Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

I Xyzyx I en anderen Hoe komt het dat ik al die ontzettend goeie plannen van jullie niet heb gehoord tijdens de afgelopen vergadering? Zo te lezen hebben jullie ontzettend veel ervaring in competitie verband en weten jullie er heel veel vanaf. Jullie input zou van onschatbare waarde zijn geweest.

Ik begrijp je punt en voorzover het kritiek betreft op de voorstellen en genomen besluiten ben ik het met je eens. Echter, als we meer mensen willen stimuleren om aan deze hobby/sport te gaan deelnemen, dan lijkt het me dat een discussie met potentiële nieuwelingen zeer gewenst is. Juist zij doen niet of nauwelijks mee aan het besluitvormingsproces, terwijl het juist om besluiten gaat waar we hun mee over de streep willen trekken. Voor de clubs is zo'n discussie denk ik van onschatbare waarde, ook na de sectievergadering...

Veel rijders kunnen zich denk ik nog wel heugen hoe zij afgedroogd werden tijdens een Tamiya mini cup race, terwijl zij zelf niet 1 van de minsten waren. Hoe ga jij, of jullie tegenhouden dat (zeer) ervaren rijders hier niet in deel mogen nemen, stel eerst daar maar eens beperkingen voor op, anders is het wederom gedoemd om te “floppen”. En wanneer je alle ervaren rijders gaat weren, dan heb je niet genoeg “beginners” over, om een behoorlijke heat te vullen, waardoor de animo ook weer instort.

Gewoon lezen;-) Ik heb het volgens mij duidelijk neergezet maar wil het nog wel een keer herhalen:

Overigens kan je deze klasse wel op landelijk nivo laten opereren door per club de top drie van het "TT01-clubkampioenschap" af te vaardigen naar het "instap-NK". Ik heb het dan over rijders bijvoorbeeld tot 20 jaar die nooit eerder een licentie hebben gehad. Hier kan dan een stukje promotie worden bedreven door deze rijders "gratis" te laten rijden, ofwel geen licentiekosten maar wel gewoon een tientje per race.

Hoeveel clubleden hier ook in meerijden; niet ouder dan 20 jaar en geen licentieverleden schakelt volgens mij heel veel bekerpikkers uit!!! Als alle NOMAC-clubs met een electrosectie drie rijders die aan de eisen voldoen afvaardigen heb je zo 20 man!!

Zelf stuur ik iedere bellangstellende die wil gaan beginnen rechtstreeks naar een clubavond om voor aanschaf eerst eens wat info te verzamelen. Maargoed, hier geld weer de kip en het ei: als er landelijk een serie is kunnen winkeliers hier ook een adviserende rol in spelen en misschien een beetje doorvragen bij een nieuwe rijder??

Helaas is het jammer dat voor elk idee vele tegenargumenten in deze discussie worden geopperd.....

Maargoed, het zou ook te gek zijn als er zonder belangen iets zou kunnen ontstaan. Als er namelijk één merk is waar niemand in dit land beter van wordt is het Tamiya!!!

Wij gaan komend seizoen op AMCA deze klasse wel opstarten; iedereen mag met elk badkuip-chassis meedoen en misschien gewoon een aparte TT01-klassering erin verwerken waardoor het idee alsnog kan gaan leven en je niemand hoeft uit te sluiten. De bijgeleverde regelaar en een silvercan kosten samen ook nog geen 30 Euro.....tot zover het reglement;-)

Het hoeft niet moeilijk te zijn....elke club is er natuurlijk vrij in alleen zou een beetje overleg tussen de clubs helemaal niet kwaad kunnen:-)

groet,

Eric

Moet hier niet een knipoog achter, de toon is namelijk behoorlijk satcastisch en niet echt opbouwend.....dit is nog steeds een discussie die niet draait om NK-regeltjes maar wel om het weer opbouwen van een beetje behoorlijke aantallen tijdens bijvoorbeeld clubwedstrijden. Zonder clubraces komen er zeker geen nieuwe NK-rijders bij.

