Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Ik ben met Oscar en Ronald eens, Frans heeft een prima aanzet gegeven, echter wie gaat dit uitwerken in een concreet voorstel richting NOMAC en nog beter, de clubs? Als er uniformiteit in de regels bij de clubs is kan NOMAC denk ik niet eromheen (denk ik dan)
Zoran

Stock klasse:
Lipo met 13.5 motoren van de merken die zich bewezen hebben zoals LRP,GM en Speed Passion.
Regelaar,mag een stockspec maar dan 1 waar niet software matig aan gesleutelt kan worden.
Banden,lastig daar per baan en temperatuur er toch wat verschil in zit.
Een minimum gewicht van bv 1350 gram voor de lipo auto's rijklaar.
Je kan een max FDR instellen om de snelheid een beetje gelijk te houden.
Dit is ook makkelijk te controleren bij de Tech.keuring na de heat.

mvg Roy

Ik heb wel een idee.

Ik ben zelf een niet zo een goede rc-rijder. Ik ben lid van een club in heemstede 8-).
Als ik iedereen zo over de baan zie vliegen heb ik geen trek om competitie te rijden.

Het maakt allemaal eigenlijk niet met wat je rijd maar het is de gebrek aan kennis die je nekt. Ik zou graag wat LES willen hebben of gecoached willen worden om beter te worden. Maar niet op de woensdag of vrijdag wanneer er gewone elektro avonden zijn.
Ik wil niet dat de reguliere mensen moeten wachten op het knudde klasje 8-).

Dus oplossing club coaches en les geven aan rijders die het graag willen hebben. Niet alleen in Heemstede dus.

Mvg,

Theo

Ik heb wel een idee.

Ik ben zelf een niet zo een goede rc-rijder. Ik ben lid van een club in heemstede 8-).
Als ik iedereen zo over de baan zie vliegen heb ik geen trek om competitie te rijden.

Het maakt allemaal eigenlijk niet met wat je rijd maar het is de gebrek aan kennis die je nekt. Ik zou graag wat LES willen hebben of gecoached willen worden om beter te worden. Maar niet op de woensdag of vrijdag wanneer er gewone elektro avonden zijn.
Ik wil niet dat de reguliere mensen moeten wachten op het knudde klasje 8-).

Dus oplossing club coaches en les geven aan rijders die het graag willen hebben. Niet alleen in Heemstede dus.

Mvg,

Theo
Beste Theo,

Ik snap je probleem echter gaat het hier over het op zetten van een gedegen opzet voor een spannedn pleizer vol race seizoen.

Op de MACH wordt er gebruikt gemaakt van een Rij tijden besluit, dit moet je weten/kennen, op de woendag en vrijdag avond wordt er om de tien minuten door een andere klasse gereden beginnenrs/gevordenen/modefied.

Je moet weten dat op deze avonden iedereen voor je klaar staat op je te helpen met alles wat je wilt weten. Maak daar gebruik van om zo meer plezier in het rijden te krijgen. Ik weet ook niet alles maar mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag of ik helpt je aan iemand die je zeker kan helpen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Heinsbroek
Wat mij betreft zou het komend jaar LIPO met 13.5 motoren worden voor de stock klasse en bij voldoende belangstelling superstock met LIPO 10.5 motoren. Banden LRP X30 of eventueel Sorex 32. Keus uit 3 motoren die zelf aangeschaft dienen te worden GM/LRP en SpeedPassion zoals op de EFRA homologatielijst vermeld. Deze zijn van bewezen kwaliteit en voldoende verkrijgbaar in NL bij de winkelier. Banden: max 1 setje per wedstrijd, voor de race op het circuit te laten merken. Lipo laden verplicht volgens het 1c lipo laad principe. Lipo zak verplicht ( verzekeringskwestie ) Lipo's moeten voldoen aan de door EFRA gestelde afmetingen en hardcase zijn. Merk vrij ! Banden en motoren niet meer via de NOMAC maar via de winkelier.

Frans Heinsbroek

Ik denk dat Frans hier een goede start heeft gegeven ..........ik kan me er wel in vinden
idd de banden ook niet meer dan 2 soorten is prima denk
en makkelijk dat je je eigen spullen kunt aanschaffen

Ronald Bestman
Denk dat het idee van Frans een intressante optie is al zou ik gaan voor 1 merk motor en niet 3 zoals voorgesteld. Je krijgt dan weer de motor van de dag je moet alle drie de motoren toch hebben, als de nummer 1 met merk A rijd en je hebt die niet dan baal je. Ook zou ik de motor inleveren na de wedstrijd zodat niemand thius gaat zitten experimenteren

Verder is de rest ok.. op de MACH ligt er ook een soort gelijk idee.

gr Stephan

Het gaat niet om het rijtijden besluit bij Mach. Dit is geen aanval op Mach.

