Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Nee niet eens, dat station ben ik gepaseerd, wordt toch altijd alleen maar een zinloze discussie, waar bij de tegenstanders de oren dicht gaan en de mond ver open... :p

ik denk dat ik wel 2 nuttige voorstellen heb, maar je zult ze binnenkort wel onder ogen krijgen.

@djiewie, (jij bent toch diegene die 2 weekjes terug Sander tipte om meer secondenlijm op zijn voorbandjes te doen van zijn M18?)...
Maar, duidelijk verhaal, hopelijk pikt de Nomac dat dus op, want voor de meeste reeds bestaande wedstrijdrijders is het lastig om als instapper/beginner te denken, en zal elke voorstel op de vergadering waar juist deze rijders stemrecht hebben het lastig krijgen om erdoor te komen.....

Het probleem zit volgens mij helemaal niet zo zeer in de vooruitgang van techniek, maar in de manier waar we ermee omgegaan zijn. De snelheden zijn door de techniek erg omhoog gegaan waardoor de snelheid in een beginnerklasse (lager dan 50 km p/u) ongv de snelheid heeft gekregen wat vroeger Stock (60 a 70 km p/u) was, stock wat vroeger Super Stock of Modified (meer dan 70 km p/u) was. Er is geen drang meer het hoogste te halen (Modified) omdat in een hoop gevallen (circuits) niet echt veel meer bijdraagt buiten een kansloze positie tozv het podium omdat daar de echte cracks rijden. Men wil wel het beste van het beste, en het snelste van het snelste hebben, maar niet in de klasse die daarvoor bedoeld is de Modified, nu wordt dit materiaal (veel al duur) gereden in lagere klasse tot en met de beginnerklasse toe, en hier moeten we van af. Het moet onaantrekkelijk wezen/worden om in een lagere klasse te blijven hangen met de investering van Modified, tevens moet het niet kansloos wezen als je in die hogere klasse gaat rijden, want dat is ook weer niet echt motiverend. Competitie rijden is een emotionele ervaring, helaas is het zover gekomen dat deze emoties meer elders uitgevochten wordt dan op het circuit, omdat men onzeker is van eigen kunnen, waardoor men toevlucht zoekt in het aankopen van snellere technieken.

De oplossing ligt naar mijn mening in een mentaliteit verandering en dat krijg je alleen maar door de snelheden naar beneden te halen en anders in te delen naar snelheden die in de trend liggen geschreven in bovenstaand stukje. Het moet weer de “drive” worden om naar het hoogst haalbare te streven, stapsgewijs meer snelheid, uitdaging om jezelf met de beste te meten, en de budgetten moeten ook in die orde meegaan. Nu levert de snelheid van de Stock al voldoening voor bijna iedereen zonder te hoeven strijden met de beste. Men moet ook zichzelf niet vastpinnen op een bepaald aantal turns motor, het lijkt erop dat men niet anders ken dan een 10,5T op het ogenblik.

Beginnerklasse:

Snelheid ongv max 50 km p/u, bijna kleinste brushless motor (of 27t brushed) in overeenstemming met de max snelheid, regelaar mag niet meer kosten dan laag X bedrag en niet veel mogelijkheden hebben, accu’s niet hoger dan een bepaald aantal maximum lading (mAh) en ontlading (C rate) minimum gewicht zodat de evt carbonchassis even zwaar wegen dan de badkuipmodellen, strafgewicht voor de top zoveel, verplichte doorstroming voor de top zoveel (of kijkend naar aantal ronden, of rondetijden) naar een hogere klasse. Banden kit of voorgeschreven banden.

Stock:

Snelheid bv rond de 65 max 70 km p/u oid niet hoger, motor turns in overeenstemming met de max snelheid max bedrag regelaar XX euro, accu max lading, max ontlading (hoger dan in Rookieklasse), minimum gewicht ruim voldoende voor iedere deelnemer, strafgewicht voor de top zoveel, verplichte doorstroming van de top zoveel (of kijkend naar aantal ronden of rondetijden) banden voorgeschreven.

