Hoeveel stroom zit er af-werk in een lipo?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jan brilman, 17 apr 2021.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja zonder iets van Elektrischiteitsleer af te weten.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn tester geeft de spanning aan, geen percentage.
    Dus er zijn ook goede testertjes.

    GJ
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik gebruik zo'n ding ook alleen maar voor het vraagstuk "vol of leeg"
    De rest merk je wel onder het vliegen.
    Vlieg veelal op het gehoor. Toerental neemt af. Op een gegeven moment weet je het gewoon.....
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mijn testertje laat beide zien, spanning en percentage.
    Wat het dingetje niet kan en dat kan die van jou ook niet, is de ladingtoestand laten zien.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ben altijd verbaast dat na jaren een technische hobby er een hoop mensen zijn die alles weten van de geschiedenis van de luchtvaart maar die een totaal gebrek hebben aan technische kennis , terwijl alles nu op internet is terug te vinden. Ik denk dan over zo iets simpel als de wet van Ohm.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat kunnen ze niet.
    Eigenlijk gebruik ik het ding nooit, als ik van huis ga zijn de accu's vol en opgewarmd en als ik gevlogen heb weet ik welke leeg is.
    Die gaat dan op de lader of terug in de tas.
    Ik snap dan ook niet dat mensen op het veld aan het rommelen zijn met die metertjes.
    Dan denk ik dat je iets geordender moet zijn, zet nummers op je accu's of iets van een markering zodat je weet welke vol is en welke leeg.
    Ik weet nog wel met Gerben met E-sleepmeetings.
    Dan had ie iets van 10 pakketten, bij aankomst vol en tijdens het vliegen lag er een stapeltje dat vol was en een stapeltje dat geladen moest worden.
    Een lader of 4-5 in bedrijf en als ze vol waren dan gingen ze weer op het stapeltje vol.
    Het is zo simpel..

    GJ
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar ze presteert prima:

     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat kan je zo niet zien.
    Je moet dan loggen wat de celspanning is onder belasting.
    Hier zie ik alleen maar een stroom en wat er verbruikt is en niet hoeveel de accu inzakt onder die (minimale) belasting van gemiddeld 8C.

    GJ
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat lijkt maar, na 4 minuut 37 heb je het bootje naar de kant gehaald, waarschijnlijk om een nat pak te voorkomen.
    Aan energie is er 2,79Ah verbruikt, terwijl de accu een 5Ah exemplaar is en ik weet ook wel dat daar bij 8C geen 5Ah is uit te trekken zonder dat tie te ver in kakt.
    Maar dan nog, doordat de accu met een veel te lage cel spanning is afgeleverd, heb je zo'n 2Ah in de winkel laten liggen.
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Mijn metertje geeft ook een celspanning en een percentage.
    Na het vliegen kijk ik eigenlijk automatisch naar de onderlinge verschillen tussen de cellen.
    Wat mij wel opvalt aan de meter: er kan een behoorlijk verschil zitten tussen de celspanningen voordat de meter minder dan 99% aangeeft. Vol is in mijn ogen 4.25 volt.
    De meter geeft bij 4.24 volt(weet de grens niet exact)

    Ook ik leg de volle accu's links, lege rechts, en alsnog even nameten voordat ze airborne gaan.....controlfreak
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zou een metertje in percentage dus meer dan 100% aan moeten geven want ze zijn zo geprogrammeerd dat 4,2 Volt 100% is, wat ook niet correct is want die 4,2 Volt haalt ie vaak alleen maar als je hem net van de lader haalt.
    De enige methode om te zien of je accu's goed zijn is na de aankoop laden, ontladen en dan te kijken wat de IR is bij kamertemperatuur.
    Dat zet je op het pakket.
    Dan alle volgende keren na het laden kijken wat de IR is, of dat door het hele pak een beetje gelijk is en of het niet enorm gestegen is.
    Tijdens de vlucht de spanning(en) loggen en kijken hoeveel ze inzakken tijdens belasting.
    Op een gegeven moment zal hij een lager voltage gaan leveren, dat is het punt dat ze minder gaan worden.
    Dat betekent niet dat je ze weg moet gooien maar wel dat je vliegtijd korter moet gaan worden.
    Alles wat je niet onder belasting aan spanningen meet is eigenlijk overbodig, behalve dan dat je kan zien of een pakket gebruikt is of niet.

