homebrew dlg , HELIOS src

vraagje

Ik heb gisteren wat proberen te vliegen met de helios. er was echt wel veel wind hier wat me opviel is dat de helios bijna onbestuurbaar werd bij het wind af vliegen . Is dit normaal bij het weer van gisteren of zijn er zaken die ik kan doen om dat te verbeteren ? ik had achteraf wel gezien dat er maar 40 gr balast in zat ( vermoedelijk al te weinig)
 
waarschijnlijk vlieg je wind mee te langzaam (snelheid t.o.v. de grond is hoog maar snelheid t.o.v. de lucht is te laag).

Bas
 
waarschijnlijk vlieg je wind mee te langzaam (snelheid t.o.v. de grond is hoog maar snelheid t.o.v. de lucht is te laag).

Bas

correct , een fout die veel gemaakt word , ook door mezelf soms nog...

je moet eerst iets down sturen voor je indraaid...

gisteren was 40gr inderdaad wat weinig

-kristof-
 
Ik heb gisteren wat proberen te vliegen met de helios. er was echt wel veel wind hier wat me opviel is dat de helios bijna onbestuurbaar werd bij het wind af vliegen . Is dit normaal bij het weer van gisteren of zijn er zaken die ik kan doen om dat te verbeteren ? ik had achteraf wel gezien dat er maar 40 gr balast in zat ( vermoedelijk al te weinig)
ik had het je op de club de avond voor de wedstrijd al gezegd...

je moet hem laten vliegen.
je fout was te traag te willen gaan.
kheb je enkele keren moeten zeggen wanneer je de vliegsnelheid benaderde, en wanneer te traag gevlogen werd.

waarschijnlijk doe je dit nog steeds fout... zoiets leert men niet af in 1 week.
elk toestel heeft zijn vliegsnelheid, dit moet je even opzoeken bij dode lucht.
dan krijg je pas een correct beeld hierover.

als een DLG 30km/h vliegt, en het waait 30km/h (zoals zaterdag soms deed) dan hangt je dlg stil in de lucht , draai je dan mee downwind, dan moet je DLG minstens 60km/h vliegen om hetzelfde resultaat te krijgen....
ga je maar 40km/h vliegen wind af, dan wil dit zeggen dat je eigenlijke vliegsnelheid maar 10km/h is.... kortom, hij zal niet luisteren, en uit de lucht donderen. net zo zeer als bij dode lucht.
 
Bedankt allemaal dat wist ik eigenlijk wel maar doe het toch verkeerd.
@ FireFox dat heb je inderdaad vertelt. Ik was het natuurlijk weer fout aan het doen.
@ peter ik heb je berichten beantwoord per email
 
Jihaaaaaaaaaaaaaa Juist mijn eerste + 3 min vluchten gedaan en een paar keer bewust op de juiste plaats geworpen .

nu ken ik ook het beeld van een dlg die thermiek te pakken heeft

Juist de schrik nog overwinnen om hem terug thuis te krijgen dan kunnen we wat langer in het belletje blijven.

Ik vermoed dat het vandaag ook wel super weer is/ was of heb ik het mis?

jammer genoeg moeten we verder met de baby kamer(s)
 
Jihaaaaaaaaaaaaaa Juist mijn eerste + 3 min vluchten gedaan en een paar keer bewust op de juiste plaats geworpen .

nu ken ik ook het beeld van een dlg die thermiek te pakken heeft

Juist de schrik nog overwinnen om hem terug thuis te krijgen dan kunnen we wat langer in het belletje blijven.