Nee hoor is serieus bedoeld. Ik denk zeker dat deze opbouwende discussies bijdragen aan de groei van het aantal electro rijders. ;)

Ik begrijp je punt en voorzover het kritiek betreft op de voorstellen en genomen besluiten ben ik het met je eens. Echter, als we meer mensen willen stimuleren om aan deze hobby/sport te gaan deelnemen, dan lijkt het me dat een discussie met potentiële nieuwelingen zeer gewenst is. Juist zij doen niet of nauwelijks mee aan het besluitvormingsproces, terwijl het juist om besluiten gaat waar we hun mee over de streep willen trekken. Voor de clubs is zo'n discussie denk ik van onschatbare waarde, ook na de sectievergadering...

Kijk, eindelijk eens iemand anders die het zegt: niet iedereen heeft inspraak bij de NOMAC, want zelf via de club ben je misschien maar 1/50e van de clubmening aangezien er nog 49 andere meningen zijn....

groet,

Eric

@Tonyv

Laagdrempeligheid bedoel ik mee dat de kosten en eisen laag zijn. Dus dat iedereen met zijn auto mee kan komen en niet dat de mensen met een grote pot geld per definitie een ronde voorsprong hebben, om zo maar te zeggen.

Hoe het zit met de handeling van een t3 t.o.v. een tt-01 weet ik niet. Als de betere rijder maar als eerste over de finish komt, gelijk met welke auto hij rijd.

Mee kunnen doen is inderdaad het belangrijkste! Maar hoe zou jij het vinden als iemand met auto van 1000 euro de hele tijd van jou wint terwijl jij misschien wel beter kan rijden? Ik vind niet dat de hoge klasse drastisch aangepast moet worden juist omdat afstellen enz ook een kunst is van de hobby. Maar er moet gewoon een klasse bij komen waar iedereen gelijke kansen heeft onafhankelijk van of hij nou 200 of 2.000 euro te besteden heeft.

En daar sla je de hamer helemaal op de kop ;) . Juist de visie van de mensen die hier bereikt wil worden is vergeten.

Kortom, het is twee voor twaalf en er moet nu echt iets gebeuren om de aanwas van nieuwe rijders eindelijk eens in gang te zetten.

groet,

Eric

Er is een klein begin....

Ik doe nog één jaartje club electro voor ervaring (overstap van nitro 5 jaar naar electro). Daarna ga ik me aansluiten bij NK. :thumbsup: :cool:

……..@drift-junkie……Met alleen een motor limiet zal er echt niet veel veranderen... dan nog zullen mensen met bv. een xray t3 sneller kunnen zijn omdat die beter op de weg ligt enz enz... Het is juist belangrijk dat iemand met een budget van 300 euro ook mee kan rijden. Gelijke kansen voor iedereen...Om weer leven in de competitie te krijgen moet er niet 'gezeikt' worden over motoren, regelaars, banden enz.. maar over laagdrempeligheid om aan het competitie gebeuren te beginnen……….@drift-junkie……Klopt, heb je helemaal gelijk in! Daarom moeten er behoorlijk wat regels opgesteld worden. Iemand buiten spel zetten vanwege zijn materieel zou een zeer slechte zaak zijn……

Bij iedere regel die je verzint zet je wel iemand “buitenspel”, bij geen regels “voelt er altijd wel iemand zich buitenspel gezet”. Als je op een club info vraagt, dan prijst men de X-ray T3 aan, boven een TT-01, dan heb je al je 300 euries uitgegeven voordat je wil gaan meedoen aan een wedstrijd, waar je te horen krijgt dat alleen een TT-01 toegestaan is, wat nu laagdrempeligheid weg 300 euro, je heb daarmee nu net iemand “buitenspel” gezet.

