Home made upgrades TRX Slash 4x4

Hallo,

Ik heb deze thread gestart in de hoop dat er mensen zijn die er inspiratie aan kunnen ontlenen.
Verbaas me soms dat sommige upgrade parts voor de Slash short course trucks een aardig prijskaartje hebben. Terwijl het soms een eenvoudig stukje plastic betreft. Mijn idee: maak het zelf, en je hebt dubbel lol en het geeft veel meer voldoening.:D

Ik heb de volgende upgrades naar RPM voorbeeld zelf gemaakt: servo protection plate, mudflaps en de A-skids.

Helemaal onderaan ( later toegevoegd.) een ouder project van een traycover oftwel een shroud om je chassis af te dekken tegen zand en andere ongewenste indringers.

Aller eerst heb ik voor de servo protector en de A skid een aantal mallen gemaakt van karton. Je hebt dan de mogelijkheid om het ontwerp en de maatvoeringen te controleren en zo nodig aan te passen op een eenvoudige manier. ( zie foto onder )
full


Als materiaal heb ik 1mm Aluminium plaat materiaal gebruikt dat ik over had van een gereedschapskast het zijn schotten die gebruikt worden voor het maken van vakken in de lades.

full

Maar je kan natuurlijk ook ieder willekeurig stuk aluminium gebruiken. Ik heb gekozen voor 1mm omdat ik het gewicht laag wil houden, en het zorgt voor voldoende stevigheid als het materiaal in zijn definitieve vorm gebogen is.

Hieronder zie je het eindresultaat van de servo protector nadat deze voorzien is van een zwarte laklaag. Ik heb de plaat net voorbij de servo stang naar de bodemplaat gebogen en heb de ronding waar de aandrijfas doorloopt uit gevijld. Hierna het ik de uiteinden links en rechts naar binnen gebogen zodat de boel netjes aansluit, en je een mooie stealth look krijgt. Voordeel is nu ook dat je met de auto makkelijker achteruit kan rijden zonder dat er uitsteeksels zijn die achter obstakels kan blijven hangen zoals bij het RPM onderdeel. De ground clearence is hierdoor ook groter, wat bij het originele RPM onderdeel ook een nadeel is. En wat nog belangrijker is de servo is beschermd.

full



full

( bovenste foto situatie zonder servo protector plate onder met de servo protector)
full


Mijn volgende project was het maken van de mudflaps die je ook kan kopen van het merk RPM.
Ik heb ze gemaakt van EPDM vijverfolie het frame is gemaakt van een stuk tubing met daarin voor de stevigheid lasdraad van 2mm dik. Het geheel is gemonteerd met tywraps op de stock bumper.( zie afbeelding hieronder.)
Het geeft de truck een realistische aanblik, dus dit is puur cosmetisch.

full


Het laatste project wat ik afgerond heb zijn de A skids die de suspension arms en de bevestigingen van schokbrekers en swaybars beschermen tegen stenen en andere obstakels tijdens het rijden.
De skids zelf zijn van hetzelfde 1 mm aluminium plaat materiaal gemaakt, echter de bevestiging strippen zijn van 2 mm aluminium gemaakt omdat ik hier per skidplate twee M3 verzonken boutjes van 10 mm in moest kunnen schroeven.
Daar was het 1mm materiaal niet dik genoeg voor om het schroefdraad in te kunnen tappen.
Hieronder is de complete set te zien met de bevestigings strippen die tussen de suspension arms geschoven worden.

full


Onder een detail foto van de linker A skid met aan de linkerkant de ronding die om de bumperplaat scharniert. De sticker had ik nog, deze was extra bij de Slash geleverd en heb ik meteen misbruikt net als bij de mudflaps.

