Hoe zit het met modelbouw garantie?

Zou wel snel een ja-niet verhaal worden of het de fout van de piloot of fabrikant is.

Ik ben namenlijk van plan een DJI Phantom te kopen...
Het heeft een GPS en zodra contact met controller weg is, vliegt hij terug naar de opstijgplek.

Ik vraag me af hoe het zit met garantie omdat je ook kan filmen enzo.

Wat gebeurt er nou, als er een motor uitvalt in de lucht en hij valt als een baksteen uit de lucht...Moet je dan met bewijs aan komen zetten? Zoja(dat zou al stom zijn) wat nou als je een filmpje hebt gemaakt?

Het zal ook best verschillen met webwinkels... Ik vind v-nix.nl wel professioneel overkomen en ga daar wellicht bestellen maar ook daar heb ik negatieve dingen over gelezen.

Dus het liefste zoek ik een webshop die garantie ook echt accepteert. als het mijn fout is, is het mijn fout. Maar als het iets is wat niet had moeten gebeuren en fout is door software/hardware dat ze niet gaan blijven vasthouden dat het mijn risico is, mijn fout, mijn schuld blabla.

EDIT: al helemaal als je drone is weggevlogen en je hem niet terug kan vinden. "hij had terug moeten komen" had dan mijn argument kunnen zijn...Maarja...batterij bijna leeg etc etc ik snap dan wel dat je dan niks meer kan maken als consument.

Enige ervaringen en meningen graag?:)

EDIT2: ik zie dat winkel bespreking niet is toegestaan....Wel de hoofdzaak is ook dat ik wil weten hoe het met algemene garantie zal gaan bij nare situaties.

Garantie is een recht en is iets tussen winkelier en consument. Uitgezonderd zijn slijtagedelen en eigen schuld. In jouw voorstel is het tricky gezien je niet zomaar op een plek mag vliegen, garantie kan daarbij vervallen.

Garantie is een recht en is iets tussen winkelier en consument. Uitgezonderd zijn slijtagedelen en eigen schuld. In jouw voorstel is het tricky gezien je niet zomaar op een plek mag vliegen, garantie kan daarbij vervallen.
heb je mischien een linkje? Zal wel sowieso eigendom van grond zijn waarover je vliegt, maar ik wil wel eens de fijne details weten ^^

Ga er maar van uit dat het over het algemeen "garantie tot aan de deur" is. Het is nu eenmaal een technische hobby, waarbij enige tot veel technische kennis en kunde vereist is. De kans dat een beginner iets sloopt als gevolg van onkunde is relatief groot (bij gevorderden kleiner, maar nog steeds niet nul)
Tenzij er overduidelijk sprake is van productiefouten, ben je min of meer aangewezen op de coulance van de verkoper. Het zijn nu eenmaal geen wasmachines of DVD spelers.

Hier Regeling Modelvliegen vind je de regeling modelvliegen. Bedenk dat deze niet "vrijblijvend" is, maar een onderdeel van de luchtvaartwet.
Hou ook rekening met de verschillende klasse indeling van het lu chtruim.
Vlegen vanaf eigen grond zegt in principe niets omdat je de lucht boven de grond niet bezit. Net als olie en gas onder je grond.

Hier Regeling Modelvliegen vind je de regeling modelvliegen. Bedenk dat deze niet "vrijblijvend" is, maar een onderdeel van de luchtvaartwet.
Hou ook rekening met de verschillende klasse indeling van het lu chtruim.
Vlegen vanaf eigen grond zegt in principe niets omdat je de lucht boven de grond niet bezit. Net als olie en gas onder je grond.
Een ingewikkeld verhaal betreft die regels. Kan niet zo vinden hoe het zit met regels qua vliegen over een dorpje etc. en hoe het commercieel zit als ik wat luchtfotos wil verkopen.
Maar daar gaat deze post niet over dus laten we maar on-topic blijven. Bedankt in elk geval voor het linkje!:)

Wat gebeurt er nou, als er een motor uitvalt in de lucht en hij valt als een baksteen uit de lucht...Moet je dan met bewijs aan komen zetten? Zoja(dat zou al stom zijn) wat nou als je een filmpje hebt gemaakt?

In onze hobby gebeurd het nu eenmaal dat er per ongeluk iets stuk gaat.
We halen met ons allen het maximale; uit kosten, moeite, gewicht performance en weet ik veel wat.
Persoonlijk gaat het mij wel erg ver om een leverancier aansprakelijk te stellen over het falen van een motortje. En dat je je er dan nog zorgen over maakt of het verstandig is om dat wel of niet op video vast te hebben gelegd? :confused:

Weet je zeker dat dit voor jou de goede hobby is?

Die DJI Phantom weegt bijna 1 kilo. Als dat naar beneden komt en iemand raakt, heb je een héél ander probleem dan garantie en de verkoper is daar zeker niet verantwoordelijk voor.

Bedenk ook dat de regeling modelvliegen uitsluitend van toepassing is voor hobbydoeleinden. Zodra je geld ontvangt voor gemaakte foto's ben je commercieel bezig en moet je aan heel andere eisen voldoen.

Trouwens...gaan professionele film makers ook dan zo aan het werk van "oh het crasht wel een keer of valt uit de lucht"? Ik vind het wel raar dan dat die dingen zo crash/val gevoelig kan zijn..

Als je nu eerst een wat topics gaat doorlezen, hoef je al die -redelijk voor de hand liggende- vragen niet te stellen. Al deze onderwerpen zijn al (tot in den treure) besproken.

Ik was ook zeker niet van plan boven een snelweg of een dorp/stad centrum te hangen :p

Gelukkig! Maar er zijn er genoeg die daar geen enkel probleem in zien.

Trouwens...gaan professionele film makers ook dan zo aan het werk van "oh het crasht wel een keer of valt uit de lucht"? Ik vind het wel raar dan dat die dingen zo crash/val gevoelig kan zijn..

Het is niet dat crashen er nou eenmaal bij hoort (dan doe je iets verkeerd). En nee, die dingen zijn niet crash/val gevoelig (wel zijn er moeilijkheidsgraden). Maar je moet er rekening mee houden dat het altijd kan gebeuren en daarop anticiperen, ofwel risico's uitsluiten. Modellen en drones blijven niet door magische krachten in de lucht hangen en een technische fout of pilot error is zo gebeurd. Kortom, je moet weten waar je mee bezig bent.

Dat vliegen over bebouwing (een dorpje) was je in een eerder bericht nog wel van plan...
yes, een dorp. dus de kans dat daar net iemand loopt bij net een crash....wel ik denk dat ik eerder een miljoen win bij de loterij. Natuurlijk heb je het hier over verwondingen maar dit soort dingen ga ik me echt niet druk over maken.
Ik ga niet een centrum in, bij supermarkten hangen en boven de snelweg hangen.

Overigens kan ik foto's en video's prive hebben, vervolgens kunnen mensen deze zomaar eens kunnen willen kopen en gebruiken toch?:P

Back