Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Iedere halfgare kip kon 3 jaar geleden al wel inschatten dat Lipo de toekomst zou worden. Helaas zijn er bij clubstemmingen niet enkel intelligente mensen die een stem hebben, en zal het slechte management wat voortvloeit uit zogenoemde algemene ledenvergaderingen de hiervoor genoemde punten nooit oplossen.

Het probleem met clubstemmingen is dat een club zoveel mogelijk rijdende leden wil hebben; NiMh-accu's waren er veel voor weinig dus was dat de meest voor de hand liggende keuze. Rijders die al vroeg met allerlei expirimentele spullen (Brushless, Lipo etc) rijden worden meestal als patsers gezien in plaats van visionairs en dus ook niet erg serieus genomen.

Ander punt is dat er een soort vicieuse cirkel is: clubs volgen vaak de NOMAC maar vergeten dat ze zelf de NOMAC-regels beinvloeden, nee zelfs maken. Hierdoor ontstaat ieder jaar weer een afwachtende houding en weinig progressie in technische reglementen.

Maargoed, ook ik zie het voor 2010 wel rooskleuriger in als de afgelopen jaren, ik zou mij alleen wel willen aansluiten bij vorige sprekers mbt.de wapenwedloop; een accu-limiet en langere rijtijden lijkt me wel wat.

groet,

Eric

Het probleem met clubstemmingen is dat een club zoveel mogelijk rijdende leden wil hebben; NiMh-accu's waren er veel voor weinig dus was dat de meest voor de hand liggende keuze.

Persoonlijk denk ik dat het juist andersom ligt en dat heet eigenbelang. De wedstrijdrijder wist al dat er bij LiPo geen behandelingen bestonden om het pakket beter te krijgen want iedere LiPo accu komt met 7.4v en moet volgens bep. procedures geladen worden waarbij peaken ook geen nut meer heeft. Mijn idee is dan ook dat die groep vreesde voor hun voorsprong met de zo hoogst mogelijke voltage en laagste weerstand in hun accu's.

Dat het financiëel een domper moest zijn met de laders is in mijn ogen een scheintje. Dat men 200 euro voor een lader durft neer te leggen die alleen maar 4 tot 6 cellen NiMh kan laden geeft inderdaad een probleem alleen hoeft men voor LiPo niet zoveel uit te geven want de lader van 50 euro zoals een Multiplex LN5014 zal er echt niet minder om laden. Maar ja, die is niet zo mooi Tamiya blauw en er staat ook geen Muchmore oid op dus wil men het niet terwijl juist de clubrijder (zoals ik ze veelal zie) met een "simpele" Graupner Ultramat 14 aan komt en dus al LiPo voorbereid is.
Jaarlijks worden er ook accu's ingeslagen en als dat nu NiMh pakketten van 50+ euro zijn of LiPo met een dezelfde prijsklasse lijkt mij ook geen probleem. Maar daartegen wel 300 euro sparen voor die nieuwe regelaar omdat die weer prestatiewinst oplevert.

Wat mij hier gewoon opvalt is dat serieuze rijders hier wel kunnen praten over allerlei klasses maar de klasse waar ze zelf in rijden het minst willen aanpakken omdat ze zelf niet willen indimmen met de materialen of de keuze van de vastgelegde items zoals de banden accepteren......

Even uit nieuwsgierigheid, waar ligt dan bij jou het onderscheid/verschil tussen deze 2 klassen, qua snelheid ed (waarom dezelfde motor). Wenst U een verplichte doorstroming van bv de eerste 5 in het kampioenschap bij de Stock naar de Pro Stock oid (wat ik persoonlijk wel een leuke variant vindt, rijders die bv onder een bepaalde gemiddelde ronde tijd komen of meer dan X ronden kunnen rijden, maar helaas vooralsnog vindt men dit nog niet wenselijk)

Beperkt aantal chassis, nog meer regels nog meer controle?
Waar denk je aan, wat moet een Stock rijder zoal uit zijn auto gaan slopen?