full


De volgende foto laat de bevestiging strip zien die in de suspension arm geschoven zit en waar van onder de skidplate tegen aan geschroefd wordt.
Zorg ervoor dat deze strip strak in het uiteinde van de suspension arm gedrukt zit ( differentieel zijde.) En de A skid tegen de opstaande rand bij het wiel. Zo voorkom je dat de zaak geborgd zit en niet heen en weer kan gaan schuiven.
Als je goed kijkt zie je 2mm van de M3 schroefjes door de strip heen komen.
Het geheel is geborgd dmv locktight omdat er geen ruimte is voor borgmoeren ivm met de driveshafts naar de wielen. Extra tip is om de ruimte tussen de strippen en de A skids op de plaats van de boutjes op te vullen met twee 5mm dikke kunststof busjes of rubbers om te voorkomen dat de skids naar binnen gedrukt worden tijdens het aandraaien van de verzonken M3 boutjes.

full


Hieronder een detail van de rechter suspension arm. Je ziet dat de bevestigingen van de schokbreker en de swaybar netjes beschermd worden door de opstaande rand van de A skidplate. Zorg evoor dat de schuine kant van de skid, dus bij het wiel voldoende schuin weg loopt zodat bij volledige wieluitslag het wiel niet aanloopt!!

full


Hieronder het totaal plaatje van voren gezien, en daaronder hoe de zaak aan de onderzijde eruit ziet.

full

full

full



Een veel ouder project en ook mijn eerste was het maken van een tray cover of shroud om zand en rommel uit de Slash te houden.
Op internet vele manieren gezien en dat overgenomen als idee. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Als basis heb ik een nylon gaas gebruikt dat erg fijnmazig is, maar ook goed ademt. Hierdoor is de afdekking echter niet waterdicht. Het was de keuze of goede ventilatie tbv de motor en de ESC, of de rij tijden drastisch inkorten om schade te voorkomen. ( dat is een nadeel als je de tray gaat afdekken.)

Eerst heb ik het patroon grof weg bepaalt dmv een stuk papier. Hierna de zaak goed nagemeten om het geheel symmetrisch te krijgen.
Dit patroon heb ik overgenomen op het gaas dat ik opgespannen had op een stuk PE zak ( poyethyleen oftewel de normale boodschappen zak bij de supermarkt of kleding winkel.)
Hierna het patroon afgeplakt met schilders tape.Omdat ik de randen steviger wilde maken heb ik aan de binnenzijde een rand gecreeerd van ongeveer een cm. Deze rand heb ik ingesmeerd met Polymax.Als je hiermee klaar bent verwijder je direct het schilders tape en hierna dek je voorzichtig de randen weer af met het PE voor een gladde afwerking. Na een dag drogen kan je het PE er heel makkelijk aftrekken omdat dit niet hecht aan de Polymax. Je kan nu de randen van het patroon uit gaan knippen, en de rand van Polymax voorkomt dat het gaas gaat rafelen of inscheuren. Tevens heb je nu een stevigere rand om het klittenband en de rubberen buiten rand te bevestigen.
Ik merkte achteraf dat het rubber en het klittenband wel extra vast gezet moet worden met garen omdat dit toch de neiging had om los te raken.

full


( bovenzijde van de shroud met afgewerkte randen ( vijverfolie EPDM ))
full

( Onderzijde waar het klittenband zit. Het vierkantje linksonder is de plaats waar de antenne doorheen gestoken wordt.)
full

( Aan de zijkanten van de tray de andere kant ( haakjes ) van het klittenband.

full

( Hier is de shroud over de tray geplaatst en vastgezet met het klittenband.)
full

( Door het gaas zijn de fans te zien van de motorkoeling en de ESC, er is voldoende flow om bij langere rijtijden de zaak binnen de perken te houden.)

Ik hoop dat ik sommige mensen op creatieve gedachten gebracht heb. Ik zelf sta altijd open voor suggesties en ideeen van anderen, dus heb je opmerkingen, vragen, tips of commentaar laat het gerust weten.

Mt vr gr Martin :bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand hier is jaloers...... Maar inderdaad, ik denk als je dit op de markt brengt er best wel wat verkocht worden.
 