Ik vermoed dat het vandaag ook wel super weer is/ was of heb ik het mis?

jammer genoeg moeten we verder met de baby kamer(s)


zij die de schrik overwinnen om thuis te raken , stappen binnenkort in hun auto om een zoektocht te organiseren!

vandaag was het nog best kakweer, met af en toe een klein belletje ;) wacht maar tot we april , mei zijn! en je een belletje tegenkomt van +10m per seconde ;) dan schrik je je dood haha
 
@ kristof, heb je men kielvlak (linkshandig!) al opgestuurd of gemaakt?

vergeet niet dat ik een groene helios heb! ;) niet dat ik zo een janette roze kielvlak in men bus vind! :p dan stuur ik het wel naar peter of johan!

plus, je hebt een PB
 
@ kristof, heb je men kielvlak (linkshandig!) al opgestuurd of gemaakt?

vergeet niet dat ik een groene helios heb! ;) niet dat ik zo een janette roze kielvlak in men bus vind! :p dan stuur ik het wel naar peter of johan!

plus, je hebt een PB


didier,

ik heb het gisteren opgestuurd maar het is weldegelijk een roze geworden , katja had me zaterdag expleciet gevraagd een roze op te sturen, ze vond dit veel mooier..
 
hihi oke didier bedankt wanneer stuur je hem op hihi

Hi hi hi Petermans : ge zijt weeral nie ingeschreven voor Nancy, terwijl VDB, XXLite, Olivier, Sacha an Jean-Luc Vandenoven alreeds op de lijst staan.
Allez komaan Peter, geene zever : we gaan er tegenaan banaan- banaan-
banaan => de vijand moet eraan :2gunfire:

Yves
Ik zie dat Tom vandaag slechts tweede werd. Misschien is hij van leverancier veranderd ofwel ???
 
in Nancy zijn me 2 dingen bij gebleven omdat er geen fransman in de top 3 stond hebben ze maar 2 rondes bij gemaakt
en het laatste het eten was voor mij schandalig
dus teveel redenen om zeker niet te gaan

gr peter
 
didier,

ik heb het gisteren opgestuurd maar het is weldegelijk een roze geworden , katja had me zaterdag expleciet gevraagd een roze op te sturen, ze vond dit veel mooier..

als het echt ne roze is, dan gaat ie echt naar peter ;)

wat katja wil, maakt niet uit.... die heeft al een jaar geen zender meer vastgehad! dus weinig rede tot spreken! ;)
 
in Nancy zijn me 2 dingen bij gebleven omdat er geen fransman in de top 3 stond hebben ze maar 2 rondes bij gemaakt
en het laatste het eten was voor mij schandalig
dus teveel redenen om zeker niet te gaan

gr peter

Peter,

Ze zijn zelfs bereid om speciaal voor jou Cécémel te importeren, volledig gratis tijdens de wedstrijd.
Het eten op het veld is inderdaad nog minder dan nul, maar 150m down the road is er een zeer goed restaurant waar je voor pakweg 15€ een uitstekende dagschotel kunt eten. De wedstrijdleiding vermeldt dit niet omdat de restaurateur niet bereid was om met hun een "overeenkomst" te maken. "Wedstrijdleiding" is overigens op hetzelfde niveau als het eten op het veld maar met alle ander Belgen is deze wedstrijd een uitgelezen kans om met mekaar te trainen en prestaties te vergelijken. Uiteraard wil ik voor jou timen : en ik zal mijn superchrono meenemen. Deze telt 1 minuut is ~55 sekonden. En al de goeie Duitser komen ook : Otto Schauble, Angela Merkel,
Christian Wulff enz...enz...
Wat wil je nog meer ?
Groetjes,

Yves
 
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF vandaag ben ik er op de harde manier achter gekomen dat je maar beter zorgt dat er niets kan verschuiven en dat alle kabeltjes beter wat te vast zitten. Ik had al een aantal vluchten gedaan met het mooie weer hier. Een paar "grote" maar zachte bellen kunnen vinden dus het was leuk ( dragende lucht zal ik het maar noemen).