Geen kogeldiff’s?
Geen Spool?
Geen TRF dempers?
Stickpack modellen?
Geen kogellagers?
Ach misschien moet de 13,5T wel 17T zijn, maar op grotere banen in NL is het niet echt leuk om met een 17T rond te rijden.
En beperkt aantal chassis moet je misschien lezen als alleen badkuipen of zo.
Het was maar een balletje.:cool:

Wat mij hier gewoon opvalt is dat serieuze rijders hier wel kunnen praten over allerlei klasses maar de klasse waar ze zelf in rijden het minst willen aanpakken omdat ze zelf niet willen indimmen met de materialen of de keuze van de vastgelegde items zoals de banden accepteren......
Nu scheer je de boel errug over een kam.
De meeste fun vorig jaar tijdens een race heb ik gehad bij de 24 uur van Andernach. Met echt geen enkele kans om met andere spullen te rijden dan standaard. Heerlijk.
Maar als je iedereen een kans wil geven om zijn hobby op zijn manier te doen zal je moeten differentieren in klassen.
Bij Modified is dat niet zo moeilijk. Gewoon errug veel vrijheden.
En bij stock is het even ingewikkelijkder. En eigenlijk willen we af van de race gedreven door geld.
Dus zo wienig mogelijk bandjes in het jaar en zo weinig mogelijk zware investeringen gedurende het jaar. (en zelfs liever over enkele jaren heen).
Beperkingen hierin geven voor gelijkwaardige rijders een toename in de funfactor.
Dus mijn inziens zo veel mogelijk 'beperkingen' die geresprecteerd worden omdat het toename van fun geeft.
Ik ben hier al 2 jaar voor aan het lobbien en er is geen meerderheid voor bij elkaar te krijgen. Want o jee de sponsor zou eens afhaken, of goh de NOMAC mag geen merken voorschrijven etc etc.
Dus ik heb die hoop opgegeven, maar ben nog steeds voor eenvoud en weinig keuzes. (in de echte stock! dus :) )

Persoonlijk denk ik dat het juist andersom ligt en dat heet eigenbelang. De wedstrijdrijder wist al dat er bij LiPo geen behandelingen bestonden om het pakket beter te krijgen want iedere LiPo accu komt met 7.4v en moet volgens bep. procedures geladen worden waarbij peaken ook geen nut meer heeft. Mijn idee is dan ook dat die groep vreesde voor hun voorsprong met de zo hoogst mogelijke voltage en laagste weerstand in hun accu's.

Dat het financiëel een domper moest zijn met de laders is in mijn ogen een scheintje. Dat men 200 euro voor een lader durft neer te leggen die alleen maar 4 tot 6 cellen NiMh kan laden geeft inderdaad een probleem alleen hoeft men voor LiPo niet zoveel uit te geven want de lader van 50 euro zoals een Multiplex LN5014 zal er echt niet minder om laden. Maar ja, die is niet zo mooi Tamiya blauw en er staat ook geen Muchmore oid op dus wil men het niet terwijl juist de clubrijder (zoals ik ze veelal zie) met een "simpele" Graupner Ultramat 14 aan komt en dus al LiPo voorbereid is.
Jaarlijks worden er ook accu's ingeslagen en als dat nu NiMh pakketten van 50+ euro zijn of LiPo met een dezelfde prijsklasse lijkt mij ook geen probleem. Maar daartegen wel 300 euro sparen voor die nieuwe regelaar omdat die weer prestatiewinst oplevert.

Bij ons hebben ook de rijders met een minder budget de keuze gemaakt om niet de regelaar vast te leggen.
Veel van hun hebben afgelopen jaar gespaard en een duurdere regelaar aangeschaft.
Het zijn bij ons juist zij die niet willen wisselen van regelaar.
Ze willen wel lipo omdat ze die dingen net zo duur en zelfs goedkoper kunnen krijgen dan de cellen.
Juist zij hebben er op aangedrongen dat de standaart bij ons 17,5 lipo of 6 cel werd.
Het enige wat ze nu willen is, is dat de regels niet voor 1 jaar gelden maar voor 2 a 3 jaar.
De betere rijders en de NK rijders van afgelopen jaar kopen wel iets anders. Liever doe ik he ook niet en heb ik liever 3 jaar het zelfde regelement. Maarja voor de 3de keer op rij wisselen de regels. Dit is iets waar meer rijders mee zitten dan met banden en de zogeneaamde ongelijkheid van regelaars. Een aantal rijders baalt dat ze alweer een nieuwe motor moeten kopen en lipo's.
Die zijn ook tegen als je nu de regelaar vast steld want ze moeten alweer een nieuwe motor en lipo's kopen.
Heb maar bij 1 rijder de vraag om gelijke regelaars gehoord maar toen leek het net of ie de duivel was in de andere rijders hun ogen. Hij had 0,0 bijval.
Er werd meer gebaald dat dit jaar pas lipo 13,5 werd en niet een jaar eerder.
Maargoed ze gaan allemaal om. Een aatal gaan een klasse lager rijden en terug naar de 17,5 lipo klasse. Een aantal doen het om weer de fun in het rijden terug te krijgen. Dit licht niet aan de regels. Die vinden ze prima.
Ik zelf twijfel nog wat ik doe. Maarja tijd zat om te kiezen.

