homebrew dlg , HELIOS src

didier,

nog eens een vraag is dit naar beide kanten hetzelfde ? zowel links als rechts draaien?

het kielvlak heeft een liftend profiel en moet dus "schuin" gemonteerd worden.

-kristof-

@ kristof, ik stuur met de rollen de bel in, ik vlieg enkel IN de bel met wat rudder, maar vaak blijf ik er van af, want als het toestel schuin in de bel draait moet ik haast constant tegen sturen... van rudder is dus al haast geen sprake.

ik vind het een erg vreemd gedrag, want gisteren met de turbo heb ik hetzelfde geen enkele keer voorgehad, deze blijft steeds onder een prachtige hoek in de bel ,en moet ik maar zelden sturen.

ik mix rudder wel mee met de rolroeren, maar ook dat zou geen effect mogen hebben, aangezien dat het rudder meewerkt als ik met de rollen tegenstuur.

het CG ligt erg naar achter... 2mm voor het uiterst aangegeven CG
Didier,

Als een kist naar binnen wil draaien/inspriralen vlieg je waarschijnlijk met een te voorlijk zwaartepunt of te weinig flap. Wil hij constant naar buiten draaien vlieg je met een te achterlijk zwaartepunt of te veel flap.

zoals ik eerder zei, ik vlieg met een ver achteruit liggend zwaartepunt.... neej jij bent niet achterlijk... je bent net als mij, hoogstens prettig gestoord (yves is de uitzondering op de regel)

te weinig flap.... het kan, ik vlieg maar een 2mm naar beneden in de thermiekstand. helemaal niet veel naar mijn normen.

@ johan.... veel wind, gemixed, weinig wind, mix uit... dit heet niet beginnend vliegen, maar de vlieger blijven controleren.
ik vlieg al JAAAREN zo :p (ik vlieg nog maar 4.5j)

en kristof, ik heb het zowel in het links als rechts draaien... links net iets feller dan rechts

zoals ik eerder zei, ik vlieg met een ver achteruit liggend zwaartepunt.... neej jij bent niet achterlijk... je bent net als mij, hoogstens prettig gestoord (yves is de uitzondering op de regel)

te weinig flap.... het kan, ik vlieg maar een 2mm naar beneden in de thermiekstand. helemaal niet veel naar mijn normen.

@ johan.... veel wind, gemixed, weinig wind, mix uit... dit heet niet beginnend vliegen, maar de vlieger blijven controleren.
ik vlieg al JAAAREN zo :p (ik vlieg nog maar 4.5j)

en kristof, ik heb het zowel in het links als rechts draaien... links net iets feller dan rechts

heb je trim op de richting bij het lanceren of bij het vliegen?

het kielvlak moet zo gemonteerd zij dat je geen trim hebt ...

-kristof-

heb je trim op de richting bij het lanceren of bij het vliegen?

het kielvlak moet zo gemonteerd zij dat je geen trim hebt ...

-kristof-

neen staat mooi getrimd... enkel de vleugel staat wat getrimd, om mooi rechtdoor te vliegen, maar ook dat is haast verwaarloosbaar. (nog geen millimeter)

ik heb ook de vleugel uitgebalanceerd, omdat met die herstelling wat gewicht bijkwam op de tip, en zodoende lood op de andere tip gekleefd.
maar hij had het ervoor ook al.

didier,

de werpstift heeft altijd wat gewicht , de vleugels zijn meetsal mooi in evenwicht...

dus dan zal het zwaartepunt aan de oorzaak liggen , ik vlieg momenteel op 68 mm

-kristof-

-kristof-

neen staat mooi getrimd... enkel de vleugel staat wat getrimd, om mooi rechtdoor te vliegen, maar ook dat is haast verwaarloosbaar. (nog geen millimeter)

ik heb ook de vleugel uitgebalanceerd, omdat met die herstelling wat gewicht bijkwam op de tip, en zodoende lood op de andere tip gekleefd.
maar hij had het ervoor ook al.

