Home made upgrades TRX Slash 4x4

Hi HI leuk al die reacties, maar jullie weten nog niet eens hoe het er uit gaat zien en waarom.;)
Wacht ff rustig af totdat ik de foto's en de diffuser klaar heb.
Ik maak niets open en ga zeker geen gaten in mijn brushless motor maken.

Het idee is koeler is beter, en dus een langere levensduur van je motor of ESC.
Ik ga mijn bestaande koeling dus efficienter maken.
Als je het straks ziet gaat vanzelf het lampje branden, en denk je hoe simpel kan het zijn!

Maar bedankt voor alle goed bedoelde tips hoor.

Gr M:grin:rtin

Ok mijn Airscoop cq Diffuser project is klaar.

Allereerst zal ik uitleggen wat mijn beweegreden was om dit te maken.
Ik heb zoals jullie op de voorgaande foto's hebben gezien een koelfan op mijn ESC en een dubbele koelfan op mijn Velineon Brushless motor.
Dit werkt op zich prima, maar als je er goed over nadenkt zijn deze fans alleen 100% effectief als je RC auto stilstaat. De omringende lucht wordt netjes door de fan naar binnen getrokken en blaast deze tegen de heatsink van de regelaar en de heatsink motorkoeling.
Op het moment dat de auto gaat rijden halen de fans minder rendement omdat de luchtstroom nu niet meer stilstaat maar nu van voor naar achter gericht is. Dit werkt de fans tegen omdat er een soort vacuum effect ontstaat in de fan opening. Hoe harder de auto rijd hoe groter dit effect zal zijn, terwijl de warmte ontwikkeling van een ESC of een motor bij hoge snelheid het grootst is. Echter de efficiëntie van de koelfans wordt snel minder. ( daarom zit de koelfan en radiator in een auto verticaal gemonteerd en niet horizontaal ;).)
Het maken van gaten in de body zorgt er voor dat de warmte niet onder de body blijft hangen, en zal op die manier voor extra koeling zorgen, maar de mate van horizontale luchtstroom zal daardoor ook toenemen.
Bij de Formule 1 wordt gebruik gemaakt van speciaal ontworpen diffusers die de lucht boven de coureur opvangt en via gebogen vorm een soort overdruk boven motor creeert waar de lucht filters zitten. Dit is natuurlijk niet voor de koeling maar om de motor van voldoende zuurstof te voorzien bij hoge snelheden.
Ik dacht waarom kan je dit principe niet als koeling toepassen op een elektro motor of een ESC ic m de bestaan de koelfans. Zo heb je efficiente koeling als de auto stilstaat of langzaam rijd, maar ook als deze op topsnelheid rijdt.

Ik ben weer begonnen met een set kartonnen malletjes om de zaak passend te maken, en op maat te zagen. ( zie afbeelding onder )

full

Hieronder het is het boorplan uitgevoerd en is het materiaal in de gewenste vorm gebogen. Basisplaat links is van 1,5mm aluminium de cover is van 1mm aluminium plaat gemaakt. Het boorplan is tijdens de fabricage iets gewijzigd als je goed kijkt zitten er nu 2 gaten extra in de basis plaat. Twee boutjes leken mij achteraf iets te fragiel om de diffuser te monteren op de koelfans.

full

De basis plaat heb ik voorzien van twee kunststof ringen die over de fans moeten vallen. Deze heb ik dmv Bison Nexus Glue op het aluminium gelijmd.
Ik had het ook zonder de twee ringen kunnen doen, maar vond dit mooier omdat de diffuser dan hoger op de fans komt te staan. ( zie afbeelding onder.)

full

Zoals gezegd heeft mijn motorkoeling twee fans. Ik heb de voorste fan gedemonteerd. ( 4 verzonk en M3 schroefjes eruit.) En ik heb 4 langere M3 schroefjes van onderaf in de montage plaat van de fans geschroefd.
Hier valt de voorste kunststof ring precies tussen. Tussen de ringen en de voorste fan zitten 4 sluitringetjes omdat anders de voorste fan aanliep op de kunststof ring.

full

full

full

Hieronder een aantal afbeeldingen met de cover erop gemonteerd.

full

full

Project is nu bijna klaar, maar om het geheel een mooie aanblik te geven heb ik de inlaat voorzien van een metalen gaasje. Natuurlijk ook om steentjes en zand uit de opening te houden. Ook het gaasje heb ik met de Bison Nexus Glue vast gelijmd.

full

Alles wat nu nog gedaan moest worden was het spuiten van het geheel.
De basis heb ik zwart gehouden, maar ik vond het leuk de cover een speels uiterlijk te gegeven. De stickers maken het geheel af.
Als je je afvraagt waarom er twee extra tapgaten aan de voorkant van de basisplaat zitten, die zijn er voor als ik besluit voor de ESC ook een diffuser te maken.
Extra bevestigingspunten komen altijd van pas.

full

full

full

De motorkabels liepen in eerste instantie tussen de ESC en de motor. Hierdoor zaten ze voor de inlaat van de diffuser. Nu lopen ze in een gele tubing achter de motor langs.

