Dag Leo,
Las je berichtje.
G4 wordt idd vaak gebruikt om mee te glassen. Maar!
Zo heb ik de vleugel van een RC1 modelvliegtuig er mee geglast. Dit na inlezen op het mbf en wat gepraat met wat schaalbouwers op de vliegclub (tevens mbf-ers). Dus gewoon geprobeerd.
Het glas geeft iets meer sterkte aan de vleugel, de G4 als de bindende lijm. Zo zuinig mogelijk aangebracht op een abachi ondergrond wegens gewicht. De vleugel is daarna in 2K Double Coat van De IJssel afgelakt. (jachtlak)
Wat is de bedoeling van G4 + glas? Niet zozeer de grotere sterkte van de abachi ingedekte schuimvleugel, maar een sterkere eindafwerking voor de lak (De vleugel op zich zelf is al behoorlijk sterk), minder doordringbaar bij stoten... branstofbestendigheid afwerklaag (methanol en nitromethaan).
Verder heb ik een keer een klein cockpitkapje gemaakt voor een zwevertje. Glas en G4. Prima voor de toepassing, maar het dunne eierschaal kapje blijft behoorlijk flexibel, uit epoxy zou het iets stijver zijn geworden. Het was voor het doel goed genoeg.
Een combinatie van Epoxy en glasweefsel geeft een grotere sterkte. Ik denk dat dat wel bepalend kan zijn voor de flex/stijfheid die voor een romp noodzakelijk kan zijn. Die haalt z'n sterkte uit of de eierschaalromp, of het balsa frame?
Als hout erg zuigt en iets vochtig is, zou je G4 kunnen gebruiken om te primen. G4 is immers bijzonder geschikt om beton te impregneren tegen waterdoorlaat.
Water is de tweede component van de PU lak om uit te kunnen harden (niet de zuurstof) Vervolgens verlijmen of lamineren met epoxy die goed hecht op de uitgeharde PU lak.
Zo een romp zou ik zelf lamineren met een goede lamineer epoxy?
Bij een vliegtuigmodel wordt het glas 'vochtig' aangebracht, zeer spaarzaam in epoxy. Overtollige epoxy wordt weggestreken met een 'creditcard' kaartje, zodat niet te veel epoxy in het hout kan trekken. Het glas voldoende doordrenkt is, maar niet meer dan dat. Dat alleen ook al om het gewicht binnen de perken te houden.
Glas + epoxy geeft sterkte, niet de hoeveelheid extra epoxy.
Je moet dan ook een geweven stof gebruiken en niet de polyestermatten.
De polyestermatten bevatten lijmstof die niet oplost in epoxy. De epoxy daardoor niet meer hecht aan het glas.
GFK modelvliegtuigen worden opgezet uit epoxy/glas/carbon/aramide etc combinaties. Bindmiddel is altijd epoxy niet G4. G4 is daarvoor mechanisch niet sterk en stabiel genoeg.
Je zou ook best eens even kunnen spieken bij de DLG (werpzwever) afdeling van het mbf. Veel zelfbouw. Schuimkernvleugels. Glas ingedekt, versterkt met carbon strengen in een geodetisch verband verwerkt. Om een vleugel te krijgen die sterker is, minder tordeerd.
Niet dat een romp op G4 niet zou kunnen. Schaal model okay, maar een getuigd model als een snaar gespannen?
Ik hoop dat je er wat aan hebt?
Gr Bas