Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Ja dat is er, het is alleen even wachten op de notulen zodat we het correct neer kunnen zetten en niet gaan gissen. Ik weet ook niet meer echt alles uit mijn hoofd over de toerwagen klasses. Maar er zijn zeker dingen besloten. Ik zal eens vragen wanneer de notulen rond gestuurd gaan worden.

Meer info over de MACH volgt...

Voorstellen richting de NOMAC hadden er uiterlijk gisteren moeten zijn, ik neem aan dat er bij de MACH rekening mee is gehouden?

De rijders die op zijn komen dagen hebben gestemd over wat voorstellen en wat zaken aangevuld/verbeterd. Geen idee of het de nomac volgt/gaat volgen maar mocht iemand willen dat het de nomac zou volgen dan had dege maar moeten komen lijkt me.

De rijders die op zijn komen dagen hebben gestemd over wat voorstellen en wat zaken aangevuld/verbeterd. Geen idee of het de nomac volgt/gaat volgen maar mocht iemand willen dat het de nomac zou volgen dan had dege maar moeten komen lijkt me.

Dat lijkt mij logisch,
Maar aangezien er een stemming is geweest,
Wat is het voorstel dat de meeste stemmen heeft gekregen betreffende de regelgeving van de stock/superstock klassen?

Is het in 2010 nog mogelijk met een Tekin regelaar deel te nemen op de mach club competitie?

Dat lijkt mij logisch,
Maar aangezien er een stemming is geweest,
Wat is het voorstel dat de meeste stemmen heeft gekregen betreffende de regelgeving van de stock/superstock klassen?

Is het in 2010 nog mogelijk met een Tekin regelaar deel te nemen op de mach club competitie?
Op de Zacs van de Mach mag je gewoon rijden met een Tekin regelaar, er wordt 1 motor gekozen (Speedpassion, Gm of CS 13.5 ) en voor 1 merk band (Lrp Vtec 30x) hiervan mag je 3 setjes gebruiken tijdens de 6 races.

Verder wordt de baan op 6 verschillende manieren gebruikt zodat je bv met een Teking of Gm regelaar minder voordeel hebt van de hoge top snelheid.

Lipo volgens de efra lijst. dit was hem wel geloof ik maar we moeten officieel de notullen even afwachten.

Heb er nu al zin in.............

afgelopen vrijdag waren er bij de Nomac 66 !!!!! voorstellen binnen mbt de electro.
Wat opviel daarbij is dat de voorstellen altijd van dezelfde mensen / verenigingen komen. Een hoop mensen schreeuwt wel op het net maar haakt af als ze zelf wat ervoor moeten doen. Kunnen ze na de vergadering weer gaan klagen dat het niet in hun straatje is.

Overigens zijn er veel "dezelfde" voorstellen. De verschillen zitten hem in kleine details, waarbij op de sectie vergadering ongeveer 7 voorstellen behandeld moeten worden met per voorstel een aantal variaties erop.

Verder wordt de baan op 6 verschillende manieren gebruikt zodat je bv met een Teking of Gm regelaar minder voordeel hebt van de hoge top snelheid.

Dat klinkt inderdaad erg interesant, leuk van die 6 verschillende banen.
Kan ik me helemaal gaan uitleven om die tekin regelaar goed in te stellen!!!
Kwestie van goed afstellen en gaan met die tekin.........

Ben benieuwd naar de notulen van de mach.

Zo te horen een productieve vergadering geweest.

Op de Zacs van de Mach mag je gewoon rijden met een Tekin regelaar, er wordt 1 motor gekozen (Speedpassion, Gm of CS 13.5 ) en voor 1 merk band (Lrp Vtec 30x) hiervan mag je 3 setjes gebruiken tijdens de 6 races.

Lipo volgens de efra lijst. dit was hem wel geloof ik maar we moeten officieel de notullen even afwachten.

