Honeybee CP2 spint bij full throttle

Hoi.

Ik heb me een honeybee CP2 heli aangeschaft na uren met een simulator te hebben gestoeid.

Echter bij full throttle begint ie zwaar te brommen en gaat ie spinnen (led wordt rood)... ik kan dit niet opvangen met de heckrotor.. Wat wel helpt is gas terug nemen tot het ledje weer groen wordt..

Nu las ik ergens dat dat met het vermogen te maken kon hebben wat er wordt gevraagd van de accu.

Zou het ook helpen als ik de servo stang een paar gaatjes terug zet opdat ie wat rustiger reageert en mijns insziens ook minder vermogen vraagt van de accu..

Hij doet dit op beide standen.. als ik hem wil vliegen als een FP bij vol gas en in CP stand als ik de gashendel open zet en als ik de gashendel volledig naar beneden druk. (bij beide standen gaat het ledje dan rood branden)..

Iemand suggesties ? en zou het dus helpen om de servo standen op standje rustig te zetten ?

Ben dus een beginner... de benamingen zijn zels al lastig voor me.

--== Freddy ==--

Ik ben zelf ook beginner maar wel al beetje op weg maar als je je probleem wat duidelijker uitlegt krijg je meer respons.

Ik snap er eerlijk gezegd niet veel van wat je schrijft.

Ik zal het proberen.

Als ik vol gas geef, dan klinkt er een zwaar geluid (alsof de rotorbladen helemaal naar beneden worden gedrukt) en gaat het ledje op de gyro van groen over in rood branden. Ook wil hij dan gaan tollen om zijn as en dit kan ik niet opvangen door tegen te sturen met de heckrotor. (dit in de fixed pitch stand).

Zet ik hem in de CP stand waardoor hij dus eigenlijk een redelijk vast toerental heeft en ik wil in 1 keer zo snel mogelijk omhoog (de gashendel dus naar vol open) doet ie hetzelfde als boven beschreven.)

Neem ik in beide situaties de gashendel wat terug dan wordt het ledje weer groen en istie weer onder controle te houden.

Dat is het probleem waar ik mee worstel.

Nu heb ik een andere zender te leen (een FX-14). daar kan ik de maximal uitslag van de servo's mee regelen en heb dat dus gedaan totdat ie net niet in dat gebied komt waar de heli begint te tollen. Werkt op zich prima.. Echter ik krijg daar de schakelaars niet zo ingesteld dat ik ook 3D kan vliegen (als ik dat al kon :) )

Gelijk maar een 2e vraag erbij: Welke mix moet ik gebruiken om de schakelaar te kunnen gebruiken voor Fixed pitch en collective pitch ? en misschien ook wel makkelijk op welk kanaal zou die schakelaar moeten ? (zit nu op 5)..

Best wel lastig allemaal... die FX-14 ken ik elk vliegtuig in geprogrammeerd krijgen, maar een heli lukt me niet.. :(.

---== Freddy ==--

Heb zelf een honeybee FP maar dat het ledje rood wordt bij vol gas is normaal.

Maar bij volgas voel je de heli dan liften ? Neem aan dat je hem vastzet/houdt ? |Veol je tegenovergestelde dus de heli wordt naar benden gedrukt dan denk ik dat je hoofdbladen niet rechtsom draaien en/of dat je de aansluitingen van heck en mainmotro op je 4 in 1 verdraaid hebt.

Zoasl de 4 in 1 normaal hgemonteerd is ( kristal boven dus ) moet je hoofdmotor op de onderste aansluiting zitten, zo dat je als je het hebt aangesloten de metalen pinnetjes zichtbaar zijn van het aansluitstekkertje van je hoofdmotor.
Je tailmotor moet op de bovenste aansluiting en zo dat de pinetjes van je stekekrtje NIET zichtbaar zijn.
Dan draait je hoofd motor rechtsom en staat alles goed.

