hoelang benzinemix houdbaar??

• Topicstarter Topicstarter joop kanon
  • Startdatum Startdatum
EJS zei:
Vreemd dat je dan overal leest dat de mengverhouding moet zijn 1:25 tot 1:30 zelfs de fabrikanten schrijven voor hun motoren een verhouding van 1:25 voor. Dit is echt de eerste keer dat ik 1:50 hoor :?

Kijk maar eens op bijvoorbeeld

http://www.pase-tuning.com/shop/content/artikel.php?artnr=0000001
of
http://www.rntuning.nl/nieuwe_pagina_4.htm
of
http://www.krikke.net/shop/rc/nl/dept_155.html

Ik hou het toch echt bij 1:25 zoals zenoah het ook voorschrijft :D

Ik kan me voorstellen dat ze dit aanraden. En het is idd zelfs zo, wanneer je 1:50 mengt, maar dan met een veel mindere kwaliteit olie, dat je binnen een minuutje veel schade hebt in je motor. Dan krijgt de motor/leverancier de schuld "wat een K.. motor :!: " Als je deze slechte olie in de verhouding van 1:25 had gebruikt, had je niet direct schade gehad. (idd slechte olie, als het materiaal vast/warm loopt met deze mengverhouding, ervan uitgaand dat afstelling/luchtfilter goed is).
Ook niemand vindt een motor slecht, als ie naar 500 draaiuren volledig af is "hij heeft ook altijd volgas gedraaid :!: ". Terwijl je, indien je een goede mengolie in de verhouding 1:50 had gebruikt, met dezefde motor zeker 1500 draaiuren had gemaakt.
En ook deze wijsheid uit eigen onderzoek en ervaring :wink: .

Nu weer :ontopic:

Gr.A.

Nou het spijt mij maar ik blijf toch echt bij mij 1:25, heb al genoeg mensen gesproken die behoorlijk verstand hebben van deze motors en je bent echt de eerste die *IK* hoor zeggen 1:50 :roll:

De tijd zal het leren hoeveel draai uren ik ga maken met 1:25 :wink:

ik vind 't sowieso al vreemd dat ik er nog nooit van gehoord heb (tót dit topic)....en dat ik er ook nooit iemand mee heb gezien op een kartbaan ofzo...praktisch iedereen die met ''2t sport'' bezig is, mengt zelf !

voor alle duidelijkheid...jij hebt 't dus over de aspen 2t benzine ?

als ik op de site van aspen zelf kijk, zie ik dat juist de aspen plus (dus niet de 2t) voor hoogtoerige/hoogbelastte motoren is (krossmotoren/kartracing)....en bij de aspen 2t staat hier niks over..(ja, heggescharen, bosmaaiers, kettingzagen ed.).....en dat zijn nou juist de ''laagtoerige'' motoren..

de aspen plus is een pure benzine zonder mengolie, en die is juist geschikt voor hoogtoerige motoren (volgens de site)

dus ik hou 't fijn op 1:25......evt met aspen plus als basis..en dan 1:25 castrol tts erbij ofzo....maar ik heb hier nog 5 liter staan van de shell....als die me maar niet verouderd dan, want morgen staat 't 3 weken :lol:

hoe hou je eigenlijk je draaiuren bij, want ik heb nou 'n liter of 5 opgereden, maar zou niet weten hoelang ik nou heb gereden...of dat nou 2 uur zijn, of 5 uur ?!

d@nnis zei:
ik vind 't sowieso al vreemd dat ik er nog nooit van gehoord heb (tót dit topic)....
Is dit een gebrek van de brandstof, of van ...? :wink:

d@nnis zei:
en dat ik er ook nooit iemand mee heb gezien op een kartbaan ofzo...
Wederom een gebrek van...??? :?: Lid van dit forum is een zeeer goed monteur, van een grote indoorkartbaan in Nederland, die je heel veel over Aspen kan vertellen. (Hij VLIEGT overigens voornamelijk ELECTRO)

d@nnis zei:
praktisch iedereen die met ''2t sport'' bezig is, mengt zelf !
Beter opletten D@nnis :!: De Aspen brandstof is inmiddels verboden bij de enduroritten, de prestaties van de machines met deze brandstof zijn zoveel beter, dat iedereen die mee wil komen bijna verplicht was ook deze brandstof te gebruiken 8O . Dan maar verbieden die hap voor iedereen.