Super Stock, Modified:

Snelheid hoger dan Stock, max motorlimiet in overeenstemming met de rijders, regelaar vrij, accu vrij of ook een max (eigen inbreng rijders) motor vrij of max (eigen inbreng rijders) minimum gewicht vrij of eigen inbreng rijders, strafgewicht voor te top zoveel, voorgeschreven banden.

Clubs zouden de max sneheid van de beginner en de stock moeten aanhouden, en de Super Stock/Modified naar eigen inzicht, kort wendbaar circuit minder max turns, dan bv een lang gemakkelijk circuit, om toch de adrenaline op pijl te houden, en de drang om door te stromen naar de Super Stock/modified op basis van snelheid te handhaven.

Bij NK, enkel Stock en Super Stock/ modified. Men zou dezelfde max regels toe kunnen passen, en bij de motor een goed gemiddelde nemen, kijkend naar de circuits waarop men rijdt.

Regelaars, motoren, accu’s dienen voor een bepaalde datum (x maanden voor het seizoen) bv 1 januari overal in Nederland te koop moeten, modellen nadien, worden niet meer toegestaan. Prijs regelaar “adviesbedrag” importeur Nederland, dus niet de verkoopprijs!!

Ik denk dat we op deze wijze een betere balans krijgen, ook met nadruk voor in de toekomst, ongeacht welke techniek ons ook nog te wachten staat, want deze zal daardoor minder invloed kennen, en wij er minder afhankelijk van. Sponsoren kunnen gerust gesteld worden als mede winkeliers en fabrikanten, wanneer je een reglement op merk of type gaat maken zal geen ene fabrikant, importeur, winkelier het aan durven om een voorraad aan te leggen, die misschien nooit meer verkocht gaat worden, omdat deze is uitgereglementeerd is. Ook zal hierdoor het gereglementeerde materiaal niet optijd aan de start kunnen verschijnen voor iedereen, denk daar maar eens goed over na.

Laatst bewerkt:
Gisteren een vergadering van mijn locale Electro club bijgewoond om eens “te luisteren naar een mogelijke andere inbreng dan het forum”. Een paar dingen die mij daar zijn opgevallen, oa waar ikzelf niet echt goed antwoord op heb terug kunnen vinden.

LiPo veiligheid: voor en tegenstanders LiPo zak tijdens het laden, mbt de voor en nadelen van het niet kunnen zien van de accu. Helaas heb ik daar ook geen tolerantiegrens gehoord waarbij het gevaarlijk zou kunnen worden/wezen bij een “hardcase” LiPo, een algemeen antwoord is: “als deze bol gaat staan”, uhhh hoe bol????? Dat hij niet meer plat kan liggen, of als er een knikker er af kan rollen????? Toen ik het punt aanstipten deed men daar wat spottend over, waarover ik mij toch wel bezorgt maak (en een beetje boos). Terecht werd er opgemerkt dat hiervoor nog geen technische voorzieningen waren (een verklikker, net zoals een temperatuur censor, waar “niemand spottend” over doet :confused:) en daarom het beter was om dit punt te voorlopig te laten rusten. Wie kan mij verwijzen naar een filmpje op YouTube waarin ik een ”hardcase kan zien ploffen”, andere filmpjes zijn er genoeg. Onlangs zat ik naast iemand met een vrij nieuwe LiPo hardcase die een “licht gebold” was, kan hij deze nog laden, kan hij hier nog mee rijden zonder dat hij ploft in zijn auto, ook hij had “geen idee”???

