Hoeveel kost een lipo laden (verbruik energie) / on site laadmogelijkheden?

Iedereen spreekt tegenwoordig over "milieuvriendelijk"....

Ik vraag me echter af hoeveel het kost om bv een 6S (20C) 5000ma lipo te laden. Laat ons zeggen 3500ma erin pompen.

Voeding is 13,2 volt, 16amp.
Ik weet dat bv e pc voeding slechts 80% rendement haalt. Van electriciteit op zich weet ik niet veel af...
Dan heb je wss nog verlies in de lader zelf ook :-(

Iemand een zinnige uitleg hiervoor?

Laatst bewerkt:
6S = 25,2 Volt

3500 mAh betekent dat de batterij theoretisch 1 uur lang een stroom van 3500 mA kan leveren. Of... 1 uur lang 3,5 Ampere.
Dit doet de batterij bij een spanning van gemiddeld zo'n (gokje) 22 volt.

Vermogen is dan...
P = U . I
P = 22 . 3,5
P = 77 Watt (als je de batterij in een uur leegtrekt)

77 Watt = 0,077 kW
Dit vermogen lever je dan een uur lang.
Je hebt dan dus een hoeveelheid energie van 0,077 kWh bij je batterij gepropt na het laden.
1kWh uit het net kost ruwweg €0,25 dus...
0,077 . 0,25 = € 0,01925
Ruwweg dus twee eurocent om de accu te laden.

Nu rendementen uitrekenen....

Net -> 100% -> computer voeding -> 60% -> acculader 30% -> Accu
Dit zijn echte gokjes, ik nodig iedereen uit met meer ervaring hierin om een inschatting van het rendement te maken. Dit is sterk afhankelijk van je apparatuur.

Ruwweg kan je stellen dat je dus drie keer meer kwijt bent. Dat maakt een verschrikkelijke kostenpost van 6ct voor het opladen van je accu. Zuinig vliegen dus

Als je het zeker wilt weten moet je een verbruik meter aanschaffen, volgensmij liggen ze voor nog geen tientje bij de hema. Wij hebben er zelf ook een paar en is best leuk om te zien wat nou het zetten van een kopje thee kost.

Edit: ga er meteen 1 zoeken, moet toch nog 3 batterijen opladen

voeding is niet van pc, wel een RC voeding van Mean well (dit ter zijde)
Alvast bedankt voor je eerste berekening! Als dit correct is is het idd niet echt duur vliegen.

Kenneth, wat zullen we NOU krijgen ????

Ik dacht dat de NEDERLANDERS erg op de centjes letten ....:rolling:

Accu laden:
3.5Ahx 4.0V (gemiddelde laadspanning/cel) x 6S=84Wh
Dan heb je te maken met wat rendementen (beiden geschat):
Voeding 85%
Lader: 85%

84Wh / 0.85 / 0.85 = 116Wh. Oftewel: 0.116kWh

In een 6S accu 3500mAh laden kost je dus ongeveer 0.116kWh.
Uitgaande van de eerder genoemde 25eurocent per 1kWh, kom je uit op 2.9cent.

Groet,
Gerben

leek me gewoon interessant om weten.
Ook in het kader van bv overstap van nitro naar electro. De meeste clubs verbieden tegenwoordig nitro vanwege het lawaai...
Op onze club kwamen we uit dat E-vliegen tot 40% duurder was (wel met top materiaal)

edit: 40% was blijkbaar wat veel... foutje

Laatst bewerkt:
40% duurder? Hoe kwamen jullie daar dan bij? Aan de kosten voor het laden kan het niet liggen als de berekening hier een beetje klopt. Dan zal het de aanschafprijs zijn of zo?

Leuke vraag trouwens.

leek me gewoon interessant om weten.
Ook in het kader van bv overstap van nitro naar electro. De meeste clubs verbieden tegenwoordig nitro vanwege het lawaai...
Op onze club kwamen we uit dat E-vliegen tot 40% duurder was (wel met top materiaal)

Dan krijg jij je brandstof top materiaal zeker gratiz?
En een beetje wedstrijdvlieger traint regelmatig (zonodig zomers elke avond)
die flesjes colpower zijn zeker erg goedkoop...

