Hollandair Libel

Ik ben weer bezig geweest aan mijn Hollandair Libel en ik zag, tot mijn verbazing, dat ik hier nog niet eerder over had geschreven. Daarom maar even een draadje hierover gestart. Mijn eerste foto's stammen uit oktober 2012 ...

Ik bouw het model volgens tekening, echt schaal is het bepaald niet en daarom kan ik lekker bouwen zonder mij daarover te bekommeren. De romp van het model heeft een rechthoekige doorsnede, de staartboom is (helaas) naar verhouding te kort, de staartvlakken zijn fors vergroot, De V-stelling is flink groter, etc.

De romp en staartvlakken zijn opgebouwd uit mooi kwartiers 1,5 mm balsa. Als lijm gebruik ik bij dit project voornamelijk secondenlijm. Onderdeel op zijn plaats houden, druppeltjes lijm erop, laten intrekken in het kiertje en klaar. Nadeel van secondenlijm is wel dat het niet goed houdt op eerder aangebrachte secondenlijm.

libel-1_800.jpg

libel-2_800.jpg

libel-3_800.jpg

De vleugel is bespannen met ouderwets spanpapier. Van dat vezelige met open structuur in plaats van het veel gladdere Esaki.

libel-6_800.jpg

libel-7_800.jpg

En nu dan de recente foto's ...

Het model is met een spuitbus autolak van de Action zilverkleurig gespoten. Omdat de vierkante romp, de simpele vleugel en de massieve staartvlakken er nu wel erg basic uitzien wilde ik het geheel wat meer een 3D-effect geven met de airbrush. Eerst heb ik met merkstift de lijnen van alle roervlakken op het model getekend. Vervolgens heb ik met de airbrush langs een kartonnen mal de scharnierkant van de staartvlakken wat donkerder gemaakt. Ik heb hiervoor oostindische inkt gebruikt, wat heel makkelijk werkt omdat het al een goede dikte heeft om te spuiten. Tenslotte heb ik langs een stukje karton de ribben in de roervlakken gesimuleerd door een schaduw te spuiten. Het aantal ribben van het echte vliegtuig ken ik niet, dus ik heb gewoon maar wat gedaan. Voor de romp wilde ik de twee langsliggers simuleren die het echte vliegtuig in de zijkanten van de staart heeft zitten. Hiervoor heb ik weer langs een stuk karton een schaduw gespoten. Het hele model ziet er nu veel aardiger uit!

libel-12_800.jpg

libel-13_800.jpg

De laatste stap van het schilderwerk is het aanbrengen van de registratie, kijken wanneer ik daar aan toekom. Verder nog de wieltjes schilderen en monteren, vleugelsteunen maken, windscherm aanbrengen en dan werken aan de aandrijving.

Ziet er goed uit Wout , knap gedaan met de airbrush , ik had geen idee dat je daar zo'n mooi resultaat mee kon bereiken :thumbsup:

Groeten Jef

Hoi manne,
Naast lijnbesturing kunstvlucht en een beetje VV, doe ik ook aan het bouwen -en vooral het afwerken!- van plastic modellen. Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd over het werken met een airbrush, en ik denk dat dit veel toepassingen heeft voor onze VV rubber schaalmodellen, precies zoals Moerman hier laat zien. Humbrol heeft op U-tube een aantal instructie filmpjes gezet die erg leerzaam zijn over het gebruik van allerlei technieken om tot een realistischer model te komen. Zie: humbrol - YouTube
Natuurlijk is niet alles bruikbaar, maar veel wel! En de meeste van deze verftechnieken kosten vrijwel geen gewicht.

Vanavond heb ik wat rood spanpapier extra rood gemaakt met een laag rode acryl. Ik heb hiervoor met de airbrush Red Crimson gemengd met een beetje zwart en geel opgebracht. Uit dit papier Daar kan ik dan de registratieletters uit snijden en dan opbrengen. Dat scheelt maskers snijden en opbrengen om de registratie op het model zelf te spuiten.

Aha, op die manier, dat kan natuurlijk ook. leuk projectje wout, mochten jullie nog's wat airbrush-dingen uit willen proberen, ik heb toevallig wel wat airbrush spulletjes en technieken waar je gave effecten mee kan maken op de modellen. Ik ben er niet direct erg goed in , ben wat grotere projecten gewend, maar ik kan er goed genoeg mee overweg om mn modelletjes ''af'' te maken;)
Succes, t ding zal ook wel weer zo mooi vliegen;)

De registratie op de vleugels zit er inmiddels op, ziet er strak uit. Ook het kleurtje is mooi geworden. Nu nog de letters uitsnijden voor op het kielvlak. Di zijn een stukje kleiner, dus dat wordt wat lastiger. Vooral de G. De H, N en X daarentegen gaan best eenvoudig. Foto's volgen natuurlijk nog.