Standaard Motor/regelaar (slechts 1 merk combi) hier was toch wel veel animo voor, ik stel daar alleen heel veel vraagtekens bij, ook hier bekroop mij het gevoel dat er door 1 toeleverancier via een vooraanstaand lid flink gelobbyd werd (op een andere club zal het dus niet anders gaan, mits er door 2 of 3 leveranciers daar gelobbyd wordt), en daar ben ik dus erg op tegen. Een club moet een open markt karakter hebben voor tal van redenen (oa onafhankelijkheid), minimaal moet men de andere leveranciers benaderen en de gelegenheid geven om een gelijkwaardig product qua spec’s neer te kunnen leggen bij een club (wat vroeger ook wel werd gedaan met bv een club brushed motor). Deze zou hieruit moeten kiezen en mogelijk zijn er setjes bij die zowat gelijkwaardig zijn, waardoor er meerdere leveranciers aan kunnen leveren, zodat rijders zelf keuze kunnen maken (uiteindelijk moeten we daar naar toe). Hiermee kan een club zelf een lijst aanmaken met setjes, net zoals er met motoren of accu’s plaats vindt, in bv een EFRA lijst. Hiermee dwing je “hopelijk” fabrikanten mee te denken in een technisch gelijkwaardig “eenheids worst combi” wat ook voor hun interessant zou moeten wezen (dan gaan zij maar eens om de tafel zitten ipv wij). Ten alle tijden moeten we voorkomen dat wanneer 1 leverancier/importeur failliet gaat, of niet op tijd kan leveren, dat we in de problemen geraken.

Voor een gereglementeerde band waren de meningen verdeeld, voor een 3 stage systeem (beginner, stock, superstock) zou ik eerder het systeem zoals ik in een eerder bericht heb neergezet handhaven, alleen twijfel ik aan de Superstock want ergens moet er toch praktijk onderzoek gedaan worden om te kunnen beslissen welke band men zou moeten nemen die een goede levensduur/kostprijs heeft, daarnaast goede grip.

Maar wat nu als je niet genoeg deelnemers heb om 3 verschillende klasse te kunnen vullen, maar slecht enkel 2 klassen kan creëren, dan zal je toch ergens moeten middelen, dat is best wel een (lastige) interessante vraag????? Ook hier op het forum heb ik weinig ideeën gezien die daarop aansluiten!

Ook opvallend was dat sommige mensen zich hard maakten voor een gelijkwaardig competitieve klasse, mbt een lage instapdrempel en kosten, en bij een andere klasse die het “juist zou moeten hebben” van een lage instapdrempel/kosten (beginnerklasse) dit compleet uit het oog verloren, om daar maar een “gelijkwaardige competitie klasse” te creëren. Volgens mij was iedereen het er wel mee eens dat er iets anders moest gebeuren dan wat we de laatste jaren hiermee gedaan hebben (alleen naar jezelf kijken), heel positief!

Al met al een interessante (lange) avond gehad, en weer veel bijgeleerd.

LiPo veiligheid: voor en tegenstanders LiPo zak tijdens het laden, mbt de voor en nadelen van het niet kunnen zien van de accu. Helaas heb ik daar ook geen tolerantiegrens gehoord waarbij het gevaarlijk zou kunnen worden/wezen bij een “hardcase” LiPo, een algemeen antwoord is: “als deze bol gaat staan”, uhhh hoe bol????? Dat hij niet meer plat kan liggen, of als er een knikker er af kan rollen????? Toen ik het punt aanstipten deed men daar wat spottend over, waarover ik mij toch wel bezorgt maak (en een beetje boos). Terecht werd er opgemerkt dat hiervoor nog geen technische voorzieningen waren (een verklikker, net zoals een temperatuur censor, waar “niemand spottend” over doet :confused:) en daarom het beter was om dit punt te voorlopig te laten rusten. Wie kan mij verwijzen naar een filmpje op YouTube waarin ik een ”hardcase kan zien ploffen”, andere filmpjes zijn er genoeg.

Het is best raar dat er nu heel erg gepraat wordt over veiligheid tijdens het laden. Allereerst is de wereldwijde regel dat we op 1 x de capaciteit van de accu laden (gemiddeld 4-5A), iets wat gezien de specs van de accu's heel veilig is. De afgelopen jaren hebben mensen met minimaal 1,5C tot soms wel 4C de NiMh-pakketten mishandeld en toen hoorde je niemand echt stressen. Verder onploft een NiMh echt heel heftig terwijl een Lipo hooguit uitbrandt. Overigens zijn alle filmpjes op internet ernstig gemanipuleerd; elke accu die je op 220v aansluit gaat kapot.......