Zo dit was mijn Airscoop cq Diffuser project. Plezier ermee :thumbsup:
En blijf je eigen ideeen posten natuurlijk.

Groetjes M:Drtin.

Laatst bewerkt door een moderator:
zeker weten netjes.
en hoe ziet dat eruit met de kap erop? steekt ie erdoor?
ik ben ook al bezig geweest

zo die zit.
een bescheiden sleufgat van ongeveer 5 bij 14mm eronder.
het gat zit precies boven het koelblokje van de esc.

als de wagen op de kop beland en hij ligt op de voor en achter tower raakt hij de grond net niet, er zit +-1 cm tussen :grin:
het is niet de allemooiste maar het zal zeker helpen.
het is een stukje van 1 van de 5 punten waar de bodem van een 0.5l fanta flesje uit bestaat

isrh.jpg

irsd.jpg

Ik vind het leuk om te zien wat voor 'n PRACHTIGE dingen hier worden gemaakt, maar ben tegelijkertijd ook zo jaloers, omdat ik de materialen en kennis niet heb om zulke PRACHTIGE dingen te maken. In ieder geval veel succes met het volgende project want die gaat er met jou creativiteit zeker komen.

Mvg

Matthijs

die materialen vind je op de stomste plekken. nu je de voorbeelden ziet kan je vast uit de voeten mocht je iets willen maken. google helpt ook. helemaal als je plaatjes gaat zoeken met de tag diy erin. rc cooling diy bijvoorbeeld. diy betekend do it yourself... het is zo simpel m&n... alleen je moet het even weten.
bij de gamma heb je trouwens een plaat van 50 x 100cm voor een kleine 20 euro. vermaak je ;)
succes. mocht je hulp nodig hebben kan je je hie rmelden :D

Dank je, maar aangezien 20 euro toch een krappe maandinkomen is en ik nog veel voor deze hobby nodig heb gaat dat lastig worden, maar zal het wel onthouden, dus misschien iets voor volgende zomer vakantie :)

er zijn ook genoeg oude elektrische apparaten waar alu plaatjes in zitten hoor, beetje creatief zijn... dat zeg ik je vind de materialen op de gekste plekken.
ooit heb ik ook eens een motor van een verfbrander gebruikt welke ik in een oud ijzerbak gevonden heb voor een airboot dus de opties zijn eindeloos als je het zo bekijkt...

maarehm respect hoor dat je zoveel geduld hebt. have fun!

Als er een metaalbewerkingsbedrijfje in de buurt zit kan je ook om wat afvalmateriaal vragen. Ik kom zo ook aan mijn materialen (wel van een kennis met zo'n bedrijf).

Hier nog even een paar foto's waar de diffuser geplaatst is tesamen met de shroud.
Op de shroud heb ik een V-patroon gespoten, nu kleurt het wat fraaier met de rest.
Het display ( rood ) is mijn Lipo buzzer.
full

full

Groetjes, M:Drtin

Laatst bewerkt door een moderator:
zeker weten netjes.
en hoe ziet dat eruit met de kap erop? steekt ie erdoor?
ik ben ook al bezig geweest

Nee hij steekt niet door de kap.
Het liefst doe ik niks aan de kap veranderen omdat te grote gaten een zwak punt vormen waar het Lexan gaat scheuren.

De voorkant van de Slash is vrij hoog, de onderkant van de kap ligt daar ( in mijn geval ) 9cm boven de grond.
Aan weerszijde van de bumper naast de voorwielen zitten openingen van ongeveer 6 x 5 cm.
Hierdoor heb je een behoorlijke doorgang waar de lucht doorheen komt.
Het enige probleempje is dat de inlaat van mijn diffuser tussen de 11 en 14 cm van de grond gepositioneerd is.
De luchtflow zal daar dus nog niet optimaal zijn. Toevallig valt mij na jouw vraag op dat er aan de smalle voorkant van de chassis tray een tweetal bevestigingspunten zitten die niet in gebruik zijn. Ik zou daar dus een soort neus kunnen maken met aan weerszijden twee spoilers die de luchtflow ophoog stuwen. Tevens heeft de Slash een probleem als je met een 3S Lipo hoge snelheden wil behalen. De kap gaat dan werken als een parashute waardoor de auto instabiel wordt. Met de spoilers krijg je dan misschien meer downforse en dus hopelijk meer stabiel gedrag bij hoge snelheden.
Hmmm........ nog ff over nadenken misschien een idee voor een nieuw projectje ?? :hammer:

Groeten M:grin:rtin

Ps Trouwens mooi werk met dat Fanta flesje als je het niet weet denk je dat het bij de originele kap hoort. Netjes gedaan in ieder geval.

super idee!! ben ik nog erg benieuwd naar 2 dingen...

hoe veel weegt het?

en wat waren de temperaturen na 10 min rijden en wat zijn ze nu??

ik ben wel benieuwd... maar ook zonder deze info ga ik er zelf mee aan de slag. ik mijn geval voor de thundertiger mt4 g3.