Mooi werk, man.
Ik zeg: bulk produceren die hap en er de markt mee op ;)

Tja klinkt aantrekkelijk natuurlijk, maar dat kost heel erg veel tijd en dan hou ik geen tijd meer over voor de hobby. :proost:
Je zal er ook niet rijk van worden vrees ik, je bent er wel even zoet mee als je het netjes wilt doen.
En het was juist de bedoeling om mensen zelf aan de slag te krijgen ipv onderdelen te kopen. Je ziet als je er genoeg tijd en energie in stop je best mooie onderdelen kan maken. En ja ik ben te goed voor deze wereld dus als je er een markt voor ziet mijn zegen heb je. LOL

Bedankt voor de positieve reacties dusver!

gr Martin:bye:
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf ook bezig geweest, maar dit is nog niet het definitief. De draagarm beschermers zitten met trekbandjes vast. Als alles naar wens is maak het definitief en vast met boutjes en spuit ik het in de gewenste kleur. Heb 2mm Alu-plaat gebruikt dan kan het meer hebben en gaat het langer mee.

anapugad.jpg


e revo 1/16 & summit 1/8
 
Nice ziet er goed uit!
Zo zie je maar dat je dit voor vrijwel ieder model zelf kan maken.
Bedankt voor je reactie zo help je anderen weer aan een idee voor hun model.:thumbsup:
 
Ziet er goed uit! Lijkt er veel op de skid plates van T-Bone Racing. Heb er zelf ook het een en ander van op mijn revo zitten:
centerplate_zps6a694488.jpg

Heb alleen de voorbumper en de protectie op de armen niet.
Ben je trouwens niet bang dat 1mm aluminium erg snel buigt? Het kunststof van T-Bone is oersterk en zeer buigzaam, dat gaat niet zomaar stuk, maar kan me voorstellen dat 1mm aluminium sneller slijt.
 
Ziet er goed uit! Lijkt er veel op de skid plates van T-Bone Racing. Heb er zelf ook het een en ander van op mijn revo zitten:

Heb alleen de voorbumper en de protectie op de armen niet.
Ben je trouwens niet bang dat 1mm aluminium erg snel buigt? Het kunststof van T-Bone is oersterk en zeer buigzaam, dat gaat niet zomaar stuk, maar kan me voorstellen dat 1mm aluminium sneller slijt.

Ja misschien slijt het wel sneller, maar ik heb de mallen bewaard dus binnen een paar uurtjes heb ik zo weer nieuwe in elkaar gezet. ( je bent hobbyist of niet.)
Het gewicht wordt ondanks het gebruik van aluminium wel zwaarder heb ik gemerkt en als ik 2 mm gebruik worden de onderdelen ook 2x zo zwaar. Aluminium van 2 mm of dikker is ook lastiger te buigen, je hebt grote kans dat je haarscheurtjes krijg op de buiglijn en dat wordt een zwak punt in je constructie. Met 1mm plaat heb je dit probleem niet, het is ook makkelijk te bewerken. ( zagen vijlen ed.)
Tevens is de constructie niet zo slap als je zou denken, als je de foto's goed bestudeer kun je zien dat de skids in de lengte zijn voorzien van 2 gebogen lijnen ( aan de voorzijde en achterzijde ), waardoor deze veel stijver wordt dan een plat stuk aluminium.
Dus ook hier is het kiezen wat je belangrijk vindt, robuuster of lichter.
Ik rij trouwens veel op glooiende terreinen met zand met hier en daar kans op een steen. De Slash is niet echt geschikt voor ruw terrein zoals de Revo. De skids worden dus wel belast maar niet zo extreem dat de stukken er van af zullen vliegen zoals bij het bashen.
 
Laatst bewerkt:
Hoelang ben je bezig geweest om die aluminium onderdelen te maken?