Verder zit ik te denken over de afstelling en prop. Ik wil dit model natuurlijk voor buiten gebruiken en wil hem in een rechterbocht laten klimmen. Blijkbaar dacht ik er ooit anders over, want het kielvlak is schuin op de romp gelijmd om een linkerbocht te krijgen. Dat moet er dus af, en al typend denk ik dat dat best goed uitkomt omdat ik dan eenvoudiger de letters kan aanbrengen. Elk nadeel heb z'n voordeel! Als prop heb ik de keus tussen een zwarte van 17,5 cm met redelijk brede bladen en een grijze van 20 cm met smallere bladen. De zwarte staat het mooist, maar de grijze vliegt misschien beter. Dat blijft nog even twijfelen.

Weer een paar plaatjes van mijn Libel. Het model begint er steeds leuker uit te zien.

Hier zijn de letters net allemaal uitgesneden voor de registratie op het kielvlak. De letters zijn geprint in verschillende afmetingen zodat ik de best passende kon uitkiezen. Dit is op twee lagen rood spanpapier gelegd, met daaronder weer een laag gewoon papier. Daarna is alles met een goed scherp mesje uitgesneden.

libel-14_800.jpg

Hier zie je de registratie op het model.

libel-16_800.jpg

Ik heb nog een paar details gespoten: het bagageluik op de romp en de brandstoftanks in de vleugel.

libel-15_800.jpg

Vandaag de vleugel recht gestoomd. Beide vleugels hadden wash in, dus meer invalshoek bij de tippen. Dat levert vervelend overtrek-gedrag op, dus ik wilde de vleugels recht hebben. Een koekenpan met water op het gas gezet om over een groot oppervlak stoom te produceren en de vleugel daar boven gehouden. De linker vleugel ging wat te ver en de achterlijst werd wat krom. Met opnieuw stomen heb ik dat weer kunnen herstellen. De rechter vleugel ging een beetje mis... Opeens zag ik rook onder de vleugel vandaan komen! De vleugel snel boven het vuur vandaan gehaald en gelukkig zette het niet door. Wel een donkere plek die heel bros bleek te zijn. Dat wordt dus oplappen :-(

Ik moet nu echt eens het windscherm maken, dus eens kijken waar ik geschikt transparant plastic heb. Ik zie dat Malmstrom het windscherm wat minimalistischer heeft getekend dan realistisch is en in dit geval ga ik van zijn tekening afwijken.

Gisteren heb ik twee uitlaatpijpjes gemonteerd en de schokdempers voor het landingsgestel gemaakt. Nu nog foto's maken om het te laten zien....

Ik hoop haar dan inderdaad af te hebben. En anders neem ik wel wat andere schaalkisten mee.

Hier wat plaatjes bij mijn vorige post. Uitlaatpijpjes en het spijtige gat in de bekleding

libel-17_800.jpg

libel-18_800.jpg

libel-19_800.jpg

Dat zal wel meer dan enkel stoom geweest zijn die dat gat veroorzaakt heeft, vlammen langs de koekepan? Wel jammer...
Zijn de vleugels nu recht?

Het was door hitte langs de pan dus niet de echte vlam. Het gat is nu hersteld en de vleugel recht. Maar t was wel balen...

Hier zijn de letters net allemaal uitgesneden voor de registratie op het kielvlak. De letters zijn geprint in verschillende afmetingen zodat ik de best passende kon uitkiezen. Dit is op twee lagen rood spanpapier gelegd, met daaronder weer een laag gewoon papier. Daarna is alles met een goed scherp mesje uitgesneden.

Dat is een goede truuk trouwens, ikzelf heb eerder beletteringen eerst op spanpapier overgetekend en daarna met een schaar uitgeknipt, dat is zeer bewerkelijk. Maar jouw manier moet ik ook eens uitproberen.
Helaas gaat spanpaier niet door de printer, denk ik, heb het nooit uitgeprobeerd.
Heeft het spanpapier in jouw methode niet de neiging met het blad van het mesje mee te stroppen wanneer je met je mesje door het papier snijdt? Of is het een kwestie van het papier goed aangedrukt houden ter hoogte van het mesje?

Foto!foto!foto!;)

Wil je nou echt een foto hebben van een nieuw lapje op een vleugel?

Michel,
Spanpapier gaat best wel door een printer, maar je moet er wel een truukje voor gebruiken. Als je een vel A4 licht bespuit met spuitlijm kun je het spanpapier hier tijdelijk op vast maken. Ik doe zelf altijd nog een stripje plakband aan de boven en onderzijde om zeker te weten dat het papier niet loskomt. Om te printen gebruik ik dan een draft-instelling om te zorgen dat er niet teveel inkt op het papier komt. Dat zou maken dat het gaat uitlopen.

Het snijden vraagt een goed scherp mes, anders gaat het spanpapier inderdaad opstropen. En het helpt ook veel dat ik het gesandwiched heb tussen twee lagen gewoon papier.

nou, ik was meer in de veronderstelling dat ie af was, vandaar m'n ethousiaste reactie wbt. de gevraagde foto;)
maar als t echt n heel mooi lapje is wil k dr wel n foto van zien hoor;)

Mooie tip, van dat printen, ik vroeg me al af hoe je dat kon doen...
lijkt me een expirimentje waard, nog meer dingen waar je op moet letten? type printer bv.?

''gesandwiched'', wil dat zeggen dat je het spanpapier tussen die 2 lagen hebt, en dan snijdt?

Back