Over jouw Belt CP, Johnny:
Je kunt het bladspoor goed krijgen - dus dat de wieken in één vlak draaien, want ik maak uit je verhaal op dat het daarover gaat - door de lange servostangetjes aan te passen qua lengte. Zie verder hierover later in deze post.
Dat andere probleem is een stuk ingewikkelder:
1) Dat blad dat niet wil worden veranderd qua stand - de pitch - kan resultaat zijn van een kapotte servo. De linker - en rechterservo regelen hoofdzakelijk de pitch van de bladen, dit moet je controleren (pitchstangen loskoppelen van de heveltjes én evt. zelfs van de swashplate ) of die het nog wel doen. Test dit met de motor losgekoppeld van de regelaar; anders krijg je de wieken tegen je aan.
2) Daarna moet je de rotorkop gaan bekijken. Het deel boven de swashplate, bedoel ik. Je moet de servostangetjes eerst los halen! Je zult dan de hele rotorkop uit elkaar moeten halen. Bekijk eerst hoe de daarin zittende kogellagers draaien. Als ze niet soepel lopen, dan moet je er een HEEL klein beetje olie (naaimachine-olie of fietsolie!) in doen om te smeren.
3) Als dat niet werkt, moet je kijken naar de feathering shaft - de as in de bladhouders - deze kan namelijk krom zijn. Dan moet je hem vervangen.
4) Zo'n heveltje waar een pitchstang (zo'n lange servostang) aan vast zit en aan de andere kant aan de bladhouder, kan mogelijk niet soepel lopen. Controleer dit. Houd in het achterhoofd dat de stangetjes daar allemaal aan bolletjes geklikt zitten, dezen kunnen mogelijk ook niet lekker lopen. Dan doen ze het niet - zeker niet in combinatie met zwakke servo. Je moet er dan nieuwe stangetjes/bolletjes opzetten.
5) Controleer de kogellagertjes in de bladhouders. Dezen kunnen ook niet soepel lopen. Smeer ze dan met een HEEL klein beetje olie. Als het dan nog niet goed is, vervang ze dan.
6) Bekijk de bell control arm (het middelste stuk van de rotorkop waar de heveltjes aan vast zitten en de flybar/paddlestang doorheen loopt). Als die gebroken of in onbalans is, kan dit ook tot gevolg hebben dat je de pitch van dat blad niet kunt veranderen. Je kunt deze controleren door met een schroevedraaier een stel minuscule schroefjes los te draaien en te kijken of de bevestiging ook eens is gebroken. Zo ja, vervang dan dit onderdeel.
7) Bekijk de centerhub&spindle set - waar de feathering shaft doorheen gaat - en controleer de toestand van de aanwezige rubbertjes. Als dezen slecht zijn, hebben de bladen geen demping en krijg je jouw probleem in versterkte mate.
8 ) Is dat het allemaal niet? Haal dan de main shaft eruit, rol deze over een vlakke, gladde tafel om te kijken of deze nog recht is. Krom? Vervang hem dan. Bekijk ook de twee kogellagers in het mainframe. Als die slecht lopen, kun je ze smeren, maar vervangen is het beste.
9) Bekijk de pully en de riemspanning (niet te slap, niet te strak). Als dit niet goed is, moet je ze vervangen.
10) Voor een optimaal resultaat moet je de staartrotor nog controleren op beweeglijkheid. Dit kan, als deze slecht is, namelijk tot resultaat hebben dat de riem niet goed loopt, wat voor een vibratie in de hoofdas zorgt en jouw probleem mede kan opwekken.
Nou ja, samengevat: dit probleem is een gevolg van een aantal bij elkaar op te tellen factoren en één van de moeilijkste dingen om te vinden. Als je deze volgorde aanhoudt, werkt dat - uit eigen ervaring - het snelste. Het is echt probleemzoeken hierbij, want er zijn, zoals je ziet, vele oorzaken. Als je bij bijv. stap 3 al het probleem hebt opgelost, dan hoef je de rest niet meer te doen (advies is wél verder controleren voor een zo goed mogelijk resultaat).
Als alles weer werkt, moet je voor een optimaal resultaat de pitchstangen nog op de juiste lengte afstellen voor de nieuwe onderdelen. Als je wilt, kan ik dit later nog uitleggen.
Ik wens je veel succes~