Met een beetje geluk heb je zo'n rotor met een grote holte aan de binnenkant, deze kun je gebruiken om stukjes tape aan de binnenkant te plakken. als dit niet lukt dan zul je toch materiaal van de blaadjes moeten schrapen/schuren.
De groffe balancering kun je het best doen met een propbalancer, die met magneetjes zijn het best, maar met een paar losse magneetjes in een bankschroef kun je, van je gewone balancer ook een magnetische maken.
Balanceer door stukjes zware tape aan de binnenkant van de rotor te plakken. Ik gebruik van die Al tape, maar van die duct tape zal ook wel werken.
Daarna komt de gedultklus: laat je rotortje langzaam draaien terwijl je het huis los in de hand houd. Probeer te voelen hoe erg dat ding trilt, en bij wat voor gasstand.
Plak nu een stukje tape op een willekeurig blaadje, en voel of de trilling meer of minder wordt. plak de tape op alle blaadjes en probeer te voelen wanneer de trilling het minst is.
plak nu dit stukje tape op deze plek aan de binnenkant van de trommel.
Ga hiermee door met steeds kleinere stukjes tape tot je geen verbetering meer kunt vinden.
Als je dit doet monteer de trommel dan iedere keer op dezelfde wijze aan de as! Dus merktekens maken op de trommel, en de motor.
er bestaan speciale dynamische balanceerbankjes voor deze klus, maar ik kreeg ze niet te pakken. maar met bovenstaande methode kun je je fannetje prima bruikbaar balanceren.
idee van de iphone klinkt leuk, hier ga ik ook eens achteraan.
Groet, Sjors.