didier,

de werpstift heeft altijd wat gewicht , de vleugels zijn meetsal mooi in evenwicht...

dus dan zal het zwaartepunt aan de oorzaak liggen , ik vlieg momenteel op 68 mm

-kristof-

-kristof-
ik vlieg op 72 dacht ik... en zo vind ik em een lekkere cruise speed hebben.

en ik heb het lood geplakt, omdat ik nog extra carbonlagen had aangebracht.... maar heb deze dus mooi weer uitgebalanceerd ;)

aanstuurlijn hoogte doorgeschuurd!

hi,

ik ben vandaag met johan wat gaan gooien en er stond een bhoorlijk forse wind , maar thermiek was er zeker wel .

ben op 175 meter hoogte geraakt door enkele bochten te nemen en heel ver afgedreven .

enkele vluchten erna bij het binnenkomen op 2 meter hoogte mijn aanstuurlijn van nde hoogte geknapt! stall en recht met de neus de grond op , gelukkig geen schade maar de oorzaak was dat het roerhoorntje de aanstuurlijn had doorgesneden.

dus vanaf nu gebruik ik een staaldraadje als tussenstuk (zie foto) .

zijn er nog mensen die dit probleem al gehad hebben? wat is jullie oplossing?

nu ik minder vlak lanceer is mijn lanceerhoogte merkelijk verbeterd , hoogste worp daarstraks was 62 meter, gemiddeld 57 meter wat toch wel 5 meter hoger is dan ik normaal gooi in zulke omstandigheden.

na de reparatie van de stuurlijn nog wat gaan gooien , deze keer was de wind volledig weg en gemiddelde lanceerhoogte was 56 meter , wat ong. 10 meter hoger is dan normaal in zulke omstandigheden .

of de waarde's die ik aflees op men hoogtemeter correct zijn weet ik niet maar ik krijg in ieder geval duidelijk hogere waarde met de stijlere worp!

-kristof-

full
k'was precies men fotokes vergete...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog nooit een probleem gehad maar ik gebruik dan ook 0.3 mm verenstaal van servo tot hoorntje.
Misschien roest dat nog een keer door:D

ja misschien wel bulletproof maar gewicht op de plaats die ik niet wil ,zit zo'n draad niet rond de gram? x2 dan nog , ahja jij vliegt rudderless zeker?

ik denk dat deze oplossing ook wel voldoende veilig is...

-kristof-

Vlieg al jaren met een 0,4mm haakje op de roerhevel.
Voordat ik rudderless vloog en overging van dynema naar 0,3 staal van servo tot rudder merkte ik ook duidelijk een verbetering bij het gooien.

Ik heb vorige week de eer gehad de Helios van Vincent te mogen gooien. Gooit erg fijn en lekker hoog. De kist voelt heel stijf aan. Compliment!!!

hey kristof, ik heb je aanstuurdraden niet gebruikt, maar ik gebruik 2x zo dikke gevlochten visdraad zonder rek...
ik heb ze wel rechtstreeks liggen, dus zonder tussenstukje... straks eens kijken naar mijn draad...

in mijn draad zit in het gevlochten ook nog een nylon kern.

mijn lanceer hoogtes in windstilte zitten ook rond de 55 meter , maar ik heb nog niet staan gooien met 3bft wind en ballast... dan moet 65m toch haalbaar zijn vermoed ik.

hi,

hier zijn enkele foto's van men eigen dlg's en nog wat vleugels.

de full carbon heeft me zondag de2de plaats opgeleverd , ik hoop dat hij hetzelfde doet in herentals maar ik vrees dat hij me teleur gaat stellen...;)

-kristof-

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ kristof, vergeet niet dat in herentals andere weersomstandigheden gaan zijn. :) maar je mag altijd met je carbon vleugel vliegen...

Back