Hoe vliegaccu inbouwen onder motorkap

Ik heb een Cessna 152 van Graupner (2 meter span) aangeschaft en bouw die om van brandstof (22 cc) naar electro. De motor wordt een 5065-320 Kv, de accu een 6S 5000mAh.

Ik wil de accu zo dicht mogelijk bij het motorschot houden, maar wel aan de kant van de motor. De accu past vrij mooi tussen de motordrager, dus daar wil ik al gebruik van maken om ze lateraal te bevestigen.

Bovenaan heb ik twee stevige plastic hoekjes van Hobbyking bevestigd op het motorschot.

Zo zit de batterij nu boven en zijdelings afgeschermd. Blijft nog de bevestiging onderaan. Ik wil het pack langs onder in het motorcompartiment schuiven. Maar hoe maak ik onderaan een sluiting die makkelijk open en dicht gaat, voldoende stevig is om het pack te houden (ik vind dat het toch zo'n 10 kg zou moeten houden, 1 kg pack à 10 G).

In de motorkap zaten erg grote uitsparingen. Ik heb ze inmiddels helemaald dichtgemaakt. Het zou me evenwel niet storen als de opening om het pack te laden uitgespaard is in de motorkap, dat ga je in de praktijk toch bijna niet zien op de grond en gewoon in vlucht.

Eén van de opties waar ik aan dacht was nog twee Hobbyking-L-stukken en die laten roteren op een vijs zodat ze ofwel naast (batterij verwijderen) ofwel onder (batterij vasthouden) gedraaid kunnen worden. Heb ook al aan elastieken en zo gedacht...

image.php

Benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. Misschien zou een afbeelding van jullie oplossingen nog handiger zijn dan een lange beschrijving... a picture tells a thousand words...

Iemand suggesties?

Laatst bewerkt:
Wat je eventueel zou kunnen proberen is rubberen strips op je accu's plaatsen aan de zijkanten zodat de accu's vastgeklemd worden tussen de motordrager.
Die L profielen aan de bovenkant zou ik overigens nog even nakijken, lijkt wel alsof ze naar de bovenkant uitsteken. Kan een probleem geven met het passen van de motorkap.
Lipjes maken van aluminium en deze zo bevestigen dat je ze kunt wegdraaien naar de zijkanten zodat de accu naar beneden valt is ook een optie.

Verder heb ik zo geen pasklaar antwoord. Wellicht dat andere forumleden wat weten.

Jeremy,

Hartelijk dank voor je feedback. De kap past nog, zelfs met die (plastic) haakjes bovenaan.

Onderaan was ik ook aan het denken aan 2 L-ijzers vanuit het motorschot waar bovenop een plaatje hardhout of een metalen plaatje die aan één kant met een wat lossere vijs bevestigd is, kan pivoteren en waar de andere kant dan telkens met bijv. een tweede vijs geborgd wordt.

Waar ik ook dacht was een ophangingsarm van een radiogeleide auto die de opening onderaan zou afdekken. De arm bevestigen aan de kant van het schot zou wel lukken. Andere kant?

Bart

Ik zou een deurtje maken wat onderin de cowling valt en met een scharniertje tegen het brandschot zit geschroefd. Het deurtje hangt naar onderen toe open en klapt dan naar voren toe dicht in een grote opening onderin je cowling. Bij het dichtgaan van het deurtje drukt het meteen je aansluitkabel van je batterij mee naar binnen. Je ziet dan tijdens het vliegen geen opening.
Een schuifje (cockpitsluiting) in het deurtje schuift naar voren toe achter de rand van de cowling om het deurtje gesloten te houden.

Als je het heel mooi wil maken plak je het stuk dat je uit de cowling zaagt weer op het deurtje

Denk je dat het deurtje zelf met de scharnieren voldoende zou zijn om de accu ook bij wat stevigere manoeuvres op haar plaats te houden?

De motorkap is uiteindelijk maar een dun laagje glasvezel die met een paar zelftappende vijzen van 2 mm vastgezet wordt aan de romp. Ik ben misschien fout maar ga ervan uit dat dit +- 10 kg moet houden (1 kg accu à 10 G) en dan twijfel ik aan de stevigheid.