Even een aanvulling hierop. In de 13.5 SuperStock klasse is de regelaar inderdaad vrij. Motor wordt een vaste motor 13.5 die niet vertimebaar is (merk is nog niet bekend maar zal in de richting van de GM of CS gaan). Inderdaad drie setjes banden met één setje reserve mocht er een keer een velg stuk gaan. Deze sets worden aan het begin van de race door de wedstrijdleiding gemerkt. De motor wordt een soort van handout. Je koopt je eigen motor en deze krijg je voor de race uitgereikt en na de race lever je hem weer in. Je krijgt wel steeds je eigen motor en er mag onderhoud gepleegd worden op de MACH zelf onder enige "toezicht". De baan wordt inderdaad op 6 manieren verreden, met de klok mee en tegen de klok in en dan drie varianten. Volledige baan en twee verkorte versies hiervan.

Verder is er nog wel het een en ander besloten maar zoals ik al eerder zei is het beter de notulen af te wachten zodat het allemaal duidelijk neergezet kan worden en er geen misverstanden kunnen ontstaan hierover. Of de beslissingen ook doorgestuurd zijn naar de NOMAC weet ik niet, daar heb ik niks over gehoord.

Even een aanvulling hierop. In de 13.5 SuperStock klasse is de regelaar inderdaad vrij. Motor wordt een vaste motor 13.5 die niet vertimebaar is (merk is nog niet bekend maar zal in de richting van de GM of CS gaan). Inderdaad drie setjes banden met één setje reserve mocht er een keer een velg stuk gaan. Deze sets worden aan het begin van de race door de wedstrijdleiding gemerkt. De motor wordt een soort van handout. Je koopt je eigen motor en deze krijg je voor de race uitgereikt en na de race lever je hem weer in. Je krijgt wel steeds je eigen motor en er mag onderhoud gepleegd worden op de MACH zelf onder enige "toezicht". De baan wordt inderdaad op 6 manieren verreden, met de klok mee en tegen de klok in en dan drie varianten. Volledige baan en twee verkorte versies hiervan.

Verder is er nog wel het een en ander besloten maar zoals ik al eerder zei is het beter de notulen af te wachten zodat het allemaal duidelijk neergezet kan worden en er geen misverstanden kunnen ontstaan hierover. Of de beslissingen ook doorgestuurd zijn naar de NOMAC weet ik niet, daar heb ik niks over gehoord.

Joost, de GM is wel degelijk vertimebaar! Ook al staat hij bekend als niet vertimebaar, is dit wel degelijk mogelijk! Zo kan je bijvoorbeeld een identieke endbel erop zetten, maar met een klein stukje andere hardware erin. Maar er zijn meer mogelijkheden.... Wil het alleen maar als tip meegeven.

En wat heb je aan niet vertimebare motoren als je het timen wel vanuit de regelaar kan regelen?

Gewoon alles vrij laten zoals regelaar, motor, accu enz. Probleem opgelost!

Of alleen de motor limiteren, maar er wordt toch altijd gerommeld met de motoren. Ik zeg altijd, er is niets zo "modified" als "Stock"

Hoe meer regels, hoe meer er gerommeld wordt! Laat iedereen maar doen, ook qua banden enz. Dan is die discussie ook meteen opgelost.

Kijk, DAT is er beslist op de vergadering door de mensen die in die klasse rijden. Discusseren hierover heeft geen zin want zo gaat het gereden worden. Een ieder die op de MACH rijd en het er niet mee eens is had dat op de vergadering aan kunnen geven. De rest, doe geen moeite. Ik ga er namelijk geen discussie over starten. Ik meld alleen maar wat er besloten is. Daar werd om gevraagd, niks meer en niks minder... Er zullen altijd wel mensen zijn die het ergens niet mee eens zijn maar dat hou je toch. Ik rij zelf niet in die klasse dus ik heb er zelf niet over gestemd. De mensen die wel in die klasse rijden en aanwezig waren hebben hierover unaniem besloten en dus is het zo opgenomen.

Of het nu wel of niet nuttig is om niet vertimebare motoren te gebruiken maakt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel uit. Dit is er besloten dus daar zullen de mensen die deze klasse willen gaan rijden op de MACH het mee moeten doen...

Joost, de GM is wel degelijk vertimebaar! Ook al staat hij bekend als niet vertimebaar, is dit wel degelijk mogelijk! Zo kan je bijvoorbeeld een identieke endbel erop zetten, maar met een klein stukje andere hardware erin. Maar er zijn meer mogelijkheden.... Wil het alleen maar als tip meegeven.

Rogier, volgens mij bedoel je de optionele endbell van GM maar daaraan zie je heel makkelijk dat er een andere endbell op zit. Die hebben we al gezien en er zit een wezenlijk verschil tussen het origineel en de optionele endbell...

Kijk, DAT is er beslist op de vergadering door de mensen die in die klasse rijden. Discusseren hierover heeft geen zin want zo gaat het gereden worden.

Discussie of niet.....
Kan je mij dan eens heel goed uitleggen wat dan het verschil is tussen het timen op de motor en het timen op de regelaar?
Blijkbaar zie ik de materie verkeerd maar het is in mijn ogen heel krom dat je het vertimen aan de ene (en ook nog eens de goedkoopste) kant verbied en het aan de andere (dure) kant lekker toelaat.

Discussie of niet.....
Kan je mij dan eens heel goed uitleggen wat dan het verschil is tussen het timen op de motor en het timen op de regelaar?
Blijkbaar zie ik de materie verkeerd maar het is in mijn ogen heel krom dat je het vertimen aan de ene (en ook nog eens de goedkoopste) kant verbied en het aan de andere (dure) kant lekker toelaat.

wat betreft de discussie zit er geen verschil tussen beide.
Echter in werking is er zeker wel verschil. Het ene kan vertimen over de gascurve en het ander is een vaste vertiming over de hele gascurve ;) Het ene is afhanelijk van de software die uitkomt en dus veranderlijk gedurende het jaar en het andere is een kwestie van min en max.. en voor iedereen hetzelfde..

De vertiming op de motor zorcht voor een vertiming die gelijk er in zit bij het weg rijden.
Als deze op bijvoorbeeld 20 staat heb je gelijk 20 graden vertiming.
Dit houd je tot aan je topsnelheid.
Dan heb je de vertiming in de regelaar. Deze komt er na een paar meter in. Dit o onderin wat meer koppel te hebben. Deze komt er bijvoorbeeld eerst met 10 a 15 in en kan later nog eens verhoogd worden.
Als de regelaar sensord weg rijd dan krij je het volgende. Vertiming op de motor + vertiming in de regelaar plus eventueel extra vertiming.

Dit houd niet in dat je ongestraft je vertiming op je motor vol open kunt zetten.
Als je dat doet en je laat ook de vertiming op je regelaar er vol in komen, dan krijg je oververtiming en word je motor erg warm. Tevens dien je dan net als een brushed motor lichter te vertanden.

Persoonlijk zet ik mijn motor liever lager dan die 12 op de motor.
Indoor zelfs het liefste op 0.
Hoger dan 12 zie je trouwens met die nieuwe regelaars eigenlijk nooit in de TC klasse.
In de offroad klasse blijkt dit wel normaal te zijn en word de motor wel eens op 15 of hoger gezet.

Vrijwel alle motoren staan standaart op 12 graden vertiming.

is voor de oude regelaars wel een oplossing om wat meer topsnelheid te krijgen.
misschien een keer testen. weet alleen niet of het genoeg is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Notulen Mach

Ja dat is er, het is alleen even wachten op de notulen zodat we het correct neer kunnen zetten en niet gaan gissen. Ik weet ook niet meer echt alles uit mijn hoofd over de toerwagen klasses. Maar er zijn zeker dingen besloten. Ik zal eens vragen wanneer de notulen rond gestuurd gaan worden.

Meer info over de MACH volgt...

De notulen staan vanaf aankomend weekend op de site.

Groet Niels

Voor de liefhebbers is het document van een kleine 100 pagina's met alle voorstellen in te zien:
http://www.nomac.nl/sites/default/files/voorstellen%201-10%20E_0.pdf

Even een kleine opsomming:
- Sorex 32 banden
- instapklasse, al dan niet met een vastgelegde combo set en badkuipchassis
- motoren en regelaars vastleggen
- LiPo accu's
- Naar LiPo aangepaste gewichten
- rijders zelf hun spullen kopen
- 7 minuten heats
- 1 tellende kwalificatieheat

En nog wat finetuningspunten.

Grappig om te zien dat uit div. hoeken soortgelijke voorstellen komen.

Back