“Gezeik over motoren, regelaars, banden, accu’s, enz” is inherent aan modelautoracen, dit heeft niets te maken met het opstellen van regels of het uitblijven daarvan, maar heeft te maken met het “gevoel van ongelijkheid”, en dat krijg je nooit uitgereglementeerd. Zolang men niet beseft dat dit tussen de oren zit, zal men blijven roepen om strenge regelgeving. Het zijn vaak niet de beginners die om een strenge regelgeving vragen, maar eerder de gevorderde, zadel dan ook niet de beginner op met strenge regels, maar de gevorderde, die het overigens altijd wel hard roepen, maar ze eigenlijk niet willen hebben, anders verliest men mogelijk net hun eigen voordeel, die misschien uitgereglementeerd wordt.

Hopelijk komt er op de club hier in de buurt een nieuwe 2wd F1 klasse voor alle merken, mogelijk met een brushed motor van een tientje, met niet al teveel regels, slechts enkel iets voor de banden (breedte + autobreedte), misschien nog iets met minimum gewicht, maar daar moet het dan toch wel bij blijven. Wanneer je hier aan deelneem weet je bij voorbaat dat er (veel) ongelijkheid bestaat, het heeft dan ook geen zin om daar naderhand over te zeuren, daar heb je voor gekozen.

Voor een instapklasse (zeker op clubniveau) ben ik dit helemaal met je eens. Maar wat is "laagdrempelig"? Dat een beginner met de spullen die hij heeft gewoon mee kan en mag doen, of dat hij gedwongen wordt om een specifieke auto, motor, akku, regelaar en wellicht ook banden te kopen alvorens mee te kunnen doen? Dit laatste staat in mijn optiek haaks op de doelstelling om "laagdrempelig" te zijn.
.

Wat is laagdrempelig ?
Rijden met een silvercan en dus brushed gaat dus redelijk goed waar denk ik financieel de laagste drempel zit. Dan eventueel voor een 23 turns gaan welke in de VS nog als klasse bestaat en dus door meerdere merken gefabriceerd wordt en tevens door veel RTR regelaars ondersteund wordt. Dan is er bij mij de vraag hoeveel verschil er op een buitencircuit tussen een TT01 en een T3 ligt met dergelijke motoren want mijn ervaring is dat alleen hogere snelheden de setup kritischer maakt en dus de verschillen in de auto's laag zullen zijn.

Wat is laagdrempelig ?
Rijden met een silvercan en dus brushed gaat dus redelijk goed waar denk ik financieel de laagste drempel zit. Dan eventueel voor een 23 turns gaan welke in de VS nog als klasse bestaat en dus door meerdere merken gefabriceerd wordt en tevens door veel RTR regelaars ondersteund wordt.

Ok snap ik. Wat ik bedoel is dat een specifieke motor kiezen alleen werkt als alle clubs dan dezelfde kiezen (in mijn ogen ligt hier een belangrijke rol voor de NOMAC). Anders worden rijders (zoals nu) gedwongen om een andere motor erbij te kopen als ze een keer een (open) clubwedstrijd bij een andere club mee willen doen. Tot nog toe is het nooit gelukt om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Als je daar dan ook nog chassis, regelaar en banden bij doet dan wordt het moeilijk om tot een instapklasse te komen. Wat niet wegneemt dat als het lukt het een gigantische stap voorwaarts kan zijn!

Dan is er bij mij de vraag hoeveel verschil er op een buitencircuit tussen een TT01 en een T3 ligt met dergelijke motoren want mijn ervaring is dat alleen hogere snelheden de setup kritischer maakt en dus de verschillen in de auto's laag zullen zijn.

Daar zijn we het eens. Ik denk ook dat het helemaal niet zoveel uitmaakt, zeker niet als we het over beginnende rijders hebben. Precies de reden dat ik het met de mensen eens ben die juist voor relatief ruime regels voor een instapklasse zijn. Veel belangrijker dan beperkende technische regels is in de instapklasse dat er continu door de meer ervaren rijders, de clubs en de Nomac duidelijk wordt gemaakt dat in die klasse dure (en vooral snelle) spullen helemaal niet zo handig zijn. Een beginnende rijder rijdt eerder slechtere dan betere rondetijden met een snelle motor, superregelaar, enz. Die ene rijder die er wel sneller mee gaat? Die heeft talent en zou waarschijnlijk toch wel vooraan rijden (en rijdt het jaar erop Stock). Ik denk dat een lage drempel (lees kunnen rijden wat je al hebt) dan belangrijker is dan beperkingen (lees, ik mag niet rijden wat ik al heb dus moet nog meer geld uitgeven).