Controleer dat anders eerste even.

zo stel je de gyro af:

Proportional mix and gyro gain
1. Turn gain to below half way. (Note: Full clockwise is max gain.)
2. Plug in 4-in-1 and wait for solid green light. (Make sure helicopter does not move during this stage)
3. Fly heli and note the direction of yaw.
4. Land and unplug the 4-in-1. (Must unplug 4in1 for changes to take effect.)
5. Adjust the proportional pot.
o If the nose was yawing right then decrease pot (counterclockwise).
o If the nose was yawing left then increase pot (clockwise).
6. Repeat steps 2 to 5 till the yaw is gone.
7. Fly the heli and increase gain till you experience some tail wag. (No need to unplug 4in1 when adjusting gain.)
8. If you do experience tail wag then decrease gain a bit till the wag is gone.
9. Changes in the gain may reintroduce some yaw. If so, repeat steps 2 to 5 again with the new gain setting.

3d en instelvragen op de zender heb ik geen verstand van.

Ik heb lift tot ongeveer 75% van mijn gashendel...ga ik nog meer geven, dan wordt het led rood, de lift een stuk minder en hij begint om zijn as te draaien..(uiteraard in de hand gehouden..).

De aansluitingen kloppen verder wel.. hij doet alles zoals het hoort alleen bij vol gas gaat het mis... en in de CP mode gaat het bij vol naar boven mis en bij vol drukken.. blijf ik op ongeveer 75% van de maximale uitslag van de hendels werkt het zoals het de bedoeling is.

heeft mischein iets te maken met hoe de pitch wordt ingesteld tov de throttle.

Pitch throttle curve dus.

Bij meer pitch steeds minder lift.

Maar daar waag ik me niet aan, daarom is een fp makkelijker afsteleln die bladen hebben een vaste pitch.

Je post trouwens inhet Fixed pitch/ coaxial gedeelte, terwijl je probleem waarschijnlikte maken heeft met CP instellingen.

Bladspoor? Draaien de bladen bij het hogere toerental nog wel in 1 cirkelvlak of draait het ene rotorblad hoger dan de andere?

Lijkt me raar dat de hoofdmotor nu al stuk zou zijn. Wordt deze erg heet?

Een Cp2 is officieel een CP...
Deze als FP instellen kan problemen geven als dit niet goed gebeurd.

Ik gok zomaar dat de pitch (hoekverdraaiing van je bladen) tov het motor toerental (gas) niet klopt.
Dus teveel pitch, waardoor je bladen `stallen`. Zoek meer eens op stall bij vliegtuigen, de vleugel (of rotorblad in jouw geval) wordt te zwaar belast en zal veel rendement verleizen (het zware geluid)

Zet de pitch lager, en je probleem is over denk ik.

Voor 3d zet je het motortoerental vast, en ga je bij het naar beneden zetten van de gasschuif de pitch negatief laten lopen.
dus neutraal is pitch 0, vol omhoog is vol pos. pitch, vol naar beneden is vol neg. pitch.

motortoerental zal rond de 90 a 95 % zitten.

Maar ik zou dat pas gaan proberen als je weet hoe de heli werkt en hoe je moet vliegen.

succes!!

Bedankt voor de info....

Ik heb FP bladen gekocht...wat aanpassingen gemaakt en maar gaan oefenen hierzo in de kamer.....kost hier en daar een dingetje wat op de kast staat (lees: stond)..maar dan heb je ook wat...

heb al ff een filmpje gemaakt over wat pogingen www.artikelgezocht.nl/helipoging2.wmv (is 16MB) ...gaat inmiddels nog iets beter als daar.

Mn zender is al wel gecrashed (ben er per ongeluk op gaan zitten).. maar heli is nog heel.

Zijn er nog zoekopties aan te geven om de heli te leren kennen ? ik bedoel dan de benamingen, de afstellingen en hoe te doen ?

--== Freddy ==--

Laatst bewerkt:
Filmpje gezien en netjes je bent op weg.;)

mischien moet je de gain wat hoger instellen want je staart is nogal onrustig en hij draait vaak vanaf de start naar rechts.
Als dat jou sturen van de staart is moet je beter leren bijsturen.
Als je de staart bij je kunt houden dan heb je het veel makkelijker met hooveren.

s6

je hebt er een FP van gemaakt, door de houten rotorbladen te vervangen voor de FP bladen? Want de peddels zitten bij de helikopter nog boven de rotorbladen. Heb je de zender ook wel goed ingesteld? Er zitten twee dip switches op een blokje, waarmee te schakelen is tussen ccpm en standaard FP besturing. Voor de FP moet 1 op AAN staan en twee op uit, oftewel naar rechts geschoven. Standaard voor de CP2 staan beiden naar rechts geschoven.

