Hoeveel kost een lipo laden (verbruik energie) / on site laadmogelijkheden?

Kleine aandachtspunt, er wordt vanuit uitgegaan dat de lipo's 200 euro kosten.. maar de meeste vliegen hier toch tegenwoordig met 75 eurie lipos van hobbyking.. is ook deel van de kosten;)

Daarbij, lipos kunnen met goed gebruik makkelijk 250+cycles hebben.. heb hier een paar turnigy 450 size accus liggen, welke al rond de 170 cycles hebben, aan t eind vand e vlucht zijn ze wel warmer, en wat bollig, maar ik merk nog steeds geen power loss..

ik heb ooit eens Mysteries 6S 2800mah gekocht...
vliegen goed voor beginner (hooveren)
nu begin ik echter al wat meer te vragen.. tictocs, punchouts etc.. nu +- 80 cycli
beginnen meer en meer bol te staan, en worden heter en heter...
ik denk dat ik ze eens zal gebruiken om het kampvuur aan te steken ;-) :rolling:

170cycles, mooi zeg!

over het algemeen denk ik toch ook dat een configuratie op brandstof duurder uitkomt dan die op elektro. bv bij een auto hoef je niet constant gas te geven maar de brandstofmotor blijft wel verbruiken, een elektro motor stopt als je geen gas meer geeft. Ik beschik zelf over een auto op nitro en een truck op elektro. Ik vind beide aangenaam maar dankzij de komst van HK met zijn goede kwaliteit/prijs verhouding van de turnigy lipo's ben ik toch ook meer voorkeur aan het geven aan elektro. Het vraagt in mijn ogen ook veel minder onderhoud aan de motor ( na enkele liters te rijden met nitro wordt aangeraden om de motor eens volledig uiteen te halen en desnoods al enkele onderdelen preventief te vervangen, en die onderdelen zijn ook niet echt goedkoop )

campfire time for the mystery lipos!!!
zijn gewoon kapot.. geven nog met moeite wat bij punchout.. goed vr beginner... bij deze, nooit nog mysteries voor mij!

Voor die calculatie zijn de motor en regelaar prijs ook wel aan de hoge kant.
Oké het is merk spul maar ietsjes minder merk zal al snel de helft kosten en misschien een paar % minder presteren.

Kannetjes coolpower met 15 of 20% nitro zijn inderdaad niet meer te betalen. Met electro heb je dat er al snel uit. En als je niet al te veel moet laden laad je op de autoaccu en dat kost niet veel meer dan normaal. Oké een lege auto accu wordt harder geladen waardoor de dynamo zwaarder draait en er dus op dat moment iets meer brandstof verbruikt wordt.

Wie wil dat nameten :mrgreen:

moet er wel effe bij zeggen dat die calculatie gemaakt is ergens begin 2009. toen is volgens mij alles gewoon in e versnelling geraakt door Hobbycity.
Toen ik mijn eerste 20C 6S 5000 lipo kocht betaalde ik er bijna 2 jaar geleden houd je vast!!! 89 dollar voor!
diezelfde lipo kost vandaag nog 48dollar!!

de evolutie is int algemeen "bigger faster more" geworden... vroeger volstond e 401, nu moet het fbl zijn......

89 dollar valt nog wel mee al zijn ze nu inderdaad iets goedkoper.
Maar probeer deze accu eens te kopen bij Graupner, Kokam of multiplex dan springen te tranen in je ogen als je moet afrekenen.

Uit ervaringen, veel gehoord en gelezen is de kans op problemen bij merk spul bijna net zo groot als HK spul en de merk spul komt ook gewoon uit HK alleen misschien moeten ze net iets beter materiaal gebruiken van de fabrikant of is de kwaliteitscontrole wat beter.

Vroegah toen ik wou beginnen (1996) met modelvliegen ben ik toch begonnen met brandstof. Domweg omdat het start bedrag lager was. Goede veldladers waren voor 2000 nog erg duur en accu's ook. Dan was een kannetje 5l 2t 5% brandstof goedkoper om te vliegen. Al ben ik vrij vlot ook elektro gaan vliegen.
Andere reden was het vermogen. De elektro vliegtuigen van toen wilde net vliegen, of je moest dure vertraagde motoren kopen.

Als je nu een beetje goed inkoopt is het verschil klein. Methanol motoren worden er hier in NL ook niet goedkoper op. €150 euro voor een 2 takt motortje zit je al snel aan.

Hier in Belgie zitten we met het bijkomende probleem dat er gewoon meer en meer klachten zijn omdat er ook meer en meer helis (nitros dan toch) gevlogen werden.
Onze club had beslist in jan 2009, na e aantal klachten niets meer toe te laten op nitro. probleem was natuurlijk dat bijna iedereen enkel nitro vloog...
Velen zijn weggegaan (was ook deels bedoeling v bestuur), of zijn gewoon gestopt...
Ik ging ook eerst niet overschakelen op E, eerst nog vliegruimte gezocht etc (moeilijk te vinden) dan zou je nog e vzw moeten oprichten en dan papiermolen laten starten...
onbegonnen werk... dan mijn huidige club gevonden.
Maar sinds begin dit jaar beginnen ook zij meer en meer over te schakelen op E. (hoewel we nog Nitro mogen vliegen!)
Gewoon vrt gemak en vooral vr de power!

en er is (bijna) niemand die met echte merk lipos vliegt, waarom zouden we? Als je kijkt naar de prestaties van UH lipos en de 2-3-5 keer duurdere merklipos? als er e cell kapot is mag jem ook weg doen!

tja de prijs van de accu speelt ook wel mee in het totale plaatje ;)

misschien om echt extreem milieuvriendelijk te doen: de verwerking van afgedankte accu's tegenover het verbranden van nitro? :p

ik zie in de toekomst het nitro gebeuren toch niet echt goedkoper worden, brandstofprijzen zakken niet echt en dit is ook niet zo eenvoudig om goedkoper te maken in China in vergelijking met de lipo's.

Een manier om je accu's nog goedkoper te laden is zonne-energie, heeft iemand een idee over hoeveel het zou kosten aan zonnepanelen om met 60W op te laden? En wat voor oppervlakte we dan nodig hebben?

daarom juist, wat gaat er dan mee gebeuren? gewoon op een afvalberg in china of afrika? of wordt dat gewoon in hoogovens opgebrand of dergelijke?

De energieprijs voor het laden van accu's is geen noemenswaardige (milieu) kostenpost.
Vooral niet als je bedenkt hoeveel energie het kost om naar het veld te rijden.

Een zonnepaneel voor 60W zal met normaal verkrijgbare zonnecellen ongeveer een halve m2 groot zijn.

Wel alleen gaan vliegen (of laden) als de zon schijnt, bij bewolking doen ze haast niets.

De kosten voor dit paneel zijn ongeveer 120 euro.

mmm interessant..
enkel jammer dat het slechts 60watt levert. zeker als je bv 6s 5000mah lipos wilt laden opt plein...

nog mogelijkheden om on site te laden?

Ja, 24V aan tractie accus, die opgeladen worden met een klein windmolentje. dat is onze club voorziening..

Back