Hallo,
Ik heb deze thread gestart in de hoop dat er mensen zijn die er inspiratie aan kunnen ontlenen.
Verbaas me soms dat sommige upgrade parts voor de Slash short course trucks een aardig prijskaartje hebben. Terwijl het soms een eenvoudig stukje plastic betreft. Mijn idee: maak het zelf, en je hebt dubbel lol en het geeft veel meer voldoening.
Ik heb de volgende upgrades naar RPM voorbeeld zelf gemaakt: servo protection plate, mudflaps en de A-skids.
Helemaal onderaan ( later toegevoegd.) een ouder project van een traycover oftwel een shroud om je chassis af te dekken tegen zand en andere ongewenste indringers.
Aller eerst heb ik voor de servo protector en de A skid een aantal mallen gemaakt van karton. Je hebt dan de mogelijkheid om het ontwerp en de maatvoeringen te controleren en zo nodig aan te passen op een eenvoudige manier. ( zie foto onder )
Als materiaal heb ik 1mm Aluminium plaat materiaal gebruikt dat ik over had van een gereedschapskast het zijn schotten die gebruikt worden voor het maken van vakken in de lades.
Maar je kan natuurlijk ook ieder willekeurig stuk aluminium gebruiken. Ik heb gekozen voor 1mm omdat ik het gewicht laag wil houden, en het zorgt voor voldoende stevigheid als het materiaal in zijn definitieve vorm gebogen is.
Hieronder zie je het eindresultaat van de servo protector nadat deze voorzien is van een zwarte laklaag. Ik heb de plaat net voorbij de servo stang naar de bodemplaat gebogen en heb de ronding waar de aandrijfas doorloopt uit gevijld. Hierna het ik de uiteinden links en rechts naar binnen gebogen zodat de boel netjes aansluit, en je een mooie stealth look krijgt. Voordeel is nu ook dat je met de auto makkelijker achteruit kan rijden zonder dat er uitsteeksels zijn die achter obstakels kan blijven hangen zoals bij het RPM onderdeel. De ground clearence is hierdoor ook groter, wat bij het originele RPM onderdeel ook een nadeel is. En wat nog belangrijker is de servo is beschermd.
( bovenste foto situatie zonder servo protector plate onder met de servo protector)
Mijn volgende project was het maken van de mudflaps die je ook kan kopen van het merk RPM.
Ik heb ze gemaakt van EPDM vijverfolie het frame is gemaakt van een stuk tubing met daarin voor de stevigheid lasdraad van 2mm dik. Het geheel is gemonteerd met tywraps op de stock bumper.( zie afbeelding hieronder.)
Het geeft de truck een realistische aanblik, dus dit is puur cosmetisch.
Het laatste project wat ik afgerond heb zijn de A skids die de suspension arms en de bevestigingen van schokbrekers en swaybars beschermen tegen stenen en andere obstakels tijdens het rijden.
De skids zelf zijn van hetzelfde 1 mm aluminium plaat materiaal gemaakt, echter de bevestiging strippen zijn van 2 mm aluminium gemaakt omdat ik hier per skidplate twee M3 verzonken boutjes van 10 mm in moest kunnen schroeven.
Daar was het 1mm materiaal niet dik genoeg voor om het schroefdraad in te kunnen tappen.
Hieronder is de complete set te zien met de bevestigings strippen die tussen de suspension arms geschoven worden.
Onder een detail foto van de linker A skid met aan de linkerkant de ronding die om de bumperplaat scharniert. De sticker had ik nog, deze was extra bij de Slash geleverd en heb ik meteen misbruikt net als bij de mudflaps.
De volgende foto laat de bevestiging strip zien die in de suspension arm geschoven zit en waar van onder de skidplate tegen aan geschroefd wordt.
Zorg ervoor dat deze strip strak in het uiteinde van de suspension arm gedrukt zit ( differentieel zijde.) En de A skid tegen de opstaande rand bij het wiel. Zo voorkom je dat de zaak geborgd zit en niet heen en weer kan gaan schuiven.
Als je goed kijkt zie je 2mm van de M3 schroefjes door de strip heen komen.
Het geheel is geborgd dmv locktight omdat er geen ruimte is voor borgmoeren ivm met de driveshafts naar de wielen. Extra tip is om de ruimte tussen de strippen en de A skids op de plaats van de boutjes op te vullen met twee 5mm dikke kunststof busjes of rubbers om te voorkomen dat de skids naar binnen gedrukt worden tijdens het aandraaien van de verzonken M3 boutjes.
Hieronder een detail van de rechter suspension arm. Je ziet dat de bevestigingen van de schokbreker en de swaybar netjes beschermd worden door de opstaande rand van de A skidplate. Zorg evoor dat de schuine kant van de skid, dus bij het wiel voldoende schuin weg loopt zodat bij volledige wieluitslag het wiel niet aanloopt!!
Hieronder het totaal plaatje van voren gezien, en daaronder hoe de zaak aan de onderzijde eruit ziet.
Een veel ouder project en ook mijn eerste was het maken van een tray cover of shroud om zand en rommel uit de Slash te houden.
