Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het was een kippenvel moment om de Hol’s te zien starten.
Doordat bij de eerste poging de sleutelring brak was de tweede start nog spannender en de opluchting onder het publiek groot dat het lukte en de Hol’s zo prachtig vloog.
De toeschouwers leefden ook echt mee, je kunt het hóren, luister maar.
Alles speelde mee, enthousiaste mensen, windstil en heerlijk weer, “golden hour” licht… en de zeer bijzondere start methode niet te vergeten.
Met Henk in control moest het wel een succes worden.
Well done Ènke
Der Gummiseilstart:
Der für die Gleitflugschulung natürlichste Startvorgang ist der Start mit Gummiseilstart. Das Gleit- oder Segelflugzeug wird durch das von der Startmannschaft ausgezogene Startseil von der Startstelle fortgeschnellt. Es erhält dabei die für den Flugzustand notwendige Fluggeschwindigkeit und hebt sich vom Boden ab. Der Gummiseilstart dient also lediglich dazu, das Flugzeug in den Flugzustand zu überführen.
Gefeliciteerd met de eerste echte vlucht Henk, ziet er geweldig uit, zó stabiel tijdens de start, en (zo te zien) prima bochtgedrag! Natuurlijk ook credits aan de man die de knuppels bedient......
Tijdens de stijgvlucht heb ik de kist zijn gang laten gaan....in de zweefvlucht 2 keer een paar tikkies up getrimd...achterlijst stab staat nu zeer gering naar boven.
Nu gaat er een beetje lood uit en het zwp 1% naar achter ( en de trim weer enkele tikkie naar down). We gaan in meerdere stappen van de huidige 32% naar....uiterlijk 34%.
Vrijdag
Op de vrijdag overdag met het gummiseil langs de rand van het veld druk gerepeteerd.
- Eerst zoals ik het thuis gemaakt had tw 25 meter 3 mm lijn van de kist naar een enkel elastiek van 65 meter ( spinelastiek rd 8 mm) dan weer lijn in V -vorm van 2 stuks 50 meter...en dat "droog" geoefend door het 40 passen uit te trekken...weinig spanning aan modelzijde ( door de weerstand op de grond).
- toen het elastiek dubbel gedaan ( dus 2 x 32 meter)....Yes...dat voelde beter aan en de 4 persoons Mannschaf 30 pas laten "ziehen". dat voelde goed aan hoewel..zelf even aan manschaft zijde de spanning gevoeld..en toen aan de modelzijde...daar was geschat een kwart over van de trekkracht ( weerstand van de grond) ....maar dat leek me voldoende voor een start.
- Na een klein uurtje stoeien met de gummiseil verhoudingen was het tijd voor een hopje.
- Vrijdag 21.00 h..het vliegbedrijf lag al helemaal stil en het veld was voor ons zolang we wilden. Doel..een hopje naar enkele meters hoogte want ik wou voor het einde van het veld weer aan de grond zijn. Alleen wanneer het onverhoopt te hoog zou gaan dan mocht ik best een circuitje vliegen ( dus de motor aanzetten).
- Het eerste hopje: nu dus met de Manschaft midden op het veld en het model helemaal aan de rand van het veld....
- De Mannschaft:
2 jongens en 2 meisjes als Gummihasen..ze hadden er zin in!!
1 jongeling aan de tip
2 jongelingen zittend op de grond achter het model en die hielden het touw vast wat door het staartoog gaat.
En dan natuurlijk de startleider...oh ja en ikke als piloot
Die startleider deed het perfect...
Ziehen....en de 4 Hasen liepen 30 passen en stopten toen..teken voor de startleider dat de zaak op spanning was.
Van de 2 man staartcrew had er 1 de leiding..die zou het touw loslaten op het moment van "Laufen" zodat de kist weg kon..en de andere bleef het vasthouden zodat het touw niet mee ging. Hij was niet tevreden over de spanning dus.....
"5 Schritt mehr" schreeuwde de startleider..en braaf ging het 5 pas verder....ja..de man am Heck was tevreden.
Trachflache Mann bereit? Ja
Heck Mannschaft bereit?...Ja
Piloot bereit?...Ja
En de startleider brulde "Laufen!!!"
De kist accelereerde door het gras...kwam naar 10 meter van de grond en accelereerde meer...
Op 2 meter hoogte besloot ik af te vlakken...de lijn viel er keurig af en 50 meter voor het einde van het veld ( 212 meter lengte) lag de kist weer aan dek.
Zaterdag
Overdag een stevige crosswind dus geduld hebben en aan dek blijven...
Dammerungs flug op de zaterdag avond
- 21.00 h..alles ligt klaar en de Hols is als 1e aan de beurt... De Hasen kregen de "opdracht"..."Gib alles!!" want het gaat nu om ecchies...
- we besloten om 35 pas te "Ziehen"...maar de man am Heck was niet tevreden.."5 mehr" riep de startleider...
- pats...lijn los..wat is dat?? ach...de sleutelring (zo'n standaard ding van bijna 2 windingen) was opengebogen...dus een lus in het touw gemaakt..en weer 40 pas Ziehen...
- met hooguit 5 meter was de kist van de grond...ging als een speer...en naadloos nam de motor het over.
Naar schatting heb ik de kist naar 400 meter getrokken..en zweven deed die als de beste..beetje trimmen en...alles 100% in orde. Na diverse minuten zweven een keurig circuit en een landing voor de voeten.
Ik was op die 400 meter hoogte gestopt omdat ik de beide dikke lipo's niet te ver leeg wou draaien...2 stuks van 5S 6250 mAh in serie..dus iets van 38 volt of zo en de capaciteit blijft uiteraard 6250 mAh.
Zondag
Zondag morgen de beide lipo's geladen en....slechts 1480 mAh ging er in...goed voor 3 x naar die hoogte cq..eerst meerder low passes maken en dan naar boven.
Maar...van vliegen kwam het niet meer..de wind trok snel aan.....weer zwaar cross en tot 14.00 h de zaak buiten opgesteld gehad op onze meesterlijke stek. Om 15.00 h zou het gaan regenen...alles ruim op tijd onder dak...en prompt 15.00 h kwam de regen en was de show over....
Tevreden?? Ja.....helemaal!!!
Vandaag (maandag) vertrokken en ....Harsewinkel....tot volgend jaar!!
En hier dat perfecte stekkie...vrijdag ochtend...half acht...vroeg uit de veren..dekzeil van de kist en de verkoopwaar uitgestald...de koopjes jagers zijn er altijd vroeg bij...
We gaan binnenkort ook in Nederland op meerdere locaties met de Hol's vliegen.
1 van die locaties zal het veld in Zwolle zijn ( OHA= Old Hayroad Aerodrome) waar we met de vintage modellen vliegen. Wanneer???
Wat een prachtig verslag en inderdaad de 1:1 Bleriot een ontroerende gebeurtenis…
Ik had inderdaad via vriend Jaap v. D. de vlucht van de Holz der Teufel op Harsewinkel (Staat voor mij en zoon Didier op de “todo-lijst” ) meegekregen. Mooi verslag man en top dat er toch weer nieuwe ideeën ontstaan m.b.t. de grote schaal kisten !