Honeybee FP tailmotor naar servo besturing!

ik vlieg zelf ook met een FX18....zit een redelijk goed heli menu op
iig via kanaal de gyro aansluiten en dan via de schuif bedienen

even de handleiding lezen stel ik voor ...zit niet precies meer in mijn hoofd

Klopt; er zitten zat mogelijkheden op. De handleiding is alleen niet super duidelijk en heli's zijn voor mij ook nog echt nieuw; er gaat een wereld voor me open.
In ieder geval bedankt voor alle adviezen!
 
Ik denk dat het wel handig is om die handleiding van de FX-18 en die van de gyro mee te nemen naar de volgende indoor meeting.

Dan kunnen we je weer wat makkelijker helpen ;-)
 
Ik denk dat het wel handig is om die handleiding van de FX-18 en die van de gyro mee te nemen naar de volgende indoor meeting.

Dan kunnen we je weer wat makkelijker helpen ;-)

Was ik zeker van plan!
Ik hoop eind komende week alle spulletjes binnen te hebben voor de belt-tail, dus ik zal nog wel een paar keer met de 4-in-1 op komen dagen;-)
 
extreme kop upgrade

verkocht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
verkocht
__________________
TK volledige extreme kop upgrade + extreme blades voor HBFP, nieuw: 40 euro
Laatst gewijzigd door soul; 10 minuten geleden om 16:59. Reden: verkocht


Niet echt relevant :sleepy: mbt het topic: Honey bee FP tailmotor naar servo besturing. Als we overal maar onze spullen aanbieden, geeft dit een ernorme topic vervuiling.

Erik
 
Back on topic dan maar weer...

Mijn Guru-Z belt-tail is ready; heb al wat hoover-pogingen gedaan in de keuken, maar moet me eerst maar eens gaan verdiepen in het afstellen van de gyro.
Het is wel mooi spul verder; 'zou een beginner met eigen zender e.d. wel aanraden gelijk een Guru-Z te nemen met extra servo, gyro e.d. i.p.v. een barebone HBFP

Het enige waar ik nog op zit te wachten is de canopy van de King
 
trrring! zojuist is m'n canopy binnen!
5,50 euro incl. shipping uit Hong Kong; daar heb ik binnen Nederland niet eens de verzendkosten voor!
 
Gelijk maar even wat plaatjes...

gz001.JPG

416 gram, dus maar gelijk de stickers er af gehaald;-)

gz002.JPG

gyrotje ziet er in ieder geval mooi uit, nu nog kijken hoe ie het doet...

gz003.JPG

belt...

gz004.JPG

Guru-Z outrunner, Hobbywing 18 amp-ESC, MPX 6-kanaals rx, Rhino 1050 mah 30C-lipo en een battery-monitor; perfect in balans...

gz005.JPG

de canopy van de King past super...

gz006.JPG

mooi ding, al zeg ik het zelf...
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje over het stroomverbruik

Gisteren super gevlogen; belt bevalt goed en ook de Telebee-gyro doet z'n werk naar behoren. Het afstellen was, met wat tips, eigenlijk een fluitje van een cent.

Ik moet het nog even precies klokken en ook de belt iets slapper zetten, maar ik was gisteren niet echt onder de indruk van de vliegtijd; zou 1 tandje minder op m’n pignion helpen voor het stroomverbruik? Ik ga dan van een 10T naar een 9T.

Met een wat oudere 1000 mah 12C-Loong Max kon ik gisteren eigenlijk niet blijven hangen. Een 1050 mah 30C-Rhino trok het wel. Al hooverend met deze dik 420 gram zware/lichte heli zal ik dus toch wel zo’n 10-12 amp minimaal trekken, dus resulterend in zo’n 6-5 minuten vliegtijd (‘sluit wel aan bij mijn gevoel qua vliegtijd); is dit normaal?

Groetjes,
Dennis
 
Oorspronkelijk geplaatst door Ferdy
ik vlieg zelf ook met een FX18....zit een redelijk goed heli menu op
iig via kanaal de gyro aansluiten en dan via de schuif bedienen

even de handleiding lezen stel ik voor ...zit niet precies meer in mijn hoofd

Klopt; er zitten zat mogelijkheden op. De handleiding is alleen niet super duidelijk en heli's zijn voor mij ook nog echt nieuw; er gaat een wereld voor me open.
In ieder geval bedankt voor alle adviezen!

Even een kleine reaktie op bovenstaande.
Ik lees wel eens vaker dat men de gain van de gyro op een kanaal zet die je dan met een schuif of soms draaiknop kunt bedienen.
Wat ik echter niet begrijp is waarom ?
Je stelt de gain 1x af en als die goed is kom je er verder nooit meer aan.
Zo'n schuif of draaiknop lijkt me dan juist een beetje link. Als je er iets aan geschoven hebt ...per ongeluk, en je hebt dit niet in de gaten dan vlieg je met waarschijnlijk een waardeloze gain op je gyro.
 
Even een kleine reaktie op bovenstaande.
Ik lees wel eens vaker dat men de gain van de gyro op een kanaal zet die je dan met een schuif of soms draaiknop kunt bedienen.
Wat ik echter niet begrijp is waarom ?
Je stelt de gain 1x af en als die goed is kom je er verder nooit meer aan.
Zo'n schuif of draaiknop lijkt me dan juist een beetje link. Als je er iets aan geschoven hebt ...per ongeluk, en je hebt dit niet in de gaten dan vlieg je met waarschijnlijk een waardeloze gain op je gyro.

