Gisteren een vergadering van mijn locale Electro club bijgewoond om eens “te luisteren naar een mogelijke andere inbreng dan het forum”. Een paar dingen die mij daar zijn opgevallen, oa waar ikzelf niet echt goed antwoord op heb terug kunnen vinden.
LiPo veiligheid: voor en tegenstanders LiPo zak tijdens het laden, mbt de voor en nadelen van het niet kunnen zien van de accu. Helaas heb ik daar ook geen tolerantiegrens gehoord waarbij het gevaarlijk zou kunnen worden/wezen bij een “hardcase” LiPo, een algemeen antwoord is: “als deze bol gaat staan”, uhhh hoe bol????? Dat hij niet meer plat kan liggen, of als er een knikker er af kan rollen????? Toen ik het punt aanstipten deed men daar wat spottend over, waarover ik mij toch wel bezorgt maak (en een beetje boos). Terecht werd er opgemerkt dat hiervoor nog geen technische voorzieningen waren (een verklikker, net zoals een temperatuur censor, waar “niemand spottend” over doet

) en daarom het beter was om dit punt te voorlopig te laten rusten. Wie kan mij verwijzen naar een filmpje op YouTube waarin ik een
”hardcase kan zien ploffen”, andere filmpjes zijn er genoeg. Onlangs zat ik naast iemand met een vrij nieuwe LiPo hardcase die een “licht gebold” was, kan hij deze nog laden, kan hij hier nog mee rijden zonder dat hij ploft in zijn auto, ook hij had “geen idee”???
Standaard Motor/regelaar (slechts 1 merk combi) hier was toch wel veel animo voor, ik stel daar alleen heel veel vraagtekens bij, ook hier bekroop mij het gevoel dat er door 1 toeleverancier via een vooraanstaand lid flink gelobbyd werd (op een andere club zal het dus niet anders gaan, mits er door 2 of 3 leveranciers daar gelobbyd wordt), en daar ben ik dus erg op tegen. Een club moet een open markt karakter hebben voor tal van redenen (oa onafhankelijkheid), minimaal moet men de andere leveranciers benaderen en de gelegenheid geven om een gelijkwaardig product qua spec’s neer te kunnen leggen bij een club (wat vroeger ook wel werd gedaan met bv een club brushed motor). Deze zou hieruit moeten kiezen en mogelijk zijn er setjes bij die zowat gelijkwaardig zijn, waardoor er meerdere leveranciers aan kunnen leveren, zodat rijders zelf keuze kunnen maken (uiteindelijk moeten we daar naar toe). Hiermee kan een club zelf een lijst aanmaken met setjes, net zoals er met motoren of accu’s plaats vindt, in bv een EFRA lijst. Hiermee dwing je “hopelijk” fabrikanten mee te denken in een technisch gelijkwaardig “eenheids worst combi” wat ook voor hun interessant zou moeten wezen (dan gaan zij maar eens om de tafel zitten ipv wij). Ten alle tijden moeten we voorkomen dat wanneer 1 leverancier/importeur failliet gaat, of niet op tijd kan leveren, dat we in de problemen geraken.
Voor een gereglementeerde band waren de meningen verdeeld, voor een 3 stage systeem (beginner, stock, superstock) zou ik eerder het systeem zoals ik in een eerder bericht heb neergezet handhaven, alleen twijfel ik aan de Superstock want ergens moet er toch praktijk onderzoek gedaan worden om te kunnen beslissen welke band men zou moeten nemen die een goede levensduur/kostprijs heeft, daarnaast goede grip.
Maar wat nu als je niet genoeg deelnemers heb om 3 verschillende klasse te kunnen vullen, maar slecht enkel 2 klassen kan creëren, dan zal je toch ergens moeten middelen, dat is best wel een (lastige) interessante vraag????? Ook hier op het forum heb ik weinig ideeën gezien die daarop aansluiten!
Ook opvallend was dat sommige mensen zich hard maakten voor een gelijkwaardig competitieve klasse, mbt een lage instapdrempel en kosten, en bij een andere klasse die het “juist zou moeten hebben” van een lage instapdrempel/kosten (beginnerklasse) dit compleet uit het oog verloren, om daar maar een “gelijkwaardige competitie klasse” te creëren. Volgens mij was iedereen het er wel mee eens dat er iets anders moest gebeuren dan wat we de laatste jaren hiermee gedaan hebben (alleen naar jezelf kijken), heel positief!
Al met al een interessante (lange) avond gehad, en weer veel bijgeleerd.