hoe servo uitslag vergroten?

een servo is in staat om meer dan 360 graden te draaien voor hij weer vast zit. Maar als je hem op de ontvanger aansluit haal je nog geen 90 graden. Dat is goed voor er een roertje mee te laten draaien ofzo, maar ik zou voor een zeilbootje dat ik wil maken meer uitslag hebben ( 360 graden zou mooi zijn).
Ik dacht al mss aan de potentiometer er uit te doen ofzo en dan gewoon de servo laten draaien maar dan weet ik ni juist welk van de 3 servokabeltjes ik waar moet aansluiten ....

nee hoor, vaak halen ze maar 270. Meer dan 360 en vastzitten kan nooit ;)

Andere potmeter en met weerstanden spelen werkt, maat ligt aan je servo welke waarden je moet hebben. Met een tandwiel vergroten kan ook :)

foutje, ik bedoelde meer dan 180 graden.
het zit eigelijk zo: ik wil een miniatuurzeilbootje maken en het zeil rechtstreeks op de servo monteren ( het 'zeil' is dan eigelijk een draaibaar plankje depron ofzo)
maar voor goed moet ik dus wel 180 graden kunnen draaien en moet het zeil vervolgens ook blijven staan op de plaats waar ik het heb gezet.
Dus als ik de potmeter wegneem en van de servo dus degradeer tot een motortje met tandwielen aan, vraag ik me af wat waar aan te sluiten op de ontvanger

Als je de potmeter weghaalt hou je een motortje met een soort snelheidsregelaar (de servoelectronica) over. Al je je stick naar links beweegt zal de motor gaan draaien en als je de stick de andere kant op beweegt, draait de motor andersom. Echter, precies op een bepaald pun stoppen is niet gemakkelijk.

Voor wat jij wilt is er al iets in de handel, namelijk een zeilwinch. Dit vond ik erover (op dit forum overigens):

Een zeilwinch kan meestal zo'n 4-5 omwentelingen maken waar een normale servo bv maar een kwart omwenteling maakt. Dat zit 'm natuurlijk in de potmeter; die is of van het meerslagen type of de overbrenging is anders. De winch kan wel 2x zo groot zijn als een standaard servo en is inderdaad zeer krachtig.

Op de zeilwinch zit een trommel van bv 40 mm doorsnee en deze is verdeeld in 2 'groeven' waarop een draad kan worden gewonden. De meest toegepaste methode voor het besturen van het zeil is als volgt: de ene trommel windt de draad af, deze loopt bv 40 cm verderop in de boot door een oog of beter katrol, gaat weer terug naar de winch en wordt daar op de andere trommel gewonden. Afh. van trommeldiameter, aantal slagen en afstand winch-katrol kan zo een afstand tussen winch en katrol worden afgelegd van bv 30 cm. Op deze draad wordt nu middels bv een ringetje de lijn bevestigd die door geleide-ogen en uiteindelijk het dek naar het zeil loopt. In de ene uiterste stand is het ringetje bij de trommel, in de andere uiterste stand is het ringetje bij de katrol. De gewenste uitslag die door de zeilgeometrie is bepaald kan worden ingesteld middels het aantal slagen van de winch of door de winchtrommeldiam. goed te kiezen.

Voordeel: grote kracht door gunstige overbrenging in combinatie met een lange weg. In een kleine zeilboot is de weg van het zeil nog zo klein dat een servo overbrenging ook wel werkt maar in een groter model wordt de servo overbrenging zo ongunstig dat een winch veel mooier beweegt. In een nog groter model is de weg van een servo overbrenging eenvoudigweg onvoldoende.

Hoi Bartt,

De servouitslag kun je relatief eenvoudig vergroten. Als je aan de potmeter die op de uitgaande as van de servo zit twee trimpotjes aansluit kun je de slag afstellen. Meestal gaat dat prima met twee 2,5K trimpotjes. Aansluitingen naar onderstaande schets:

servoslag180.jpg

Met de twee trimpotjes kun je dan de slag afstellen, als je maar zorgt dat de servo niet tegen de mechanische begrenzing aan loopt. Het maximim is vaak die 180 graden die je nodig hebt, gaat net.

:D das slim gezien en eenvoudig :) , zal ik zeker onthouden. Maar ik heb het inmiddels zo opgelost: op het laatste tandwiel zat een plastiekske dat de potmeter meenam. Weg ermee. En er zat ook nog een spie op die tegen de behuizingt draait zodat ge maar 270 graden max kunt draaien= weg ermee!
Dan moest ik nog gewoon de potmeter op neutraal draaien en het resultaat mag er wezen: zoals micropuller zei.
Het is vrij naukeurig met de zender bij te stellen en blijft ook op zijn plaats eens het op een punt staat ( en als er geen al te grote krachten op komen).
men probleem is opgelost

Back