@niek,
{Sarcastische mode aan]
heb je het nog niet gehoord? ze kunnen tegenwoordig op slootwater vliegen die dingen :lol:
[Sarcastische mode uit]

Wat is top materiaal... kokam lipo's? alles duurste van duurste? en wat bereken jij voor je onderhoud / slijtage kosten?

Ik betwijfel ten zeerste of je goedkoper uit bent met brandstof.

Flesje nitro 1L is al gauw 12,95 de laatste keer dat ik het kocht.

een tank is meestal 150ml. dus laten we zeggen 2 euro per tank die je leeg vliegt.

Mijn 3,5cc auto liep daar ca 12 min op. Laten we zeggen een vliegtuig max 20 min.

Is dus 6 euro per uur aan brandstof.

tegen 3ct volgens bovenstaande berekening aan accu. laten we het ruim nemen: 10ct per 20min.

komen we op 30ct het uur.

6,00 - 0,3 = 5,7 euro verschil per uur.

zeg dat de setup naar 250 uur is afgeschreven. (2 lipo accus en de motor + regelaar).
Brandstof motor zal naar 250 uur ook wel op zijn.

Brandstofmotor 3,5 rond de 120 - 150 euro
Elektrosetup 150 euro.
2 lipo's 90 euro de set.

Brandstof:
250 uur * 6 = 1500 euro + 120 = 1620 euro

Elektro:
250 uur * 0,3 = 75 + 240 = 315 euro

ik snap jullie berekening niet??? of gaan jullie uit van 10 uur max?

raptor50 vs raptor E620 (10of 12cellen)

dit stond op ons forum:
opgelet!!!! is vr raptor 50 vs E620 dus 12 of 10cellen (niet voor Trex 600 6cellen)
-----------------------------------
Regelmatig opteert men al eens dat electrovliegen veel duurder is dan brandstofvliegen. Zodoende heb ik eens een indicatieve raming gedaan met prijzen.

Aanname 1 : We nemen geen "brol" als materiaalaankoop en gaan voor het hogere marktgamma qua kwaliteit.

Aanname2: de vergelijking is tussen motorisatie raptor 50 en E620. Prijzen heli, besturing en grondmaterieel nemen we niet in deze vergelijking op

MateriaalBehoefte
Benodigd materiaal brandstofvliegen raptor 50
Motor OS Hyper: 123euro
Modelavionics Throttle jockey pro: 83 euro
Hatori Uitlaat 90euro
Totaal : 296 euro

Benodigd materiaal electrovliegen
Plettenberg motor : 175 euro
Kontronik jazz: 199 euro
Totaal: 374 euro

ivm benodigd materiaal is electro helivliegen dus 25% duurder

Verbruiksgoederen
Aanname 1: 4 lipo's als uitgangspunt om zowat continue te vliegen
Aanname 2: lipo's gaan 100 cyclussen mee
Aanname 3: Volle brandstoftank is 12min vliegen
Aanname 4: Volle lipo is 5min vliegen
Aanname 5: lipo's koopt men voor 200 euro
Aanname 6: 1 gallon 15% heli kost 25,90 euro
Aanname 7: brandstoftank is 0,5l inhoud

Electro
Door aanname 5 -->4 batterijen= 800 euro
Door aanname 2 -->4 batterijen --> 400 vluchten

Door aanname 4 --> 400 vluchten aan 5min/vlucht= 2000min vluchtduur

Brandstof
als basispunt nemen we de 800 euro van de electroberekening waarmee we brandstof kopen
Door aanname 6 -- > 800/ 25,9 = 30 flessen
30 * 3.8= 117,3 liter brandstof kan men aankopen

Door aanname 7 doet men met deze brandstof 235 vluchten
Door aanname 3 betekend dit 2820 vluchtminuten

Met dezelfde investering vliegen we dus 820min langer dan met electro.
Rekenen we met hetzelfde aantal min als basis --> 2000min

Door aanname 3 --> 2000 /12 = 167 tanks brandstof
Door aanname 7 --> 167/2 = 83,5 liter
83,5 /3.8(=atl liter per fles) = 22 flessen coolpower 15%

Door aanname 6 -->Kostprijs 22 *25,9 = 569,8 euro
Hieruit volgt dat electrovliegen voor verbruiksgoederen ongeveer 40% duurder is dan brandstofvliegen(570 *1,4 = 798 euro)

Doet men dezelfde berekening waarbij men aanneemt dat de lipo's 140 cyclussen meegaan is de kostprijs qua verbruiksgoederen gelijk.

