Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Noem mij maar een buitenstaander in dit verhaal maar blijkbaar denk ik te nuchter dat er ervaren electrorijders zijn die graag een stockmotor zien met een vaste vertiming en wel regelaars toelaten met een programmeerbare vertiming, ergens mis ik of (in mijn ogen) die rijders die logica.

Zo lang mensen zo blijven denken zal er nooit een einde aan de discussie komen en kan je beter "alles vrij" hebben waardoor de mensen met een simpler regelaar toch meer met de motortiming kunnen doen.

Ben het met je eens Roelof.
Het maakt niets uit of de motor is te vertimen of niet met de regelaars van tegenwoordig.
Beetje overbodig dus.

Misschien goed om even op hoofdlijnen de stemmingsuitslag op diverse punten uit de sectievergadering hier aan te geven. Er waren over de 90 voorstellen ingediend en Frans samen met het inmiddels ook officieel benoemde nieuwe sectiebestuur (Ton & Patrick) hadden deze behoorlijk adequaat gebundeld tot een beperkt aantal voorstellen.
----------------------------------------------------------------------
stock
Motoren
13,5T van de volgende merken en series:
Speedpassion 3.0 - Spec
Speedpassion 2.0 - Spec
LRP X12 - Spec
LRP X11 - Spec
GM - Spec (oude en nieuwe type)

Zelf te kopen, land van herkomst (wel of niet in NL gekocht) niet belangrijk.
Motor kan gecontroleerd worden, maar wordt niet door de NOMAC ingenomen.

Accu's
Alle accu's die op de EFRA lijst staan zijn toegestaan, dus 5 cell NiMh, 6 NiMh, hardcased lipo, A123 (LiFe).

Ten aanzien van Lipo moeten accu's alleen voldoen aan de specificaties die gelden voor homologatie bij de EFRA en mogen dus ook accus gebruikt worden die niet op de lijst staan genoemd.

Er gaat in het reglement geadviseerd worden met 1C te laden, meer mag maar wordt niet aangeraden dus.
Clubs kunnen hier van afwijken om wel 1C te eisen op hun terrein.

Een lipozak is niet verplicht

De temperatuur van een lipo mag na het laden niet warmer zijn dan 10 graden boven de omgevingstemperatuur.

Banden
LRP VTEC 30x
Zelf te kopen en aantoonbaar (kassabon) in Nederland
3 sets (van 4 banden) voor gehele jaar
Nieuwe sets dienen bij sectiebestuur aangeboden te worden om voorzien te worden van markering.

Rijtijd
Wordt 7 minuten

Modified
Maximum van 6,5T
Verder conform EFRA

Gewicht beide TW klassen
Gewicht 1350 gram

Proeflicenties
Proeflicenties niet mogelijk voor rijders die de laatste 5 jaar NK's gereden hebben

Kwalificatiesysteem
Alleen de snelste kwlaificatie telt weer (dus terug naar 2008 systeem)
Bij deels droge en natte kwalificatieseries wordt per run bepaald (door de wedstrijdleiding) welke runs vergelijkbaar zijn en het klassement bepalen.

Pro10
Er komt een officiele Pro10 Stock klasse. Reglement zal in lijn met afgelopen jaar zijn. Wordt op later tijdstip vastgesteld.
----------------------------------------------------------------------

Het kan zijn dat ik iets fout genoteerd heb, of iets vergeten ben. Maar dit is het wel in grote lijnen.:thumbsup:

ja, goede opsomming van de hoofdlijnen (al dacht ik zelf dat de stock motoren ook volgens de EFRA lijst ging maar weet het ook niet meer zeker edit: Joep heeft gelijk, 6 stock motoren om uit te kiezen).

Belangrijkste voor mijzelf is iig dat de pro10 stock 10.5t klasse officieel wordt :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Hoe zit het met de regelaars? Alles toegestaan?

In ieder geval punten waarbij instappen erg makkelijk is.

Een lipozak is niet verplicht

Zeer slechte zaak als je het mij vraagt... Hoe zit het met de verzekering op dat vlak? Lipo zak is een paar euro, ik denk niet dat iemand geen competitie gaat rijden omdat hij/zij een lipo zak moet gebruiken.

Zeer slechte zaak :?: Beetje overdreven ;)

Zeker gezien het feit dat hardcase lipo's verplicht zijn en de huidige (en vooral komende) generatie(s) lipo's al stukken stabieler zijn als de oudere waarmee de hele hype rond ontploffende lipo's is ontstaan.

Ook ontneemt een lipozak je juist het zicht op je pack , ik zie 'm liever opbollen (zodat ik 'm ergens in kan mikken) als dat ik er (te laat) achterkom als ik de zak open doe.....

stock
Motoren
13,5T van de volgende merken en series:
Speedpassion 3.0 - Spec
Speedpassion 2.0 - Spec
LRP X12 - Spec
LRP X11 - Spec
GM - Spec (oude en nieuwe type)

Zelf te kopen, land van herkomst (wel of niet in NL gekocht) niet belangrijk.
Motor kan gecontroleerd worden, maar wordt niet door de NOMAC ingenomen.

Komen er wel bestelnummers; zie net namelijk dat GM vier verschillende 13.5 motoren heeft....

