Hoeveel kost een lipo laden (verbruik energie) / on site laadmogelijkheden?

Nu rendementen uitrekenen....

Net -> 100% -> computer voeding -> 60% -> acculader 30% -> Accu
Dit zijn echte gokjes, ik nodig iedereen uit met meer ervaring hierin om een inschatting van het rendement te maken. Dit is sterk afhankelijk van je apparatuur.

Ruwweg kan je stellen dat je dus drie keer meer kwijt bent. Dat maakt een verschrikkelijke kostenpost van 6ct voor het opladen van je accu. Zuinig vliegen dus

Dat is wel allemaal erg pessimistisch hoor. Een beetje behoorlijke computer voeding heeft een rendement dat netjes ergens rond de 80% zal liggen. Een niet schakelende voeding komt heel wat slechter uit de bus. In het ergste geval kan dat inderdaad wel eens zo laag als 20% uitkomen.

Een acculader kan ook best een goed rendement hebben, ook daar is 80% zeker haalbaar. Het probleem is de manier waarop geladen wordt en hoe het geregeld wordt. Ik heb heel wat verschillende schakelingen voorbij zien komen in de loop van de jaren dat ik in de elektronica werk. De nu meest gebruikte methodes zijn allemaal best goed. Je mag daar gemiddeld zeker een rendement van boven de 70% verwachten.

Als laatste het rendement van de accu. Daar valt weinig over te voorspellen omdat het van veel factoren afhankelijk is. Hoe sneller je laad des te LAGER is het laad rendement! Hoe snelle je ontlaad des te LAGER is het ontlaad rendement!
Tijdens voor de modelvlieger "normaal" gebruik kan je op een gemiddeld totaal rendement verwachten van misschien 60 tot 70%. Auto en speedboot coureurs zullen lager uitkomen omdat zij over het algemeen sneller willen laden en de piekstromen bij het accelereren zijn ook knap hoog. In een "simpel" werkschip waar geen grote stromen nodig zijn kan je een hoger rendement verwachten. Dat zal vooral komen door de lagere ontlaadstromen. Als die mensen ook nog eens rustiger laden kan het nog beter zijn. In hele gunstige gevallen zou met LiPo's misschien 90% wel eens haalbaar kunnen zijn.

Back