Honey Bee FP Lipo van 11,7 naar minder

Ik vraag me af:
- een 3 cell lipo vind ik geen goed idee, al is meer kracht gewenst
- waarom niet de motortjes slijten veel sneller
Nu mijn vraag kun je niet 'gewoon' een weerstandje zetten tussen de accu en de controler, en als dat kan hoe, wat en waarmee doe je dat dan?

Groeten
Martin

weerstand zal niet werken aangezien bij de fp de stroom sterkte niet constand is omdat je moet stijgen en dalen voor midel van je pitch.

als je gaat stijgen zal je meer stroom trekken dan waneer je daalt.

stef

Martin,

Als eerst,.. waarom zou je dat willen ? ik bedoel waarom vlieg je dan niet gewoon met een 2 cell lipo? Een weerstand plaatsen gaat namelijk niet (zomaar), omdat het spanningsverlies over de weerstand afhankelijk is van de stroomafname, Dit zal als resultaat geven dat als je throttle geeft je rotor heel langzaam op toeren komt. Dit gebeurt ook als je gyro je staart wil corrigeren en krijg je dus een instabiele staart.
Daarnaast win je er ook niets mee omdat al het "geknepen" vermogen verloren gaat in de weerstand. En als je het toch wilt proberen zal je een hele grote weerstand nodig hebben aangezien er toch best wel wat stroom gaat lopen. Voorbeeldje bij 2 volt spanningsverlies en 6 Ampere stroom heb je dus al een weerstand nodig van minimaal 12 Watt !!

Jongens,
Heb 2 cell. Gaat prima.
Ik werd wakker en dacht ...........
Wellicht nog wat te slaperig
Nick dank voor je heldere uitleg, slecht idee dus. Ga ik maar weer even met de Belt aan de gang
Groeten
Martin

Hallo Lui,
Ik ben Johnny en heb me net 2 dagen aangemeld bij deze forum.
Al veel gelezen en proberen te begrijpen wat er geschreven wordt!
Ik heb namelijk net een honey bee fp gekocht.
En probeer nu sávond's het ding heel van de grond te krijgen!
Nu zit er in deze heli een 7,2 volt standaard accu.
Zou iemand van julie mij kunnen vertellen of deze te verzwaren is voor langere
vliegtijden en zoja, welke ik dan het beste kan kopen?

gr. johnny

Boy

Niet onuitputtelijke voorbeelden van accu’s zijn, inclusief gewicht en afmetingen:

Naam accu Gewicht Afmeting
NIMH 8,4 vol 87 gram 44x42x19 mm
Accu E-Sky Li-Po 7.4v- 800mAh, 10C 45 gram 56x30x15 mm
Hyperion G3 CX - 2S 7.4v- 850mAh, 25C 47 gram 76x27x14 mm
Hyperion G3 CX - 2S 7.4v- 1100mAh, 25C 61 gram 70x37x15 mm

Voordeel van de nieuwste generatie Lipo’s (Hyperion G3 in de tabel) is dat je ze met een fatsoenlijke lader kan opladen met 5 maal de capaciteit. Ben je in een klein kwartiertje klaar met laden.

Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
accu

Heej Martin.
Moet nog even wennen aan de gebruikswijze van deze forum!
Sorry van mijn late reactie!
Het is dus niet mogelijk om een 11,1v accu te gebruiken?

Enne.. bij deze alle respect dat je zo'n heli in de lucht houd,
Wat valt dat tegen zeg! Het dingetje vliegt mij alle kanten op behalve de goeie kant!
Ik probeer er buiten mee te vliegen, maar kan hem nog slecht onder controle houden. en veel hoger als een meter krijg ik hem niet.
Licht waarschijnlijk aan mij, moet het gewoon allemaal nog leren.

gr. Johnny

Is wel mogelijk, maar alles slijt sneller
Koop 2 accus. Vlieg je ook langer
Laden kost tijd. Ik heb een beter lader gekocht. Laad sneller en klaar voor de toekomst, maar dat kost dan ook wat (3/4 FP)
Groeten
Martin

Hallo MArtin,

IK zit met een probleem!
M'n eerste heli was een honey bee fp.
Mooi dingetje en vliegt ook wel mooi behalve met een beetje wind.