Tot ik lanceerde en geen controle meer had niets deed hij nog ik kon enkel lijdzaam toezien hoe hij volle kracht de grond in ging. Op de plaats van de ramp aangekomen bleek de batterij losgekomen te zijn bij het weer inpluggen werkte alles weer. Gevolg vleugel gebroken ( scharnier gescheurd ) en de romp nog maar eens gebroken. De romp is te herstellen maar ik vrees dat de vleugel naar de eeuwige jachtvelden kan. Zo wordt het wel een kostelijke hobby twee vleugels in evenveel weken vermoedelijk was de eerste crash door het zelfde probleem.

serieus balen en ik ben zo verslaafd
 
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF vandaag ben ik er op de harde manier achter gekomen dat je maar beter zorgt dat er niets kan verschuiven en dat alle kabeltjes beter wat te vast zitten. Ik had al een aantal vluchten gedaan met het mooie weer hier. Een paar "grote" maar zachte bellen kunnen vinden dus het was leuk ( dragende lucht zal ik het maar noemen).

Tot ik lanceerde en geen controle meer had niets deed hij nog ik kon enkel lijdzaam toezien hoe hij volle kracht de grond in ging. Op de plaats van de ramp aangekomen bleek de batterij losgekomen te zijn bij het weer inpluggen werkte alles weer. Gevolg vleugel gebroken ( scharnier gescheurd ) en de romp nog maar eens gebroken. De romp is te herstellen maar ik vrees dat de vleugel naar de eeuwige jachtvelden kan. Zo wordt het wel een kostelijke hobby twee vleugels in evenveel weken vermoedelijk was de eerste crash door het zelfde probleem.

serieus balen en ik ben zo verslaafd


hier kan ik maar 1 ding op zeggen....

LUISTER aub naar raad , als je die aangegeven wordt!

ik heb je tot 2x toe gezegd dat je je accu moet vastplakken (dat kon je toen al doen) , en je hebt me gezegd, dat doe ik later wel.

nu draag je er de gevolgen van... jammer, want het is je een dure les geworden.
 
vandaag ben ik gaan vliegen in een natuurdomein (openbaar uiteraard) in zonhoven.... leuk in de zanderige grond tussen de heide enz....

met een aangename 22° op de thermometer ging ik op verkenning...
al snel zag ik een heuvel, waarerg weinig bomen op stonden (2 windaf, en 1 rechts op 50m voor me.)

het leek me een schitterende plek om de helios de lucht in te sturen...

een zachte bries verraadde dat er massa's belletjes passeerden.

bij de eerste worp die ik als verkenningsvlucht aanschouw, merkte ik al dat het onmiddelijk koekenbak was.
de helios gaf al direct strak bellen aan, maar toch zette ik de landing in, om te kijken hoe ik het best binnen kom.

bij de 2e worp gooide ik al snel in dezelfde bel, en ik was vertrokken voor 15min....
op 2minuten tijd zat ik al op de regelementaire 120m! ;) :p tijd om hem terug in het zicht te krijgen.
(ja ik heb erg slechte ogen en men bereik is maar net 110 meter ofzo ;) )
gewoon doorsteken in rechte lijn, tegen de wind in, even door de dalende lucht, en BOEM weer een dikke bel....
tussen de belletjes wat acro vliegen tot ik op werphoogte kwam... en hup weer een bel... (zo heb ik er maar liefst 6 op rij kunnen meepikken.)

kortom... een uur gaan vliegen, en maar een paar landingen gemaakt... eerder van moetes (katja die dorst heeft) dan door gebrek aan lift.

ik heb een prachtige namiddag gehad, en de helios had de eerste voorjaars lift mogen voelen. dat zal ie weer prettig gevonden hebben.

grtz Didi
 
wow 15min enzo, haha wij zijn al blij met 50seconden, wordt heel wat oefenen (maarja wij zitten ook op het platteland:p)

Kan ik ergens te weten komen waar en hoe je thermiekbellen kunt vinden?
(schop, rugzak emmer nodig?:p)
 
Back
Top