Nu scheer je de boel errug over een kam.
De meeste fun vorig jaar tijdens een race heb ik gehad bij de 24 uur van Andernach. Met echt geen enkele kans om met andere spullen te rijden dan standaard. Heerlijk.

Dit is appels met peren vergelijken, zo'n funwedstrijd is totaal niet te vergelijken met een NK waar de competitie en sponsorbelangen een grotere rol speelt.

Maar als je iedereen een kans wil geven om zijn hobby op zijn manier te doen zal je moeten differentieren in klassen.
Bij Modified is dat niet zo moeilijk. Gewoon errug veel vrijheden.
En bij stock is het even ingewikkelijkder. En eigenlijk willen we af van de race gedreven door geld.

Wat de modified betreft had die de grootste klap begin dit seizoen met maar 3 aanmeldingen voor een licentie. Voordat je de boel gaat verdedigen dat men juist alle vrijheid daar wilt hebben lijkt het mij verstandig om eerst heel goed uit te zoeken wat daar precies gebeurd is en ik kan mij het niet voorstellen dat het alleen om een foute keuze van een bandje gaat.
Wat Stock betreft zitten we wel op 1 lijn.

Dus zo wienig mogelijk bandjes in het jaar en zo weinig mogelijk zware investeringen gedurende het jaar. (en zelfs liever over enkele jaren heen).
Beperkingen hierin geven voor gelijkwaardige rijders een toename in de funfactor.
Dus mijn inziens zo veel mogelijk 'beperkingen' die geresprecteerd worden omdat het toename van fun geeft.

Yep, en toch zie ik hier mensen een beetje tegen die gelijkwaardigheid zijn, met name de ontwikkeling in regelaars tast dat stukje gelijkheid aan en toch zijn er hier mensen die vinden dat er amper verschil in de regelaars zit.

Ik ben hier al 2 jaar voor aan het lobbien en er is geen meerderheid voor bij elkaar te krijgen. Want o jee de sponsor zou eens afhaken, of goh de NOMAC mag geen merken voorschrijven etc etc.
Dus ik heb die hoop opgegeven, maar ben nog steeds voor eenvoud en weinig keuzes. (in de echte stock! dus :) )

Ergens is er wat in te vinden dat er geen merken voorgeschreven mag worden in een open klasse maar als door sponsoring en korting bij een massale inkoop de prijzen gereduceerd worden om het begrip "stock" een betekenis te geven moet het kunnen, de keuze moet alleen wel zo zijn dat fraude zo goed als onmogelijk is.

Regelaars, regelaars, regelaars.....

Hallo allen,
lang verhaal,

Hier een beginnende electro rijder, eerst brandstof gereden en nu
de overstap gemaakt naar electro. Ongeveer 2000+ euro geinvesteerd
om in 2010 te starten met de 13.5 lipo klasse.

De strijd mbt. wie gaat het snelst en waar ligt dat aan lijkt mij
een groot probleem onder de rijders, volgens mij ga je het snelst
als je talent hebt, veel tijd in de hobby steekt en veel ervaring
hebt opgedaan mbt. de technische kennis.