Nog een voorbeeldje:
In de motorkettingzaagsport zijn meerdere Nederlanders vaker dan eens WERELDKAMPIOEN geworden 8O (waar een klein landje groot in kan zijn). Het is alleen jammer dat deze tak van sport, waarin wij Nederlanders zo erg goed zijn, ook zo onbekend is in Nederland. Deze kampioenen draaien overigens uitsluitend met de Stihl motomix in de Stihl zagen, en met de Aspen in de Husqvarna zagen.

Dit topic gaat over houdbaarheid van brandstof... dus nu echt weer :ontopic:

De Aspen en de motomix zijn onbeperkt houdbaar, over de andere voordelen gaan we het niet meer hebben in dit onderwerp :wink: .

Gr.A.

indoorkarts en kettingzagen draaien allebei een stuk minder toeren dan onze motors (12.500-13.500tpm)

ook op internet en verschillende kartforums kan ik er maar weinig(niks) over vinden !....en dat is toch wel bijzonder voor zo'n ''superbrandstof''

kun je niet eens een link geven (behalve die van de homepage), waarin wat meer staat ? :|

op de homepage staat trouwens dat de aspen plus/racing voor indoorkarts is, en die moet dus zelf nog gemengd worden......indoorkarts zijn toch viertakt ?...dan hoeft er dus niks gemengd te worden !

Aaalie zei:
Speedfreakssj zei:
volgens mij kan je ook Stihl brandstof nemen want die stinkt niet volgens stihl zelf.
Dit is nagenoeg dezelfde Alkylaat brandstof als de Aspen... dezelfde geur, en dezelfde brandstof.

Speedfreakssj zei:
en aangezien dat spul vast langer houdbaar is kan je altijd mengen NADAT je gaat rijden.
Het goedje, is net als Aspen, onbeperkt houdbaar. Betreffende dat mengen, ook hiervoor geldt dat het kant en klaar gemengd is, met hoogwaardige synth. 2-T olie, extra olie mengen is dus eerder dom dan slim. Het goedje heet trouwens Sthil motoMIX 8O .

Speedfreakssj zei:
ik koop samen met een auto den ik een jerucan van een liter of 2.5 en flikker daar wel 0.5L olie bij als ik ga rijden.
Dit is, net als Aspen, in minimale hoeveelheden van 5 liter verkrijgbaar.

ps. 2,5 liter brandstof en 0,5 liter olie 8O 8O 8O ... Als je nog vooruit komt, kan je hem waarschijnlijk na 5 meter niet meer zien :wink: . En indien het geval nog draait, koop alvast maar vele bougietjes in, die blijven niet lang heel... :wink: .

Gr.A.
ja osrry, verkeerd gerekend. het is 0.1L olie.

volgens mij draait een bosmaaier (zo'n grote lange stok met een 3tand in een cirkel beneden of een cirkelzaagvorm op zo'n 15-17,000 toeren. staat wel op het ding. is een stihl, maar welk type weet ik niet.

Mari.

Martin op dit forum rijd.. 40-1.. is al richting de 50
als hij niet met deze verhouding rijd.. loopt het blok beroert...
Hij rijd natuurlijk wel geen fg.. maar als je dat blok op 1 van mijn fg zett is het toch ook een fg rijder...

maar ik kan het allemaal niet meer bijhoude 8O ,, kan hij het nou wel gebruiken?? of toch niet.

d@nnis zei:
indoorkarts en kettingzagen draaien allebei een stuk minder toeren dan onze motors (12.500-13.500tpm)

!

ik kom er net achter dat kettingzagen wel degelijk net zoveel toeren draaien....(onbelast wel...dus belast een stuk minder)

maar goed...ik blijf 't vreemd vinden dat ik er verdre niks over vind

trouwens aspen brandstof heeft een octaangehalte van 99%...gaat je motor dan niet pingelen ?......ik weet in ieder geval dat ze met zwaar opgevoerde scooters wel eens problemen hebben met super'98, en dat ze daarom euro95 moeten tanken, óf een koppakking bij moeten steken...omdat 't anders gaat pingelen..