Mijn ervaring van de afgelopen twee jaar met hardcased lipo-packs is dat dit een zeer veilige en stabiele stroombron is voor onze hobby; als we allemaal gewoon niet gaan expirimenteren kunnen we een hele tijd plezier hebben van onze packs....

groet,

Eric

Standaard Motor/regelaar (slechts 1 merk combi) hier was toch wel veel animo voor, ik stel daar alleen heel veel vraagtekens bij, ook hier bekroop mij het gevoel dat er door 1 toeleverancier via een vooraanstaand lid flink gelobbyd werd (op een andere club zal het dus niet anders gaan, mits er door 2 of 3 leveranciers daar gelobbyd wordt), en daar ben ik dus erg op tegen. Een club moet een open markt karakter hebben voor tal van redenen (oa onafhankelijkheid), minimaal moet men de andere leveranciers benaderen en de gelegenheid geven om een gelijkwaardig product qua spec’s neer te kunnen leggen bij een club (wat vroeger ook wel werd gedaan met bv een club brushed motor). Deze zou hieruit moeten kiezen en mogelijk zijn er setjes bij die zowat gelijkwaardig zijn, waardoor er meerdere leveranciers aan kunnen leveren, zodat rijders zelf keuze kunnen maken (uiteindelijk moeten we daar naar toe). Hiermee kan een club zelf een lijst aanmaken met setjes, net zoals er met motoren of accu’s plaats vindt, in bv een EFRA lijst. Hiermee dwing je “hopelijk” fabrikanten mee te denken in een technisch gelijkwaardig “eenheids worst combi” wat ook voor hun interessant zou moeten wezen (dan gaan zij maar eens om de tafel zitten ipv wij). Ten alle tijden moeten we voorkomen dat wanneer 1 leverancier/importeur failliet gaat, of niet op tijd kan leveren, dat we in de problemen geraken.

Dit wordt lastig......waar meet je de specs? De EFRA 10.5-lijst zou ook allemaal gelijke motoren moeten bevatten; ook hier zitten verschillen tussen. Gelijkwaardige regelaars zijn er nagenoeg niet, iedere fabrikant heeft zijn eigen slimmigheidjes in zijn product zitten (anders kunnen ze zich ook niet onderscheiden van de concurrentie;-))

Ik denk dat je voor gelijkheid in een instapklasse toch aan één merk moet vasthouden, Pro Stock moet gewoon maar zijn gang gaan....er zijn maar een aantal competitieregelaars dus het kan hooguit 600-700 Euro kosten;-)

groet,

Eric

hier bekroop mij het gevoel dat er door 1 toeleverancier via een vooraanstaand lid flink gelobbyd werd (op een andere club zal het dus niet anders gaan, mits er door 2 of 3 leveranciers daar gelobbyd wordt)

Ik zie geregeld 1 winkelier- en 1 webshopeigenaar samen in conclaaf met 1 groothandelmedewerker.....
Trek zelf de conclusie maar wat daar besproken wordt....
Deze groothandel heeft de stelling genomen niet aan webshops te leveren, behalve aan die ene dan.....
Dus of er gelobbyd wordt?... nee joh... :rolleyes:

Volgens mij kan je het ook anders benaderen... laten we blij zijn dat er in NL een leverancier is die zich durft te mengen in de discussie en zich hard wil maken voor een bepaalde klasse. Er zijn genoeg voorbeelden in NL en daarbuiten van reactieve leveranciers ipv pro-actieve. Dat er een commercieel belang aanzit kan je niemand kwalijk nemen in mijn ogen. Liever iemand die meedenkt en er iets aan verdient, dan een reactieve die achteraf begint te miepen buitengesloten te worden....