Uiteraard spelen een goede regelaar,motor,accu en banden een rol.
Maar ik denk dat de 5 grootste fabrikanten qua prestaties van
onderdelen elkaar niet veel zullen ontlopen, het is moeilijk een
eerlijk vergelijk te maken, je kan bv. nooit onderdelen vergelijken in
2 verschillende auto`s met 2 verschillende rijders.
(Misschien heeft de bestuurder, afstelling, onderhoud wel een grotere rol
in de snelheid dan het nieuwe "snelle"product???)
Helaas wordt deze vergelijking wel constant gemaakt op iedere baan in Nl en
de rest van de wereld, met het gevolg tot een soort van gekte van
hebben, hebben, hebben. Iedereen moet de nieuwste en snelste spullen hebben.
Dit zijn de spullen waar de top mee rijdt.
(uiteraard wordt er niet het vergelijk gemaakt dat de top hard gaat door
80% talent/ervaring en 20% spullen)
Door deze manie heeft iedereen een fortuin uitgegeven aan de nieuwste "snelle"spullen
en de toprijders winnen nog steeds en het klagen begint.
Het kudde-gedrag kost veel geld.....

De nadruk ligt nu bij de regelaar, als deze is vastgesteld de dag erna bij een ander onderdeel.
Het doel om meer beginnende rijders te krijgen is een eerlijke competitie en kosten verlaging.
De enige manier om een eerlijke competitie te krijgen is om alle onderdelen gelijk te stellen,
anders wordt het verschil zeker gevonden in een ander merk onderdeel,
uiteraard werkt dit voordeel alleen effectief bij de toprijders en halen zij de paar tienden winst per ronde,
de beginners en middenmoot rijden immers zulke variabele rondetijden dat er nooit
een zinnige tijdswinst is te meten. Zij dienen gewoon beter te sturen, meer onderhoud te plegen
of wachten tot de ervaring komt en dit kost tijd.

Over de regelaar:
De tekin regelaar is juist goed om kosten te verlagen, 200 euro voor een set,
de regelaar kan meerdere jaren meegaan, aangezien de firmware gratis kan worden upgedate.
Het verhaal van nieuwe ,geheime, speciale firmware voor pro`s is complete onzin.
Tekin communiceerd op het rctech forum in een speciaal thread over deze regelaar,
stuur ze een mailtje (naar Randy Pike) en je staat automatisch op een lijst en krijgt de nieuwste firmware
tegelijk met alle anderen mensen over de wereld. Ze geven iedereen tegelijk de nieuwste software.
Ben zelf al weken in het bezit van de v200 met 0,3 seconden tutbo vertraging.

Mijn advies is dan ook:
Ga nou niet die speciale regelaars verbieden, dit help de techniek en dus de hobby alleen maar vooruit.
Het is een racesport en techniek dient hier centraal te staan.

Dit is appels met peren vergelijken, ......waar de competitie en sponsorbelangen een grotere rol speelt.....
Eigenlijk zouden we sponsoring moeten verbieden. Creeert meer problemen dan ons lief is.
Wat de modified betreft had die de grootste klap begin dit seizoen met maar 3 aanmeldingen voor een licentie. Voordat je de boel gaat verdedigen dat men juist alle vrijheid daar wilt hebben lijkt het mij verstandig om eerst heel goed uit te zoeken wat daar precies gebeurd is en ik kan mij het niet voorstellen dat het alleen om een foute keuze van een bandje gaat.
Klopt die weinige aanmeldingen. Kwam door fiancien, minder sponsoring (goh daar heb je het weer:confused:) en vele rijders die geen interesse meer hadden in "lonely at the top" of "lonely at the bottum". Tenminste dat waren de redenen die mij zijn verteld. En ook mijn eigen reden om over te stappen.
De bandjes waren voor velen een probleem. Ik ben het er niet mee eens overigens, want we hadden er allemaal last van. De kwaliteit was wel constant (slecht)...
Wat Stock betreft zitten we wel op 1 lijn.
Jottum:)
Yep, en toch zie ik hier mensen een beetje tegen die gelijkwaardigheid zijn, met name de ontwikkeling in regelaars tast dat stukje gelijkheid aan en toch zijn er hier mensen die vinden dat er amper verschil in de regelaars zit.
Ik weet uit ervaring dat de verschillen wel degelijk groot zijn. Uit weerzin van een onbegrijpelijke soms snelle regelaar (zal geen naam noemen) ben ik van weeromstuit naar een simpele regelaar overgegaan. Voordeel was gemak in bediening nadeel was op de grote banen dat ik niet meekwam, nou pech. Maar de verschillen zijn echt groot.
...de keuze moet alleen wel zo zijn dat fraude zo goed als onmogelijk is.
Dat is nou net het probleem en ook jammer dat er altijd over de grenzen heen gegaan wordt.:rolleyes:

