.

Maar om de esc in te stellen moet ie toch eerst wel gewoon draaien zegmaar of zie ik dat fout?

MvrGr,
Bjorn.

De regelaar die je gebruikt is een vliegtuigregelaar. Die kent dus geen achteruit stand.

Een regelaar die niet goed op de zender is ingesteld zal de motor nooit laten draaien.

Bij voorbeeld, de regelaar wil een bepaalde positie van het gas zien (die zich vertaalt in een kanaalimpuls van een bepaalde lengte) voordat het veiligheidsmechanisme van de regelaar wordt vrijgegeven. Als je zender deze kanaalimpulslengte niet haalt, zal de regelaar nooit worden vrijgegeven.

Je zal de regelaar eerst kanaaltijden, behorende bij de eindposities (motor uit en vol vermogen) moeten "leren". Hoe je dat moet doen, staat in de handleiding van de regelaar. Vaak gaat dit aan de hand van toontjes die door de motor worden weergegeven.

Er zit dus niets anders op dan met de handleiding aan de slag te gaan.

Op de foto's zijn kroonsteentjes te zien. Die werken goed bij het aansluiten van lampen op 230 Volt, maar horen niet thuis in de modelbouw. Soldeer de verbindingen of gebruik goede modelbouwstekkers die de stroom die motor verbruikt aan kunnen.

In het hoofdcircuit behoort ook geen schakelaar te zitten, maar dit is al aangegeven.

Door dit soort aanpassingen zal de regelaar niet opeens gaan werken, maar uiteindelijk zullen de prestaties beter zijn omdat het verlies door slechte verbindingen wegvalt.

Dankje N.P.S.

Ja klopt idd het is een vliegtuig esc, misschien heeft m'n spectrum DX8 (die eigenlijk ook voor vliegtuigen is) andere signaal inpulsen dan de Graupner 3-XS die voor landvoertuigen bedoeld is, maarja ik kon geen andere brushed esc vinden voor een auto.
Maar is het mij duidelijk wat je me verteld, ik zie dat in de handleiding als enigste staat de throttle/gas stick in neutraal stand moet straan en de throttle trim in neutraal positie of ook in de laagste positie, dan de zender aanzetten en vervolgens de batt van de ontvanger er in pluggen en dan zou de esc een self test moeten gaan doen.
meer kwa programeren staat er niet in dus ik denk dat dit dan nog de enigste optie is om te proberen om die graupner met deze esc te laten werken.

En anders zal ik dan toch een brussless esc +/- 35 A moeten bestellen en tevens de motor vervangen (als ik deze brushed esc met de graupner niet aan de praat krijg).
Kwa servo voor zo'n autotje waar moet ik dan aan denken kwa tork kracht zegmaar, zou 3 tot 5 kg voldoende zijn als stuurservo ?
Een low profile bv deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 9612 Low Profile Metal Gear 32g / 5.4kg / .11sec

en kwa brussless motor had ik deze in gedachte
HobbyKing Online R/C Hobby Store : S3650-3300 Brushless Inrunner (3300kv)
maar, toen ik de brushed motor die er nu inzit uithaalde zag ik dat ik me sterk vergist had in de grootte, deze motor zit er nu in:
http://www.mabuchi-motor.co.jp/cgi-bin/catalog/e_catalog.cgi?CAT_ID=rs_360sh

en ESC:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Brushless ESC 35A CAR ESC

Zou voor zo'n autotje dit een redelijke setup zijn zegmaar en wat zou een goede vervangende brushless motor zijn voor die grootte die er nu inzit?

De kroonsteentjes ja dat gebruik ik normaal ook niet voor modelbouw hoor excuus, mja ik wou eerst alles in ieder geval werkend hebben voordat ik de bedrading op lengtes pas maak en de definitieve connectoren TGY XT60 er aan soldeer.
De schakelaar zal ik bij dezen dan ook niet meer gebruiken, dit wist ik nog niet, dat dit zoveel verlies van signaal en vermogen zou opleveren.

Is het misschien niet mogelijk om bv een throttle reverse in te stellen en aan een Switch op de zender toe te wijzen zodat hij met die knop dan achteruit kan doordat de zender dan als het ware de polen omdraait?

In iedergeval al Hartelijk dank voor jullie snelle reacties en goede kennis en tips zover.

MvrGr,
Bjorn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je deze regelaar niet krijgt ingesteld op je zender, dan is de kans dat dit met een andere regelaar wel gaat niet zo groot. Het probleem zit dan in de zender, niet in de regelaar.

Over de andere regelaar/motorcombinaties kan ik niets zinnigs zeggen.

Het ompolen van een motor middels een schakelaar op de zender en een schakelprintje met relais aan de ontvanger is altijd mogelijk. Er zitten wel nadelen aan. Het relais moet de piekstromen kunnen verwerken en zal dus groot zijn. Daarbij mag je alleen schakelen in stilstand. Het is de vraag of je regelaar de inductiespanning van de motor bij het draaiend omschakelen overleeft.

Verder nooit de voeding omschakelen, maar de motor.

Oke ja ik dacht misschien omdat dit dus een vliegtuig regelaar is en de zender een graupner auto/pistool zender is zegmaar dat de type impulsen
of de lengte van de impulsen die een auto zender en ontvanger doorgeven aan de regelaar wat anders is dan de impulsen van een vliegtuig zender en ontvanger en dat als ik een echte auto regelaar er op aansluit dat misschien de kans juist groter is dat die impulsen wel met elkaar overeen komen, mja tis maar een gedachte, miss heb ik het wel helemaal fout.

Misschien kan iemand anders met kennis op dat gebied me verder helpen met het kiezen/adviseren van een andere regelaar/motorcombinaties.
Dan graag nog wat advies wat een goede brushless motor met esc en low profile stuurservo die ik voor zo'n kleine offroad buggy gebruiken kan en of het hierboven genoemde een goede setup als upgrading zou zijn zegmaar.

Betreft het ompolen van een motor middels een schakelaar op de zender dat heeft me teveel nadelen dan en zou ik toch liever overgaan op een brussless regelaar en motor en dan kan ik deze regelaar wel weer gebruiken voor mijn brushed heli evt en die zal ik dan laten werken met de Spectrum zender.

Hartelijk Dank zover voor jullie Hulp.

MvrGr,
Bjorn.

Back