hoe lang doortrainen met trainingsgestel

Op een heading hold gyro mag je nooit trimmen, dat geeft wel eens rare reacties

De originele manier:
- zet de gyro in normal
- hoover, als de staart wegdraait moet je landen, en de servo naar voren /achter schuiven. Wordt het draaien erger, servo de andere kant op schuiven.
- hangt ie netjes stil in normal, kun je de limits in gaan stellen. Sommige gyro's gaat dit heel simpel, sommige moet je het middenpunt bijstellen. Hangt van je gyro af, ik heb even niet gezien wat jij hebt
- loopt hij niet meer aan, kun je hem weer op heading hold zetten en weer de gain af gaan stellen

Draait hij dan nog steeds, kun je nog kijken naar trillingen (uitbalanceren hoofdbladen en staartbladen), tape onder de gyro (dikker of dunner) etc

is normal handel naar je toe halen?
mag je dan de tail niet met de trim recht zetten, zolang de servostand ongeveer in het midden blijft?
de gyro is een GY240

Laatst bewerkt:
Wat het kan zijn dat wegdraaien is niet de gain maar hoe je gyro je helicopter ziet vanaf het moment dat hij geinitialiseerd is. (In heading hold tenminste)

Voorbeeld.
Jij initiliseerd de gyro (D.m.v. de accu aan te sluiten) met de kop naar het Noorden.
Nou ga jij de heli op pakken en zet hem neer met de kop naar het Oosten.
Als jij dan de hoofdrotor gaat opspoelen en probeert op te stijgen dan zal de Gyro zeggen tegen de staartservo stuur naar links met de kop naar het Noorden (Want daar stond ik bij het initialiseren) en zal dus je heli weg draaien naar links.
Je kunt dit zien door naar je staartbladen te kijken als je de heli neerzet. Geeft de gyro ze al een uitslag dan zal de kop van de heli verdraaien op het moment van opstijgen.

Met mijn gyro kan ik dit ovekomen door een paar keer de staartservo links en rechts te bewegen voor ik gas geef. Je ziet dan als ik ermee stop dat de staartbladen zich centreren. Als ik daarna opstijg blijft mijn heli zich perfect met zijn neus in de richting houden waar hij stond bij het opstijgen.
Doe ik het niet dan zal de heli zich inderdaad verdraaien na het opstijgen.

dat doe ik idd, ik pak hem meestal op en zet hem dan ergens anders neer.;)
maar het draaien is niet snel, maar in de lucht moet ik steeds corrigeren want hij draait heel langzaam naar rechts weg met de tail.

Wat het kan zijn dat wegdraaien is niet de gain maar hoe je gyro je helicopter ziet vanaf het moment dat hij geinitialiseerd is. (In heading hold tenminste)

Voorbeeld.
Jij initiliseerd de gyro (D.m.v. de accu aan te sluiten) met de kop naar het Noorden.
Nou ga jij de heli op pakken en zet hem neer met de kop naar het Oosten.
Als jij dan de hoofdrotor gaat opspoelen en probeert op te stijgen dan zal de Gyro zeggen tegen de staartservo stuur naar links met de kop naar het Noorden (Want daar stond ik bij het initialiseren) en zal dus je heli weg draaien naar links.
Je kunt dit zien door naar je staartbladen te kijken als je de heli neerzet. Geeft de gyro ze al een uitslag dan zal de kop van de heli verdraaien op het moment van opstijgen.

Met mijn gyro kan ik dit ovekomen door een paar keer de staartservo links en rechts te bewegen voor ik gas geef. Je ziet dan als ik ermee stop dat de staartbladen zich centreren. Als ik daarna opstijg blijft mijn heli zich perfect met zijn neus in de richting houden waar hij stond bij het opstijgen.
Doe ik het niet dan zal de heli zich inderdaad verdraaien na het opstijgen.

Kort gezegd, een gyro moet even weten wat 0 beweging is. Hij doet daar 5 sec over, meestal sneller.
In die tijd MOETde heli stil staan, dus niet kap erop doen of verzetten.
Daarna gewoon oppakken en neerzetten.
Dit zou het kunnenn zijn, maar dan zou het probleem niet constant zijn.
Je pakt hem nl nooit precies op dezelfde tijd, soms staat hij per ongeluk zelfs wel eens stil zodat alles wel goed initialiseert

bedankt voor jullie reacties, maar merk nog wel dat de 450 nijging heeft om soms bij het gas geven naar links te draaien of naar recht, moet dan eerst de tail tegensturen om hem stil te hebben, weet niet of dit normaal is.
moet wel zeggen dat ik eerst het gas langzaam opbouw tot hij uit het kruis omhoog komt en hem dan pas lostrek.

Hoi Peet, dat naar links en rechts kan verholpen worden door te zorgen dat je headspeed hoger is en blijft zodat je een constantere HS hebt en alleen de pitch nog bepaald op of neer. Als je (heb ik ook bij CX) gas geeft en je spanning (als je belt hebt) op de belt is niet optimaal dan geeft hij bij gas wisselingen een zwiep(je) met de kont. Je HS (throttle) kan je op je zender instellen. Staat nu waarschijnlijk op 0,25,50,75,100 misschien moet je dit eens veranderen door hem eerder op toeren te laten komen bijv. 0,45,85,85,95. en dan langzaam op toeren. of deze waarde instellen bij idle up.
Heeft bij mij ook geholpen en vliegt uberhaubt een stuk rustiger.

Als je constant moet bijsturen moet je eens kijken of je speling hebt achter op de staartrotor(als je een blad beweegt en de rest vast houd). Bij mij heeft geholpen de schroefjes vaster te zetten minder speling veel rustiger staart gedrag en niet meer bijsturen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

HFGL,
Dave

Back