waardoor je niet situaties krijgt waarbij je binnen 4 seizoenen van 6 cellen naar 5, en dan plots naar lipo gaat. Iedere halfgare kip kon 3 jaar geleden al wel inschatten dat Lipo de toekomst zou worden. Helaas zijn er bij clubstemmingen niet enkel intelligente mensen die een stem hebben, en zal het slechte management wat voortvloeit uit zogenoemde algemene ledenvergaderingen de hiervoor genoemde punten nooit oplossen.

Wow, daar zeg je nog al wat. Wat de "halve gare kippen" toen al aan zagen komen maar helaas iets langzamer is gegaan dan gehoopt is dat dat LiFe de toekomst is voor onze toepassing. Het is niet voor niets dat EFRA niet alleen LiPo maar ook LiFe (wellicht nog steeds technisch aan de vroege kant) toelaat. Het plan een paar jaar geleden was om van 5 cellen NiMH over te gaan naar 2 cellen LiFe van 3.0V. Bij LiPo, zo heb ik begrepen, is dit technisch niet mogelijk, wat precies de huidige problemen verklaard. Wat nu alweer zichtbaar is geworden is dat zowel de LiPo's zelf, als de motoren, bij een te groot vermogen de geest geven. En juist dat was een paar jaar geleden de reden om een cel minder te gaan rijden.

Rijders die al vroeg met allerlei expirimentele spullen (Brushless, Lipo etc) rijden worden meestal als patsers gezien in plaats van visionairs en dus ook niet erg serieus genomen.

Niet door mij. Echter experimenten moet je wel op de juiste plek en tijd doen. Daarbij, de visie van de één is niet noodzakelijkerwijs de visie van de ander. Ik was toen, en ben nog steeds, ervan overtuigd dat het voltage 6V zou moeten zijn en dat de toekomst derhalve in de LiFe technologie ligt. Dat neemt niet weg dat we momenteel in een LiPo wereld zitten en er dus ook goede, en wat mij betreft 2-3 jaar grotendeels stabiele, regels moeten komen waarbij 7.4V (LiPo en LiFe) het uitgangspunt moet zijn.

De wedstrijdrijder wist al dat er bij LiPo geen behandelingen bestonden om het pakket beter te krijgen want iedere LiPo accu komt met 7.4v en moet volgens bep. procedures geladen worden waarbij peaken ook geen nut meer heeft.

Voor sommigen wellicht waar, maar voor anderen juist het omgekeerde. Er ia altijd iets en dat wordt op termijn ook altijd gevonden. Zo ook nu heb ik van de nodige ervaren rijders al weer begrepen. Dit zal met LiFe niet anders zijn. Er is altijd een manier om maximaal rendement te halen...

Ach misschien moet de 13,5T wel 17T zijn, maar op grotere banen in NL is het niet echt leuk om met een 17T rond te rijden.

Niet leuk voor jou wellicht, maar een instapklasse is dan ook niet voor jou bedoelt. Beginnende rijders hebben al moeite om rechtuit te rijden en dan is 17.5T al snel zat. In het 2e jaar vinden ze dat dan wellicht te langzaam waardoor ze dan uit eigen beweging zullen doorstromen naar de 13.5T klasse. Lijkt mij juist een prima opzet.

Mijn advies is dan ook:
Ga nou niet die speciale regelaars verbieden, dit help de techniek en dus de hobby alleen maar vooruit.
Het is een racesport en techniek dient hier centraal te staan.