d@nnis zei:
ik heb hier nog een vespa in de schuur staan die al zo'n 6-7 maanden niet meer heeft gereden...die startte vrijwel meteen...dus zo snel zal dat verouderen niet gaan hier in nederland :)
Ik heb hier een Honda Vision die ik na behalen van mijn rijbewijs niet meer aangeraakt had. Er zat nog brandstof in, de elektrische starter (accu) was helemaal dood maar toen ik 3 kickjes gaf met de kickstarter starte hij meteen 8O... ruim 6 jaar oude peut.

als je het niet vertrouwd weg gooien.

wat kost nou een liter brandstof.......dat is toch niks , en dan weet je zeker dat je geen schade rijd aan je motor.

a walma zei:
als je het niet vertrouwd weg gooien.

wat kost nou een liter brandstof.......dat is toch niks , en dan weet je zeker dat je geen schade rijd aan je motor.

En daar ben ik het helemaal mee eens omdat je meestal toch een can van 5 of 10 liter hebt. En als je kijkt wat deze hobby kost is die 10 liter benzine ook niks :)

ik heb het al weggemikt

alleen hier in de wijde omtrek geen olie te krijgen...dus dat wordt weer bestellen...en dus niet rijden dit weekend ahhaha

En benzine van wat voor merk dan ook die niet degradeert, daar geloof ik niks van, elke benzine bestaat uit een mengsel van redelijk lichte koolwaterstoffen die bij kamertemperatuur al redelijk uitdampen. De vraag is echter hoe snel gaat dat proces, is benzine van een jaar nog te gebruiken, ja dus, alleen voor wedstrijden zou ik het niet doen, omdat de lichtste koolwaterstoffen er voor een deel uitgedampt zijn, en die bepalen hoe snel de verbranding begint. Als het spul al gemengt is, bestaat de kans op ontmenging, dus goed schudden voor gebruik.
De mengverhouding is sterk afhankelijk van de soort olie die je gebruikt, bijna alle staandaart 2t oliën worden door de fabrikant voorgemengt met een soort kerosine(zwaardere koolwaterstof dan benzine met een hoger vlampunt) om 2 redenen, voormengen zorgt voor een betere menging bij het mixen, de kerosine zou beter benzine zijn maar uit veiligheids overwegingen bij opslag en transport wordt voor kerosine gekozen vanwege het hogere vlampunt.De hoeveelheid varieert per fabrikant van 20 tot 25%
Als je 2t olie speciaal voor racing gebruikt, is deze meestal niet voorvermengt, dus hier heb je minder van nodig omdat er geen 20% brandstof zit bijgemengt. Je moet bij deze soort olie wel beter je best doen om het te mixen, dat staat ook meestal op de verpakking, "niet zelf mengend"

maar hoezo can's van 5 of 10L?
ik kan toch gewoon een kleine tank pakken en die vullen bij d ebenzine pomp met euro 95 en dan de olie er bij en schudden maar?
of is 5L ook maar echt heel klein?
ik heb ze wel gezien en dat s volgens mij 2,.5 of 3L

Speedfreakssj zei:
maar hoezo can's van 5 of 10L?
ik kan toch gewoon een kleine tank pakken en die vullen bij d ebenzine pomp met euro 95 en dan de olie er bij en schudden maar?
of is 5L ook maar echt heel klein?
ik heb ze wel gezien en dat s volgens mij 2,.5 of 3L[/quote

Er word alleen bedoeld dat 1,2,3,4 5 of 10 liter benzine niet veel kost om opnieuw te kopen dus waarom risico lopen

Ah. dan snap ik het.
Nouja, is toch iets meer dan ƒ14 hoor :D
3 gulden de liter ZONDER olie meegerekend :D
OK. motor kost verm. 20-30 ker zoveel maar ja, we zijn hollanders.

Back