    GJ
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @GJVO

    Mijn lipo checkers geven vaak een een verschil in cel spanning aan in de lipo's, volgeladen 4.19v tot 4.15v terwijl mijn lader die tot 3 decimalen achter de komma de spanning weergeeft en ze vrij gelijk heeft gebalanceerd. Gooi ik de lipo dan weer aan de lader om de spanning af te lezen zegt deze 4.19v op alle 6 cellen. Zijn de lipo checkers niet zo accuraat? Of moet de lader gekalibreerd worden?
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2021
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Poeh, het kan de lader zijn of de checker.
    Enige manier is een voeding te nemen, die met een goede multimeter af te stellen op een spanning en dan kijken wat de checker aangeeft.
    Maar 4,15 of 4,19, dat betekent dat de accu geladen is.
    Dat is de enige reden om een checker te gebruiken.

    Wat de lader aangeeft zou je in theorie kunnen vertrouwen maar er zijn ook wat merken en uitvoeringen die niet helemaal de juiste waarde aangeven.
    Ook dan zou je een goede multimeter moeten hebben om die te calibreren.
    Honderdsten voltjes kunnen ook in stekkers en kabels zitten, een slecht contactje of een paar centimeter langer kabeltje kan al een paar honderdste schelen.
    Ik kijk daar niet zo heel erg naar, 1 a 2 honderdste vind ik acceptabel bij mijn lader.
    Ik had een Schulze Next lader, die nam ik wel echt heel serieus.

    GJ
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt voor je antwoord.

    Ik heb 3 dezelfde laders. Ik zal zo eens kijken of ze alle 3 hetzelfde aangeven.. te samen met de lipo checker.

    Ik heb alleen maar een simpele multi-meter.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hier gemeten met 2 verschillende laders. Laders zijn trouwens Revolectrix Powerlab 8 laders


    Nu is dit te verwaarlozen. Maar als de accu vol is dan wordt dat verschil groter. 20210502_114046.jpg 20210502_114044.jpg 20210502_113330.jpg 20210502_113332.jpg 20210502_113218.jpg 20210502_113207.jpg 20210502_114449.jpg
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, het tempo zat er goed in en dit is een wedstrijd-accu die ik enkel tijdens de wedstrijd richting “leeg” vaar, niet tijdens de training. Kortom, met deze LiPo haal ik makkelijk 6min op een meer dan redelijk vaartempo.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is allemaal fijn, maar hoeveel lading heb of kun je er dan uithalen? Het filmpje is daar naar nu blijkt niet echt duidelijk over.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En veel belangrijker, wat is de celspanning bij die minimale belasting.
    Als je wedstrijden vaart dan zal je er wel een logger in hebben, pas dan kan je optimaal weten wat er gepresteerd word en wat bijv. het toerental is.
    Als je cellen onder belasting geen 3.7 maar 3.5 volt leveren dan zie je dat ook terug in toerental, dus snelheid.

    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn advies: Je vriendin doet de katten de deur uit, of jij doet de vriendin de deur uit.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Heeren, low-hanging fruits first. Met het omslaan van verbruikte capaciteit (mAh o.b.v. bijladen LiPo) over de gevaren tijd, tellen van # ovaaltjes die ongeveer overeenkomen met het ovaal-parcours en afstellen van de speedboot waarbij wordt getracht de gemiddelde stroom (A) naar beneden te krijgen, zou men al heel ver kunnen komen. Nu zijn er ESCs op de markt (mgm-controllers) met allerhande logging-functies, maar dat zijn logge apparaten waar nauwelijks plek voor is in een wedstrijdboot. En als je niet weet hoe je een wedstrijdboot moet afstellen, heb je er nog steeds niets aan.

    Het filmpje is daar wel duidelijk over, want ik geef aan in de leadsheet met de betreffende setup de vaartijd van een wedstrijd te kunnen halen (incl. veiligheidsmarge) afgaand op specs fabrikant en vaargedrag tijdens de testrondjes. Jij zet mss vraagtekens bij mijn observaties, Fingerspitzengefühl en validiteit specs fabrikant en dat is je goedrecht. Ik kan me ook voorstellen dat voor iemand die gewend is aan snelheid in de lucht zo'n speedboot nog steeds dog-slow oogt. Alle begrip.
     

Deel Deze Pagina