Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en sowieso op een internet forum! Had al een hele poos geleden beloofd om me te melden op dit forum omdat ik door een van jullie gewezen was op de disucussie over mengsmering/Aspen. Nog bedankt voor deze tip.
Als Aspenman ben ik werkzaam bij de Benelux importeur van Aspen. Ik heb gewtijfeld in hoeverre jullie (en de beheerder) het op prijs stelt als iemand van een importeur zich op deze manier er mee bemoeit. Laat me weten als dit te commercieel is voor dit forum, maar ik wil jullie vooral helpen met de kennis die wij inmiddels vergaard hebben over mengsmering en natuurlijk over de voor- en nadelen van Aspen..
Wat betreft de houdbaarheid van gewone benzine en gewone mengsmering:
Gewone (pure)pompbenzine (euro 95, superplus 98, enz) is een mengsel van meer dan 300 verschillende soorten moleculen. Hierdoor bevat gewone benzine heel erg vluchtige delen en zwaardere olie-achtige delen. Dit mengsel gaat zich relatief snel "ontmengen". Dat wil zeggen de vluchtige delen gaan verdampen en de zwaardere delen gaan bezinken. Dus zelfs gewone benzine (zonder mengolie) heeft een beperkte levensduur. Grasmaaiers die bijvoorbeeld enkele weken in de winter stil staan kunnen last hebben van het zgn. vergummen van de benzine. De kleine kanaaltjes van de carburateur gaan dan dicht zitten en de lichte delen (de zgn. "startbenzine") is verdampt, waardoor de grasmaaier slechter start.
Je kunt je voorstellen dat het erg moeilijk is om een mengolie te maken die goed opgelost blijft in deze benzine met meer dan 300 verschillende moleculen. Dus de mengolie zal altijd (deels) uitzakken. Het is dan ook altijd aan te raden om de mengsmering voor gebruik goed te schudden.
Daarnaast speelt de soort (lees merk/kwaliteit) mengolie ook een rol bij de houdbaarheid. Ik weet niet wat de invloed is per merk of soort, maar bekend is dat de snelheid van ontmengen verschilt. Denk nu niet dat duurdere, volsynthetische olie altijd betere resultaten geeft, want sommige typen vol-synthetische mengolieën die met name in de racerij gebruikt worden dienen hetzlefde wedstrijd-weekend nog opgemaakt te worden!
Over Aspen:
Aspen benzine is een zgn. alkylaatbenzine. Dit is een zeer zuivere soort benzine, die ook gemaakt wordt van (bepaalde soorten) ruwe olie. Het alkylaat-proces is echter een soort na-behandeling van gasvormige (LPG) componenten die bij gewone raffinage onstaan.
Aspen benzine bestaat uit maximaal 10 verschillende moleculen en bevat daardoor alleen bestanddelen die ontzetten op elkaar lijken. Uitzakken van met name olefinen (de olie-achtige bestanddelen) kent Aspen dan ook niet. Wij adviseren dan ook alle machines die langer stil staan (en dit is voor sommige machines inderdaad al vanaf 3 a 4 weken) te vullen met Aspen benzine. (Dus ook 4-takt machines)
Omdat Aspen zo'n zuivere stof is, is het Aspen Zweden (daar komt het vandaan) gelukt om een mengolie te ontwikkelen die ontzettend goed oplost en ook opgelost blijft! Wij garanderen een houdbaarheid van Aspen benzines (dus zowel pure Aspen 4T alswel Aspen 2T) van tenminste 10 jaar. Dit zou genoeg moeten zijn dacht ik.
Uiteraard komt de zuiverheid van Aspen ook de verbranding ten goede. Er is veel minder sprake van koolvorming in de motor. Ook is de smering altijd ideaal: niet teveel en niet te weinig, waardoor een goede en zuivere loop van de motor gegarandeert is.
Omdat Aspen (nagenoeg) vrij is van de schadelijke aromatische koolwaterstoffen is de uitstoot van een motor die op Aspen draait aanzienlijk schoner! Ter vergelijk: een kettingzaag die op gewone mengsmering draait stoot net zoveel schadelijke stoffen uit als 100 personenauto's! Indien men een katalysator toepast is de uitstoot te vergelijken met 10 personenauto's, maar als men Aspen 2T gebruikt dan is de uitstoot van 1 kettingzaag nog maar 1/3 van die van een personenauto!
Om eerlijk te zijn (zonder iemand bang te maken of een ban op de sport of de motoren te doen) denk ik dat de meeste van de bij jullie gebruikte 2T motoren op het niveau zitten van 100 personenauto's....!
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
Sowieso kunnen jullie terecht op onze site
www.aspen-benelux.nl
Als er concrete vragen zijn, dan zie ik die hier wel verschijnen, of je kunt altijd op onze website een reactie formulier invullen.
N.B. Ik hoop dat jullie (de beheerders) inzien dat we hiermee mogelijk deze leuke sport (sorry, ik ben een "grondpiloot" en vlieg tot nu toe zelf alleen electro...) kunnen helpen, ook zonder de niet-bedoelde commerciele effecten.
Groeten, de Aspenman