Hoeveel G4 heb ik nodig voor de binnenkant van een balsa romp van een IOM?

Hallo zeilers,

ik wil de balsa romp van een IOM impregneren met enkele lagen G4.
Nu is mijn vraag: heb ik genoeg aan een halve liter? Ik moet er ook nog wat kleinere onderdelen, zoals de kielkast en de onderzijde van het dek mee behandelen. Aangezien het bijna waterdun is, heb ik het idee, dat je er nogal wat mee kunt, maar het zou jammer zijn, als ik net te kort zou komen. Wie kan mij daar iets over zeggen?
(G4 kan ik bestellen per liter, maar PS 100 per halve liter, en dat zou ongeveer hetzelfde doen, heb ik gelezen).
Alvast bedankt voor je moeite,
 
Laatst bewerkt:
Het ene balsa neemt meer op als het andere balsa.
Dus een beetje moeilijk om te bepalen hoeveel je precies nodig zou hebben.
enkele of enkelen lagen?
.....blijft een beetje gissen.
Als je een halve liter/kilo koopt, kan je ook nog altijd een tweede halve liter kopen.

Je moet maar net iemand vinden die heeft gedaan wat jij wilt gaan doen!

Mvg. Richard
 
Als je persee G4 wilt gebruiken moet je naar iemand opzoek gaan die ook een iom heeft, ik heb geen idee wat het is.
Gebruik de zoekfunctie van het forum en je krijgt zomaar 66 resultaten.
Daar zit vast een bruikbare bij.

Anders kan je ook naar de locale bouwmarkt gaan een glitsa parket lak halen.
boot volgieten en klotsen tot je alles hebt gehad.
De rest gooi je al dan niet gezeefd terug of weg.

Glitsa - Glitsa Parketlak PT


.
 
Harm, IOM, International One Meter class,

wedstrijdboot, puur voor wedstrijden, niet voor op de kast.
lengte 1 meter
 
Dag Leo,

Las je berichtje.
G4 wordt idd vaak gebruikt om mee te glassen. Maar!

Zo heb ik de vleugel van een RC1 modelvliegtuig er mee geglast. Dit na inlezen op het mbf en wat gepraat met wat schaalbouwers op de vliegclub (tevens mbf-ers). Dus gewoon geprobeerd.

Het glas geeft iets meer sterkte aan de vleugel, de G4 als de bindende lijm. Zo zuinig mogelijk aangebracht op een abachi ondergrond wegens gewicht. De vleugel is daarna in 2K Double Coat van De IJssel afgelakt. (jachtlak)

Wat is de bedoeling van G4 + glas? Niet zozeer de grotere sterkte van de abachi ingedekte schuimvleugel, maar een sterkere eindafwerking voor de lak (De vleugel op zich zelf is al behoorlijk sterk), minder doordringbaar bij stoten... branstofbestendigheid afwerklaag (methanol en nitromethaan).

Verder heb ik een keer een klein cockpitkapje gemaakt voor een zwevertje. Glas en G4. Prima voor de toepassing, maar het dunne eierschaal kapje blijft behoorlijk flexibel, uit epoxy zou het iets stijver zijn geworden. Het was voor het doel goed genoeg.

Een combinatie van Epoxy en glasweefsel geeft een grotere sterkte. Ik denk dat dat wel bepalend kan zijn voor de flex/stijfheid die voor een romp noodzakelijk kan zijn. Die haalt z'n sterkte uit of de eierschaalromp, of het balsa frame?

Als hout erg zuigt en iets vochtig is, zou je G4 kunnen gebruiken om te primen. G4 is immers bijzonder geschikt om beton te impregneren tegen waterdoorlaat.
Water is de tweede component van de PU lak om uit te kunnen harden (niet de zuurstof) Vervolgens verlijmen of lamineren met epoxy die goed hecht op de uitgeharde PU lak.

Zo een romp zou ik zelf lamineren met een goede lamineer epoxy?

Bij een vliegtuigmodel wordt het glas 'vochtig' aangebracht, zeer spaarzaam in epoxy. Overtollige epoxy wordt weggestreken met een 'creditcard' kaartje, zodat niet te veel epoxy in het hout kan trekken. Het glas voldoende doordrenkt is, maar niet meer dan dat. Dat alleen ook al om het gewicht binnen de perken te houden.

Glas + epoxy geeft sterkte, niet de hoeveelheid extra epoxy.
Je moet dan ook een geweven stof gebruiken en niet de polyestermatten.
De polyestermatten bevatten lijmstof die niet oplost in epoxy. De epoxy daardoor niet meer hecht aan het glas.

GFK modelvliegtuigen worden opgezet uit epoxy/glas/carbon/aramide etc combinaties. Bindmiddel is altijd epoxy niet G4. G4 is daarvoor mechanisch niet sterk en stabiel genoeg.

Je zou ook best eens even kunnen spieken bij de DLG (werpzwever) afdeling van het mbf. Veel zelfbouw. Schuimkernvleugels. Glas ingedekt, versterkt met carbon strengen in een geodetisch verband verwerkt. Om een vleugel te krijgen die sterker is, minder tordeerd.

Niet dat een romp op G4 niet zou kunnen. Schaal model okay, maar een getuigd model als een snaar gespannen?

Ik hoop dat je er wat aan hebt?
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Beste Bas en alle anderen, die op mijn vraag gereageerd hebben,

bedankt voor jullie reacties.
Vooral het verhaal van Bas was zeer uitgebreid en beslist bruikbaar.

Echter was mijn vraag, hoeveel ik nodig zou hebben voor de binnenkant van mijn boot, zie de titel:
"Hoeveel G4 heb ik nodig voor de binnenkant van een balsa romp van een IOM?"
Ik heb hem nl. aan de buitenkant al voorzien van glas met epoxy (geweven, Bas, en met niet méér epoxy als nodig was ;)).
Dit heb ik in mijn verder verhaal niet meer vermeld, vandaar dat er misschien overheen gelezen is.
Maar bedankt voor jullie adviezen; ze zijn nooit weg.
Inmiddels heb ik een liter G4 besteld en kan zo zeker wel vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Gut! Zowaar overheen gelezen! Shame on me!
Hoeveelheid? 200 cc? Dun aanbrengen. Laten harden... tweede laag. Kopse kanten zuigen het meest...
Is het de Nimus?
 
Dat G4 volgens Bas vaak gebruikt wordt om mee te glassen, kan idd best zijn.

Ik wil er echter wel voor waarschuwen dat G4 eigenlijk geen lamineerhars is!! Maw het product is eigenlijk niet ontworpen om glasvezel mee aan te brengen.

Het is een 1 component PU Hars met beperkte UV-bestendigheid (vergeelt met de tijd), maar uiterst krasvaste, hoogglanzende vernis die bestand is tegen oplosmiddelen en chemicaliën. Wordt tevens als hechtings- en beschermlaag gebruikt.

Hechting = primer, dus niet lamineren zelf.

Tevens wil ik uit eigen ervaring even waarschuwen voor G4, en dan vooral als je het gaat gebruiken als "hechtings-laag" voor glasvezel+ polyesterhars
De droog-tijd van G4 als hechtingsprimer luistert heel erg nauw - je mag maximaal 4 uur tussentijd laten na het aanbrengen van G4 alvorens je gaat lamineren. Anders is de G4 te ver uitgehard en is de aanhechting belachelijk slecht (je trekt het glasweefsel laminaat er met 1 vinger moeiteloos af)

Ik heb er slechte ervaringen mee, en ga het niet meer gebruiken. Beter ineens glasvezel + epoxy hars om te lamineren.

Overigens is G4 zelfs niet eens geschikt als hechtingsprimer voor epoxy, ongeacht droogtijden.


Nu, om terug te komen op de originele vraag: je kan G4 natuurlijk wel gebruiken als vernis/afwerkingslaag aan de binnenzijde van je romp. Hier vormt het idd een erg sterke, slijtvaste laag die de binnenkant beschermt tegen vocht.

Wat exacte hoeveelheden betreft kan ik niet veel zeggen, maar officieel is dat 250 gr/m² bij poreuze ondergronden.

Verder is het ook best om bij de eerste laag de G4 tot 50% te verdunnen met "G4-PU-Verdunner" om een nog betere indringing in het hout te bekomen. Een tweede, onverdunde laag kan vervolgens binnen 2 tot max. 4 uur aangebracht worden.

Voor een IOM denk ik dat je met een kwart liter volstaat...
 
Goed dat je nog even benadrukt dat de mechanische eigenschappen van G4 niet het zelfde zijn als van epoxy. En ook nog eens daarin zijn er verschillende variëteiten etc.

Polyester heb ik niet genoemd. Epoxy verlijmd goed met de G4. Die indruk heb ik gekregen na flink inlezen op het internet en in de praktijk. In de modelbouwpraktijk is de verbinding goed. Dat hebben enkele modelcrashes inmiddels bewezen. (schade en schande :) ) Ik gebruik goede epoxy's. De 5 minuten varianten zijn de minst sterke en kunnen met de jaren zelfs vergummen.

De verwerkingstijd van binnen 4 uur heb ik niet aangehouden. Hechting blijft goed voor modelbouwtoepassing. Vervellen doet het niet. Tussentijds wel waterproof geschuurd. (Wat is de levensduur van een gekoesterd model... 30 seconden tot 30 jaar?)
We zullen zien hoe het stand houd op de RC1 kist.
 
Laatst bewerkt:
@ Bas #7
Het is inderdaad de Nimbus III.
Daar ben ik ooit aan begonnen (vorig jaar, zie mijn ooit-begonnen-maar-nooit-afgemaakt verslag) met vurenhouten latten, maar ben nu opnieuw begonnen in balsa.
Scheelt enorm veel werk, alleen al wat betreft het zagen van latten; nu balsasnijdertje.
Ben ook weer begonnen aan een bouwverslag, maar nu als website en hoop alles deze keer wél af te maken (www.kota3.jimdo.com).
 
Laatst bewerkt:
Leon,
Prachtig model. Wat ik al voor ogen had. Eierschaal! Zelfdragend. Bijzonder fraai resultaat!
Waarom toch ook die niet in glasdoek? 25 grams? Epoxy? Dan wordt het een bijzonder sterk geheel.
Dubbelwandig, torsiestijf...

Heb je reeds 1 blik. G4 kan ook hoor. Hmmm... gesloten blijft G4 lang goed.
Spreek weer uit ervaring. Kneep het blik altijd plat, lucht er uit. Staat nu 7 jaar, half leeg. Nu wordt het een beetje oud ja...

Wat ik ook weer begrepen heb is dat PU bruislijm goed hecht aan epoxy.
Ook weer toegepast in de modelvliegtuigbouw. Ingelezen op het mbf en elders. M'n RC1... Alle hulpspantjes uit balsa ply en schuim.

Ik zag ook je kielconstructie. Opgetrokken uit balsa of Gamma ply?
Balsaplank kan je lamineren aan weerszijden met glasmat. Krijg je ook weer een sterk plankje van. De balsa is dan eigenlijk gereduceerd tot vulstof. Heb een testje gedaan voor de dekspanten van mijn model Seenotkreuzer Theodor Heuss (thans ook nog een unvolendete). Met glas en een aantal met een restant carbonweefsel. Dat werd indrukwekkend sterk en bleef licht. Je kan de delen zelfs vacumeren. Alle bellen er uit.
De kast moet de krachten verdelen over de romp... die kiel en romp op elkaar uitoefenen. Mooie constructie hoor!
Is glassen met uitsluitend epoxy dan niet beter? Aangezien de kiel-mastkast met de romp gefused moet worden?
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bas,
De G4 heb ik besteld en kan ik woensdagmorgen afhalen, dus laat ik het maar zo doen. Echter voor een volgende boot vind ik dat een goed idee van je, ook de binnenzijde lamineren. Ga ik dan zeker doen! Ik heb de buitenkant nu gedaan in 2 x 60 grams doek, zoals je misschien gelezen hebt. Deze romp is ook al behoorlijk stijf en met de kielkast erin (en misschien nog een paar extra spanten?) plus het dek erop, lijkt het me toch best stevig worden. We zullen zien. Mocht het tegenvallen, dat doen we het de volgende keer weer beter. Er zijn nou toch al een paar dingen, die ik de tweede keer anders zal doen. Maar daarvoor moet je eerst minstens één keer gebouwd hebben :o

De kiel heb ik gemaakt van 4 plankjes triplex van 3 mm (zie mijn site).
Jouw idee om de kielkast met epoxy te behandelen lijkt me zinnig, ook wat de aansluiting onderaan op de bodem betreft. Ik zal er tevens glasmat op zetten. Goed idee.

Ik heb alleen wat problemen met de epoxy. Vaak heb je maar een beetje nodig. Ik kreeg in de gebruiksaanwijzing de raad om zeker niet minder aan te maken dan 60+30 gram! Dan hou je een hoop over, die je vervolgens weg kan gooien. Maar hij werd wél goed hard.
Toen ik later wat nodig had om de spiegel te bekleden met een matje en toen 10+5 gram aangemaakt, werd dat zéér langzaam hard, dat duurde dagen en dat is nou nóg niet echt lekker hard aan de randen. Is er voor kleinere hoeveelheden soms een andere verhouding nodig? Dat moet toch óók kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Bij epoxy teld de mengverhouding, bij kleine hoeveelheden is het moeilijker om deze juist te doen een grote hoeveelheid epoxy ontwikkeld zijn eigen warmte bij het uitharden en gaat daarom sneller uitharden.

De epoxy van gazechim composites die ik gebruik meng ik 10/3.5 gr als min. hoeveelheid, daar moet je wel een goede weegschaal voor hebben. Dus zeker geen afwijkende mengverhouding want dan gaat het helemaal niet meer, wat wel helpt is na het lamineren of lijmen alles een paar uren opwarmen, in de industrie word dit ook gedaan, standaart 60°C.
Zelf haal ik mijn epoxy bij polyesterland

Een matje aan de buitenziide en een aan de binnenzijde geeft een sterker geheel dan 2 aan de buitenzijde

Je web bekeken, knap gedaan :)
 
Dat is inderdaad een "nadeel" aan epoxy, dat het héél erg nauwkeurig gemengd moet worden.

Polyesterhars is vrij eenvoudig: hars + 1 tot 3% MEKP harder, kan zelfs van 0,5 tot 5%, is niet kritisch (uitharding zal wel iets sneller of trager gaan, maar uitharden zal het zeker)

Met epoxy is bvb 50% ook echt 50%, en liefst geen 49 of 51%

Ga je dus 100 gram epoxy A compontent mengen met 50 gram epoxy B component, (50% A:B) en je meet bvb 100 gram + 49 gram af, zit je dus op 1% afwijking met 1 gram.

Ga je bvb echter in kleine hoeveelheden 10 gram + 5 gram afwegen, en je hebt in werkelijkheid 10 gram + 4 gram, zit je dus op 40%.... maw 10% afwijking met 1 gram !!!!

En daar kan epoxy inderdaad niet goed tegen. Om die reden maak ik epoxy zelf ook zelden aan in hoeveelheden kleiner dan 50 gram A component

Nu goed, echte lamineer epoxy om glasmatjes aan gte brengen ga je toch al snel dergelijke hoeveelheden nodig hebben.

Voor het verlijmen van onderdelen (dus epoxy als lijm, niet als lamineerhars) gebruik ik liever epoxy-lijm, kleinere flesjes met een mengverhouding 1:1
Deze epoxy lijm is iets minder vloeibaar dan de echte epoxy lamineerhars en is ook iets minder kritisch in mengverhouding (meng ik zelfs gewoon "op het zicht" af zonder te wegen, en hard elke keer zonder probleem uit)
 
Hallo Dazzler,
ik denk dat je gelijk hebt met de verhouding van die kleine hoeveelheden. Beter dan maar epoxylijm gebruiken.Daar heb ik genoeg ervaring mee (wie niet :o)) Die is ook niet goedkoop, maar daarvan kan ik tenminste precies de goede hoeveelheid aanmaken.
 