Update: heb je de tuimelschijf ook vervangen? Vlieg je nu met twee servo's?

Laatst bewerkt door een moderator:
Juist, dus wel de dipswitches omgezet? 1 servo doet nu dus niet meer mee denk ik.

Probleem is dus nu denk ik dat het sturen wat lastiger gaat. Je gebruikt een CCPM swashplate, terwijl je hem als een FP aanstuurt. Dus als je naar rechts helt, gaat je heli ook naar voren.

Misschien is dit wel op te lossen door alleen de swashplate te vervangen. Probleem is hierbij weer dat de aansturing van de bladen dan nog steeds niet als een FP gaat en zullen de bladhouders de FP-bladen nog weer meer bladhoek geven..

Zal van het weekend eens proberen een CP2 met FP bladen te vliegen.

Ik heb de dipswitches niet omgezet... omdat inderdaad 1 servo dan wordt uitgeschakeld.

Als ik die dipswitch omgooi gaat 1 servo in de uiterste stand staan, waardoor vliegen onmogelijk wordt... Dan zou ik dus die servo moeten afkoppelen volgens jou ? en zou hij dus ook beter moeten vliegen of zie ik dat verkeerd?

Inmiddels wat oefeningen verder.. Trainingsonderstel verwijderd ..

Het gaat al stukken beter alleen het echte stil laten hangen heb ik nog niet onder de knie.
resultaat tot nu toe : zie http://www.artikelgezocht.nl/heli.wmv

ik heb de originele bladen er ook weer eens opgezet en geprobeerd om daar mee te vliegen als zijnde CP .. echter hij wil niet meer omhoog dan... naar beneden drukken gaat prima, dan wil hij haast door het onderstel heen drukken, maar full throttle en hij komt nog niet los. Waar moet ik dat bijstellen ?

--== Freddy ==--

Hoi Empire1.

Je bent de eerste waarvan ik hoor dattie z'n cp heli omtovert naar een fp heli :)
De meeste zouden als dat kon het liever andersom doen :)

Je verteld niet echt de reden dat je die fp bladen erop hebt gezet en daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar.
Je kan n.l. met je cp-bladen en wat instellen in de zender ook de boel helemaal fixed pitch maken . Je hebt dan geen problemen met een servo die je moet uitschakelen.

Je hebt je zender nu zo ingesteld dat de pitch niet meer meedoet. immers je had die fp bladen erop gezet.
Bij je normale bladen moet er echter wel pitch gegeven worden en dat gebeurd nu niet. vandaar dat hij niet meer los komt van de grond.

Als ik jou was dan zou ik gewoon de boel weer helemaal CP ombouwen...zender even goed instellen of laten instellen en zo gaan oefenen.
Nu maak je het jezelf onnodig moeilijk en de ruimte in het filmpje is nou ook niet zo groot dat een crash zo gemaakt is.

Je verhaal klopt niet helemaal.. ik heb helemaal niks omgebouwd..alleen de FP bladen erop gezet en klaar... niks in de zender om, en niks van de heli afgehaald...
De bijgeleverde zender heeft een schakelaar als je die aan (of uit) zet, dan kun je het toerental van de motor rustig op gang laten komen tot zn max... gooi je die schakelaar om dan heeft ie een constant toerental.. ik zet die schakelaar dus niet om.

De reden waarom ik FP bladen erop heb is inderdaad de ruimte om te oefenen (ik moet alles nog leren) en die kunststoffen FP bladen zijn iets sterker als die balsabladen die bij de CP worden geleverd.... zo kan ik snel het gas dicht zetten indien nodig en staat ie niet vol toeren te draaien en bij pech gevalletje iets doormidden te hakken. :D

De reden waarom ik een CP heb gekocht is omdat hij iets feller in reageren op de knuppels is als de FP.. ook een 11.1 volt accupakje met lader erbij heeft geholpen.

En als het ooit zover komt dat ik het redelijk onder de knie heb, kan ik simpel weer naar CP switchen.

Back