hoe of met wat een edf balanceren ?

Sinds een week ben ik in het bezit van een Top Flight prop balancer met magneten. Na een paar reacties gelezen te hebben van leden op dit forum die hem ook gebruiken. Het is toch wel een duur ding voor wat je krijgt maar het werkt gewoon lekker en nadat ik de fan van me EDF (nano 50mm F-86 jet) had gedaan was het toestel duidelijk stiller in de lucht en voelde het gas geven (versnellen) beter aan.

Je schuift de EDF op de balanceer as, en zet hem vervolgens vast met de 2 doppen. Dan plaats je de as met daarop de EDF tussen de magneten. De kant van de EDF die zwaarder is (uit balans is) gaat onderaan hangen. Ik heb dan met een scherp mesje wat plastic van het uitende van het blad gehaald die zwaarder is net zoveel totdat de EDF geen zwaar punt meer heeft.

Zon magneet ding heb ik ook, daar hebben we samen 3 van die nanojetjes mee gedaan,
maar we vonden het toch moelijk zien welke kant nou zwaarder was bij die piepkleine fans hoor.
Ondanks de magneten was de wrijving van dat ene kleine scherpe puntje nog genoeg om de boel een beetje tegen te werken.

En duur, och.. 9 dollar als je er geen merk stickertje op hoeft. ;)
Ebay hangt er vol mee.

ben eens benieuwd naar de top models balancer
heb al eens iets gekocht van hc maar dat was waardeloos
zodra ik hem heb laat ik iets weten

ron heb he geprobeert inderdaad er staan 3 topics de foto's zijn niet te openen
maar ben er niet veel wijzer er uit geworden
welke balancer gebruik jij bv

peter

Jammer, ik had ze heel vluchtig bekeken en ze leken me nuttig.

Ik vlieg niet, dus ook geen EDF. En toen ik nog vloog, lang, lang gelee, vloog ik brandstof heli.

Met statisch balanceren ben je een eind op weg maar je moet geluk hebben om het dan echt goed te krijgen.

Dynamisch is beter. Beste natuurlijk met een balanceer bankje maar anders gewoon op de gok gewicht toevoegen op verschillende plaatsen en luisteren of het beter wordt, of juist erger.
Kost wat tijd maar je komt dan goed in de richting.

Probeer ook altijd even om je fan ten opzichte van de adaptor en motor as te draaien, de adaptor t.o.v. de motor as.

Op rcgroups staat iets over balanceren met de Iphone. Dus als je die hebt kan je dat ook proberen. Hoe het nu precies werkte weet ik niet maar ze gebruiken de acceleratie sensoren.

Gr. Dennis

Je kan de fan met je Dubro balancer balanceren, op dezelfde manier als een gewone prop.
Een balancer met magneetjes kopen moet dus niet.

Met een beetje geluk heb je zo'n rotor met een grote holte aan de binnenkant, deze kun je gebruiken om stukjes tape aan de binnenkant te plakken. als dit niet lukt dan zul je toch materiaal van de blaadjes moeten schrapen/schuren.

De groffe balancering kun je het best doen met een propbalancer, die met magneetjes zijn het best, maar met een paar losse magneetjes in een bankschroef kun je, van je gewone balancer ook een magnetische maken.
Balanceer door stukjes zware tape aan de binnenkant van de rotor te plakken. Ik gebruik van die Al tape, maar van die duct tape zal ook wel werken.

Daarna komt de gedultklus: laat je rotortje langzaam draaien terwijl je het huis los in de hand houd. Probeer te voelen hoe erg dat ding trilt, en bij wat voor gasstand.
Plak nu een stukje tape op een willekeurig blaadje, en voel of de trilling meer of minder wordt. plak de tape op alle blaadjes en probeer te voelen wanneer de trilling het minst is.
plak nu dit stukje tape op deze plek aan de binnenkant van de trommel.
Ga hiermee door met steeds kleinere stukjes tape tot je geen verbetering meer kunt vinden.

Als je dit doet monteer de trommel dan iedere keer op dezelfde wijze aan de as! Dus merktekens maken op de trommel, en de motor.

er bestaan speciale dynamische balanceerbankjes voor deze klus, maar ik kreeg ze niet te pakken. maar met bovenstaande methode kun je je fannetje prima bruikbaar balanceren.

idee van de iphone klinkt leuk, hier ga ik ook eens achteraan.

Groet, Sjors.

Back