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook nog eens een kneitergoed voorstel.... (dit is een onbevooroordeelde lobby en ook zonder winstoogmerk van mijn kant!!)

Just my 2 cents

Dit wordt lastig......waar meet je de specs? Gelijkwaardige regelaars zijn er nagenoeg niet, iedere fabrikant heeft zijn eigen slimmigheidjes in zijn product zitten (anders kunnen ze zich ook niet onderscheiden van de concurrentie;-))

Deze leverancier gaf de garantie dat de regelaar in kwestie meerder jaren voorradig zou wezen, de spec’s werden gelocked met een toegangcode speciaal voor de Nederlandse markt, uit te lezen met een speciaal apparaatje. We spreken hierover een spec klasse, als klant (club, organisatie) kan je deze spec’s opstellen voor toelating, of welke geblokkeerd zou moeten worden in een regelaar, hierop kan door een fabrikant/importeur ingeschreven worden. Het is aan de toeleverancier de keuze om hierin mee te gaan, geen interesse of hij ziet hier geen brood in, pech voor hem, want dan kies je als club of organisatie voor 1 merk, met de grote kans dat hij helemaal naast de pot piest. Ik krijg de indruk dat leveranciers met het huidige economische klimaat, best wel vatbaar hiervoor zou kunnen wezen, gezien het feit dat men het initiatief neemt om flink bij clubs te lobbyen. Daarnaast blijven er nog genoeg regelaars over waarin zij zichzelf kunnen profileren.

:offtopic:

@Rogier,
Ik heb er ook geen problemen mee, als je eerlijk bent.
Ga als winkelier niet lopen klagen over "kofferbak verkoop" terwijl je zelf ook bestelde spullen meeneemt naar de baan! en die daar afrekend!, sorry daar zie ik geen verschil in...

:ontopic:

De MACH heeft in de brandstof 1/8 een tijdje terug ook een stock motor voorgeschreven, probleem was alleen:
a: de motor was te laat leverbaar,
b: de motor had technische problemen.....

Een goed gesloten technisch regelement die keuzes open laat voor rijders om te kiezen wat ze willen rijden gaat in mijn ogen nooit echt lukken, dus je zult wel een motor/regelaar/banden combinatie vast moeten leggen.
Voordeel hierbij kan dus wel zijn als je dit bij 1 leverancier haalt, je dit tegen een redelijke korting moet kunnen aanschaffen....

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook nog eens een kneitergoed voorstel.... (dit is een onbevooroordeelde lobby en ook zonder winstoogmerk van mijn kant!!)

??? Welk voorstel ??? Bedoel je de vastgestelde regelaar of iets anders??? Er wordt nogal wat voorgesteld in dit topic namelijk;-)

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Maargoed....

On Topic maar weer....

Zijn er nu ook daadwerkelijk mensen die gedegen voorstellen (zoals besproken hier in dit topic) indienen bij de NOMAC of krijgen we op de vergadering te horen dat er wel wat veranderd had kunnen worden maar dat er geen voorstellen zijn binnengekomen:-(

groet,

Eric

De MACH heeft in de brandstof 1/8 een tijdje terug ook een stock motor voorgeschreven, probleem was alleen:
a: de motor was te laat leverbaar,
b: de motor had technische problemen.....

Leuk dat je dit aanhaalt, ik weet namelijk van 1 leverancier dat er een aanbod gedaan was voor een interessante prijs van een motor waarvan alles bekend was.
Helaas heeft het bestuur gekozen voor een motor van een zeer bekende fabrikant toen ook nog zeer sterk aan de club verbonden maar zonder enige kortingsregeling.
Ik zou er niets op tegen hebben dat een bestuur voor iets kiest maar dan moet het wel een weloverwogen beslissing zijn en geen vriendjespolitiek. Het idee van een gestandariseerde motor voor de clubraces was daarmee direct de grond in geboord. Het invoeren van producten waar de fabrikanten laat mee zijn hebben we ook gezien bij de uitlaten begin vorig jaar......