Groeten Bob.

castle creations heeft overigens iets vergelijkbaars in zijn motor koeler ingebouwd. die vangt lucht van boven maar in het geval van rijden dan vangt hij lucht van voren met een luchthapper die tegen de zijkant van de fan aan komt. het leek me meer show, maar misschien heeft het ook echt functie.

super idee!! ben ik nog erg benieuwd naar 2 dingen...

hoe veel weegt het?

en wat waren de temperaturen na 10 min rijden en wat zijn ze nu??

ik ben wel benieuwd... maar ook zonder deze info ga ik er zelf mee aan de slag. ik mijn geval voor de thundertiger mt4 g3.

Groeten Bob.

Hoi Bob ik heb de diffuser even op een digitale kookweegschaal gewogen en deze komt op ongeveer 60gr uit. Valt dus reuze mee.

Ga as. woensdag op het Oostvoornse strand met mijn zoon rijden, dan kan ik testen of het echt werkt. Het terrein is zand dat vrij compact en vlak is, dus geen mul zand.Temperaturen heb ik ervoor nog nooit gemeten maar met het huidige verzet komt de motor en de ESC niet boven een extreme waarde. Na twee maal 30 minuten rijden is de zaak behoorlijk warm, maar zeker geen 80 graden. Ik denk dat ik wel een aardige inschatting kan maken of de zaak koeler is dan anders. Ik laat het je wel weten tzt.

Heb trouwens ook de balans van de auto bekeken. Ik was bang dat het gewicht aan de linkerzijde meer zou zijn, maar na het plaatsen van mijn 2S Lipo ( 6000 mAh 35C ) blijkt de auto exact in balans te zijn.
Meer geluk dan wijsheid natuurlijk :rolleyes:, maar wel fijn om te weten.

Groeten M:grin:rtin

Laatst bewerkt:
er gaat in ieder geval wat alluminium plaat mee op vakantie. heb ik wat te frutselen... ik wilde ook kijken of lexaan een goede oplossing zou kunnen zijn, dat is helemaal makkelijk te bewerken en weegt niets.

bedankt voor de reactie!

Groeten Bob

er gaat in ieder geval wat alluminium plaat mee op vakantie. heb ik wat te frutselen... ik wilde ook kijken of lexaan een goede oplossing zou kunnen zijn, dat is helemaal makkelijk te bewerken en weegt niets.

bedankt voor de reactie!

Groeten Bob

gaat vast en zeker werken martin.
helemaal als je er een beetje air-flow naartoe hebt onder je kap.
ik ben benieuwd, maak je ook nog even een fototje na het rijden van je chassis?

dat is...
heel mooi gemaakt!
misschien een leuk idee om aan de knutsel tafel te gaan met mn rustler...
al aan de knutsel geweest?
wilde je dat voor je esc of motor?
een rustler motor hangt achterop toch?
misschien dat je de airflow vanaf je regelaar naar de motor kan door sturen dan heb je 2 vliegen in 1 klap.
als je dat doet met een luchthapper erboven dan heb je ook zeker weten koele lucht ;) mits het geen 40 graden is buiten.

misschien dat je de airflow vanaf je regelaar naar de motor kan door sturen dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

heb ik ook al een tijdje over nagedacht, maar daar zit de shock tower tussen:(
in de shocktower boren of zagen doe ik liever niet, en eromheen komen gaat ook moeilijk worden aangezien hij over de hele breedte van de auto zit.
maar toch bedankt!

EDIT:
ik heb trouwens ook de esc niet op de originele plek staan, hij staat naast de lipo in het chassis.

Laatst bewerkt:
heb ik ook al een tijdje over nagedacht, maar daar zit de shock tower tussen:(
in de shocktower boren of zagen doe ik liever niet, en eromheen komen gaat ook moeilijk worden aangezien hij over de hele breedte van de auto zit.
maar toch bedankt!

EDIT:
ik heb trouwens ook de esc niet op de originele plek staan, hij staat naast de lipo in het chassis.

Als het goed is, is je shocktower niet massief er zitten openingen in.
Je zou iets kunnen verzinnen om aan de voorzijde van je shocktower een airscoop te maken, en aan de achterzijde de rest. De twee onderdelen zou je door kunnen bouten door de shocktower heen. Dus door de openingen.
Zo heb je een klem verbinding en hoef je ook niet in de shocktower te boren.
Ik heb jouw model niet hier voor me maar ik heb er bij de Slash al even over na zitten denken, en het is eventueel mogelijk.

Het is maar een idee, dus misschien kun je er wat mee!

Gr M:Drtin

Back