Om het mooi af te werken, ben ik 100 % mee in je oplossing.

Goed idee, maar zoals je zelf ook al aangeeft, met de g krachten is de motorkap alleen echt niet genoeg. De ophanging ervan zal het begeven, en valt de accu eruit. Dan heb je helemaal niks meer en moet je toekijken hoe je toestel naar beneden komt.

Een andere optie kan zijn dat je vanaf de firewall in het midden een hele strook met klittenband aanbrengt. Houd in dat je bijv naar boven toe de grove klittenband langsbrengt en dan eroverheen en naar beneden toe. De zachte kant breng je dan naar onder de accu door naar boven, en zet je de uiteinden vast aan elkaar. Dit is erg makkelijk met verwisselen, en kan zat aan g krachten aan. Ditzelfde idee gebruik ik bij mijn heli, en dit is rocksolid.

Denk je dat het deurtje zelf met de scharnieren voldoende zou zijn om de accu ook bij wat stevigere manoeuvres op haar plaats te houden?

De motorkap is uiteindelijk maar een dun laagje glasvezel die met een paar zelftappende vijzen van 2 mm vastgezet wordt aan de romp. Ik ben misschien fout maar ga ervan uit dat dit +- 10 kg moet houden (1 kg accu à 10 G) en dan twijfel ik aan de stevigheid.

Om het mooi af te werken, ben ik 100 % mee in je oplossing.

Hoewel het scharnier 50% van de kracht opvangt en het sluitinkje de andere 50%, lijkt me dat inderdaad niet sterk genoeg. Als ik naar je motormount kijk, dan lijkt het me mogelijk om op de positie van de twee achterste bouten een klein plankje naar beneden toe te maken, wat plat tegen de accu ligt. Dat plankje voorkomt meteen dat de accu naar voren schuift en aan de onderzijde van het plankje kun je een gaatje maken, waarin de sluiting van het deurtje valt. De cowling hoeft dan niet de kracht op te vangen maar het plankje. Aan de onderzijde van het plankje kun je ook nog je cowling met twee kleine parkertjes vastschroeven. Dan breng je ook weer wat meer stevigheid/stijfheid in de cowling, op de plaats waar je de deuropening hebt uitgezaagd.

Op het plankje kun je dan evt je regelaar monteren (voor koeling en zwaartepunt)

(edit) Alternatief zou het deurtje nu ook aan de voorzijde kunnen scharnieren.

Ik ga eens kijken om de twee laatste suggesties combineren.

Dus een velcrostrap helemaal rondom de accu zodat die eigenlijk aan de motormount hangt en een luik met sluiting onderaan om het wat elegant te houden en de kabels aan boord te houden.

Bedankt voor alle raadgevingen!

Ja, de accu zit er in met een grote witte velcro strap die vast hangt aan het motorschot, dan rond de accu loopt en dan via een bruggetje dat tegen het motorschot hangt terug op de velcro aansluit. Onderkant van de motorkap ga ik open laten, want de accu komt te laag om binnen de motorkap te blijven. Ik heb de opening onderaan de motorkap wel zoveel mogelijk dicht gemaakt, want de uitsparing voor de brandstofmotor die er vroeger in zat, was veel te groot.

Doordat de velcro wit is en de motorkap ook, valt het toch niet zo op dat het pack er wat onder uit hangt aangezien het allemaal wit is.

Lijkt me allemaal stevig zat te zijn en ook goed gekoeld.

Bart

Super, mooi dat het toch enig nut heeft gehad kwa suggesties. Wel jammer van de accu die uitsteekt, maar als het je niet stoort, maakt het niet uit.
Succes verder met de ombouw!

Voila, vandaag de maiden als electrotoestel.

kbop6e.jpg

Werkte perfect (ook loops en co) en in vlucht is de batterijopening niet zichtbaar. Aangezien ik alleen was op de club heb ik vele superclose passes kunnen vliegen.

Hartelijk dank voor alle suggesties en beste wensen voor 2013!

Bart

Back