Op internet vele manieren gezien en dat overgenomen als idee. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Als basis heb ik een nylon gaas gebruikt dat erg fijnmazig is, maar ook goed ademt. Hierdoor is de afdekking echter niet waterdicht. Het was de keuze of goede ventilatie tbv de motor en de ESC, of de rij tijden drastisch inkorten om schade te voorkomen. ( dat is een nadeel als je de tray gaat afdekken.)
Eerst heb ik het patroon grof weg bepaalt dmv een stuk papier. Hierna de zaak goed nagemeten om het geheel symmetrisch te krijgen.
Dit patroon heb ik overgenomen op het gaas dat ik opgespannen had op een stuk PE zak ( poyethyleen oftewel de normale boodschappen zak bij de supermarkt of kleding winkel.)
Hierna het patroon afgeplakt met schilders tape.Omdat ik de randen steviger wilde maken heb ik aan de binnenzijde een rand gecreeerd van ongeveer een cm. Deze rand heb ik ingesmeerd met Polymax.Als je hiermee klaar bent verwijder je direct het schilders tape en hierna dek je voorzichtig de randen weer af met het PE voor een gladde afwerking. Na een dag drogen kan je het PE er heel makkelijk aftrekken omdat dit niet hecht aan de Polymax. Je kan nu de randen van het patroon uit gaan knippen, en de rand van Polymax voorkomt dat het gaas gaat rafelen of inscheuren. Tevens heb je nu een stevigere rand om het klittenband en de rubberen buiten rand te bevestigen.
Ik merkte achteraf dat het rubber en het klittenband wel extra vast gezet moet worden met garen omdat dit toch de neiging had om los te raken.
( bovenzijde van de shroud met afgewerkte randen ( vijverfolie EPDM ))
( Onderzijde waar het klittenband zit. Het vierkantje linksonder is de plaats waar de antenne doorheen gestoken wordt.)
( Aan de zijkanten van de tray de andere kant ( haakjes ) van het klittenband.
( Hier is de shroud over de tray geplaatst en vastgezet met het klittenband.)
( Door het gaas zijn de fans te zien van de motorkoeling en de ESC, er is voldoende flow om bij langere rijtijden de zaak binnen de perken te houden.)
Ik hoop dat ik sommige mensen op creatieve gedachten gebracht heb. Ik zelf sta altijd open voor suggesties en ideeen van anderen, dus heb je opmerkingen, vragen, tips of commentaar laat het gerust weten.
Mt vr gr Martin
Ik heb deze thread gestart in de hoop dat er mensen zijn die er inspiratie aan kunnen ontlenen.
Verbaas me soms dat sommige upgrade parts voor de Slash short course trucks een aardig prijskaartje hebben. Terwijl het soms een eenvoudig stukje plastic betreft. Mijn idee: maak het zelf, en je hebt dubbel lol en het geeft veel meer voldoening.

Ik heb de volgende upgrades naar RPM voorbeeld zelf gemaakt: servo protection plate, mudflaps en de A-skids.
Helemaal onderaan ( later toegevoegd.) een ouder project van een traycover oftwel een shroud om je chassis af te dekken tegen zand en andere ongewenste indringers.
Aller eerst heb ik voor de servo protector en de A skid een aantal mallen gemaakt van karton. Je hebt dan de mogelijkheid om het ontwerp en de maatvoeringen te controleren en zo nodig aan te passen op een eenvoudige manier. ( zie foto onder )
Als materiaal heb ik 1mm Aluminium plaat materiaal gebruikt dat ik over had van een gereedschapskast het zijn schotten die gebruikt worden voor het maken van vakken in de lades.
Maar je kan natuurlijk ook ieder willekeurig stuk aluminium gebruiken. Ik heb gekozen voor 1mm omdat ik het gewicht laag wil houden, en het zorgt voor voldoende stevigheid als het materiaal in zijn definitieve vorm gebogen is.
Hieronder zie je het eindresultaat van de servo protector nadat deze voorzien is van een zwarte laklaag. Ik heb de plaat net voorbij de servo stang naar de bodemplaat gebogen en heb de ronding waar de aandrijfas doorloopt uit gevijld. Hierna het ik de uiteinden links en rechts naar binnen gebogen zodat de boel netjes aansluit, en je een mooie stealth look krijgt. Voordeel is nu ook dat je met de auto makkelijker achteruit kan rijden zonder dat er uitsteeksels zijn die achter obstakels kan blijven hangen zoals bij het RPM onderdeel. De ground clearence is hierdoor ook groter, wat bij het originele RPM onderdeel ook een nadeel is. En wat nog belangrijker is de servo is beschermd.
( bovenste foto situatie zonder servo protector plate onder met de servo protector)
Mijn volgende project was het maken van de mudflaps die je ook kan kopen van het merk RPM.
Ik heb ze gemaakt van EPDM vijverfolie het frame is gemaakt van een stuk tubing met daarin voor de stevigheid lasdraad van 2mm dik. Het geheel is gemonteerd met tywraps op de stock bumper.( zie afbeelding hieronder.)