Nu was ik toe om wat uit te breiden.
Heb ik een 2e hands belt cp v2 gekocht.
Wat een techniek heeft dat ding zeg!
DAcht ik slim te zijn.
Heb ik hem met een lijm tang op tafel vast gezet. Toen de rotor laten draaien.
Wat bleek totaal uit balans.
Nu kun je de wieken los laten draaien of vast laten draaien.
Wat moet ik doen?!
En het rare is 1rotorblad kan niet op en neer,
En de andere wel op en neer. En ik bedoel verticaal.
DAt is toch raar?

Totslot dacht ik met veel toeren gooit hij het gewicht wel naar buiten.
En omdat ik hem vast had staan op tafel even in 3 D stand.
Fout dus!! m'n tandwiel naar de kloten!
Stom van me, maar ja, je wilt dan zo graag he'!
En een fatsoenlijke ned. handleiding is er niet bij.

Het is een heel gezeur, ik weet het, moest het even kwijt!
Heb jij een handig antwoord voor mij?
Of weet iemand anders wat het is met die rotor?

BVD
gr. Johnny.

Over jouw Belt CP, Johnny:

Je kunt het bladspoor goed krijgen - dus dat de wieken in één vlak draaien, want ik maak uit je verhaal op dat het daarover gaat - door de lange servostangetjes aan te passen qua lengte. Zie verder hierover later in deze post.

Dat andere probleem is een stuk ingewikkelder:

1) Dat blad dat niet wil worden veranderd qua stand - de pitch - kan resultaat zijn van een kapotte servo. De linker - en rechterservo regelen hoofdzakelijk de pitch van de bladen, dit moet je controleren (pitchstangen loskoppelen van de heveltjes én evt. zelfs van de swashplate ) of die het nog wel doen. Test dit met de motor losgekoppeld van de regelaar; anders krijg je de wieken tegen je aan.

2) Daarna moet je de rotorkop gaan bekijken. Het deel boven de swashplate, bedoel ik. Je moet de servostangetjes eerst los halen! Je zult dan de hele rotorkop uit elkaar moeten halen. Bekijk eerst hoe de daarin zittende kogellagers draaien. Als ze niet soepel lopen, dan moet je er een HEEL klein beetje olie (naaimachine-olie of fietsolie!) in doen om te smeren.

3) Als dat niet werkt, moet je kijken naar de feathering shaft - de as in de bladhouders - deze kan namelijk krom zijn. Dan moet je hem vervangen.

4) Zo'n heveltje waar een pitchstang (zo'n lange servostang) aan vast zit en aan de andere kant aan de bladhouder, kan mogelijk niet soepel lopen. Controleer dit. Houd in het achterhoofd dat de stangetjes daar allemaal aan bolletjes geklikt zitten, dezen kunnen mogelijk ook niet lekker lopen. Dan doen ze het niet - zeker niet in combinatie met zwakke servo. Je moet er dan nieuwe stangetjes/bolletjes opzetten.

5) Controleer de kogellagertjes in de bladhouders. Dezen kunnen ook niet soepel lopen. Smeer ze dan met een HEEL klein beetje olie. Als het dan nog niet goed is, vervang ze dan.

6) Bekijk de bell control arm (het middelste stuk van de rotorkop waar de heveltjes aan vast zitten en de flybar/paddlestang doorheen loopt). Als die gebroken of in onbalans is, kan dit ook tot gevolg hebben dat je de pitch van dat blad niet kunt veranderen. Je kunt deze controleren door met een schroevedraaier een stel minuscule schroefjes los te draaien en te kijken of de bevestiging ook eens is gebroken. Zo ja, vervang dan dit onderdeel.

7) Bekijk de centerhub&spindle set - waar de feathering shaft doorheen gaat - en controleer de toestand van de aanwezige rubbertjes. Als dezen slecht zijn, hebben de bladen geen demping en krijg je jouw probleem in versterkte mate.

8 ) Is dat het allemaal niet? Haal dan de main shaft eruit, rol deze over een vlakke, gladde tafel om te kijken of deze nog recht is. Krom? Vervang hem dan. Bekijk ook de twee kogellagers in het mainframe. Als die slecht lopen, kun je ze smeren, maar vervangen is het beste.