@Drift-junkie

Je kan toch ook niet verwachten dat je met een f1 auto mee mag doen aan de f3 kampioenschappen?

Ik doelde meer op het feit dat zoveel mogelijk mensen mee moeten kunnen rijden wat voor auto ze ook hebben, maar het moet wel een aparte klasse blijven. Ik weet niet in hoeverre mensen met een t3 voordeel hebben t.o.v. een tt-01 en als het niet/nauwelijks is dan zie ik niets waarom ze niet mee mogen rijden.

Er waren diverse voorstellen voor een reglement (zeer laagdrempelig bedoeld, vooral qua geld) en deze voorstellen zijn niet behandeld omdat de NOMAC van mening is dat clubs dit onderling moeten regelen in eerste instantie. Als er dan volgendjaar er dan enige mate gelijkvormigheid is binnen Nederland er eventueel op NOMAC niveau iets van op te pakken.
--------------
Het dilemma dat hier speelt is dat de clubs hun eigen regels bepalen voor de (open) clubwedstrijden en er nogal wat 'onenigheid' tussen' de clubs bestaat. En daarentegen kan de NOMAC alleen maar een NK opzetten en nou zijn er geen beginnende rijders die meteen even met een NK meedoen.... denk ik.

Wat er wel is afgesproken is dat elke club waar een NK verreden wordt het programma mag aanvullen met een lokale beginnersklasse (zoals de AMCA badkuipklasse :) ) om te proeven aan een racedag.

Ik hoop dan ook van harte dat dat laatste gaat gebeuren. Hiermee betrekken we deze vaak jonge rijders bij het NK.

De laatste tijd lijkt de NOMAC te verworden tot de organisatie die alleen maar staat voor de wedstrijdrijders, het organiseren van de diverse NK's en de internationale contacten / licenties.
Maar als ik het goed begrijp is het als volgt:
1. De NOMAC heeft ten doel:
De bevordering van de modelautosport met radiografisch bestuurde modelauto's zulks in de ruimste zin van het woord.
2. Zij tracht dit doel te bereiken door:
a) het behartigen van de belangen van haar leden;
b) het geven van advies en voorlichting aan haar leden en aan belangstellenden binnen haar doelstellingen;
c) het coördineren en aanmoedigen van activiteiten tot het in artikel 4 lid 1 gestelde doel;
d) het opstellen van voorschriften en richtlijnen voor en met betrekking tot de modelautosport;
e) het behartigen van de belangen van de modelautosport bij nationale en internationale instellingen;
f) het samenwerken met soortgelijke organisaties in binnen- en buitenland;
g) het coördineren en uitwisselen van informatie en gegevens over de leden onderling, alsmede naar en over derden;
h) het aanwenden van andere wettige middelen.

Op dit gebied hebben we iets te winnen. Maar helaas is de NOMAC niet in staat (er ontbreekt daar een machtsbasis voor) om de clubs in een bepaalde richting te sturen wat betreft de regels.

Dus we hebben een beetje last van kip en ei.....