Het inmeten en passen duurt het langst, maar als je de mallen klaar hebt kun je de servo protector inclusief spuiten in een paar uurtjes klaar hebben.

De A arm skids kosten meer tijd om de mallen in te meten, en het bepalen en boren van de bevestigingen moeten secuur gebeuren ander krijg je de zaak niet goed in één lijn bij het monteren. Tevens heb je veel zaag en vijl werk door het grotere aantal onderdelen.
Dus voor het maken van de A skids zonder de mallen moet je ongeveer rekenen op 6 uur met het spuiten.
Maar goed er zijn vast handige mensen die dat sneller kunnen dan ik.:D
 
Uhhh ben wat je op de foto ziet, inclusief kartonnen mallen maken, uitzagen, vijlen, boren, pas maken en monteren 3 uurtjes.

Tip: bespaar tijd door dunne lagen verf aan te brengen en het boven het gasfornuis te drogen met een lage vlam. Zo ga je van een nacht drogen naar +- 15 min en het resultaat is het zelfde. Pas wel op dat je biet te dicht bij de flamboyante komt. (Beetje op gevoel)

e revo 1/16 & summit 1/8
 
Uhhh ben wat je op de foto ziet, inclusief kartonnen mallen maken, uitzagen, vijlen, boren, pas maken en monteren 3 uurtjes.

e revo 1/16 & summit 1/8

Nou dan kloppen mijn bouw tijden best wel goed, aangezien je in jouw geval de tywraps nog wil vervangen voor metalen bevestigingen waar je nog de mallen en onderdelen voor moet maken. Je bent zo'n beetje op de helft als ik je goed begrepen hebt in je eerste reactie.;)
 
Ja heb het 2e setje ook klaar. Denk dat ik de bevestiging ga maken van die boutjes en moertjes van de deurklink die door de deur heen zit. Met een strip aan de bovenkant. Laat ze dat ik ze gewoon kaal staat best wel gaaf kaal metaal. Als het zover is komen er meer foto's.

e revo 1/16 & summit 1/8
 
Ook kun je twee plaatjes op elkaar leggen en vast zetten met een nijptang en dan gaan zagen/slijpen. Gaat 2X zo snel en aangezien links ook rechts is ben je zo klaar:)

e revo 1/16 & summit 1/8
 
ah je heb het al gezien, ik wilde dit linkie net naar je toe sturen
ik heb btw mijn spullen van tprc nogsteed snie binnen jo
 
Ook kun je twee plaatjes op elkaar leggen en vast zetten met een nijptang en dan gaan zagen/slijpen. Gaat 2X zo snel en aangezien links ook rechts is ben je zo klaar:)

e revo 1/16 & summit 1/8

Tja als je met lange halen snel thuis wilt zijn dan zal dat best werken.
In het geval van de Slash A skids was het op maat vijlen een nauwkeurig klusje omdat ze precies in de suspension arms moeten passen. Als je een paar tienden van mm teveel af vijlt kun je de zaak weg gooien en opnieuw beginnen omdat je dan speling krijg op de constructie en de zaak tijdens het rijden gaat schuiven en dus sneller afbreekt.
Ik werk liever langzaam en nauwkeurig, het ziet er netter uit en het oog wilt ook wat.
Ik hanteer vaak het bekende spreekwoord: " haastige spoed is zelden .............." :nooo:
Aluminium is een geweldig maar zacht metaal en je haalt er heel snel teveel materiaal vanaf. Ik zaag het aluminium ongeveer één tot een halve mm buiten de afteken lijn van de mal en vijl het overige met een niet te grove vijl weg tot ik de aftekenlijn nog net kan zien. hierna ga ik per onderdeel kijken of het past en vijl zonodig nog meer weg net zo lang tot het past.
Maar goed ik spreek hier uit mijn ervaring, maar je moet het natuurlijk doen zoals het voor jou het beste werkt, jij moet er tenslotte tevreden mee zijn en dat is het voordeel als je hetzelf maakt. :bye:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top