9) Bekijk de pully en de riemspanning (niet te slap, niet te strak). Als dit niet goed is, moet je ze vervangen.

10) Voor een optimaal resultaat moet je de staartrotor nog controleren op beweeglijkheid. Dit kan, als deze slecht is, namelijk tot resultaat hebben dat de riem niet goed loopt, wat voor een vibratie in de hoofdas zorgt en jouw probleem mede kan opwekken.

Nou ja, samengevat: dit probleem is een gevolg van een aantal bij elkaar op te tellen factoren en één van de moeilijkste dingen om te vinden. Als je deze volgorde aanhoudt, werkt dat - uit eigen ervaring - het snelste. Het is echt probleemzoeken hierbij, want er zijn, zoals je ziet, vele oorzaken. Als je bij bijv. stap 3 al het probleem hebt opgelost, dan hoef je de rest niet meer te doen (advies is wél verder controleren voor een zo goed mogelijk resultaat).

Als alles weer werkt, moet je voor een optimaal resultaat de pitchstangen nog op de juiste lengte afstellen voor de nieuwe onderdelen. Als je wilt, kan ik dit later nog uitleggen.

Ik wens je veel succes~

Laatst bewerkt:
cp belt v2

Hallo Martin,

Sorry van m'n late reactie, maar moet s'morgens vroeg werken.
Ik zal het allemaal even na kijken [even?!], Ik heb de rotor kop al los gehaalt i.v.m vervangen van het aandrijf tandwiel. Nu heb ik gezien dat de ene wiek helemaal niet goed zit. Je kunt hem als het ware helemaal als om een kogel rond draaien. Dat heeft de andere wiek niet.
Ga hem morgen los halen. Ik hou je wel op de hoogte.

Hartelijk dank voor je reactie!
gr. johnny.

Heej Martin en taya,

Ik wou julie nog even op de hoogte houden van mijn net 2e hand's gekochte
Belt cp V2.
Ik heb dus het bovenste stuk van de rotor kop los gehaalt.
Dit is allemaal nog wel redelijk te volgen van uit het onderdelen boekje.
Wat bleek nu, Er zit een ijzeren staafje tussen de 2 rotorbladen horizontaal door de as van het aangedreven gedeelte. De gene waar ik de heli van gekocht heb, had mij verteld dat de heli crash vrij was. alleen het staafje was compleet krom gebogen. crash vrij my ass! dus. maar goed.Ik heb hem gekocht voor 170 euro incl. 2200MA accu erbij. Is ook geen geld natuurlijk. Ik heb het staafje met enige moeite weer recht gekregen, en weer terug geplaatst. alles weer gemonteert. teven's weer een nieuw aandrijf tandwiel geplaatst en de boel weer afgesteld. staat trouwens ook allemaal in het boekje. toen ook de zender de linker en rechter stik verandert. Want ik was gewent de Throttle links te hebben. en gelukkig is de heli weer klaar. Ben er erg blij mee. IK vindt het een prachtige heli en vliegt veel mooier en rustiger dan de honey bee fp.

Wil nog wel binnen kort extra rotorbladen er bij kopen. zijn ze op voorraad leverbaar op internet? en kan ik die het beste bij esky bestellen of ergens anders?

gr. Johnny,

Johnny
Ik koop bijna altijd bij RCtechics. Prima service, zo ook bij HobbyManiac en Shopzinnig als RCtechics onderdelen niet op voorraad heeft.
Over je "feathering shaft" zo heet dat staafje. Ik zou altijd een nieuwe kopen. Je hebt zo onbalans, Daarnaast moet je bij het monteren goed opletten. Gisteren heb ik er een pagina aangewijd. Moet je maar eens lezen. Ik stuur je een PB met de link
Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
Martin,
Ik heb je pb nog niet gespot.
Maar de heli vliegt verder wel goed, denk ook dat je bedoelt met geringe onbalans veel meer slijtage. wil ook nog zien dat ik het goeie gereedschap er bij krijg.
zoeken op google, denk ik; miniatuur gereedschap of zo iets.

gr. Johnny

Heej Martin en taya,

Ik wou julie nog even op de hoogte houden van mijn net 2e hand's gekochte
Belt cp V2.
Ik heb dus het bovenste stuk van de rotor kop los gehaalt.
Dit is allemaal nog wel redelijk te volgen van uit het onderdelen boekje.
Wat bleek nu, Er zit een ijzeren staafje tussen de 2 rotorbladen horizontaal door de as van het aangedreven gedeelte. De gene waar ik de heli van gekocht heb, had mij verteld dat de heli crash vrij was. alleen het staafje was compleet krom gebogen. crash vrij my ass! dus. maar goed.Ik heb hem gekocht voor 170 euro incl. 2200MA accu erbij. Is ook geen geld natuurlijk. Ik heb het staafje met enige moeite weer recht gekregen, en weer terug geplaatst. alles weer gemonteert. teven's weer een nieuw aandrijf tandwiel geplaatst en de boel weer afgesteld. staat trouwens ook allemaal in het boekje. toen ook de zender de linker en rechter stik verandert. Want ik was gewent de Throttle links te hebben. en gelukkig is de heli weer klaar. Ben er erg blij mee. IK vindt het een prachtige heli en vliegt veel mooier en rustiger dan de honey bee fp.

Wil nog wel binnen kort extra rotorbladen er bij kopen. zijn ze op voorraad leverbaar op internet? en kan ik die het beste bij esky bestellen of ergens anders?

gr. Johnny,

Dat asje heeft de feathering shaft. Hoe recht dat ding ook lijkt, zelfs de kleinste kromming kan al storingen geven, misschien is het daarom beter om hem toch te vervangen, maar dat moet je maar bekijken. Ze zijn in ieder geval niet zo duur, bij V-Nix €4,95 voor twee.

Bladen kun je heel gemakkelijk bij V-Nix bestellen. Deze is goedkoop en levert snel en goed! www.V-Nix.nl
Hier voor de houten bladen: Main blade - EK4-0009 Ze zijn gewoon op voorraad, volgens mij, dus als je ze vandaag bestelt, kun je ze morgen hebben :)
Ze zijn er ook in blauw en rood: Wooden Main Rotor Blade - EK4-0009R
Wooden Blade - EK4-0009L

Fijn om te horen dat de heli weer vliegt! Nog veel plezier ermee gewenst!

Mvg, Taya

Dag jongens,

ik wil absoluut niet negatief klinken maar het valt me op hoeveel draadjes hier op het forum worden versleten met ergernissen en problemen met de esky heli's.
Zelf heb ik er ook verschillende gehad.
Na iedere upgrade, verandering van tuningstukken, motoren, blades en noem maar op , dacht ik telkens dat hij beter zou vliegen.
Ze zijn goedkoop dat geef ik toe, de meesten raken er zelfs geen meter mee boven de grond (ik spreek zelf ook uit ervaring,).
dan denk je aan zwaarder lipo's, andere motor,blades gaan verbuigen of andere gaan kopen, noem maar op....
Dan ben je al vlug een maand of 2 verder (van proberen) nadat jezelf beseft dat je voor hetzelfde bedrag een "degelijker" andere heli weliswaar die iets duurder maar makkelijker in vliegeigenschappen en onderhoud had kunnen kopen.
Esky blijft voor mij een leuke herinnering op gebied van proberen maar een grotere teleurstelling op gebied van "genoegdoening" en daar draait het bij deze hobby toch om, niet...?
Genoegdoening en plezier

Laatst bewerkt:
Crazykuki,
Als je meerdere heli's hebt gehad ,zo als jij neem ik aan.
Kun je een mening geven over bepaalde heli's.
Ik zelf ben net begonnen met deze hobby.
En als je met een hobby begint wil je ook niet gelijk honderden eurie's tegen aan gooien. voor het zelfde geld bevalt deze hobby je niet. Laat staan dat zo'n duur ding zich in de grond boort!
Mijn eerste was een honey bee FP, vondt ik al super! nu de belt cp v2, nog mooier.
Ik mag wel graag de meningen horen hoor over bepaalde heli's. Dit , omdat ik de hobby toch graag wil uit breiden en niet weet wat een betere heli is.

Heej taya-chan, nog bedankt voor je link, bestel toch maar zo'n feathering shaft.
De groeten. Johnny,

Back