Ok mijn Airscoop cq Diffuser project is klaar.
Allereerst zal ik uitleggen wat mijn beweegreden was om dit te maken.
Ik heb zoals jullie op de voorgaande foto's hebben gezien een koelfan op mijn ESC en een dubbele koelfan op mijn Velineon Brushless motor.
Dit werkt op zich prima, maar als je er goed over nadenkt zijn deze fans alleen 100% effectief als je RC auto stilstaat. De omringende lucht wordt netjes door de fan naar binnen getrokken en blaast deze tegen de heatsink van de regelaar en de heatsink motorkoeling.
Op het moment dat de auto gaat rijden halen de fans minder rendement omdat de luchtstroom nu niet meer stilstaat maar nu van voor naar achter gericht is. Dit werkt de fans tegen omdat er een soort vacuum effect ontstaat in de fan opening. Hoe harder de auto rijd hoe groter dit effect zal zijn, terwijl de warmte ontwikkeling van een ESC of een motor bij hoge snelheid het grootst is. Echter de efficiëntie van de koelfans wordt snel minder. ( daarom zit de koelfan en radiator in een auto verticaal gemonteerd en niet horizontaal

.)
Het maken van gaten in de body zorgt er voor dat de warmte niet onder de body blijft hangen, en zal op die manier voor extra koeling zorgen, maar de mate van horizontale luchtstroom zal daardoor ook toenemen.
Bij de Formule 1 wordt gebruik gemaakt van speciaal ontworpen diffusers die de lucht boven de coureur opvangt en via gebogen vorm een soort overdruk boven motor creeert waar de lucht filters zitten. Dit is natuurlijk niet voor de koeling maar om de motor van voldoende zuurstof te voorzien bij hoge snelheden.
Ik dacht waarom kan je dit principe niet als koeling toepassen op een elektro motor of een ESC ic m de bestaan de koelfans. Zo heb je efficiente koeling als de auto stilstaat of langzaam rijd, maar ook als deze op topsnelheid rijdt.
Ik ben weer begonnen met een set kartonnen malletjes om de zaak passend te maken, en op maat te zagen. ( zie afbeelding onder )
Hieronder het is het boorplan uitgevoerd en is het materiaal in de gewenste vorm gebogen. Basisplaat links is van 1,5mm aluminium de cover is van 1mm aluminium plaat gemaakt. Het boorplan is tijdens de fabricage iets gewijzigd als je goed kijkt zitten er nu 2 gaten extra in de basis plaat. Twee boutjes leken mij achteraf iets te fragiel om de diffuser te monteren op de koelfans.
De basis plaat heb ik voorzien van twee kunststof ringen die over de fans moeten vallen. Deze heb ik dmv Bison Nexus Glue op het aluminium gelijmd.
Ik had het ook zonder de twee ringen kunnen doen, maar vond dit mooier omdat de diffuser dan hoger op de fans komt te staan. ( zie afbeelding onder.)
Zoals gezegd heeft mijn motorkoeling twee fans. Ik heb de voorste fan gedemonteerd. ( 4 verzonk en M3 schroefjes eruit.) En ik heb 4 langere M3 schroefjes van onderaf in de montage plaat van de fans geschroefd.
Hier valt de voorste kunststof ring precies tussen. Tussen de ringen en de voorste fan zitten 4 sluitringetjes omdat anders de voorste fan aanliep op de kunststof ring.
Hieronder een aantal afbeeldingen met de cover erop gemonteerd.
Project is nu bijna klaar, maar om het geheel een mooie aanblik te geven heb ik de inlaat voorzien van een metalen gaasje. Natuurlijk ook om steentjes en zand uit de opening te houden. Ook het gaasje heb ik met de Bison Nexus Glue vast gelijmd.
Alles wat nu nog gedaan moest worden was het spuiten van het geheel.
De basis heb ik zwart gehouden, maar ik vond het leuk de cover een speels uiterlijk te gegeven. De stickers maken het geheel af.
Als je je afvraagt waarom er twee extra tapgaten aan de voorkant van de basisplaat zitten, die zijn er voor als ik besluit voor de ESC ook een diffuser te maken.
Extra bevestigingspunten komen altijd van pas.
De motorkabels liepen in eerste instantie tussen de ESC en de motor. Hierdoor zaten ze voor de inlaat van de diffuser. Nu lopen ze in een gele tubing achter de motor langs.
Zo dit was mijn Airscoop cq Diffuser project. Plezier ermee

En blijf je eigen ideeen posten natuurlijk.
Groetjes M

rtin.