hoeveel procent olie in nitro auto???

het is altijd moeilijk uit te zoeken op hoeveel procent olie een motor van een auto het beste kan draaien en met welke samenstelling van brandstof de moter het langste meegaat.

zo ben ik van plan om met een mta4 op coolpower sidewinder 25% nitrio en 14 & olie te gaan rijden voor een 4.6cc motor.

vandaag heb ik bij verschillende winkels geinformeerd die zeiden dat in de sidewinder veel te weinig olie zit en daar-in-tegen hun eigen merk met 16% olie promoten.dit omdat meer olie beter zou zijn voor de levenduur van de motor.

wat is jullie menig en ervaringen hiermee?

en is 14% olie beter of slechter dan 16% voor een rc auto met 4.6cc motor.

en welk percentage nitromethaan kan ik het beste nemen?

Gewone standaard brandstoffen bevatten 10% olie, brandstoffen met zgn. "extra olie" bevatten 12 tot 14%, zwaarder zou ik niet gaan want dat kan de betrouwbare loop aantasten.

Qua Nitro zou ik 20 of 25% mengen. Wil je kosten besparen kan je 10 of 16% nitro mengen maar dan is het beter om 1 ring van 0.1mm onder de kop weg te halen.

Tussen de verbrandingskamer en de cilinder zitten meestal 2 koppakkingen , daar moet je er dan 1 van 0.1mm vanaf halen.

Gewoon lekker 25% sidewinder nemen ;) De hoeveelheid olie is ruim voldoende , in Tornado bv. zit maar 9 of 10 % olie.

Een teveel aan olie is ook niet goed zoals Roelof al aangaf ... Slecht afstellen doordat het niet lekker stroomt door de leidingen en carb bv.

Ja, ik heb een sticky over de zin en onzin van Nitro motoren hier staan waarin ik het al uitgelegd heb.

De compressie, plug en nitropercentage zijn bepalend in de ontstekingstijdstip. Een 4.6cc motor komt standaard geconfigureerd voor 25%, ga je omlaag met je nitro moet je met 1 van de overige 2 factoren corrigeren om de onsteking weer goed te krijgen en de beste keus is de compressie.
De zgn. pakkingsringen die tussen de verbrandingskamer en de rand van de cilinder zitten zijn niet alleen als pakking maar ook voor het uitmeten van de ontsteking.

Tussen de verbrandingskamer en de cilinder zitten meestal 2 koppakkingen , daar moet je er dan 1 van 0.1mm vanaf halen.

Gewoon lekker 25% sidewinder nemen ;) De hoeveelheid olie is ruim voldoende , in Tornado bv. zit maar 9 of 10 % olie.

Een teveel aan olie is ook niet goed zoals Roelof al aangaf ... Slecht afstellen doordat het niet lekker stroomt door de leidingen en carb bv.

coolpower sidewinder 25% nitro in gallon is niet meer leverbaar bij bloemendaal modelbouw..daarom wilde ik eens kijken of er nog alternatieven waren. heb nog wel een winkel in belgie gevonden maar die sturen het niet op.

en ik heb nu toch wel zin om met mijn auto te gaan rijden,als je elke keer zolang moet gaan wachten op coolpower is de lol er ook snel vanaf

Laatst bewerkt:
Nog niet leverbaar ;) Daarom heb ik zelf maar meteen 8 gallon besteld , kan ik dit jaar weer ff vooruit :rolling:

Een andere optie is dan Tornado ... Dat is bijna overal verkrijgbaar , voor het inrijden zou ik dan de 16% oil+ versie nemen , zodra de motor dan los is zou ik overstappen op 25%.

He Drestar

ben je gestopt met vliegen dan ??
maar over je branstof
ik zou tornado 20 % pakken voor heli\daar zit al want meer olie in

Maken die heli's net zoveel toeren dan?? Geschikt voor Car??

ik heb er al een paar gezien die reden op 30% nitro van coolpower of tornado
ze gebruiken zelf 30% nitro van helicopter voor minipollers

He Drestar

ben je gestopt met vliegen dan ??
maar over je branstof
ik zou tornado 20 % pakken voor heli\daar zit al want meer olie in

hallo koekie

ik heb een paar vliegtuigen opgeruimd en een auto gekocht,

maar dat wil niet zeggen dat ik nooit meer ga vliegen..(ik heb de katana nog staan) maar de samenstelling van brandstof is altijd weer belangrijk voor de power en het behoud van de motor.

dus ga ik wel op coolpower met 25% nitro rijden als die ooit nog op voorraad komt,en ik heb ook nog tornado staan met 16% synthetische olie en 2% wonderolie,dat leek mij eerst wel wat om de motor mee in te laten lopen gezien het percentage en type olie,maar de tornado bevat maar 10% nitro..dus dat zal waarschijnlijk wel te weinig zijn om de motor fatsoenlijk draaiende te krijgen omdat ze in het boekje tussen de 15-25% nitro aanbevelen..

Voor het inlopen zal de 10% nog wel voldoen , voor het rijden echter niet. De big blocks voor auto's lopen het best op 25% nitro , 16% kan wel maar met aanpassingen zoals al is aangegeven.

Het afstellen en de prestaties zijn echter met 25% beter omdat de motor daarop ontworpen is zeg maar.

Voor het inlopen kan je de 10% nog wel gebruiken met een beetje aanpassing van de carb. , stationair iets opschroeven zal ongetwijfeld nodig zijn met de 10% om hem draaiende te houden... Voor het echte rijden zal je over moeten stappen op iets met meer nitro..