Het geeft de truck een realistische aanblik, dus dit is puur cosmetisch.
Het laatste project wat ik afgerond heb zijn de A skids die de suspension arms en de bevestigingen van schokbrekers en swaybars beschermen tegen stenen en andere obstakels tijdens het rijden.
De skids zelf zijn van hetzelfde 1 mm aluminium plaat materiaal gemaakt, echter de bevestiging strippen zijn van 2 mm aluminium gemaakt omdat ik hier per skidplate twee M3 verzonken boutjes van 10 mm in moest kunnen schroeven.
Daar was het 1mm materiaal niet dik genoeg voor om het schroefdraad in te kunnen tappen.
Hieronder is de complete set te zien met de bevestigings strippen die tussen de suspension arms geschoven worden.
Onder een detail foto van de linker A skid met aan de linkerkant de ronding die om de bumperplaat scharniert. De sticker had ik nog, deze was extra bij de Slash geleverd en heb ik meteen misbruikt net als bij de mudflaps.
De volgende foto laat de bevestiging strip zien die in de suspension arm geschoven zit en waar van onder de skidplate tegen aan geschroefd wordt.
Zorg ervoor dat deze strip strak in het uiteinde van de suspension arm gedrukt zit ( differentieel zijde.) En de A skid tegen de opstaande rand bij het wiel. Zo voorkom je dat de zaak geborgd zit en niet heen en weer kan gaan schuiven.
Als je goed kijkt zie je 2mm van de M3 schroefjes door de strip heen komen.
Het geheel is geborgd dmv locktight omdat er geen ruimte is voor borgmoeren ivm met de driveshafts naar de wielen. Extra tip is om de ruimte tussen de strippen en de A skids op de plaats van de boutjes op te vullen met twee 5mm dikke kunststof busjes of rubbers om te voorkomen dat de skids naar binnen gedrukt worden tijdens het aandraaien van de verzonken M3 boutjes.
Hieronder een detail van de rechter suspension arm. Je ziet dat de bevestigingen van de schokbreker en de swaybar netjes beschermd worden door de opstaande rand van de A skidplate. Zorg evoor dat de schuine kant van de skid, dus bij het wiel voldoende schuin weg loopt zodat bij volledige wieluitslag het wiel niet aanloopt!!
Hieronder het totaal plaatje van voren gezien, en daaronder hoe de zaak aan de onderzijde eruit ziet.
Een veel ouder project en ook mijn eerste was het maken van een tray cover of shroud om zand en rommel uit de Slash te houden.
Op internet vele manieren gezien en dat overgenomen als idee. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Als basis heb ik een nylon gaas gebruikt dat erg fijnmazig is, maar ook goed ademt. Hierdoor is de afdekking echter niet waterdicht. Het was de keuze of goede ventilatie tbv de motor en de ESC, of de rij tijden drastisch inkorten om schade te voorkomen. ( dat is een nadeel als je de tray gaat afdekken.)
Eerst heb ik het patroon grof weg bepaalt dmv een stuk papier. Hierna de zaak goed nagemeten om het geheel symmetrisch te krijgen.
Dit patroon heb ik overgenomen op het gaas dat ik opgespannen had op een stuk PE zak ( poyethyleen oftewel de normale boodschappen zak bij de supermarkt of kleding winkel.)
Hierna het patroon afgeplakt met schilders tape.Omdat ik de randen steviger wilde maken heb ik aan de binnenzijde een rand gecreeerd van ongeveer een cm. Deze rand heb ik ingesmeerd met Polymax.Als je hiermee klaar bent verwijder je direct het schilders tape en hierna dek je voorzichtig de randen weer af met het PE voor een gladde afwerking. Na een dag drogen kan je het PE er heel makkelijk aftrekken omdat dit niet hecht aan de Polymax. Je kan nu de randen van het patroon uit gaan knippen, en de rand van Polymax voorkomt dat het gaas gaat rafelen of inscheuren. Tevens heb je nu een stevigere rand om het klittenband en de rubberen buiten rand te bevestigen.
Ik merkte achteraf dat het rubber en het klittenband wel extra vast gezet moet worden met garen omdat dit toch de neiging had om los te raken.
( bovenzijde van de shroud met afgewerkte randen ( vijverfolie EPDM ))
( Onderzijde waar het klittenband zit. Het vierkantje linksonder is de plaats waar de antenne doorheen gestoken wordt.)
( Aan de zijkanten van de tray de andere kant ( haakjes ) van het klittenband.
( Hier is de shroud over de tray geplaatst en vastgezet met het klittenband.)
( Door het gaas zijn de fans te zien van de motorkoeling en de ESC, er is voldoende flow om bij langere rijtijden de zaak binnen de perken te houden.)
Ik hoop dat ik sommige mensen op creatieve gedachten gebracht heb. Ik zelf sta altijd open voor suggesties en ideeen van anderen, dus heb je opmerkingen, vragen, tips of commentaar laat het gerust weten.
Mt vr gr Martin

Laatst bewerkt door een moderator: