Hoe overleef ik...een wedstrijd

Klopt, veel klasses hebben een verplichte band of een "hand-out" die je overigens gewoon moet kopen hoor, die krijg je niet. De term hand-out is meer dat je de banden op de race zelf koop bij de wedstrijdleiding. Vaak zijn deze banden gemerkt vooraf. Op andere wedstrijden zal je bij de club moeten vragen met welke banden, motor en ESC gereden wordt...

Voor de pancars bestaat al een draadje wat ik met veel interesse lees.
Ik wist niet van het bestaan hand-out bandjes maar meer van de motoren.
Ik weet niet of dat nog steeds gebeurd?

Dus kennis van de setup van je auto is dus niet nodig als je met wedstrijden begint?
Nadat JoostM mijn auto onderhanden had genomen met een setup-station reed hij 2x beter.

Is dit ook niet een vereiste als met wedstrijden wilt beginnen?

@TKM...Het scheeld wel een setup station.
Je kunt best veel met de schuifmaat en camber gaugedoen maar een setup station is niet alleen handig maar zeker ook een nuttig ding voor TC racen.
Iedere klasse heeft zijn eigen charme en benodigheden.
Ik rij al een tijdje TC en ben afgelopen jaar na lange tijd afwezigheid weer F1 gaan rijden.
F1 lekker simpel(ligt natuurlijk ook aan welke auto) en niet al te duur en een hele hoop fun.
Pro10 ga ik dit jaar proberen na veelvuldig op internet gekeken te hebben en een oudere stoffige auto van de kast te hebben gehaald en daar een aantal rondjes mee te hebben gereden.
Daardoor toch best wel een beetje verslaafd te zijn geraakt aan dit type auto en ga er toch serieus mee proberen te rijden.
Ga gewoon eens naar een clubwedstrijd(indien nog niet gedaan) en kijk eens wat je leuk vind als je nog niet een keuze hebt gemaakt.
ga ook eens kijken naar een grotere wedstrijd zoals de ETS of een NK.
Dit zal zeer zekere veel duidelijk maken en je helpen een keuze te maken in welke klasse je wil gaan rijden.

mvg Roy

Dure setup systemen zijn zeker in het begin helemaal geen noodzaak om te hebben. Op een wedstrijddag zijn er zat mensen met dit soort dingen en de meeste willen je altijd wel graag helpen. Ik heb ook zo'n setup systeem voor mijn pancars en als iemand zijn auto er "even" in wil hangen mag dat altijd. Zelfde geld voor bandendraaiers e.d.

Wedstrijdrijden begint eigenlijk maar met één ding... MEEDOEN! In het diepe leer je het beste zwemmen dus. Als je er mee kan leven dat je de eerste wedstrijden gewoon lekker mee rijd en waarschijnlijk ergens achteraan eindigd dan is er niks aan de hand. Langzamerhand gaat het steeds beter.

Als jij een auto, zender, accu's, lader, banden, motor hebt dan kan je gewoon beginnen. De meeste clubs hebben leentransponders en onderdelen komen vanzelf wel. Gereedschap zit meestal al wel een beetje bij de auto en gaandeweg zal je meemaken dat je meer en meer gaat aanschaffen. Maar als je de basis hebt staan dan kan je meedoen.

De grootste gemene deler elke aspirant wedstrijd rijder zal zijn: vind ik het wel zo leuk, dat ik het ook blijf doen? Ik denk dat je met een eenvoudige auto moet beginnen, geen poespas, geen toeters en bellen. Een simpele auto dus. Dat kan bijvoorbeeld een tamiya M03/05 of een TT-01 zijn. Ik heb zelf dan al een beetje ervaring opgedaan in offroad wedstrijden (vandaar mijn verhaaltje). Ook in twijfelde of ik de overstap naar onroad wel leuk zou vinden. Daarom voor 60 euro eerst maar een gebruikte M03 gekocht, en voor 50 euro de eerste noodzakelijke onderdeeltjes. Nu weet ik dat ik het leuk vind, en ga ik een stapje verder. Iets sneller en iets meer instelmogelijkheden.
Ik heb ook voor de M03 gekozen, omdat ik weet dat er bij mij in de buurt wedstrijden mee gereden worden. Want dat is natuurlijk ook wel belangrijk, kies een auto waarmee je in de buurt kunt racen. En dat is elk jaar weer een gok. Het ene jaar is het de toerwagen, en het jaar erop lijkt de F1 weer "trending topic" te worden.

Ik denk dat het in de praktijk zo is dat je wedstrijden kunt gaan rijden als je een zodanige wagenbeheersing hebt gekregen dat je in staat bent te anticiperen op snellere deelnemers. Dat je dus van de ideale lijn af kunt gaan om iemand te laten passeren. Dat leer je dus eigenlijk al door gewoon te oefenen op de baan met snelle rijders. Als je dus redelijke rondjes kan rijden en daarbij nog redelijk kan anticiperen dan is de stap naar een wedstrijd maar relatief klein.
Kennis van de techniek is dan nog niet zo belangrijk. Ik rij zelf twee maanden en heb net mijn eerste wedstrijd achter de rug. Van een autootje afstellen heb ik nog geen verstand, al moet ik hier wel aan toevoegen dat ik een goed tweedehands karretje heb kunnen overnemen. Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie. Ervaren rijders mogen me wel corrigeren als ik het bovenstaande fout heb, ben nog niet echt een kenner.
m.v.g. Erik

Alle bovenstaande posters hebben me wel overtuigd,

We (Michael, Joep & Ikke) moeten aan wedstrijden mee gaan doen.
Ik zal dit topic blijven updaten op weg naar onze eerste wedstijd.

Joep is mijn neefje van 12 jaar. Met heel veel talent maar 0 euro budget.
Michael is een kennis van 27 jaar met talent, passie en bevlogenheid.
Ikke(Theo) 47 jaar met veel passie.

Joep rijd met een T2-2009 Brushed nolimit regelaar + Brushed ?turns motortje .
Michael rijd ook met een T2-2009 ? Bushless Nolimit ESC + SP 13.5 motor.
Theo rijd met een T2 (2006) en nu nog met novak GTX + 19turns Corally motor.
De cirtix+ sp 13.5 combi gaat er binnenkort op.

Zaterdag 18-02-2012 naar de MACH geweest. We hebben met ons 3en van 14:00 tot 17:00 de baan onveilig gemaakt.
Voor Joep was het de eerste keer dat hij met deze auto de baan op ging en het ging gelijk goed, terwijl de auto niet optimaal was afgesteld voor de indoor baan.
Michael reed weer als vanouds, hard. Maar kon meer rondjes rijden zonder van de baan af te raken.
Ik heb eindelijk de slag te pakken en kan stabiele rondes draaien.
Tijdens deze sessies hebben we een transponder van Hans geleend gewoon om te kijken hoe het nu was.
Joep deed een beheerst top rondje van 15.3 sec en Michael knalde zijn auto over de baan om dat te verbeteren. Dat deed hij met 13 sec.
Het was leuk om met zo'n transponder te rijden je kan op het internet je tijden tijden terug zien. Het geeft ook een extra stimulans om je rondetijden te verbeteren.
Dus Michael en ik gaan er zeker een kopen. Joep zal lang moeten sparen voor zo een aankoop, dat wordt dus lenen.
Het gemis aan setup gereedschap was wel pijnlijk, dat hebben we gelijk ook maar op de aankoop lijst gezet.

Het doel is gezet om outdoor met de ZAC mee te doen.
Michael in de superstock.
Aan Joep zijn auto moet nog veel worden gedaan om de auto aan de stock regelementen te laten voldoen. Lipo's, motor & regelaar kopen.
Ik... ik moet nog veel trainen voor de Stock klasse :-).

De eerste ZAC is op 21/22 april. Dus nog 8 weken voorbereiding.

Mvg,

Theo

Leuk, dan gaan we elkaar nog vaak treffen. P.s., de ZAC kan je ook met de TT-01 klasse mee gaan doen. Gaat niet zo hard, maar is een mooie opstap?
Ik wil dit jaar met mijn Xray T3-11 daaraan mee gaan doen. Stock klasse vind ik al best wel rap gaan namelijk. Kwa leeftijd ontlopen wij elkaar niets.

TT-01? Ik heb met mijn TA-04 op het buiten circuit rondjes gedraaid (in 2005) dat was op het laatst te traag. Ik moet gewoon trainen en mijn setup naar mijn hand zetten. Dat gaat beter met een T2 dan met een TT-01.
Het 'krappe' indoor circuit is een goede training voor het buiten seizoen. Ik heb nog even de tijd (8 weken) om mijn skills op te poetsen voor de eerste ZAC.

Het doel is gezet om outdoor met de ZAC mee te doen.
Michael in de superstock.
Aan Joep zijn auto moet nog veel worden gedaan om de auto aan de stock regelementen te laten voldoen. Lipo's, motor & regelaar kopen.
Ik... ik moet nog veel trainen voor de Stock klasse :-).

De eerste ZAC is op 21/22 april. Dus nog 8 weken voorbereiding.

Mvg,

Theo

Leuk verhaal,

Dapper van Michael om gelijk mee te doen met de superstock klasse. Met 85 a 90 km/u gaat wel wel erg hard hoor... Ik zou zelf eerst lekker meedoen met de stock klasse en als het na een tijdje gaat vervelen pas overstappen naar de superstock. Maar dat is mijn mening.

Ik heb voor Joep nog wel 2x 2S lipo's over na het indoorseizoen.

Succes er mee en tot Mach!

Halewijn

Ik bedank je alvast uit naam van Joep voor je aanbod.
Joep stond, geloof ik, gisteren naast je bij Bart omdat hij geen grip had. Hij reed met een stickpack omdat mijn 2 lipo's bijna leeg waren. Die stickpack is alles wat hij zelf aan accu's heeft.

Michael was al aan twijfelen over stock of superstock. Maar aangezien hij geen cirtix regelaar heeft was dat initieel de insteek.
Ik geloof dat je gisteren wel een auto in het net hebt zien hangen? Nou, raad eens van wie die was. Michael houd ervan op de top van zijn kunnen te rijden. Dat kan gaat goed tot hij een stuurfout maakt. Voor hem kan het niet hard genoeg gaan.

Voor ons is er nog genoeg te doen voordat we uberhaubt aan de ZAC mee kunnen doen.

Tja Joost ik zou zeggen, vraag het hem. Woensdag zijn we zeker op de Mach. Maar misschien ook vandaag of morgen. Het is een beer van een vent maar zeer aardig. Hij wil hij er dan wel een 3.5 brushless tunigy motortje in zetten....geintje...

We zijn weer op de de buitenbaan bezig, yeeee.
Tja er is al een topic over de Mach Buitenbaan dus daar wil ik het zo min mogelijk over hebben. Meer over Clubs en Clubleden, onze beginners ervaringen en de weg naar de 1e ZAC.

De status update
Joep: Gisteren werd Joep verrast door Halewijn met een doosje (zie eerder in dit topic). Ik maakte eerst een grapje tegen Joep maar vertelde de ongeloofelijk blije Joep hoe het zat.
Nu nog een keer publiekelijk: bedankt Halewijn hij is er erg blij mee.
Verder klaagde Joep over weinig grip op de baan en over een stuurservo die niet meewerkte. Dat laatste heeft Michael wel even gefixed. Michael ging rijden met Joep zijn auto. Hij crashte en de servo is finaal afgebroken. Door servo's te wisselen van Michael naar Joep is dit oplost. Toch blijft hij klagen over weinig grip op de baan. Ik denk denk dat dit een kwestie is van banden (hij krijgt een nieuw setje van mij) en setup, daarover later meer.
Hij is positief dat hij 21-22 april klaar is voor de stock.

Michael: Zijn rechterhand is ingepakt in gips door een werkongeluk. Hij stuurt nu met 3 vingers wat hem relatief goed afgaat. Okee hij vindt het nog steeds te zacht gaan en kan het niet hebben dat iemand met een hobbywing regelaar harder gaat dan hij terwijl hij ook een zelfde motor en 4.0 overbrenging heeft. Stephan Beelen heeft hem een spare servo gegeven na de omruil actie met Joep. Of hij 21-22 april haalt is afhankelijk van de revalidatie van zijn hand.

Ikke...Theo: Door ziekte en werk, weinig gereden met de brushless motor. Nu eigenlijk echt voor het eerst. De proef rondjes op de binnen baan leek het of de auto meer doorrolde tijdens gasloslaten in vergelijking met de 19t Corally. Op de buitenbaan had ik daar alleen gemak van. Maar, wat is SP 13.5 traag je moet hem echt 4.0 vertanden om er wat snelheid in te krijgen.
Verder hebben de opmerkingen geholpen zo van: NEVER NOOIT NIET je stuurwiel loslaten als je aan het rijden bent. Ik had de gewoonte om het stuurwiel los te laten om de auto weer recht te laten rijden. Als je met snelheden rijdt dan ben je te laat bent om de volgende bocht te nemen. EN het terugveren van het stuurwiel naar de nulstand kan ongewenste effecten hebben. Les geleerd. Ik zal de 21-22 april wel halen ik zal alleen geen potten breken door te weinig rijtijd.

clubs en leden: Alleen maar positief. Iedereen staat met raad en daad voor je klaar en het brengt veel fun.

Algemeen: het tekort aan setup middelen begint nu merkbaar te worden. Daarom hebben we nu wat setup spulletjes gekocht en gaan we daar mee aan de slag.

Theo

Back