Ik ben het met je hele stuk eens. En met name het laatste punt. Volledig vrij is niet goed, maar juist in de lagere klasses leg je onnodig drempels als je teveel de techniek beperkt. Verschillen zullen er zijn en het doel om die verschillen op 0 te zetten is dan ook niet realistisch. Ik zou meer voelen voor een regel waarbij de gebruikte regelaar gewoon aan de technische bepalingen moet voldoen (dus geen traction control, geen ABS o.i.d.) en daarnaast voor een bepaalde datum (b.v. 1 april) algemeen verkrijgbaar moeten zijn. Daarmee voorkom je tijdens het seizoen dat gejaag naar de laatste technologie. De software upgrades zijn daarin minder een issue, want als je de regelaar hebt kun je ook de laatste software eenvoudig installeren.

Dit zou zelfs voor een eventuele instapklasse moeten gelden, of wellicht juist daar. Voor beginners is het belangrijk dat ze mee kunnen doen met de spullen die ze hebben, en dat kan van alles zijn. Daarbij, hebben ze een hele krachtige regelaar, dan is de kans groot dat ze eerder langer over een ronde gaan doen ondanks de grotere snelheid, want je moet de auto ook nog op de baan kunnen houden.

Als ik al deze verschillende meningen lees, ben ik eigenlijk ervan overtuigd dat de electro sectie er nooit uit gaat komen als (zoals het nu is) alle rijders op de sectievergadering hun stem kunnen gaan uitbrengen.

Even ter illustratie:
Wij in de 1/8 brandstof hebben (gelukkig) niet die ontwikkeling meegemaakt in de "tankinhoud" en daardoor dus de motor, wat in de electro dus wel is gebeurd.
25 jaar geleden was de tankinhoud 125cc terwijl de NiCd van toen 1200 of 1400mAh was.
Tegenwoordig is onze tankinhoud nog steeds 125cc.. maar de NiMh/Lipo zit op 5000mAh...
Onze kwalificatie heats zijn 5 of 7 minuten wat eigenlijk ook altijd zo is gebleven.
Derhalve denk ik dat de eerder voorgestelde rijtijdverhoging van 5 naar 10, 11, 12 minuten een heel goed plan is.

Maar terugkomend op dat de sectie er niet uit gaat komen zo, ik denk dat de NOMAC hier eventjes het heft in handen moet nemen en een regelement moet opdragen, zonder tussenkomst van rijders met stemrecht....
Of wellicht een aantal opties waaruit gekozen kan/moet worden....

mijn mening.

Laatst bewerkt:
Voor sommigen wellicht waar, maar voor anderen juist het omgekeerde. Er ia altijd iets en dat wordt op termijn ook altijd gevonden. Zo ook nu heb ik van de nodige ervaren rijders al weer begrepen. Dit zal met LiFe niet anders zijn. Er is altijd een manier om maximaal rendement te halen...

Klopt. Het is niet zo moeilijk om meer power uit een lipo te krijgen.

Niet leuk voor jou wellicht, maar een instapklasse is dan ook niet voor jou bedoelt. Beginnende rijders hebben al moeite om rechtuit te rijden en dan is 17.5T al snel zat. In het 2e jaar vinden ze dat dan wellicht te langzaam waardoor ze dan uit eigen beweging zullen doorstromen naar de 13.5T klasse. Lijkt mij juist een prima opzet.

Mee eens.
Zou een mooie klasse zijn voor het NK.

Als ik al deze verschillende meningen lees, ben ik eigenlijk ervan overtuigd dat de electro sectie er nooit uit gaat komen als (zoals het nu is) alle rijders op de sectievergadering hun stem kunnen gaan uitbrengen.

Ik ben eigenlijk best optimistisch. De verschillen tussen de standpunten zijn lang zo groot niet als in voorgaande jaren. Daarbij kan er alleen gestemd worden over officiëel ingediende voorstellen waarvoor de NOMAC op haar website een formulier heeft staan. Bij dit formulier wordt men gedwongen reglementen voor te stellen door zowel de oude regel (als die er is) en de voorgestelde nieuwe regel op te nemen (dus volledig uitgewerkt). Daardoor is het duidelijk wat het voorstel is en waarover gestemd gaat worden. In de NOMAC reglementen staat uitgewerkt hoe die stemming uiteindelijk werkt.

Volgend jaar zullen we dan moeten afwachten hoe de nieuwe reglementen vallen, net als bij de brandstof. Die laatste zijn overigens in het (niet zo heel verre) verleden ook uitgebreide discussies geweest over de reglementen. Daar ging het er ook heftig (in mijn ogen zelfs heftiger) aan toe. Dat het nu redelijk stabiel is komt denk ik mede doordat er toen goede discussies zijn gevoerd net als nu in de Electro.