Voor het inlopen zal de 10% nog wel voldoen , voor het rijden echter niet. De big blocks voor auto's lopen het best op 25% nitro , 16% kan wel maar met aanpassingen zoals al is aangegeven.

Het afstellen en de prestaties zijn echter met 25% beter omdat de motor daarop ontworpen is zeg maar.

Voor het inlopen kan je de 10% nog wel gebruiken met een beetje aanpassing van de carb. , stationair iets opschroeven zal ongetwijfeld nodig zijn met de 10% om hem draaiende te houden... Voor het echte rijden zal je over moeten stappen op iets met meer nitro..

ik heb nog eens gekeken voor tornado pro..inloop brandstof..het percentage olie 12% is nog lager dan de sidewinder coolpower.

bij rc world kun je ook brandstof bestellen hoorde ik.deze is zelfgemengd en bevat 16% klotz olie en je kunt kiezen tussen 15,20 of 25% nitro. nadeel is dat het alleen verkrijgbaar is in literflessen dus bij grote hoeveelheden is het erg onvoordelig,maar misschien is een litertje als eenmalige inloopbrandstof wel goed?

Als inloop brandstof zou je het wel kunnen gebruiken , een litertje (of meer) 16 of 25% is daar best geschikt voor natuurlijk. Of het ook echt lekker zal rijden met zo'n percentage olie weet ik niet zeker , te veel olie heeft ook z'n nadelen ....

Als ik me niet vergis zijn er bij modelbouwbloemendaal nog wel literflessen 25% sidewinder en gallons 16% te krijgen ...

Als inloop brandstof zou je het wel kunnen gebruiken , een litertje (of meer) 16 of 25% is daar best geschikt voor natuurlijk. Of het ook echt lekker zal rijden met zo'n percentage olie weet ik niet zeker , te veel olie heeft ook z'n nadelen ....

Als ik me niet vergis zijn er bij modelbouwbloemendaal nog wel literflessen 25% sidewinder en gallons 16% te krijgen ...

literflessen 25% zijn idd nog wel te krijgen,maar het zegt al genoeg dat de gallons daarvan zijn uitverkocht,omdat de literflessen erg prijzig zijn.alles is nog te bestellen behalve de 25% nitro gallons niet meer..dus de meeste kopers rijden met 25%

en ik heb eigenlijk geen zin om op 16% te gaan rijden en daarvoor mijn auto te gaan verbouwen

Laatst bewerkt:
Tja, ik rij op Tornado 16% oil plus in mijn Savage 25, zonder er een koppakking uit gehaaldt te hebben. Rijdt ook hoor. Het onstekingstijdstip zal dan wel niet helemaal optimaal liggen (iets te laat) Dus het echte max vermogen komt niet vrij, en je motor wordt iets warmer. Dat is omdat de zuiger alweer wat verder naar beneden is als de vlam pas echt goed op gang is gekomen, dus er is een groter oppervlak vrij waar warmte aan afgestaan kan worden. Maar als je je aan de voorgeschreven temperatuur waarin je motor mag werken blijft houden is er totaal geen probleem, je stelt met die 16% dan zelfs iets te rijk af om hem op de juiste temperatuur te houden, waardoor je motor langer heel blijft. Doordat je minder vroege vooronsteking hebt, krijgt je drijfstang ook wat minder harde klappen te verduren.

Ik heb 1 gallon op MT 25% gereden, maar ik kon er niet makkelijk aan geraken en ik vond het behoorlijk vettige brandstof, de gele drap droop eruit... Hoewel hij een stuk goedkoper is dan de Tornado waar ik nu op rijdt (27€ voor een gallon tegen 20€ voor 2,5l) toch terug overgeschakeld naar Tornado. En de modelbouwwinkel 'om de hoek' verkoopt geen met meer % nitro.

Toch apart dat wij zelfs nog een extra 2,5 tot 3 procent EXTRA olie bijmengen bij MT dynaglow 16&...

Zonder problemen, en geen last van gele drap....

dan ligt het aan die 25% dynaglo, Sleurhutje en ik hebben beide die gebruikt gehad (als ik me goed herinner van sleurhutjes verhaal)

Nuja, ik blijf op Tornado 16% rijden, en als ik de auto nog eens uit elkaar haal, doe ik gelijk de motor ff open (wat ik meestal doe) en haal ik er mss eens een ring tussenuit. Als de winkel in de buurt nu 20% verkocht, dan kocht ik die wel, maarja... In ieder geval geen MT meer, hoofdreden is niet de drap, maar vooral dat ik 'm in Kortrijk moet gaan halen, met de trein, ookal ga ik daar naar school, een 5liter bidon gaat niet zo lekker in de rugzak, en zo in de hand is ook zo onhandig :D

Laatst bewerkt:
Nouja, ik blijf op Tornado 16% rijden, Als de winkel in de buurt nu 20% verkocht, dan kocht ik die wel, maarja... :D

je kan ook gewoon bij een andere winkel brandstof bestellen hoor..

ik heb vandaag dan toch maar de brandstof besteld met de 16% klotz olie en 25% nitro, als het goed is wordt het morgen al thuis bezorgd met lage verzendkosten
en voor het inrijden lijkt mij dat geen slechte keuze..het is maar 1 liter wat ik er door ga jagen,en daarna ga ik over op coolpower met 12% olie

De 25% coolpower is hoogstwaarschijnlijk weer op voorraad bij bloemendaal , de 8 gallon 25% voor mij in ieder geval wel ;) Kreeg vanmiddag de mail ...

Back