Ik kan je verzekeren dat deze conclusie niet juist is. Ik snapte het ook niet, maar de gain stel je dus af door de ATV van het kanaal waar die switch op zit in te stellen; in mijn geval dus kanaal 5. Op kanaal 5 zit bij mij een schuif; helemaal omlaag is headhold en helemaal omhoog is normal. Volgens mij zit er niets tussen.
Ik weet dit ook pas sinds gisteren toen iemand mij hielp met de gyro instellen.
 
Ik lees wel eens vaker dat men de gain van de gyro op een kanaal zet die je dan met een schuif of soms draaiknop kunt bedienen.
Wat ik echter niet begrijp is waarom ?
Je stelt de gain 1x af en als die goed is kom je er verder nooit meer aan.

Die wat goedkopere gyro's moet je afhankelijk van de omstandigheden soms nog wat bijstellen, vandaar de mogelijkheid om dit via je zender te doen.
 
hmm...kanaal 5 is idd vaak het gain kanaal....
echter hoe verander je dan een schuif dat hij alleen reageert op volledig naar boven of volledig naar beneden ?
De gain heeft een onder en bovengrens om van normal mode naar HH mode te gaan.
Even simpel gezegd als je bereik loopt van 0 naar 100% dan is alles boven de 50% gain op HH mode en alles onder de 50% is gain in normal mode. Die schuif zal toch hoe dan ook procentueel oplopen en niet van 0 ineens naar 100% gaan zoals een schakelaar wel doet ?
Wellicht is de travel van kanaal 5 afgesteld op een bepaalde reikwijdte zowel in het 50-100% gebied als in het 0-50% gebied ? zodat de schuif niet verder kan gaan dan wat er ingesteld is.
In dat geval kan ik begrijpen dat de schuif volledig naar boven b.v. 30% gain in HH mode geeft en de schuif helemaal naar beneden b.v. 30% gain in normal mode geeft. En dan nog blijven de tussenstappen tussen 0% en 30% wel bereikbaar voor die schuif en dus zou je op zich nog best simpel je gain verkeerd kunnen zetten als de schuif niet helemaal naar boven of helemaal naar beneden is geschoven.
 
Die wat goedkopere gyro's moet je afhankelijk van de omstandigheden soms nog wat bijstellen, vandaar de mogelijkheid om dit via je zender te doen.

Ja via de zender kan ook Murdock ;)
Ik zit dan op dat moment in het travel adjust menu van de zender.
Heli omhoog....geen goede gain...landen...en omdat ik toch al in het goede menu zit kan ik direkt kanaal 5 wijzigen.
en daarna weer van voren af aan.
Niks moeilijker hoor ;)

Maar het ging mij niet zozeer om het gemak als meer dat ik denk dat zo'n schuif wat linker is als deze verschoven is.
 
AVS; is dit wat je wilt weten?

Dat zit zo: als je daarvoor een schuifknop zou gebruiken dan kun je binnen de eerste 50% de gyro in normal-mode instellen en daarboven hetzelfde in headlock-mode.

Nu hebben veel zenders een handig schakelaartje waarmee je ook percentages kunt instellen.

Bijvoorbeeld stand 1 = 20% en stand 2 = 35%.

De gyro staat in stand 1 dan eigenlijk op 40% = normal mode en op stand 2 = 70% = headlock mode.

Op deze manier kun je met een schakelaartje wisselen tussen normal en headlock mode.
 
Het schuif / draaikanaal is idd wat riskanter ivm het per ongeluk verschuiven of verdraaien. Normaal gaat het via een schakelaartje maar het advies was bedoeld als tijdelijke oplossing.

Sommige goedkope gyro's lijken idd maar 2 standen te hebben, normal en headlock, er valt verder niets in te stellen.
 
Het schuif / draaikanaal is idd wat riskanter ivm het per ongeluk verschuiven of verdraaien. Normaal gaat het via een schakelaartje maar het advies was bedoeld als tijdelijke oplossing.

Sommige goedkope gyro's lijken idd maar 2 standen te hebben, normal en headlock, er valt verder niets in te stellen.

Ik wil ook niet zeggen dat het niet zo gedaan moet worden, maar zoals ik al zei lees ik dat vaker en wilde eens weten waarom men dat deed en met name omdat ik denk dat je dus wel moet blijven opletten op die schuif :) Maarjah...als helivlieger moet je zowieso blijven opletten :)

Nou heb ik een niet al te duur Art tech gyrootje op m'n Falcon3D zitten en die heeft wel gewoon het 0-100% bereik en is de gain instelbaar binnen dat bereik....eigenlijk werkt hij qua gain exact hetzelfde als m'n gy401.
Maar er zullen wel gyro's zijn die waarschijnlijk alleen HH en Normal mode kennen. De gain zal dan wel alleen op de gyro zelf in te stellen zijn.
Een gyro met HH die geen gain kent lijkt me stug :) Een fabrikant die een gyro ontwikkeld met HH zodat het toestel mooi gecompenseerd wordt, en dan zonder gain uitvoeren ? nahhhh vast niet :)
 
Ik heb dat HH gyrootje van Esky eens geprobeerd, RCtechnics Internet Store
Ben er nog niet achter hoe je deze kunt instellen, via het 5e kanaal schijnt hij alleen tussen normal en HH mode te switchen..
Zou het kunnen dat je voor een nieuwe instelling (via de zender) de stroom even moet onderbreken?
 
Back
Top