Gewoon lezen;-) Ik heb het volgens mij duidelijk neergezet maar wil het nog wel een keer herhalen:……Helaas is het jammer dat voor elk idee vele tegenargumenten in deze discussie worden geopperd.....Wij gaan komend seizoen op AMCA deze klasse wel opstarten; iedereen mag met elk badkuip-chassis meedoen en misschien gewoon een aparte TT01-klassering erin verwerken waardoor het idee alsnog kan gaan leven en je niemand hoeft uit te sluiten….Het hoeft niet moeilijk te zijn....elke club is er natuurlijk vrij in alleen zou een beetje overleg tussen de clubs helemaal niet kwaad kunnen:-)

Ik had het wel juist gelezen, alleen opperde ik dat je bij een club al met “toelatingseisen/beperkingen op de persoon”, moet gaan werken om het hele project te laten slagen. Het moet natuurlijk niet zo worden dat men op een NK wel kansen heeft op een overwinning, en bij een clubwedstrijd afgedroogd wordt door een veel ervaren rijder die er gewoon niet in thuis hoort. Deelname, dus ook op een club, moet voor een beginner uitnodigend wezen, alvorens klaargestoomd te worden voor een evt gastoptreden bij een NK wedstrijd.

Ik vindt het prima dat de NOMAC probeert een bepaalde landelijke structuur aan te leveren voor een betere doorstroming naar hun eigen evenementen, maar het moet niet ten kosten gaan van club evenementen, want dat is en blijft een broednest van onze sport. Eerst gezonde clubs, daarna pas de NOMAC, veelal heb ik de laatste jaren de indruk dat het andersom was, doordat veel rijders hierin meegesleept werden, hierdoor is de aandacht van nieuwe instroom bij clubs verslapt geraakt. Het is hier al eerder gezegd, nieuwe aanwas heeft nl geen stem, en geen kennis, en wanneer een gevorderden daar geen enkel aandacht aan geeft, omdat dit niet zijn doel is/was is er nu een probleem.

Ik had het wel juist gelezen, alleen opperde ik dat je bij een club al met “toelatingseisen/beperkingen op de persoon”, moet gaan werken om het hele project te laten slagen. Het moet natuurlijk niet zo worden dat men op een NK wel kansen heeft op een overwinning, en bij een clubwedstrijd afgedroogd wordt door een veel ervaren rijder die er gewoon niet in thuis hoort. Deelname, dus ook op een club, moet voor een beginner uitnodigend wezen, alvorens klaargestoomd te worden voor een evt gastoptreden bij een NK wedstrijd.

Ik vindt het prima dat de NOMAC probeert een bepaalde landelijke structuur aan te leveren voor een betere doorstroming naar hun eigen evenementen, maar het moet niet ten kosten gaan van club evenementen, want dat is en blijft een broednest van onze sport. Eerst gezonde clubs, daarna pas de NOMAC, veelal heb ik de laatste jaren de indruk dat het andersom was, doordat veel rijders hierin meegesleept werden, hierdoor is de aandacht van nieuwe instroom bij clubs verslapt geraakt. Het is hier al eerder gezegd, nieuwe aanwas heeft nl geen stem, en geen kennis, en wanneer een gevorderden daar geen enkel aandacht aan geeft, omdat dit niet zijn doel is/was is er nu een probleem.

Ik snap je punt, alleen is dat ook niet helemaal waar, als je als beginner op je club door 4 ervaren rijders "afgedroogd" wordt en jij bent nummer 5, dan zou ik geen vlekken in de nek krijgen, je weet namelijk dat de snelle mannen van je club toch niet mee mogen doen op landelijk nivo, pluspunt is dat een club juist die vier snelle mannen als mentor van de nieuwe rijders kan aanstellen als ze zonodig mee willen doen in de beginnersklasse.....

Tja, voor wat hoort wat, ik ben er niet zo bang van.....

groet,

Eric

Er waren diverse voorstellen voor een reglement (zeer laagdrempelig bedoeld, vooral qua geld) en deze voorstellen zijn niet behandeld omdat de NOMAC van mening is dat clubs dit onderling moeten regelen in eerste instantie. Als er dan volgendjaar er dan enige mate gelijkvormigheid is binnen Nederland er eventueel op NOMAC niveau iets van op te pakken.
--------------
Het dilemma dat hier speelt is dat de clubs hun eigen regels bepalen voor de (open) clubwedstrijden en er nogal wat 'onenigheid' tussen' de clubs bestaat. En daarentegen kan de NOMAC alleen maar een NK opzetten en nou zijn er geen beginnende rijders die meteen even met een NK meedoen.... denk ik.

Wat er wel is afgesproken is dat elke club waar een NK verreden wordt het programma mag aanvullen met een lokale beginnersklasse (zoals de AMCA badkuipklasse :) ) om te proeven aan een racedag.

Ik hoop dan ook van harte dat dat laatste gaat gebeuren. Hiermee betrekken we deze vaak jonge rijders bij het NK.

De laatste tijd lijkt de NOMAC te verworden tot de organisatie die alleen maar staat voor de wedstrijdrijders, het organiseren van de diverse NK's en de internationale contacten / licenties.
Maar als ik het goed begrijp is het als volgt:
1. De NOMAC heeft ten doel:
De bevordering van de modelautosport met radiografisch bestuurde modelauto's zulks in de ruimste zin van het woord.
2. Zij tracht dit doel te bereiken door:
a) het behartigen van de belangen van haar leden;
b) het geven van advies en voorlichting aan haar leden en aan belangstellenden binnen haar doelstellingen;
c) het coördineren en aanmoedigen van activiteiten tot het in artikel 4 lid 1 gestelde doel;
d) het opstellen van voorschriften en richtlijnen voor en met betrekking tot de modelautosport;
e) het behartigen van de belangen van de modelautosport bij nationale en internationale instellingen;
f) het samenwerken met soortgelijke organisaties in binnen- en buitenland;
g) het coördineren en uitwisselen van informatie en gegevens over de leden onderling, alsmede naar en over derden;
h) het aanwenden van andere wettige middelen.

Op dit gebied hebben we iets te winnen. Maar helaas is de NOMAC niet in staat (er ontbreekt daar een machtsbasis voor) om de clubs in een bepaalde richting te sturen wat betreft de regels.

Dus we hebben een beetje last van kip en ei.....

Tja ben het helemaal met je eens.

Helaas zijn er mensen die, die klasse onzin vinden. Ze kijken dan alleen naar zich zelf. De wedstrijd rijder gaat voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap je punt, alleen is dat ook niet helemaal waar, als je als beginner op je club door 4 ervaren rijders "afgedroogd" wordt en jij bent nummer 5, dan zou ik geen vlekken in de nek krijgen, je weet namelijk dat de snelle mannen van je club toch niet mee mogen doen op landelijk nivo, pluspunt is dat een club juist die vier snelle mannen als mentor van de nieuwe rijders kan aanstellen als ze zonodig mee willen doen in de beginnerklasse.....Tja, voor wat hoort wat, ik ben er niet zo bang van.....

Waar of niet waar, maar Pietje gaat helemaal geen landelijke wedstrijden mee doen, want Pa heeft geen zin om een eind weg te rijden, + het kost al genoeg zo, maar Pietje wil niet voor “Piet Snot” meedoen op een clubwedstrijd. Pietje krijg misschien geen vlekken, maar zijn nekharen gaan echt wel na een paar wedstrijden overeind staan, en wil niet meer mee doen.

Daarnaast is het geen goed idee om deze 2 groepen door/over/op elkaar (in) te laten rijden, beide worden hier niet blij van, maar het (soms grove) woord gebruik van de ervaren rijder is het enige wat in zo’n situatie telt. Jij mag er dan niet zo bang voor wezen maar een beginner wel! Ik heb hier de laatste jaren genoeg voorbeelden van gezien, ook ervaren rijders onderling, wat mij betreft mag hier ook de regelgeving wat aangescherpt worden. Afkoelen buiten het hek, wie het ook is, zelfs een ervaren rijder als ik, irriteert zich daar mateloos aan, en wil ook direct naar huis, ik doe dit voor mijn lol, weet je wel, plezier!!!

Ik snap je punt, alleen is dat ook niet helemaal waar, als je als beginner op je club door 4 ervaren rijders "afgedroogd" wordt en jij bent nummer 5, dan zou ik geen vlekken in de nek krijgen, je weet namelijk dat de snelle mannen van je club toch niet mee mogen doen op landelijk nivo, pluspunt is dat een club juist die vier snelle mannen als mentor van de nieuwe rijders kan aanstellen als ze zonodig mee willen doen in de beginnersklasse.....

Tja, voor wat hoort wat, ik ben er niet zo bang van.....

groet,

Eric

Lijkt me leuk om andere rijders te helpen. Is alleen lastig te doen als je zelf ook rijd. Maar lijkt mij leuk. Ben niet de beste rijder maar de ukken bij ons helpen met hun auto is altijd leuk. Helaas gaan die jong snel hard en gaan ze je voorbij. Maarja je kunt het ook zien dat de leraar dan zeer goed is als de leerling beter word dan de leraar. LOL Ben ik een hele goede leraar. hahahaha

Samen rijden kan absoluut geen kwaad lijkt mij. Zolang elke groep maar apart beoordeeld wordt.

Het lijkt mij juist super leuk om tegen pro rijders te rijden en me te meten met de beste terwijl ik toch een eerlijke beoordeling krijg.

Moet je na gaan als een pro een fout maakt en jij als beginner er heel tactisch langs gaat, lijkt mij dat dat een geweldig gevoel zal geven!

Op die manier breng je ook beginner met gevorderde in contact en kan je van elkaar leren... oude rotten kunnen jou de beste stuurkunsten aanleren en de jonge lui kunnen hun visie geven over het competitie rijden.

Persoonlijk lijkt me zo'n goedkope klasse juist ontzettend leuk juist omdat het voor iedereen financieel haalbaar is en er dus veel verschillende niveau's samen zullen komen. Als het echt zo is dat de professionele auto's niet tot nauwelijks voordeel geeft t.o.v. een rtr auto dan zou de klasse dus voor iedereen zijn. Die paar euro voor motor en esc besparen de echte wedstrijd rijders wel uit door hun max 3 setjes banden regel.

Zou dat niet fantastisch zijn voor het competitie rijden? Iedereen stopt een vastgesteld motortje in zijn auto en mag mee doen.

Ik weet niet in hoeverre allerlei factoren invloed hebben op prestaties van de auto's maar als een tt-01 met standaard regelaar en silvercan ongeveer gelijke kansen heeft als een xray t3 met 200 euro regelaar dan zou dat betekenen dat (zo goed als) iedereen mee kan doen in die klasse ongeacht wat voor auto ze hebben. Juist dat is wat een belangrijk doel is.

Ik weet niet hoe het allemaal precies zit maar als het echt niets of nauwelijks uit maakt wat houdt iedereen dan tegen?

Tijd voor een "Silvercan" competitie?
Alle niveau's rijden door elkaar en met elkaar zo leren beginners ook echte wedstrijd rijders kennen...
'Prijzen' voor bijvoorbeeld 3 groepen: Jeugd ( tot 18). Rookies (vanaf 18, minder als 5 jaar ervaring) Pro's (vanaf 18, meer als 5 jaar ervaring).
Silvercan kost 20 euro, als iedereen die niet zo'n motor heeft er bij het inschrijven 1 kan bestellen zou er groot ingekocht kunnen worden waardoor die prijs nog lager wordt.

Waar of niet waar, maar Pietje gaat helemaal geen landelijke wedstrijden mee doen, want Pa heeft geen zin om een eind weg te rijden, + het kost al genoeg zo, maar Pietje wil niet voor “Piet Snot” meedoen op een clubwedstrijd. Pietje krijg misschien geen vlekken, maar zijn nekharen gaan echt wel na een paar wedstrijden overeind staan, en wil niet meer mee doen.

Hmmm, nooit van carpoolen gehoord, bij ons rijden jonge clubleden met andere naar wedstrijden....