Dit gaat om iets structureels in dit wereldje. Dit gaat erover dat dit de enige sport is waarbij geen aangestelde trainer/coach is. Het gaat hier van:Je moddert verder en als je vragen hebt hoor ik je wel. Er is niet iemand die beginnelingen begeleid tot WereldKampioen, talent kweekt, kijkt wat hun rijbeeld op de baan is en hoe ze hun zender vasthouden. En hun natuurlijk verteld van rc-auto techniek. Die hun vorderingen bijhoud en hun verteld dat ze verbeteren om hun te motiveren.

Als jullie liever over autotechniek praten in dit draadje ga gerust verder.

Maar er ontbreekt iets bij alle clubs.

Mvg,

Theo

Laatst bewerkt:

Dit gaat om iets structureels in dit wereldje. Dit gaat erover dat dit de enige sport is waarbij geen aangestelde trainer/coach is. Het gaat hier van:Je moddert verder en als je vragen hebt hoor ik je wel. Er is niet iemand die beginnelingen begeleid tot WereldKampioen, talent kweekt, kijkt wat hun rijbeeld op de baan is en hoe ze hun zender vasthouden. En hun natuurlijk verteld van rc-auto techniek. Die hun vorderingen bijhoud en hun verteld dat ze verbeteren om hun te motiveren.

Mvg,

Theo
Zo zo Theo, ik denk dat die laatste zin tegen het zere been van heel veel rijders is die zich enorm inzetten om het voor ons rijders mogelijk blijft te kunnen rijden.

Hulp om je verder te helpen staan iedere woensdag en vrijdag avond om je heen VRAAG het gewoon en je wordt geholpen..........

De laatste zin van Theo zal niet bedoeld wezen om mensen tegen de schenen te schoppen , maar ik snap z'n opmerking wel.

Kijk maar gewoon om je heen , ongeacht welke sport je beoefent is er (sowieso) in het begin een vorm van gerichte begeleiding.

Dat is iets wat bij onze sport "ontbreekt" , bij ons is het vooral zelf aanklooien , afkijken en in het uiterste geval misschien iets vragen. Vooral het laatste is voor de meeste een moeilijk punt , of ze durven het niet of ze zijn bang voor de reactie van de rijder waaraan het gevraagd wordt.

Een vorm van begeleiding door een (aangewezen) ervaren rijder zal die drempel voor de meeste (grotendeels) wegnemen.

Regelaar,mag een stockspec maar dan 1 waar niet software matig aan gesleutelt kan worden

Leuk, maar leg dit eens netjes vast in een reglement zodat er geen discussie onstaat.....

Bij een Tekin/GM kun je de Software uitgebreid aanpassen met Laptops en al... Maar bij de LRP/Nosram/SpeedPassion kun je de Software profielen (1~8 ) ook aanpassen, gelukkig zonder Laptop... Een EZ Run setje / Carson Set kun je ook de Software aanpassen met een kastje...

Ik snap je punt zeker wel, maar in hoeverre verouderen regelaars waarbij de Firmware niet ge-update kan worden. Én hoe ga je dit vast leggen, want hier kun je natuurlijk over discussieren....

Ik denk niet dat het je gaat lukken om een regelaar o.i.d. vast te stellen. Hooguit in een beginners klasse, maar niet in de Super Stock klasse van het NK... Houd het daar bij Banden en Motor.

Groet Robert

Leuk, maar leg dit eens netjes vast in een reglement zodat er geen discussie onstaat.....

Bij een Tekin/GM kun je de Software uitgebreid aanpassen met Laptops en al... Maar bij de LRP/Nosram/SpeedPassion kun je de Software profielen (1~8 ) ook aanpassen, gelukkig zonder Laptop... Een EZ Run setje / Carson Set kun je ook de Software aanpassen met een kastje...

Ik snap je punt zeker wel, maar in hoeverre verouderen regelaars waarbij de Firmware niet ge-update kan worden. Én hoe ga je dit vast leggen, want hier kun je natuurlijk over discussieren....

Ik denk niet dat het je gaat lukken om een regelaar o.i.d. vast te stellen. Hooguit in een beginners klasse, maar niet in de Super Stock klasse van het NK... Houd het daar bij Banden en Motor.

Groet Robert

Om nog maar te zwijgen van pre productie regelaars welke onder dezelfde instellingen hele andere profielen bevatten. Toevallig nog meegemaakt op de Stock 1/12 EK. Daar had iemand een LRP spehre regelaar met 10 profielen... (normaal zijn dat er 8..)

Oftewel dat is allemaal niet te controleren.