Toch raar in een beschaafd land.....zo promoot je grijze import, toch??
groet,
Eric
Vriendjes politiek lijkt mij! :cool:
Leuk dat je dit aanhaalt

Tja, is wel een heel goed voorbeeld natuurlijk, en over de keuze van toen... tja... het had iets kunnen worden, maar dan inderdaad met die andere leverancier....

On Topic maar weer....

Zijn er nu ook daadwerkelijk mensen die gedegen voorstellen (zoals besproken hier in dit topic) indienen bij de NOMAC of krijgen we op de vergadering te horen dat er wel wat veranderd had kunnen worden maar dat er geen voorstellen zijn binnengekomen:-(

groet,

Eric

Het zou verstandig zijn om de praktijkvoorbeelden geschets door mij en Roelof mee te nemen in een besluitvorming omtrend een strak gesloten gespecificeerde materiaalkeuze. Dus zo off-topic is het niet... ;)

Inderdaad is het niet geheel onbelangrijk dat deze voorstellen daadwerkelijk bij de NOMAC terecht komen.
De sluitingsdatum is 22 November (zie de NOMAC site)

"maar dan moet het wel een weloverwogen beslissing zijn en geen vriendjespolitiek"

Om dit alles uit te sluiten zou je er eigenlijk geen vaste combinatie van moeten maken. Het EFRA reglement geeft toch voldoende handvatten om een "besloten" klasse te maken? Ok, een 10.5T van de één is niet dezelfde als de 10.5T van de ander, maar dit geldt ook voor het chassis waar je mee rijdt, en daar hoor ik nu net niemand over. Wanneer je een "echte" instap klasse wilt maken, neem dan allemaal dezelfde RTR, dan sta je voor 99% gelijk aan de start en ben je kosten besparend bezig.

Gaat het nu over waar de spullen vandaan komen?
Net als Engeland, Duitsland en Belgie leker zelf voor je spullen zorgen. Lijstje met motoren en lipo's. Vastgestelde band smorgens merken en klaar.

:offtopic:

@Rogier,
Ik heb er ook geen problemen mee, als je eerlijk bent.
Ga als winkelier niet lopen klagen over "kofferbak verkoop" terwijl je zelf ook bestelde spullen meeneemt naar de baan! en die daar afrekend!, sorry daar zie ik geen verschil in...

:ontopic:

Ik kan niet oordelen over kofferbakverkopen of wat dan ook. Ik kan alleen zeggen dat ik een initiatief van een leverancier alleen maar kan toejuichen. Zeker omdat er hier bijvoorbeeld ook veel is gesproken over de EZRun set. Nou die is in NL niet te krijgen en er zijn zat mensen die niet zo bedreven zijn met het kopen in Hong Kong. Dus een leverancier die inspringt op een behoefte juich ik alleen maar toe. En dat staat los van of andere zaken wel of niet eerlijk zijn geweest vind ik. Toch?

Daarnaast is het een voorstel. We zijn er zelf allen bij om voor of tegen te stemmen.....

Al een paar jaar twijfel ik of ik in de NK van de NOMAC een leuke competitie kan rijden met mijn zoon.

Elk jaar weer zijn de regels veel te laat bekend.
Het moet toch mogelijk zijn om op 1 januari het reglement klaar te hebben voor dat jaar?
Technisch gezien is de Nomac behoorlijk conservAtief geweest en hoefde dus niet te wachten op nieuwe producten van fabrikanten.
Sterker nog, er werd soms gekozen voor producten die al niet meer gefabriceerd werden.

Als je op 1 januari een reglement hebt,
dan kun je tot april mensen zoeken voor de competitie, (promotie )
en kan iedereen zich op zijn gemak voorbereiden,
en de juiste spullen kopen.

En dan komen we terug op wat ik eerder zei, dat ik bevreesd ben (nou ja, eigenlijk niet want ik rij geen wedstrijd electro, maar ik probeer mee te denken) dat de electro sectie er niet uitkomt, alleen als de NOMAC het heft in handen neemt.....

Back