hoge druk turbine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door pmhermans, 6 mrt 2016.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit is nu precies hetzelfde als dat de ene zegt dat diesel ontsteekt door compressie en de ander zegt:nee dat komt door de hoge temperatuur.
    Dat is dus NEE, want diesel ontsteekt niet door drukverhoging
    dat is JA, want bij comprimeren van lucht (druk verhoging) krijg je temperatuur verhoging.
    Dus kan je dan zeggen diesel ontsteekt niet door compressie maar door temperatuur (verhoging, die nu eenmaal in een motor hoort bij drukverhoging)

    Achter die turbine heb je (als alles tenminste op elkaar is afgestemd) een lagere druk dan aan het begin.
    En bij een lagere druk hoort een lagere temperatuur.
    (maar je hebt eerst de drukval en daarna pas de temperatuurdaling en niet andersom)

    De energie opgewekt in de turbine haal je namelijk uit druk en niet uit koelwater.
     
  2. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Heeft de warmteinhoud van de stoom ook nog enige of heel veel invloed op het in de turbine opgewekte vermogen?

    Dit even in het algemeen zonder te kijken naar het type turbine (De Laval of Parsons, waarbij in de laatste ook drukval optreed in de turbine.)

    Groet,
    Paul
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij is alleen de drukval na de nozle (bij één wiel) belangrijk, daardoor krijgt de stoom snelheid.
    Bij meerdere "wielen" heb je uiteraard na elk wiel weer een drukval.
    Hoe heter de stoom echter, hoe later je pas condensatie krijgt.
    En water op schoepen van turbines is als zandstralen op hout.
    Ik heb geen les gehad in stoomturbines en kan dus zo maar wat over het hoofd zien.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Niet kan maar moet je zeggen. ;)
    Wanneer je de cilinder vult met lucht onder hoge druk maar gewoon op kamertemperatuur zal de diesel niet ontsteken als je dat injecteert. Voor die ontsteking heb je minimaal 270°C nodig.
     
    Baggeraar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina