homebrew dlg , HELIOS src

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door kristof 1, 21 dec 2010.

  1. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    nieuwe set staatdelen uit de mal gehaald , het plan is een hele lichte helios te bouwen om te zien of ik er voordeel ga uithalen .

    romp is al gemaakt en weegt 34 gram met een normaal gebouwde neus maar lichtere staartboom (-5gram)

    de vleugel zit in de mal en is ook met het 8 gr koolvlies gebouwd , met een spread-tow d-box , ik verwacht dat de vleugel voldoende stijf zal zijn , de rollen daarintegen zullen wat minder stijf zijn maar door het superlichte gewicht verwacht ik geen flutter .

    ik ga er 4 d47 's in gebruiken op een 2cell lipo van 240mah .

    gewicht zal rond de 210-220gram uitkomen maar het zwaartepunt???


    -kristof-

    [​IMG]


    het wat zwaar uitgevallen stabilo:D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Zo heb ik ook zo"n setje gebouwd. Dit in combinatie met een dichte disser. Het grootste probleem was dat bij het droogrollen van de kool de disser losraakte van de koolvlies ondanks dat dit er met spraylijm opgelijmd zat. Eindresultaat was een stabilo dat redelijk stijf was en goed bruikbaar. Het kielvlak daar viel de disser er zo van af dat ik het uiteindelijk verwijdert heb. het richtingsroer hiervan is wel erg flexible en dat kun je toch merken met gooien. Ik moet er niet aan denken om een vleugel zo te bouwen want misschien krijg je geen flutter maar zeker weten dat de ailerons zullen wegbuigen onder de druk van de lucht. Dit zul je waarschijnlijk merken door zeer slecht rol gedrag bij hoge snelheden. Zie ook niet in wat een kist van 220 gram voor voordelen heeft. Volgens mij alleen maar nadelen.
     
  3. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Wat was het gewicht hiervan?

    Is het niet beter om de disser tussen de huid en het Rohacell te plaatsten?

    P.s. Ook ik zie geen voordeel van een toestel van 220 gram (zit ver onder het kritisch Reynolds getal). Wel is licht bouwen een groot voordeel i.v.m. de lage massa traagheid.

    Bas
     
  4. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi ,

    dit is gewoon een test , welke starthoogte ik krijg en hoelang ik ermee zal bovenblijven...

    als 1 of beide meevallen kan het toestel gebruikt worden bij dood weer , op een ochtend of avond bv.

    maar ik verwacht er geen voordeel uit .

    met men preset nu kan ik een lichter toestel hoger krijgen , dat is de reden dat ik aan deze test begonnen ben , het speelde al langer ingedachte dit te doen maar het feit dat ik een zwaarder toestel hoger gooide met men vlakkere werpstijl weerhield me van dit te doen

    -kristof-
     
  5. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    vleugel is ook uit de mal

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    9.0 gram voor het setje.

    Dat zit ie ook maar bij het inrollen en daarna droogrollen van de hars komt de disser los en bevind zich dan overal en nergens. Het hecht beter aan het toilet papier dan aan de kool mat.
    Mijn lichtste vleugels zitten bij de 130gr met servo's en RDS maar bij een klein beetje wind zit er al zo veel beweging in deze vleugels dat je liever de wat zwaardere pakt. Het vliegt eigenlijk alleen mooi op een windstille dag.
     
  7. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Het grote voordeel van een lichtere kist bij voldoende stijfheid en hardheid is dat het bij doodweer beter gebruikt kan worden. Tevens kan een vliegende DLG altijd zwaarder en moeilijk tot niet lichter gemaakt worden.
     
  8. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    hi,

    dlg is afgebouwd zonder aansturing van de rollen voorlopig , had ze al ingesneden en besloot toch van het zonder te proberen eerst , er zijn nog opties die ik kan kiezen , 2 servo's of met 1 servo om camber te geven oftewel 2 kleine torsieveertjes die de rollen itwat deflectie geven en plat gaan tijdens het lanceren...

    eerst eens testen of het zo gaat .

    heb 5 gram lood in de neus geplakt om het cg op 77 te krijgen wat aanvaardbaar moet zijn voor een doodweer afstelling en een stalen asje t.o.v. de werpstift om het toestel weer uit te balanceren .

    het toestel met al zen extra gewicht is op 197 gram uitgekomen.

    nu testen hoe hoog hij gaat en hoelang hij boven blijft...

    [​IMG]

    [​IMG]

    -kristof-
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik vind de "look" erg mooi Kristof. Nice work
     
  10. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    over de looks ben ik niet zozeer tevreden , je kan er wel erg licht mee bouwen.
     
  11. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Kristof,

    Ben benieuwd naar je bevindingen! Lijkt me dat rolroeren met twee servo's wel het meergewicht waard zijn. Misschien lukt het ook met D47, mits de flaps zelf maar licht zijn om geen flutter te krijgen.

    Peter
     
  12. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Nieuwe trend (?).

    het lijkt erop dat het 8 grams koolvlies in combinatie met disser het 25 grams glas gaat vervangen.
     
  13. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    bas,

    daar twijfel ik aan , je moet het eerst goed doordrengen met epoxy (en daar heb je veel meer voor nodig) en dan uitvoerig terug droogrollen , het resultaat is lichter maar minder stijf en een disser maken is zoals alex zegt moeilijk(onmogelijk?)

    -kristof-
     
  14. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    misschien moeilijk maar zeker niet onmogelijk, zelfs voor Alex:)
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Denk het niet. Zoals Kristof al zei moet je alles met erg veel hars doordrenken anders weetje nooit of er nog droge plekken inzitten en dan extreem lang en hard uitrollen. De Disser komt dan los van de mat wat een hele hoop ellende geeft. Buiten dat is het eindresultaat licht maar fragiel en ik denk er hard over om het nog te vervangen voor het Duits open. De Levensduur van deze staartvlakken is waarschijnlijk zeer kort.De eerste hoekpuntjes zijn al afgebroken. Buiten het feit dat de kist een gram of 10 lichter is merk ik weinig voordelen. Lichte vleugels geven wat dat betreft veel meer voordelen met werpen en handling. Over mijn vleugels met buitenkant glas en binnen 8 grams koolmat ben ik wel te spreken. Ze starten toch weer net iets hoger als de standard vleugels.
     
  16. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Alex,

    Ik doelde ook op je vleugel. Voor stabilo's gemaakt van balsa is het ook zeker bruikbaar (ook zonder disser).
    Ontwikkelingen om het gewicht van alle onderdelen omlaag te krijgen blijven belangrijk (b.v. als de staartdelen lichter zijn kan de neus korter hetgeen minder weerstand oplevert).

    Bas
     
  17. OswaldO

    OswaldO

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Deventer - Overijssel - Netherlands
    Ik wacht al geruime tijd op koolstof boutjes en schroefjes...
     
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik heb vandaag het nieuwe model gezien, en bij 210 gram? vond ik het een aardig toestel!
    de looks vond ik super! ik val op zwartjes! :p

    helaas 1 probleem, de ailerons kregen flutter.
    aangezien geen carbon kousje in de rollen zit, ligt dit aan de oorzaak... maar wat het vliegen betreft.... hij gooide niet erg hard, maar kwam toch op een 50-55m? dus met wat stevigheid extra, moet hij fluttervrij toch 60m kunnen halen.

    het vliegen.... pakt elk bubbeltje in de lucht mee, daar waar de gewone helios door de lucht zakte....
    bewonderenswaardig, al zeg ik het zelf...


    ik heb mijn oogje laten vallen op het toestel... aangezien ik vaak savonds vlieg... nog de kinderziektes eruit halen, en je mag mij eentje bouwen ;)
     
  19. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    didier, de flutter ligt niet aan de stijfheid (of tekort aan) van de rollen , de aansturing van de rollen zijn de oorzaak ,daar ben in voor 90% zeker van , ik heb langere armpjes in de rollen gelijmd en de aansturing is een pak strakker nu maar met minder uitslag natuurlijk.

    de d47 hebben zoveel flex op de tandwielen , niet te vergelijkenb met een ds09

    ik denk ook dat ik hem niet boven de 35 meter gegooid heb!maar hij kan zeker een stuk hoger , ik gooide ver van vol door.

    -kristof-
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Die D47 op de ailerons is niet al te best. Ze kunnen het qua kracht best doen maar hebben te veel speling om de aansturing echt strak te krijgen.

    Nu heb ik 1 probleem. In mijn vleugel (ook zone2 profiel) heb ik de servos op ongeveer 25cm vanaf de root. Daar is de vleugel al zo dun dat zelfs de D47 al ietsje te dik is. Een Hyperion helemaal. :(

    Ik gooi overigens 48 meter met deze vleugel, of ik nu vlak of stijl gooi. Het maakt niet uit. Deze hoogte is gemeten met de M-Link module aan boord. Prachtig spul. Gooien en even op de zender kijken hoe hoog je zit.
    Bij een trainingsavond met Loet zat er slechts enkele meters verschil in onze hoogte. Dus Loet gooit lang geen 70 meter........
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2011

Deel Deze Pagina