Daarnaast is het geen goed idee om deze 2 groepen door/over/op elkaar (in) te laten rijden, beide worden hier niet blij van, maar het (soms grove) woord gebruik van de ervaren rijder is het enige wat in zo’n situatie telt. Jij mag er dan niet zo bang voor wezen maar een beginner wel! Ik heb hier de laatste jaren genoeg voorbeelden van gezien, ook ervaren rijders onderling, wat mij betreft mag hier ook de regelgeving wat aangescherpt worden. Afkoelen buiten het hek, wie het ook is, zelfs een ervaren rijder als ik, irriteert zich daar mateloos aan, en wil ook direct naar huis, ik doe dit voor mijn lol, weet je wel, plezier!!!

Je hoeft deze groepen toch op clubnivo bij elkaar te laten rijden; ervaren rijders gewoon niet tussen de beginners en aparte finales. Wat je daarna roept ken ik helemaal niet, is ook niet mijn idee van plezier hebben.....

Schelden doe je niet, als je een probleem hebt met iemand spreek je die na de race gewoon even aan, ik kan niet over andere clubs en klassen spreken maar bij ons gebeurt dit niet in de elektro, gezelligheid is het belangrijkste....

Maargoed, zoals gezegd kunnen er meer tegenargumenten tegen elk voorstel worden geroepen, naar mijn idee misschien gewoon even stoppen met zeuren en eens aan de slag gaan....

groet,

Eric

Lees alles aandachtig en mee en zal nu dan ook eens reageren.
Ik hoor van veel clubs dat er weinig jonge aanwas is, maar bij ons (RC Hotwheels in Deventer) merk ik daar niets van. De afgelopen drie jaar is er alleen maar een groei van nieuwe jonge (en oude) onervaren leden.
Wellicht heeft het ook te maken met de hoogte van de kosten van het lidmaatschap. Wij hebben bewust ervoor gekozen om dit laag te houden zodat die drempel al (erg) laag is. Een jeugdlid betaald bij ons 25 euro per jaar (t/m16 jaar) en senior leden (vanaf 17 jaar) betalen 50 euro per jaar.
Wij hebben twee klasses:
1. TT01 klasse (vaste motor (silvercan, handout), regelaar (standaard tamiya) en vaste tandwiel verhouding).
Als er geïnteresseerde komen dan raden wij altijd in eerste instantie aan om met een TT01 te beginnen, kijken of zoon/dochter het wel echt leuk vindt en met deze klasse is er ook een hele leuke competitie. Met de TT01 kan een onervaren iemand veel ervaring opdoen en alvast wat leren van de afstellingen etc. Onze clubleden helpen daar graag bij. Het is toch heel mooi als een knulletje van een jaar of 8 nadat je hem geholpen hebt de auto een betere wegligging te geven na een accu rijden bij je komt en je bedankt dat zijn auto nu heel goed rijdt en dat hij er plezier in heeft?
2. Dan hebben we nog de stock klasse, ongeveer gelijk met de stock klasse van de NOMAC.
De overstap van de TT01 klasse naar de stock klasse is erg groot, dat weten we ook als club zijnde. Maar je moet ook niet willen dat je 3 of meer klasses hebt waarin elke wedstrijd maar 5 of 6 (of wellicht minder) rijders zijn. Dan haken de rijders die er zijn op een gegeven moment ook af omdat er dan weinig competitie is.
Afgelopen jaar hebben we een paar keer 2 volle heats gehad met TT01 rijders, iets van 18 man. En voor de rest elke keer een man of 8.

Tuurlijk er moet wat gebeuren, maar wellicht ook bij de clubs, om de drempel laag te maken voor jonge inwas.
Ik wil best samen met andere, liefst een afgevaardigde van elke club, aangevuld met geïnteresseerde die willen helpen, een opzet maken voor een landelijk gelijke instap klasse. Dan kunnen we spijkers met koppen slaan.

mvg,
Martijn

Het landelijk regelen van een eenduidige instapklasse zal wel bij de NOMAC moeten gebeuren. Niet door de NOMAC zelf maar tijdens 1 van de voorzitters- en/of wedstrijdleidersoverleg waar de meeste clubs bij elkaar zijn.

Back