Bij MVW is pas een workshop geweest van Paco Raab, waarin de rookies een hele dag uitleg hebben gekregen. Voornamelijk voor off-road nitro, maar volgens mij was er voldoende animo voor. Is natuurlijk een goed voorbeeld van coaching zoals het zou kunnen

Je kunt natuurlijk een handicap systeem her-introduceren. Gaat je auto erg hard, krijg je een plakje lood erbij? Of je stelt een soort van dynamische lijst op,
Klasse A, minimum gewicht B
regelaar type x, minumum voertuig gewicht +Y
motor type Y, minimum gewicht +Z
De handicaper past deze lijst aan, aan de hand van de uitsagen van de voorgaande race's. Dan laat je de rijder vrij in de keuze, je houdt ruimte voor innovatie, en toch een close deelnemers veld

Ikzelf heb een redelijke ervaring met een andere sport, genaamd snooker, waar het bij mijn oude club heel gebruikelijk is om met handicaps te werken, elke keer als je de finale haalde, moest je het toernooi erna je tegenstander weer meer punten voorsprong geven. Het mooie resultaat was dat onze club het beste bezochte clubkampioenschap van nederland huisveste, rara hoe komt dat....

strafgewicht word in de 1/1 autosport ook toegepast, dus zou best eens een leuke oplossing kunnen zijn.....

Laatst bewerkt:
Beginners

Het lijkt mij een goed idee om op clubnivo iedere rijder in de beginnersklasse aan een ervaren rijder te koppelen. Dit werkt twee kanten op; de nieuweling krijgt tips en trick uit de eerste (ervaren) hand en de ervaren rijders hebben er een competitie bij :-)

groet,

Eric

Mvg,

Theo

En toch bestaat het wel. In Duitsland geeft Marc Reinhard les aan een 30tal jonge rijders werd mij verteld door uwe bij de ETS. Echt een soort van rijschool waar ze alle fijne kneepjes van het rijden en afstellen leren.

Op de huidige clubs is er geen echte vorm van lessen.. alles moet geleerd worden door vragen aan mederijders en het oefenen/testen.

Ben benieuwd wat een lidmaatschap gaat kosten inclusief lessen als dat nodig is :D ik denk dat je dan liever niet deze hobby beoefend...

Ikzelf heb een redelijke ervaring met een andere sport, genaamd snooker, waar het bij mijn oude club heel gebruikelijk is om met handicaps te werken, elke keer als je de finale haalde, moest je het toernooi erna je tegenstander weer meer punten voorsprong geven. Het mooie resultaat was dat onze club het beste bezochte clubkampioenschap van nederland huisveste, rara hoe komt dat....

strafgewicht word in de 1/1 autosport ook toegepast, dus zou best eens een leuke oplossing kunnen zijn.....

Zo ging het vroeger ook met de nk's hoor met strafgewichten .............echter staan ook dan gewoon dezelfde mensen vooraan hoor ..........want het komt voornamelijk op sturen aan en nog belangrijker ..foutloos rijden
Dus het zal meer gaan om het veld wat er net na komt

misschien strafpunten idd beter idee is ...........bv met dat je met de stockregelaars
altijd strafpunten hebt tov mensen met gewone regelaar ..............dit kan gewoon een van tevoren vastgesteld aantal zijn .....dan weet je aan het begin van het seizoen waar je aan toe bent........en kun je een keuze maken of meegaat met de nieuwste regelaars of met je huidige verder gaat omdat je daar geen strafpunten voor krijgt

Ronald Bestman

Da's waar, en als je er verderover nadenkt, zal het niet de kosten omlaag brengen...

Als Nederland zoveel mogelijk de EFRA wil volgen, dan zul je op EFRA niveau een regel moeten instellen net zoiets als wij in de brandstof met uitlaten hebben. en de electro met accu's...

Aan het begin van het seizoen/racejaar/kalenderjaar (of wellicht 2x per jaar) dient er een lijst te komen met toegestane motoren/regelaars. Daar moet iedereen het mee doen de rest van het jaar.... ik bedoel niet hetzelfde als homologeren.

Even samenvatten:

Veel mensen voelen voor een stock klasse met een 13,5 turns en lipo.
vershil van mening over vast merk of keuze uit meerdere.
Verschil van mening over updatebare regelaar of niet.

Mijn mening is dat 13,5 turns voor de stock klasse te hard gaat als je de
regelaar en de motor vrij geeft.
Op de mach rijden mensen daar nu de modified tijden van twee jaar terug mee!
85 km/h is wel erg hard voor de stock klasse.

Stock klasse ( standaard klasse ) heeft veel beperkingen,
dat maakt de wedstrijden interessant,
ook voor degenen die al goed kunnen sturen, maar niet
alle kennis en connecties hebben om nog meer power te maken.
Die extra kennis en gecompliceerde techniek hoort naar mijn mening in de modified thuis.

Een vat merk/type motor en regelaar lijkt me echt onontkoombaar voor de stock klasse.
Vooral een simpele toegankelijke klasse is heel belangrijk om steeds een
goede instroom te hebben van nieuwe rijders,
want op dit moment is er bij de meeste clubs wel een leegloop aan de gang.

Back