Laatst bewerkt:
G4 en/of epoxy

Heb zelf geen ervaring met G4 wel met epoxy,lamineer en injectiehars.Soms is het gewenst om eerst injectiehars/impregneerhars te gebruiken en dan pas te lamineren,dit omdat het laminaathars niet te droog wordt.
heb trouwens net je website bezocht en met interesse je vorderingen bekeken,heb vraagje over de dikte van de kielvin die je wil bereiken,je gaat uit van 4 lagen triplex verlijmt met epoxy,hoe dik is dit dan? Ikzelf moet er ook nog aan beginnen en denk eraan om carbon weefsel ertussen te lijmen en dan uiteraard een dunner en stijvere vin te krijgen.Ook heb ik nog wat core cell van 8 en 10 mm liggen,dit zou ook kunnen als kern,bekleed met of glasmat of carbonweefsel,ik denk er nog over.Dit zou ik dan ook voor het roer proberen.
Ga zo door,ziet er goed :thumbsup:,grtz Bel 10
 
Hoi Bel 10,

Ik heb zelf ook nog geen ervaring met G4, maar ik ga op berichten van anderen af. Dit is pas de eerste keer, dat ik a. met balsa latten werk b. met epoxy en glasmat werk. Dus ik ben blij met elk goed advies. De G4 wil ik alleen gebruiken voor de binnenkant van de romp om hem waterbestendig te maken; de buitenkant heb ik al met glas bekleed, zoals je gezien hebt.

De dikte van mijn kielvin moet 10 mm worden volgens de tekening. Ik heb 4 triplex plankjes van 3 mm dikte op elkaar gelijmd met waterbestendige houtlijm van Frencken (NOVA COL D3 - voor houtverbindingen in vochtige ruimtes) en dat gaat prima. Goed geklemd en zéér stijf. Waarschijnlijk doe ik er nog een glas/epoxylaagje omheen, dan kan het alles hebben. Op dit moment is de totale dikte 11 mm (had ieder plankje al een beetje geschuurd van tevoren. Dus op het dikste punt mag er nog één milimeter af (zie tekening op mijn site).
Het roer maak ik op dezelfde manier. Ik doe het dus zo simpel en goedkoop mogelijk.

Corecell, is dat ongeveer net zoiets als het Depron, waar ik mijn hulpspanten van gemaakt heb? Depron is een soort stevig hard piepschuim, waarvan ook wel die zeer lichte schaaltjes voor snijvlees e.d. gemaakt zijn. Fijn spul!
 
Hey,

Ik heb voor mijn IOM G8 gebruikt, de UV bestendige variant van G4. Deze heb ik wel aan de buitenkant aangebracht. Langs de binnenzijde heb ik glas met epoxy gezet. Mijn boot is binnenin poederdroog na een dag varen.

De reden voor de G8 langs buiten was:
1) om waterbestendige buitenzijde te maken
2) G4/8 wordt glashard en maakt het zachte hout redelijk krasbestendig.
3) mijn romp is van cederhout gemaakt en dat geeft een mooi beeld na G4/8.
4) G8 gekozen omdat G4 spijtig genoeg geel wordt door uv na een tijd.

Goed dat je G4 hebt besteld, een halve liter is zeker voldoende. Wat je niet mag vergeten is PU-verdunner voor de eerste lagen. De eerste laag moet je immers tot 50% verdunnen, de tweede tot 25%. Op deze manier zuigt het hout de G4 volledig op. Vanaf de 3de laag pas puur gebruiken. Minstens 4 lagen G4 heb je nodig volgens de specs. Telkens tussendoor schuren alvorens nieuwe laag te leggen.

Ook goed om weten: G4 stinkt nogal dus best in aparte ruimte verwerken/laten drogen.

Mijn cederhout IOM => zie fotosite in handtekening.

veel succes,
K
 
Hallo Kris,

ik heb je foto's bekeken.
Wat kan jij allemachtig mooi bouwen!!! Die romp van de Vanquish is prachtig in ceder!

Welke zeilwinch heb jij er in liggen en welke roerservo?
Ik moet die gaan aanschaffen, maar weet nog niet goed welke. Hoe sterk moeten beide zijn voor een IOM?
Is een standaard servo voor het roer voldoende?

Ik zag de zeilwinch Hitec HS 785HB op het internet. Zou die geschikt zijn, denk je?

Heel veel vragen, maar ik zie, dat jij er verstand van hebt :o.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn ene IOM heb ik een standaard servo zitten, GRP 577,
omdat ik daar genoeg van had liggen.
In de andere GRP 5077, omdat ik die toen voorhanden had.
Beide doen hun werk bij mij naar tevredenheid.

Winch, ikzelf vaar met RMG kost wat, heb je ook wat.
Maar dat is voor de wedstrijdambitie, voor toerzeilen volstaan andere winches ook prima.
 
Back
Top