Voorstellen zien er goed uit, nu alleen nog een verkooppuntje in NL vinden waar ze de LRP-banden verkopen:-)

groet,

Eric

Komen er wel bestelnummers; zie net namelijk dat GM vier verschillende 13.5 motoren heeft....

Voorstellen zien er goed uit, nu alleen nog een verkooppuntje in NL vinden waar ze de LRP-banden verkopen:-)

groet,

Eric

weet nog wel een verkooppuntje voor je hoor Eric ;)

Martijn

Zeer slechte zaak :?: Beetje overdreven ;)

Zeker gezien het feit dat hardcase lipo's verplicht zijn en de huidige (en vooral komende) generatie(s) lipo's al stukken stabieler zijn als de oudere waarmee de hele hype rond ontploffende lipo's is ontstaan.

Ook ontneemt een lipozak je juist het zicht op je pack , ik zie 'm liever opbollen (zodat ik 'm ergens in kan mikken) als dat ik er (te laat) achterkom als ik de zak open doe.....

Hardcase lipo's zie je niet opbollen?

Lipo zak ontneemt wel het zicht op je pack maar ik denk dat het ook wel opvalt als een lipo zak opeens 2x zo dik is geworden.

Het is inderdaad maar goed dat lipo's een stuk stabieler zijn, misschien ben jij wel iemand die constant naar zijn lipo's kijkt maar de meeste zullen dat niet zijn... lijkt me niet zo prettig als wanneer jij naar jouw lipo's kijkt een lipo vlak achter je ploft met een grote steekvlam jouw richting op.

Bij een hardcase is het eerder een combi van zien en horen , plastic wat onder spanning staat en scheurt hoor je....

Ik heb gewoon liever zicht op m'n accu's , als het dan fout gaat heb je nog de tijd wat te doen. Bij een zak heb je geen direct zicht op je pack en afgaan op hoe dik je zak is lijkt me nou ook niet echt een fijne manier......

Als je pech heb knalt het kreng op het moment dat je de zak open doet , met als gevolg een (naar je gezicht) gerichte steekvlam.

Tijdens het laden van m'n (softcase) lipo's let ik er ook niet constant op , maar zorg wel altijd dat er "voor het geval dat" een mooie metalen bus in de buurt is ;)

Tja, ik heb liever dat ik een vlam van mn eigen lipo in mijn eigen gezicht krijg dan dat iemand anders zwaar verbrand is door mijn lipo's...

Een hardcase lipo zal je dus ook in een zak wel horen kraken...

Maar wat als je nou net ff een paar minuutjes niet op je accu's let, ongelukje zit in een klein hoekje.

Ik vind dat beetje extra veiligheid dat een lipo zak geeft toch wel erg belangrijk! Zeker bij competitie rijden waar het uiterste van de accu's gevraagd wordt en er veel mensen aanwezig zijn.

Hoe mensen thuis hun cellen opladen en er mee om gaan is hun verantwoordelijkheid, maar op openbare gelegenheden zul je toch ook je verantwoordelijkheid moeten nemen tegenover andere mensen. Je kan niet iemand dwingen om constant naar zijn lipo's te kijken.

Een vlammende hardcase is nog niet gesignaleerd in RC wereld.
En er is wel een advies besproken om op de clubs branddekens paraat te hebben.
En zoals Patrick zegt: Gewoon lekker je lipozak gebruiken als dat lekker voelt?

In hardcase lipo's zitten ook gewone lipo cellen hoor.. die kunnen dus ook ontbranden. Ook al ontbranden ze niet de straal rook enz die er uit komt is ook al gauw 700 graden.

Maar wat kan het kwaad om een lipo zak te gebruiken?

Dan gebruik jij toch een lipo zak?

Dit jaar is er niets gebeurd tijdens het laden (en nog langer in andere klassen waar lipo's gebruikt worden). Dat zijn de ervaringen van de wedstrijd rijders. Vandaar dat er voor gestemd is om geen lipo zak te meer te gebruiken. Wel zal er een blusdeken voorhanden zijn om, mocht er iets niet in orde zijn met de lipo in de pits, deze op een afdoende wijze te bedekken en af te voeren. (hoeft dus niet bij het laden zijn maar kan ook tijdens het rijden gebeuren)

edit: joep was me net even voor met de blusdeken :)

Laatst bewerkt:
Paar jaar terug zijn er ontzettend veel dieren geruimd voor de mkz hier in de regio. Niet omdat ze ziek waren, maar puur omdat er wel een kans aanwezig was dat ze ziek zouden worden.

Er bestaat zoiets als preventie...

NiMh cellen ontploffen normaal gezien ook nooit, maar laatst kreeg ik een verhaal te horen dat een cel ontploft was en de stukjes metaal in het hout staken.

Maar een klein vraagje (dat in eerste instantie hier niet veel mee te maken lijkt te hebben):

Hoe zou jij het vinden als er bij de buren een paar ton zwaar vuurwerk zou liggen?

Mag ik de lipozakliefhebbers vragen om een eigen lipozak draadje te openen en hier ons te beperken tot de essentie, nl. "Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie"

Volgens mij is de set met regels stimulerend om weer met meer rijders een NK-jaartje te beleven.

Eric: Ik neem aan dat er bestelnummers bijkomen tbv de motoren.

Back