Hoeveel stroom zit er af-werk in een lipo?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jan brilman, 17 apr 2021.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Plek gebrek is geen excuus een logger hoeft niet per se in de regelaar te zitten, het kan vaak ook prima met zo'n dingetje https://www.sm-modellbau.de/UniLog-2

    Ik heb ook een RC bootje en die vaar of bestuur ik met veel techniek welke ook in de modelvliegerij in gebruik is.

    Zo heeft een rc vliegtuigje wel eens vliegfases, nou mijn bootje heeft vaar fases.:)
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    loggers zijn niet allemaal groot.
    kijk maar eens naar de unilog. https://www.sm-modellbau.de/UniLog-2
    hier kun je nog een dingetje bijkopen om amperes te meten. werkt best mooi, en best simpel.
    is alleen ff 2 tellen uitzoeken hoe je alles netjes uitleest. maar daar heb je een forum voor :D

    Bij mij in de heli past het onder de kap.. en zelfs in mijn kleine vliegtuigjes zou het passen.

    Qua accu's en 2 volt:
    je kan geluk hebben.
    ik heb vroegah ook wel eens een pakket per ongeluk te ver ontladen.
    inderdaad met nimh laden om weer het lipo laadmenu toe te kunnen passen.
    Die accu heeft het daarna ook echt nog wel gedaan, maar het was ook toevallig wel de eerste van de set van 4 die echt slecht werd.
    dus onder belasting in begon te kakken.

    ze krijgen gewoon een oplawaai als ze onder de 2,4 per cel komen, onder belasting.
    2 volt zonder belasting is dus eigenlijk nog lager.

    Die 2,4 stond vroegah (10+ jaar terug..., begin lipo's) bij mij iig achterop de lipo..
    dat schijnt werkelijk de allerlaagste waarde te zijn..
    Dat is toevallig ook de waarde waarbij een lader hem nog precies pakt. 2,3 pakt hij niet.
    tegenwoordig zet men hogere getallen op de lipo's.. 3 volt of 3,3 als "leeg" waarde.
    an sich logisch, want tussen 3,3 volt onder belasting en 2,4 zit maar een paar tellen gebruik verschil.
    maar de accu vind lagere waardes gewoon echt niet grappig.
    en als je standaard tot 2,4 leegmaakt, zit de kans er dik in dat je ook wel eens te ver gaat.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In elk model past een logger.
    Dat is geen excuus.
    Een logger is het behoud van je motor en accu en als wedstrijdvaarder,/vlieger een must.
    Als ik het even doorreken met de gemiddelde stroom en jouw capaciteit accupakket dan zou je er 7,5 tot 8 minuten mee moeten kunnen varen.
    Denk dat je dat niet haalt.
    Ik heb genoeg ervaring met lipo's en kan je zeggen dat als een lipo bij jou thuis afgeleverd is met 2 Volt dat ie gewoon niet meer presteert wat ie zou moeten presteren.
    Dan kan ie het nog wel gaan doen maar als je zou meten tussen een goede lipo en die van jou zal je verschil in spanningen en capaciteit zien.
    En dat is niet om je af te zeiken maar ik denk dat als je er een goede 3000 mAh accu instopt hij harder gaat en sneller acceleert.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [​IMG]
    Bij Multiplex kun je van dit soort stroom/spanning meters kopen. Het werkt via telemetrie.
    Misschien kan dat ook bij jouw merk zender?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, dat is groter dan een SM Unilog.
    Plus dat je bij een Unilog alles kan meten, stroom, spanning, temperatuur, toerental, snelheid.

    GJ
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een Unilog-2 kan geen spanning en stroom meten. Het kan deze meetwaarden wel opslaan, maar er zijn nog extra sensoren nodig om de metingen uit te voeren. Zie hiervoor https://www.sm-modellbau.de/UniLog-2-und-Zubehoer

    Heb je een radio met een telemetriekanaal en je wil je Li-Po en motor, inclustief het toerental, monitoren, dan is de Unisens-E de oplossing. https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E-und-Zubehoer De Unisens-E is klein, licht en geschikt voor vele RC-systemen. Bovendien is de Unisens-E leverbaar met vrijwel alle gangbare connectoren en wordt simpelweg tussen de connector van de ESC en de LiPo geschakeld.

    Hieronder een foto van een Unisens-E met XT-60 connectoren. De glaskopspeld is om een indruk de geven van de afmetingen van de Unisens-E. Een Unisens-E kan rechtstreeks worden aangesloten op de meeste telemetrie-ontvangers. Voor Spektrum is nog een klein koppelprintje nodig. https://www.sm-modellbau.de/Spektrum-Adapter Een Unilog-2 is niet nodig.

    Voor de vliegers, de Unisens-E is ook nog voorzien van een nauwkeurige hoogtemeter en vario.

    DSC_3904.JPG
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2021
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Pfff, ja tuurlijk heb je sensoren nodig.
    Maar dat zijn minimale kosten en die kan je gewoon in elk model laten zitten, dan hoef je alleen maar de Unilog om te prikken.
    De Unisens is veel beperkter, ten eerste al de stekkers, je koopt de Unisens met een bepaald type stekker.
    En hij is veel groter.
    De meeste mensen die een Unisens gekocht hebben stappen toch over naar een Unilog, die is veel universeler inzetbaar.

    GJ
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat van die connectors is natuurlijk onzin. De stroomsensor die bij de Unisens-2 behoort is met minstens 15 verschillende connectoren leverbaar... Ja de Unisens-E is groter, maar zeker niet groter dan een Unilog-2 en de bijbehorende stroomsensor. Daarbij kan de Unisens-E veel meer (onder meer toerental, hoogte, vario) belangrijk voor het tunen van een setup. Bovendien, voor de prijs van een Unilog-2 met een stroomsensensor koop je twee stuks Unisens-E. Als je een voor telemetrie geschikte radio hebt, dat zie ik de meerwaarde van een Unilog-2 niet. Elke moderne radio met telemetrie kan doen wat de Unilog-2 doet. Sensordata loggen. Ben nieuwsgierig naar wat jij als voordelen van de Unilog-2 ziet.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik ga hier even op inhaken.

    Ik gebruik ze beide.

    Beide hebben standaard aan boord toerental, hoogte, vario en een ingang voor sturing.
    De Unisens-E heeft dan nog een geïntegreerde stroom/spanning sensor.

    Die bij de Unilog-2 als optionele externe stroom/spanning sensor beschikbaar is.
    Daarnaast beschik een Unilog-2 standaard aan boord nog over de volgende items.
    SD kaartje die met een veel hogere sample frequentie de data logt, dan wat er via telemetrie verstuurd kan worden.
    3 universele ingangen voor spanning / temperatuur meting voor verschillende type sensoren.
    Galvanisch gescheiden toerental ingang om aan een elektronische ontsteking van een verbrandingsmotor te koppelen.
    Tot 6s individuele cel spanning.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bedankt, je hebt veel duidelijk gemaakt. Vooral de hoge sample frequentie kan een voordeel zijn.
     

Deel Deze Pagina