Er blijft de kwestie, hoe ga je dit gasdicht laten werken?
Een auto turbo (de hete kant) heeft een behoorlijke flow nodig om te werken lijkt me, of anders gezegd, om er enig asvermogen uit te halen.
Dus ik sluit me aan bij Harm, hoeveel flow denk je dat er plaats vind om het turbine wiel aan de gang te houden ?
van 100 bar naar 30 lijkt misschien veel, maar het loopt via een naald ventiel, dus is er dan voldoende flow als het gas expandeert ?
Daarnaast ben je er met een turbine nog niet, een schoepenwiel van pakweg 7cm zal toch wel iets van 30.000 - 50.000 toeren moeten draaien om enig vermogen te kunnen opwekken, een flinke reductiekast is dan wel nodig om een generator aan te kunnen drijven. (toerentallen zijn aannames, zie de turbine aangedreven sectie bij vliegen, een gasturbine draait pakweg 30.000 toeren stationair, echt vermogen wordt pas vanaf 80.000 toeren opgewekt, in stuwdruk dan.
Een auto turbo (de hete kant) heeft een behoorlijke flow nodig om te werken lijkt me, of anders gezegd, om er enig asvermogen uit te halen.
Dus ik sluit me aan bij Harm, hoeveel flow denk je dat er plaats vind om het turbine wiel aan de gang te houden ?
van 100 bar naar 30 lijkt misschien veel, maar het loopt via een naald ventiel, dus is er dan voldoende flow als het gas expandeert ?
Daarnaast ben je er met een turbine nog niet, een schoepenwiel van pakweg 7cm zal toch wel iets van 30.000 - 50.000 toeren moeten draaien om enig vermogen te kunnen opwekken, een flinke reductiekast is dan wel nodig om een generator aan te kunnen drijven. (toerentallen zijn aannames, zie de turbine aangedreven sectie bij vliegen, een gasturbine draait pakweg 30.000 toeren stationair, echt vermogen wordt pas vanaf 80.000 toeren opgewekt, in stuwdruk dan.