------------
misschien nog bijtellen
nitro= startmotor + batterij, gloeisysteem & pluggen
electro= lipo lader + balancer & eventueel voeding AC --> 12 Volt
bij elektro moet je alles direct investeren terwijl
de brandstof druppelsgewijs kan bekostigd worden

Als je vandaag echter wel 2*6s 20C (1vliegpack (2lipo)) zou kopen bij HC voor slechts aan +- 135euro (inclu port) zou liggen zit je wel direct met een heel wat lagere aandrijvings kost.

Vandaag is het echter meer T rex 600 dan Raptor. (zelfde vliegtijden)
trex 600 vliegt best op 6s 25C (of meer C) => kostprijs aandrijving nog eens gehalveerd. (Persoonlijk heb ik ook een 20C die evengoed vliegt tot nu toe)

Laatst bewerkt:
Je vergeet mee te nemen dat motoren in brandstof modellen slijten, die in electro modellen doen dat niet (lees:nauwlijks).

Verder zijn de lipo's uit china absoluut geen "brol" en doen ze het meer dan prima voor de helft van de prijs.

En met de meeste lipo's haal je de 200 cycli wel als je ze goed onderhoud en je zogenoemde "kwaliteits" lipo's hebt zoals hyperion.

Ik had dezelfde discussie met de man die mij een (full scale) Lotus Elise op Lipo's probeerde te verkopen (hij wist niet dat ik hem toch niet kon betalen ;)).
Ben de precieze spec vergeten, maar de accu's kosten wel 30.000 euro :o
(geen schrijffout!!!)
Volgens hem ging een set 5.000 cycli mee (vond ik erg optimistisch).
We weten allemaal dat enige tijd de capaciteit van de Lipo afneemt, mar dat hangt ook af van hoe snel je laad en hoe snel je ontlaad.
Bij deze auto kon je maar laden met 0,2C (anders vlogen de 16 amp stoppen uit je stoppenkast) en ook ontladen met 0,2C (anders raak je je rijbewijs kwijt), dan gaat een lipo blijkbaar erg lang mee. (maar 5.000 cycli ??)
Per volle benzine tank (80 euro) versus volle accu (weet niet meer maar zeg 5 euro) bespaarde je dus wel 75 euro, dus je moest 400 keer de accu opladen om kiet te spelen op een nieuw set accu's.
Zeg dat je 1 keer per week tankt dan is dat 400 weken dus ongeveer 4 jaar.

Bij modelvliegen is de vraag iets anders.
In een heli worden ze erg zwaar belast en heb je de volle power nodig.
In b.v een motorzwever worden ze minder zwaar belast en ook als na 2 jaar de capaciteit met 20% is afgenomen zijn ze nog gewoon te gebruiken.
Je kan er dan dus veel langer meedoen als 100 cycli

Electro vliegen (met vliegtuigen) is ALTIJD goedkoper dan vliegen met een methanolmotor, ongeacht het formaat toestel.

Goedkoopst is nog wel een benzinemotor.

dat vliegtuig vliegen e stuk goedkoper is lijkt me logisch, uiteindelijk geven jullie niet constant gas en is er zweefvermogen
Heli heeft constant zijn toeren nodig...

Als die jongens van de lotus elise ook bij HC gaan shoppen hebben wij een probleem...

GELIEVE TOPIC CLEAN TE HOUDEN AUB.

zal ondertussen admin vragen eens te kuisen om tot de essentie te blijven ;-)

Nog even over die sportauto:

De Tesla is made in de USA op basis van een Lotus onderstel.
Maar is erg duur in Nederland en denk ik lastig aan onderdelen te komen.

De elektro Lotus Elise is made in Holland.
Van der Kooi (de Lotus importeur) maakt die op basis van een benzine Lotus.
Dus wel met nuteloze luchtinlaten voor de radiateur etc, maar wel veel meer racy en iets goedkoper.

Maar ze lijken verder erg op elkaar, ik heb er nog niet in gereden.
Ik heb wel gereden in zowel de Elise I (Rover motor) als Elise II (Toyota motor), en het zijn hele fijne auto's
Boven aan mijn lijstje van Sinterklaas (maar ik ben denk ik niet braaf genoeg geweest)

Groeten Willem

Back