Wat ik van harte hoop is dat de NOMAC inderdaad zelf met een aantal goed uitgewerkte voorstellen komt en deze als pakket in stemming brengt. Ik hoop ook dat NOMAC, EFRA (en de andere blokken) samen met de IFMAR een visie voor de toekomst uit werken zodat toekomstige discussies die visie mee kunnen nemen. Zoals het nu gaat is de visie en het beleid onduidelijk waardoor discussies steevast vastlopen in korte versus lange termijn overwegingen. Beide van belang, maar zoals bij de "LiPo of LiFe" discussie, staan ze regelmatig haaks op elkaar.

Heb net het Formulier bekeken en het ziet er goed uit. Goede opzet en je voorkomt lange discussies omdat meteen duidelijk is wat je wijzicht.

En wat je zecht, het is niet zo hevig als afgelopen jaar.
Vandaar dat ik het ook wel goed zie komen dit jaar. Of het weer gelijk op het oude nivo is weet ik niet. Wel geloof ik dat de opkomst hoger zal zijn dan afgelopen jaar.

waarvoor de NOMAC op haar website een formulier heeft staan.

Is inderdaad een hele vooruitgang, heb al wat voorstelletjes klaar staan om te versturen....

Dat het nu redelijk stabiel is komt denk ik mede doordat er toen goede discussies zijn gevoerd net als nu in de Electro.

Daarom ben ik ook best een voorstander van goeie discussies, werd er laatst nog op aangesproken bij de MACH indoor...
Maar hoe heftig deze discussies ook leken, eigenlijk is het maar een handje vol rijders die hier brainstormen, de licentiehouders op de vergadering moeten de ingestuurde voorstellen nog wel goedkeuren.
Maar feit is inderdaad dat deze voorstellen hier al de revue gepasseerd zijn en derhalve op de vergadering geen grote discussies meer tot gevolg hoeven te hebben...

Ik hoop ook van harte dat de electro er uit gaat komen.

ja leuke discussie , ik volghet met interesse. kijk hier zijn allemaal al electro rijders aan het overleggen, maar het is de bedoeling meer rijders te krijgen volgens mij, dus hoe krijg je nieuwe instroom.

Volgens mij is dat door een standaard klasse in te voeren met goede snelheid en ook goedkoop en makkelijk te onderhouden.
Dus lipo met 10,5 in een vastgesteld combo(ezrun of zoiets is al voorgesteld).:p

Mijn cellen zijn 3 jaar geleden aangekocht en ook een afdraai bankje voor de collector en heb ze niet meer vernieuwd omdat bij de stockklasse je de gematchte moest hebben anders zat je er niet bij:mad: en vanwege de lage snelheid je zo secuur moest sturen en dat een foutje je al geen winnaar maakte. Ook het zeer goed afstellen en ook de kneepjes kennen is erg belangrijk. Kijk dat is voor een klein groepje weggelegd en dat dien je dus voor instroom te voorkomen en dat het belangrijk is om een wedstrijdelement te houden. :-D

De swiftcup is dat in mijn ogen. Daar heb je je instroomklasse :rolleyes:, die bestaat dus al. Andere auto klasse s op deze manier aanpakken en een snellere klasse voor die die dat willen.

Heb inmiddels 1/12 aangeschaft met een tekin regelaar want zo werd gezegd die kan nog even mee! ook een 10,5 brushless moter want die was de stock moter en dan kan die volgend jaar weer in mijn 1/10 was de gedachte ,
maar nu is het weer 13,5 = weeeeeeer geld uitgeven dus:(. Jongens niet iedere keer wat anders. Dat is in mijn ogen de reden dat mensen afhaken.:( voor mij in ieder geval wel, ben 1/10 brandstof gaan rijden, maar dat terzijde.

Zou graag zien dat er meer instroom is en een Swift soortgelijke klasse lijkt mij een goede standaard klasse. eentje met de standaard moter en eentje met een snellere moter. accu pakketten van HPi er in voor ca 16,- en plezier hebben.:mrgreen:

Greetz JW

Back