hoge druk turbine



Dit is nu precies hetzelfde als dat de ene zegt dat diesel ontsteekt door compressie en de ander zegt:nee dat komt door de hoge temperatuur.
Dat is dus NEE, want diesel ontsteekt niet door drukverhoging
dat is JA, want bij comprimeren van lucht (druk verhoging) krijg je temperatuur verhoging.
Dus kan je dan zeggen diesel ontsteekt niet door compressie maar door temperatuur (verhoging, die nu eenmaal in een motor hoort bij drukverhoging)

Achter die turbine heb je (als alles tenminste op elkaar is afgestemd) een lagere druk dan aan het begin.
En bij een lagere druk hoort een lagere temperatuur.
(maar je hebt eerst de drukval en daarna pas de temperatuurdaling en niet andersom)

De energie opgewekt in de turbine haal je namelijk uit druk en niet uit koelwater.
 
De energie opgewekt in de turbine haal je namelijk uit druk

Heeft de warmteinhoud van de stoom ook nog enige of heel veel invloed op het in de turbine opgewekte vermogen?

Dit even in het algemeen zonder te kijken naar het type turbine (De Laval of Parsons, waarbij in de laatste ook drukval optreed in de turbine.)

Groet,
Paul
 
Volgens mij is alleen de drukval na de nozle (bij één wiel) belangrijk, daardoor krijgt de stoom snelheid.
Bij meerdere "wielen" heb je uiteraard na elk wiel weer een drukval.
Hoe heter de stoom echter, hoe later je pas condensatie krijgt.
En water op schoepen van turbines is als zandstralen op hout.
Ik heb geen les gehad in stoomturbines en kan dus zo maar wat over het hoofd zien.
 
..... Dus kan je dan zeggen diesel ontsteekt niet door compressie maar door temperatuur .....
Niet kan maar moet je zeggen. ;)
Wanneer je de cilinder vult met lucht onder hoge druk maar gewoon op kamertemperatuur zal de diesel niet ontsteken als je dat injecteert. Voor die ontsteking heb je minimaal 270°C nodig.
 
Back
Top